Gå til innhold

Barn som krever dyre ting


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg irriterer meg litt over min yngre søster, for hun har for det første ikke særlig respekt for folk. Blander seg alltid inn, skal ha ordet, oppmerksomheten. Her er det snakk om lite hensyn. Hun har fått AirPods som aldri brukes. I tillegg har hun 3 par med vanlige høreplugger. Hun tyvelåner likevel alle andre sine, det samme gjelder ladere. Hun skylder på at hun aldri finner igjen egne. Jeg har sagt at hun må lære seg å holde orden, og ikke rote i andre sine saker. Mulig dette er en unnskyldning for å spare på sitt eget. Jeg vet ikke. Hun bruker elllers ingen plugger, men hører på YouTube på fullt volum når vi er på besøk, har besøk og blir sur OL hun får beskjed om å skru ned lyden eller gå et annet sted. 
Så sa hun at hun ikke ville ha airpodsene. De har så dårlig lyd. Så hun ville selge. Nå spør hun om å få de tilbake, for hun skal snart ha besøk av ei venninne og må vise henne airpodsene. Så spør jeg hvorfor? «Fordi de er veldig dyre». 
 

Hun er også misfornøyd med sin Huawei som hun fikk i sommer. Hun vil ha iPhone 11pro. 
 

Jeg synes det er helt latterlig å se hvor mye barn vil ha. Og foreldre som gir etter. 
hadde dere godtatt slik oppførsel? Hvordan hadde dere isåfall håndtert det? 

Anonymkode: 47792...fac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På tide med en prat med dine foreldre? Din søster eier jo ikke folkeskikk.

Og på tide at hun også må skaffe seg en jobb for å tjene penger selv til ting hun ønsker seg.

Høres ut for meg som om hun kanskje også er misfornøyd med seg selv siden hun er så opptatt av slike ytre ting, som om hun søker oppmerksomhet av andre og at tingene er hennes måte å få oppmerksomhet på.

Anonymkode: d8fc3...a23

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På tide med en prat med dine foreldre? Din søster eier jo ikke folkeskikk.

Og på tide at hun også må skaffe seg en jobb for å tjene penger selv til ting hun ønsker seg.

Høres ut for meg som om hun kanskje også er misfornøyd med seg selv siden hun er så opptatt av slike ytre ting, som om hun søker oppmerksomhet av andre og at tingene er hennes måte å få oppmerksomhet på.

Anonymkode: d8fc3...a23

Hun er et barn, og kan ikke jobbe. 
 

men ja, hun er veldig opptatt av det ytre. Jeg synes bare det er merkelig, slik som dagens barn skal skjermes mot alt og alt fokuset på at alle kroppper skal aksepteres, så snakkes det visst en del om vekt i jentegjengen. De fleste er ikke tynne, men min søster en en av de kraftigere. Hun er jo ikke bare slem, men har mye konkurranseinstinkt og takler veldig dårlig når andre har ting hun ikke har. 

Anonymkode: 47792...fac

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun er et barn, og kan ikke jobbe. 
 

men ja, hun er veldig opptatt av det ytre. Jeg synes bare det er merkelig, slik som dagens barn skal skjermes mot alt og alt fokuset på at alle kroppper skal aksepteres, så snakkes det visst en del om vekt i jentegjengen. De fleste er ikke tynne, men min søster en en av de kraftigere. Hun er jo ikke bare slem, men har mye konkurranseinstinkt og takler veldig dårlig når andre har ting hun ikke har. 

Anonymkode: 47792...fac

Hvor gammel er dette barnet?

For om barnet er gammel nok til å ha mobil, airpods, se på YouTube osv alene, er det gammelt nok til å jobbe. Klippe gress, gå tur med hunder, male gjerdet til naboen osv. 

Og har man slike dyre vaner, får man jaggu bidra med økonomien!

Anonymkode: b7e26...aba

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gammel er dette barnet?

For om barnet er gammel nok til å ha mobil, airpods, se på YouTube osv alene, er det gammelt nok til å jobbe. Klippe gress, gå tur med hunder, male gjerdet til naboen osv. 

Og har man slike dyre vaner, får man jaggu bidra med økonomien!

Anonymkode: b7e26...aba

10

Anonymkode: 47792...fac

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun er et barn, og kan ikke jobbe. 
 

men ja, hun er veldig opptatt av det ytre. Jeg synes bare det er merkelig, slik som dagens barn skal skjermes mot alt og alt fokuset på at alle kroppper skal aksepteres, så snakkes det visst en del om vekt i jentegjengen. De fleste er ikke tynne, men min søster en en av de kraftigere. Hun er jo ikke bare slem, men har mye konkurranseinstinkt og takler veldig dårlig når andre har ting hun ikke har. 

Anonymkode: 47792...fac

Selv om hun bare er 10 år så kan jo foreldrene sette ned foten, at hun må yte for å nyte. Sette krav til henne. Få henne til å forstå verdien av penger. Vise takknemlighet. Konsekvenser når hun ikke oppfører seg.

Og så virker det som om hun trenger hjelp for å bedre selvbildet og selvtilliten sin.

Hva sier foreldrene dine til hennes uakseptable oppførsel?

Anonymkode: d8fc3...a23

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selv om hun bare er 10 år så kan jo foreldrene sette ned foten, at hun må yte for å nyte. Sette krav til henne. Få henne til å forstå verdien av penger. Vise takknemlighet. Konsekvenser når hun ikke oppfører seg.

Og så virker det som om hun trenger hjelp for å bedre selvbildet og selvtilliten sin.

Hva sier foreldrene dine til hennes uakseptable oppførsel?

Anonymkode: d8fc3...a23

Det blir jo noe kjefting. Men mulig det ødelegges av at ene forelder tilslutt kjøper en del ting

Anonymkode: 47792...fac

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir jo noe kjefting. Men mulig det ødelegges av at ene forelder tilslutt kjøper en del ting

Anonymkode: 47792...fac

Mulig det ødelegges?

Dette er bevisstløs oppdragelse fra jentas foreldre, og det hadde jeg fortalt dem klart og tydelig om dette gjaldt min søster. Hadde fortalt dem at de er i ferd med å oppdra en ufordragelig unge, og at om de ikke ønsket det, da måtte de begynne å sette fornuftige grenser NÅ, før det er for sent. Og det betyr at de også må tørre å ta kampene, tørre å stille krav, tørre å gi konsekvenser. Og greier de det ikke, da bør de virkelig søke hjelp før de ødelegger ungen helt.

Anonymkode: d8fc3...a23

Skrevet

Hvorfor er dette din sak egentlig? Gjem unna ting bpr hun kommer på besøk til deg da. Så slipper du at hun tar ladere og headset fra deg.

Anonymkode: 0a95c...bb8

Skrevet

Gi slipp på misundelsen. Den gir deg ikke noe godt. Og det er ikke din oppgave å oppdra jenta. Det er foreldrenes. Hos deg kan du lage regler og ta forholdsregler. Men tenk etter hva slags relasjon du ønsker å ha til din søster når hun blir voksen. Den legger du grunnen for nå. 

Anonymkode: 7433f...ad9

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

10

Anonymkode: 47792...fac

Hvorfor kan ikke en 10'åring jobbe?

Men, når alt kommer til alt så er ikke dette din kamp. Det er foreldrene hennes som må sette krav, foreldrene må lære seg å si nei, foreldrene må oppdra. Det du kan gjøre, er å kreve en annen oppførsel når hun er hos deg/kreve takknemlighet når hun får låne ting/nekte henne å låne ting om hun ikke spør pent eller behandler det hun låner bra.

Anonymkode: b7e26...aba

Skrevet

Mulig jeg er hard, men utakknemlighet har aldri blitt belønnet med noe som helst. Jeg skal gi av glede og ikke under tvang. Som i alle settinger ellers, drar man som regel fordeler av god oppførsel. Det kan du lære henne når hun er hos deg. 

Skrevet
På 4.2.2020 den 21.09, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kan ikke en 10'åring jobbe?

Men, når alt kommer til alt så er ikke dette din kamp. Det er foreldrene hennes som må sette krav, foreldrene må lære seg å si nei, foreldrene må oppdra. Det du kan gjøre, er å kreve en annen oppførsel når hun er hos deg/kreve takknemlighet når hun får låne ting/nekte henne å låne ting om hun ikke spør pent eller behandler det hun låner bra.

Anonymkode: b7e26...aba

Nei det er ikke min kamp, men jeg vil si hva jeg mener for det for jeg ser hvor fort skuffet hun blir om andre har det hun ikke har og hvor mye hun skryter hvis hun får dyre ting. Jeg skjønner meg ikke på foreldre som gidder å kaste bort penger til barn på denne måten.

Anonymkode: 47792...fac

Skrevet

Kan ikke bruke AirPods på huawaitelefon da... Så skjønner hu ikke bruker de.
Men som de andre sier, this is not Your Battle!

Anonymkode: 916f5...116

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke bruke AirPods på huawaitelefon da... Så skjønner hu ikke bruker de.
Men som de andre sier, this is not Your Battle!

Anonymkode: 916f5...116

Det kan du da, det gjør i hvertfall min niese.

Anonymkode: a29e6...099

Skrevet
På 4.2.2020 den 19.39, Anonym bruker skrev:

Hun er et barn, og kan ikke jobbe. 
 

men ja, hun er veldig opptatt av det ytre. Jeg synes bare det er merkelig, slik som dagens barn skal skjermes mot alt og alt fokuset på at alle kroppper skal aksepteres, så snakkes det visst en del om vekt i jentegjengen. De fleste er ikke tynne, men min søster en en av de kraftigere. Hun er jo ikke bare slem, men har mye konkurranseinstinkt og takler veldig dårlig når andre har ting hun ikke har. 

Anonymkode: 47792...fac

Jeg har ei på 10, snart 11. Store forskjeller på skoler og områder, noen steder er de alt veldig opptatt av utseende og nye ting. Min datter har vært skjermet for det til nå og bryr seg lite om det, men har skiftet skole, så litt spent på hvordan dette blir fremover. 

Skjønner ikke hva en tiåring skal med AirPods. Er som ei skriver over, ikke kompatible med Huawei, kanskje derfor hun tyvlåner? Det er ikke din kamp, men volumknappen hjemme hos deg er det du som styrer. Kanskje lurt å finne løsninger som alle kan like. Vi har headset til ungene når ser på pc/ipad, de får du tak i til en ganske rimelig pris hvis du kjøper brukt. 

 

Anonymkode: 8d46b...a3e

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke bruke AirPods på huawaitelefon da... Så skjønner hu ikke bruker de.
Men som de andre sier, this is not Your Battle!

Anonymkode: 916f5...116

Hvorfor avslutter du på engelsk!?!?!? Dette ser så forbanna teit ut! 

Anonymkode: 47792...fac

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan du da, det gjør i hvertfall min niese.

Anonymkode: a29e6...099

Nei. AirPods er Apple sitt merke. 

Anonymkode: 916f5...116

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor avslutter du på engelsk!?!?!? Dette ser så forbanna teit ut! 

Anonymkode: 47792...fac

Det lever jeg fint med!

Anonymkode: 916f5...116

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. AirPods er Apple sitt merke. 

Anonymkode: 916f5...116

De kan brukes på Android telefoner og

Anonymkode: a29e6...099

Skrevet
På 4.2.2020 den 19.39, Anonym bruker skrev:

Hun er et barn, og kan ikke jobbe. 
 

men ja, hun er veldig opptatt av det ytre. Jeg synes bare det er merkelig, slik som dagens barn skal skjermes mot alt og alt fokuset på at alle kroppper skal aksepteres, så snakkes det visst en del om vekt i jentegjengen. De fleste er ikke tynne, men min søster en en av de kraftigere. Hun er jo ikke bare slem, men har mye konkurranseinstinkt og takler veldig dårlig når andre har ting hun ikke har. 

Anonymkode: 47792...fac

Men... Det kommer jo alltid til å være mobbere og idioter her i verden. Vi møter på dem flere ganger gjennom livet. 

Foreldrene dine må jo lære henne å takle tullinger. Ha troa på seg selv. Ikke høre på hva slike jenter sier. ❤️ 

Anonymkode: 9a61d...ee9

Skrevet

Sønnen min er heller fornøyd med sin huawei han vil ha nyeste Iphone å vil at jeg skal kjøpe den. Helt uaktuelt at sønnen min får en så dyr mobil,han har en smarttelefon som er helt grei å den får han bruke eller la vær å ha noe mobil i drt hele tatt. Selv om barn har dyre ønsker så er det ikke sånn at alle foreldre gir alt barna peker på. 

Anonymkode: 6d770...3d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...