Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #1 Skrevet 4. februar 2020 Vi er en stor venninnegjeng fra barndommen, sammensveiset. Ei av venninnene fikk dessverre aldri til å få barn. Hun og mannen har etterhvert fått 4 hunder. Det jeg og uten at det er nevnt flere av de andre også finner litt ubehagelig er at de snakker om disse som om det er mennesker. Ikke fordi en ikke kan forholde seg til det, men det er utrolig rart at en så klok dame virker til å nesten miste det helt med dette med hundene. Vi kan sitte en hel kveld å snakke om disse dyra, og av høflighet virker jo vi andre interesserte, men det er helt grenseoverskridende. Vi andre har hund og katt vi også, men behandler det som et husdyr, som det jo er. Hvordan hadde dere forholdt dere til dette uten å såre noen? Anonymkode: 7b3d7...a32
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #2 Skrevet 4. februar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Vi er en stor venninnegjeng fra barndommen, sammensveiset. Ei av venninnene fikk dessverre aldri til å få barn. Hun og mannen har etterhvert fått 4 hunder. Det jeg og uten at det er nevnt flere av de andre også finner litt ubehagelig er at de snakker om disse som om det er mennesker. Ikke fordi en ikke kan forholde seg til det, men det er utrolig rart at en så klok dame virker til å nesten miste det helt med dette med hundene. Vi kan sitte en hel kveld å snakke om disse dyra, og av høflighet virker jo vi andre interesserte, men det er helt grenseoverskridende. Vi andre har hund og katt vi også, men behandler det som et husdyr, som det jo er. Hvordan hadde dere forholdt dere til dette uten å såre noen? Anonymkode: 7b3d7...a32 Hun må sikkert høre når dere andre snakker om barna deres opp og ned og i mente. Er det da så ille at hun snakker om hundene sine. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå at hennes livssituasjon er litt annerledes enn deres og at hun derfor knytter seg veldig til hundene sine. Anonymkode: 3a901...ae7
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #3 Skrevet 4. februar 2020 Du får søke i tidligere tråder.. Mange svar der.. Anonymkode: 58f62...7f1
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #4 Skrevet 4. februar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun må sikkert høre når dere andre snakker om barna deres opp og ned og i mente. Er det da så ille at hun snakker om hundene sine. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå at hennes livssituasjon er litt annerledes enn deres og at hun derfor knytter seg veldig til hundene sine. Anonymkode: 3a901...ae7 Men, barn er ikke det samme som hunder! Barn er mennesker. Ante meg at noen ville dra dette kortet. Vi andre snakker veldig lite om våre barn, og mye om jobb, reiser, bøker, osv. Ungene våre er store så det er ikke sånn at noen er i babyboblen. I utgangspunktet er det ganske kjedelig å høre om hunder, men det er nivået som gjør at det er vanskelig å forholde seg til. Hun er vanligvis så reflektert. Hun og mannen forstår f.eks ikke at det ikke finnes egne fly for passasjerer med hund, for de nekter å reise på ferie uten barna sine som de kaller dem. Jeg vet ærlig ikke hvordan jeg forholder meg til det. Anonymkode: 7b3d7...a32
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #5 Skrevet 4. februar 2020 Hvis man velger å ha fire hunder så er det en livsstil og hobby, mer enn bare det å ha et kjæledyr. Da blir også fokuset større. Jeg kjenner flere som har flere hunder. De har også flere barn. Det de snakker desidert mest om er hundene sine... og ja, de kan faktisk snakke om hundene en hel kveld eller en halv dag, for det er en interesse de brenner så innmari for. Jeg tror ikke det har så mye med barnløshet å gjøre, men at det er det du og dine venninner tolker det som. Bytt tema, er ikke verre enn som så, etter at dere har hørt på henne litt. Anonymkode: 730e6...af4
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #6 Skrevet 4. februar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis man velger å ha fire hunder så er det en livsstil og hobby, mer enn bare det å ha et kjæledyr. Da blir også fokuset større. Jeg kjenner flere som har flere hunder. De har også flere barn. Det de snakker desidert mest om er hundene sine... og ja, de kan faktisk snakke om hundene en hel kveld eller en halv dag, for det er en interesse de brenner så innmari for. Jeg tror ikke det har så mye med barnløshet å gjøre, men at det er det du og dine venninner tolker det som. Bytt tema, er ikke verre enn som så, etter at dere har hørt på henne litt. Anonymkode: 730e6...af4 Det handler nok om en sorg. Hun vil helst at vi kaller dem ungene hennes og de har alle menneskenavn. Jeg har jobbet hardt i flere år for å late som jeg er interessert, men finner det vanskelig når jeg synes det er så grenseoverskridende. De har bursdagsselskap med kaker og kaffe når de fyller år, jeg klarer ikke å finne det naturlig. Anonymkode: 7b3d7...a32
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #7 Skrevet 4. februar 2020 Jeg hadde aldri giddet å høre NOEN snakke i det uendelige om ett tema, være seg unger, dyr, kjæreste osv. Og bare så server sagt, jeg finner andres historier om unger også drepende kjedelig, så synes ikke det er monopol på å snakke om ungene sine fordi de er MENNESKER som noen sier. Anonymkode: 5b905...f52
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #8 Skrevet 4. februar 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det handler nok om en sorg. Hun vil helst at vi kaller dem ungene hennes og de har alle menneskenavn. Jeg har jobbet hardt i flere år for å late som jeg er interessert, men finner det vanskelig når jeg synes det er så grenseoverskridende. De har bursdagsselskap med kaker og kaffe når de fyller år, jeg klarer ikke å finne det naturlig. Anonymkode: 7b3d7...a32 Jeg synes du dømmer din venninne ganske hardt her. Jeg klarer ikke å se problemet med at de feks ønsker å feire bursdagen til hundene. Hvis du ikke gidder/ønsker/vil delta så er det vel bare å si fra. Anonymkode: 494ba...f48
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #9 Skrevet 4. februar 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det handler nok om en sorg. Hun vil helst at vi kaller dem ungene hennes og de har alle menneskenavn. Jeg har jobbet hardt i flere år for å late som jeg er interessert, men finner det vanskelig når jeg synes det er så grenseoverskridende. De har bursdagsselskap med kaker og kaffe når de fyller år, jeg klarer ikke å finne det naturlig. Anonymkode: 7b3d7...a32 Ser dette og ditt forrige svar nå. Da har hun nok bikket en del over, ja. I et slikt tilfelle ville jeg ha forsøkt å realitetsorientere henne litt. Når hun ikke kan reise fra hundene ville jeg nok ha svart at "ja, men da er jo det ditt valg, det er jo hunder, ikke barn." Når hun snakker om egne fly for de med hunder ville jeg spurt om hun ville vært villig til å betale den prisen det faktisk ville kostet. Og om hun mener å ta med hundene til utlandet så ville jeg ha sagt min mening om det, at det ikke er ansvarlig mtp. hundenes helse, da hun i slike tilfeller vil utsette dem for veldig mange ulike smitter som ikke finnes i Norge, og som heller ikke sjekket mtp. ev. karantene. Så ikke bare risikerer hun å med vilje gjøre hundene sine syke, men hun risikerer også å smitte andres hunder når de kommer hjem med sine. Første hunds første bursdag kunne jeg godt ha møtt opp i, i troen på at det sikkert var en humoristisk unnskyldning for et hyggelig selskap. Men videre bursdagsfeiring for hundene, det ville jeg nok ikke prioritert, og jeg ville nok også kommet med en kommentar (utenom hundenes bursdag) om at det er viktig å la hunder være hunder og ikke menneskeliggjøre dem, da det ikke er rettferdig overfor hundene som er hunder og ikke mennesker. Jeg er selv uten barn og har venner uten barn, men som har hund, hverken jeg eller de behandler hundene som annet enn hunder. En venninne har nok et tettere forhold til hunden sin enn det som er vanlig, men selv hun er veldig bevisst på at hunden er hund og fortjener å bli behandlet som en hund og ikke som et menneske. Men ang. din venninne ville jeg forsøkt på forsiktig realitetsorientering, helst i settinger hvor hennes hunder ikke er direkte tema, mer snakke generelt om det, når dere f.eks. ser en annen hund når hun ikke har sine i nærheten, eller lignende. Det mener jeg kan gjøres og likevel vise henne at man har forståelse for hvor viktig hundene hennes er for henne og at hun er så glad i dem som hun er. Og så ville jeg lyttet en del til henne, men så funnet naturlige overganger for å bytte tema når dere er sammen. F.eks. om hun snakker om fly/hunder, så ville jeg sagt noe av det jeg skrev over, og så f.eks. sagt til en av de andre at du har hørt de har bestilt eller kikket på ferieturer og spurt om de har bestemt seg, eller bare spurt en av de andre om de skal på ferie i år. Anonymkode: 730e6...af4
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #10 Skrevet 4. februar 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ser dette og ditt forrige svar nå. Da har hun nok bikket en del over, ja. I et slikt tilfelle ville jeg ha forsøkt å realitetsorientere henne litt. Når hun ikke kan reise fra hundene ville jeg nok ha svart at "ja, men da er jo det ditt valg, det er jo hunder, ikke barn." Når hun snakker om egne fly for de med hunder ville jeg spurt om hun ville vært villig til å betale den prisen det faktisk ville kostet. Og om hun mener å ta med hundene til utlandet så ville jeg ha sagt min mening om det, at det ikke er ansvarlig mtp. hundenes helse, da hun i slike tilfeller vil utsette dem for veldig mange ulike smitter som ikke finnes i Norge, og som heller ikke sjekket mtp. ev. karantene. Så ikke bare risikerer hun å med vilje gjøre hundene sine syke, men hun risikerer også å smitte andres hunder når de kommer hjem med sine. Første hunds første bursdag kunne jeg godt ha møtt opp i, i troen på at det sikkert var en humoristisk unnskyldning for et hyggelig selskap. Men videre bursdagsfeiring for hundene, det ville jeg nok ikke prioritert, og jeg ville nok også kommet med en kommentar (utenom hundenes bursdag) om at det er viktig å la hunder være hunder og ikke menneskeliggjøre dem, da det ikke er rettferdig overfor hundene som er hunder og ikke mennesker. Jeg er selv uten barn og har venner uten barn, men som har hund, hverken jeg eller de behandler hundene som annet enn hunder. En venninne har nok et tettere forhold til hunden sin enn det som er vanlig, men selv hun er veldig bevisst på at hunden er hund og fortjener å bli behandlet som en hund og ikke som et menneske. Men ang. din venninne ville jeg forsøkt på forsiktig realitetsorientering, helst i settinger hvor hennes hunder ikke er direkte tema, mer snakke generelt om det, når dere f.eks. ser en annen hund når hun ikke har sine i nærheten, eller lignende. Det mener jeg kan gjøres og likevel vise henne at man har forståelse for hvor viktig hundene hennes er for henne og at hun er så glad i dem som hun er. Og så ville jeg lyttet en del til henne, men så funnet naturlige overganger for å bytte tema når dere er sammen. F.eks. om hun snakker om fly/hunder, så ville jeg sagt noe av det jeg skrev over, og så f.eks. sagt til en av de andre at du har hørt de har bestilt eller kikket på ferieturer og spurt om de har bestemt seg, eller bare spurt en av de andre om de skal på ferie i år. Anonymkode: 730e6...af4 Tusen takk for fine tips og råd💚 Det skal jeg absolutt ta til etterretning. Jeg forstår til et visst nivå at det handler om mer enn hunder for dem, og det er jo ingen andre hunder jeg gir gaver til enn hennes. Ikke min egen engang. Men, tusen takk for flotte tips, det satt jeg pris på. Anonymkode: 7b3d7...a32
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #11 Skrevet 4. februar 2020 Sånne mennesker er så slitsomme! Har dere prøvd å konfrontere henne? Anonymkode: 68a77...014
Hengebukksvinet Skrevet 4. februar 2020 #12 Skrevet 4. februar 2020 Stakkars venninna di. Tenker hun sliter med barnløsheten. Hva med å være litt raus? Det er lett for deg å kritisere henne. Du har fått den familien du vil ha, det får hun aldri. Tenk på alt hun går glipp av. Tenk den sorgen hun føler. Hvis disse hundene gir henne så stor glede, så er det jo kjempebra? Vær litt overbærende med hundepraten og vær glad for at hun har det bra. Veldig mange blir deprimerte i åresvis når de ikke kan få barn. Hun har funnet en måte å leve med dette på og finner glede i hundene. La henne ha den gleden og støtt henne!
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #13 Skrevet 4. februar 2020 9 minutter siden, Hengebukksvinet skrev: Stakkars venninna di. Tenker hun sliter med barnløsheten. Hva med å være litt raus? Det er lett for deg å kritisere henne. Du har fått den familien du vil ha, det får hun aldri. Tenk på alt hun går glipp av. Tenk den sorgen hun føler. Hvis disse hundene gir henne så stor glede, så er det jo kjempebra? Vær litt overbærende med hundepraten og vær glad for at hun har det bra. Veldig mange blir deprimerte i åresvis når de ikke kan få barn. Hun har funnet en måte å leve med dette på og finner glede i hundene. La henne ha den gleden og støtt henne! Dette Anonymkode: 3a901...ae7
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #14 Skrevet 4. februar 2020 11 minutter siden, Hengebukksvinet skrev: Stakkars venninna di. Tenker hun sliter med barnløsheten. Hva med å være litt raus? Det er lett for deg å kritisere henne. Du har fått den familien du vil ha, det får hun aldri. Tenk på alt hun går glipp av. Tenk den sorgen hun føler. Hvis disse hundene gir henne så stor glede, så er det jo kjempebra? Vær litt overbærende med hundepraten og vær glad for at hun har det bra. Veldig mange blir deprimerte i åresvis når de ikke kan få barn. Hun har funnet en måte å leve med dette på og finner glede i hundene. La henne ha den gleden og støtt henne! Innenfor rimelighetens grenser, ja. Men HI forteller at vedkommende insisterer på at andre skal omtale hundene som hennes barn, blant annet. Litt realitetsbegrep er det lov å ha Anonymkode: 68a77...014
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #15 Skrevet 4. februar 2020 9 minutter siden, Hengebukksvinet skrev: Stakkars venninna di. Tenker hun sliter med barnløsheten. Hva med å være litt raus? Det er lett for deg å kritisere henne. Du har fått den familien du vil ha, det får hun aldri. Tenk på alt hun går glipp av. Tenk den sorgen hun føler. Hvis disse hundene gir henne så stor glede, så er det jo kjempebra? Vær litt overbærende med hundepraten og vær glad for at hun har det bra. Veldig mange blir deprimerte i åresvis når de ikke kan få barn. Hun har funnet en måte å leve med dette på og finner glede i hundene. La henne ha den gleden og støtt henne! Tro meg, jeg har gjort mitt ytterste for å være raus. Jeg ønsker å være rausere, men det stopper seg, for det er så spesielt at det har gått fra i overkant interessert til det ekstreme. Hadde det vært litt av det så hadde jeg lett oversett det, men det er så ekstremt. På fjelltur er de hjemme på hytten med hundene begge to når vi andre er i slalåmbakken for de ikke kan være hjemme alene, og de savner pappa sånn dersom bare han blir med. Jeg klarer ikke å ljuge så hele ansiktet mitt blir rart selv om jeg forsøker. Anonymkode: 7b3d7...a32
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #16 Skrevet 4. februar 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hun må sikkert høre når dere andre snakker om barna deres opp og ned og i mente. Er det da så ille at hun snakker om hundene sine. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå at hennes livssituasjon er litt annerledes enn deres og at hun derfor knytter seg veldig til hundene sine. Anonymkode: 3a901...ae7 En hund er IKKE det samme som et barn. Det er et dyr. Dyr er mindre verdt og mindre interessante enn mennesker. Anonymkode: df073...33a
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #17 Skrevet 4. februar 2020 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: En hund er IKKE det samme som et barn. Det er et dyr. Dyr er mindre verdt og mindre interessante enn mennesker. Anonymkode: df073...33a Oi. Du bestemmer hva andre skal mene? Anonymkode: 5b905...f52
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #18 Skrevet 4. februar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Oi. Du bestemmer hva andre skal mene? Anonymkode: 5b905...f52 De aller aller fleste mener det! Anonymkode: 7b3d7...a32
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #19 Skrevet 4. februar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: De aller aller fleste mener det! Anonymkode: 7b3d7...a32 Det er ikke så mye mer spennende å høre om andres unger enn å høre om andres hunder Anonymkode: 3a901...ae7
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #20 Skrevet 4. februar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Tro meg, jeg har gjort mitt ytterste for å være raus. Jeg ønsker å være rausere, men det stopper seg, for det er så spesielt at det har gått fra i overkant interessert til det ekstreme. Hadde det vært litt av det så hadde jeg lett oversett det, men det er så ekstremt. På fjelltur er de hjemme på hytten med hundene begge to når vi andre er i slalåmbakken for de ikke kan være hjemme alene, og de savner pappa sånn dersom bare han blir med. Jeg klarer ikke å ljuge så hele ansiktet mitt blir rart selv om jeg forsøker. Anonymkode: 7b3d7...a32 Kjære vene, de har jo tippa helt, både hun og mannen. Og bursdag for bikkja? Jeg har ikke ord. Anonymkode: 8fc70...35e
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #21 Skrevet 4. februar 2020 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke så mye mer spennende å høre om andres unger enn å høre om andres hunder Anonymkode: 3a901...ae7 Det er litt større variasjonsbredde hos et menneske versus en hund. Mennesker er intellektuelle vesener som kan prate fremfor å bjeffe, som har flere interesser enn turgåing, kos og slikking/snusing. Barna i vår gjeng er ungdom/voksne, så ingen babyprat. Og vi andre snakker lite om familie forøvrig, vi har tatt mye hensyn til dette overfor henne uten barn. Som sagt, vi har selv hund. Vi er selvsagt glad i henne, men det er fortsatt et dyr, ikke et menneske. Hun hadde aldri blitt et menneske uansett hvor hardt vi hadde hatt ønske om det. Anonymkode: 7b3d7...a32
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #22 Skrevet 4. februar 2020 3 timer siden, Hengebukksvinet skrev: Stakkars venninna di. Tenker hun sliter med barnløsheten. Hva med å være litt raus? Det er lett for deg å kritisere henne. Du har fått den familien du vil ha, det får hun aldri. Tenk på alt hun går glipp av. Tenk den sorgen hun føler. Hvis disse hundene gir henne så stor glede, så er det jo kjempebra? Vær litt overbærende med hundepraten og vær glad for at hun har det bra. Veldig mange blir deprimerte i åresvis når de ikke kan få barn. Hun har funnet en måte å leve med dette på og finner glede i hundene. La henne ha den gleden og støtt henne! Jeg har svart tidligere i tråden. I prinsipp har du rett. Men inntil et visst nivå. Når det bikker over, slik det tydeligvis har gjort for denne venninnen (og mannen hennes), da tenker jeg det er mer omsorg for henne å forsøke å realitetsorientere henne enn å backe opp hennes "hundegalskap" (i mangel av et bedre ord). Slik hun holder på nå så vil folk begynne å ta avstand fra henne. Hun vil etterhvert bli sett på som meget spesielle/sære, og det går en folk for hvor lenge de orker å backe opp andres overkompensasjoner fordi de ikke tar tak i sine egentlige problemer. Slik det er nå tror jeg hun og mannen risikerer å miste venner, fordi det blir for merkelig for de rundt at de blir med på hyttetur, men kan ikke delta i aktiviteter "fordi hundene vil savne pappa", eller om de forventer at folk skal komme i fire hundebursdager hvert år og ta med gaver til hundene. Om hun i tillegg kun snakker om hundene når hun er sammen med andre, da vil hun skyve folk fra seg, uten å ville det. Da er det bedre å hjelpe henne i en mer riktig retning, før hun mister de rundt seg. En annen ting er jo at hun er veldig "i" sin hundeverden. Og om de rundt henne bare sitter og lar henne snakke en hel kveld om dette, da kan det være hun tror andre er like interessert i dette som hun selv er. Det kan bli en selvforsterkende negativ spiral. Hi og venninnene virker jo å både sette pris på henne og være glad i henne. Men også bekymret for henne, for de ser at dette nå har gått for langt og at det på sikt vil få negative følger for venninnen. Da mener jeg det viser bedre vennskap å hjelpe henne til å snu, hjelpe henne til å komme tilbake til en bedre sosial omgang med andre igjen, ikke støtte opp under hennes "hundegalskap". Du skriver at hun har funnet en måte å leve med dette på. Men har hun egentlig det når hun ved det også er i ferd med å skyve andre fra seg fordi det har bikket over? Anonymkode: 730e6...af4
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #23 Skrevet 4. februar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Oi. Du bestemmer hva andre skal mene? Anonymkode: 5b905...f52 Selvsagt er et dyr mindre verdt enn et menneske. Sjekk norsk lov. Det er ikke verre å drepe en hund enn en gris. Anonymkode: df073...33a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå