Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #1 Skrevet 4. februar 2020 Vi har travle morgener som de fleste andre, med småsøsken som skal komne seg avgårde etc. Men så er det 13-åringen da. Jeg får ham ikke opp om morran. Jeg har ikke tid til å stå inne hos ham i et kvarter for å få ham til å våkne. Men hvis jeg går, så bare sovner han igjen. Hjelper ikke med vekkerklokke, han bare skrur den av og sover videre. Anonymkode: 9009f...b85
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #2 Skrevet 4. februar 2020 Da må han faktisk ta ansvaret for å komme for sent selv. Du kan jo fortelle han at barn som uteblir eller stadig kommer for sent vil bli oppsøkt av rådgiver/helsesøster i første omgang, og om ting ikke blir bedre vil barnevernet komme inn i bildet. Det er skolerett-og plikt her i landet, så han kan bare ikke velge å ikke stå opp. Du vekker en gang, så er resten av ansvaret hans. Anonymkode: d4309...a82
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #3 Skrevet 4. februar 2020 Legger han seg i normal tid? Her må 13-åringen legge seg kl. 22 fordi han trenger søvnen. Han hat da ikke tilgang på TV, telefon, PC eller iPad. Anonymkode: ad75b...da0
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 4. februar 2020 #4 Skrevet 4. februar 2020 Du stiller feil spørsmål. Spørsmålet burde være hvorfor vekke en tenåring, og svaret ville være at du ønsket å gjøre tenåringen lite selvstendig. At han ikke vil stå opp når du forsøker å vekke kan du bruke som argument for at han nå får ordne seg selv. Du kan enten tilby at du vekker en gang når du samtidig vekker småsøsken, eller at han får fullstendig ansvar selv. Dvs at om han da velger å legge seg til å sove igjen og forsover seg, så kan han ikke skylde på deg, det er hans eget ansvar.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #5 Skrevet 4. februar 2020 Normal leggetid, ikke mobil på soverommet. Vekkerklokke i motsatt ende av rommet. så gir du beskjed at han nå må komme seg opp selv. Ikke vekk han selv om du ser han ikke kommer seg opp. Ta en telefon til læreren, fortell om prosjektet og få læreren til å gi konsekvenser om han kommer for sent. Anonymkode: 7d1dc...ac8
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #6 Skrevet 4. februar 2020 Gi ham en halv skive på sengekanten, kanskje det kan hjelpe. Jeg var helt vrak, ikke uvilje, å få enten noe å drikke eller helst noe å tygge på fikk meg opp. Tror jeg slet med lavt blodsukker om morgenen den gangen, ble rett og slett for mange timer mellom kveldsmat og morgenen for meg. Som voksen må jeg fremdeles være bevisst å spise nok rett før jeg legger meg for å slippe å være helt vrak om morgenen - eller ha noe på nattbordet som jeg kan putte i munnen når klokka ringer. Anonymkode: 3e436...3a6
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #7 Skrevet 4. februar 2020 Min har mistet mulighet til skyss og kommet for sent tre ganger. Da gikk poletten ned hun skjønte at hun måtte ta grep. Første gang fikk jeg en illsint telefon på jobb en time etter skolen startet. Hvordan skulle hun komme seg dit nå da liksom. Det var jo KRISE å ikke treffe venner en hel dag så hun syklet da. 😂😂😂 Jeg kom bare til et punkt der jeg ikke gadd å vekke ti ganger. Anonymkode: 19816...95a
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #8 Skrevet 4. februar 2020 Takker for svar. Ja, jeg må nok la ham ta konsekvensene i større grad. Godt tips å snakke med læreren. Han får allerede kaffe på sengen, men det har skjedd at han sitter og sover med koppen i hånda. Han legger seg kl 22. Anonymkode: 9009f...b85
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #9 Skrevet 4. februar 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takker for svar. Ja, jeg må nok la ham ta konsekvensene i større grad. Godt tips å snakke med læreren. Han får allerede kaffe på sengen, men det har skjedd at han sitter og sover med koppen i hånda. Han legger seg kl 22. Anonymkode: 9009f...b85 13 åring som får kaffe på sengen? Er det vanlig? Anonymkode: d4309...a82
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #10 Skrevet 4. februar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: 13 åring som får kaffe på sengen? Er det vanlig? Anonymkode: d4309...a82 Jeg gjør det med min. Sette en skive og en te-kopp/kaffekopp på nattbordet. Så reiser jeg bare til avtalt tid, med eller uten henne. Eller var det kanskje selve kaffen du lurte på? Min fjortenåring drikker kaffelatte. Tror det er ganske vanlig at tenåringer drikker kaffedrikker i dag. Anonymkode: 19816...95a
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #11 Skrevet 4. februar 2020 Jeg setter meg på sengekanten og stryker han på ryggen et lite minutt. Hadde det vært opp til han hadde han derimot sovet videre etter det. Så går til han først, tar runden til søsknene og roper inn til han en gang til når jeg går forbi igjen. Som regel holder det, men det holdt med en gang hvor jeg lot han sovne igjen for å vekke han 5 minutter før han måtte gå til bussen. Så av redsel for å måtte gå til skolen står han nå opp selv om han ikke vil det. Går få busset het, så skolebussen er veldig viktig for han for å slippe å gå en halv time. Anonymkode: 2b81a...e52
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #12 Skrevet 4. februar 2020 Noen trenger hjelp til alt... Kan du ikke bare dra han ut av senga sa. Anonymkode: bcb24...0f1
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #13 Skrevet 4. februar 2020 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takker for svar. Ja, jeg må nok la ham ta konsekvensene i større grad. Godt tips å snakke med læreren. Han får allerede kaffe på sengen, men det har skjedd at han sitter og sover med koppen i hånda. Han legger seg kl 22. Anonymkode: 9009f...b85 Kanskje han trenger å legge seg tidligere. Si at inntil han kommer seg opp om morgenen så må han legge seg kl 21. Og så gjøre en avtale med ham at han heretter er ansvarlig for å komme seg opp og på skolen, at hvis han ikke greier det, så får han komme for sent og ta følgene av det. Men tenk litt på om han spiser nok på kvelden, ev. gi ham en halv skive på sengekanten om morgenen, hvis det er blodsukker som er årsaken. Anonymkode: 3e436...3a6
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #14 Skrevet 4. februar 2020 Selv til 16-åringen min sier jeg at om han ikke kommer seg opp om morgenen må han legge seg tidligere om kvelden... 13-åringen min står greit opp på egenhånd, klokka ringer en gang. Men 16-åringen har sikkert fire alarmer på så det ringer hvert minutt, siste gangen det ringer er 5 min før resten av gjengen her går, så da roper jeg gjerne til han om han ikke er oppe, "Er du oppe, 10 min til du må gå, når går vi andre, ha en fin dag" Han har aldri kommet for sent, men det hender han hiver seg opp når vi drar, og har da 10 på seg til han skal gå selv. Han rekker da å kle seg, ta et glass juice og pusse tenner.... Anonymkode: 58f19...7ec
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #15 Skrevet 4. februar 2020 Mine tre står opp selv, heldigvis. Men om din er så trøtt som du beskriver, ville jeg faktisk sjekket ham. Kanskje han mangler D-vitamin, jern el? Anonymkode: 3d236...f73
Himmel og hav Skrevet 4. februar 2020 #16 Skrevet 4. februar 2020 Han er antagelig midt i den største ombygginga av hjerne og kropp som han noen gang skal gjennom, og det handler sikkert ikke om vilje til å våkne, han har bare ikke en hjerne og en kropp som våkner kjapt. En av mine var sånn i noen år, og det handlet ikke om at han ikke fikk nok søvn, det handlet om at han aldri var våken. Han kunne sovet rundt om han hadde muligheten. Han hadde det så vondt hver morgen han måtte opp, og var så i tåka den første halvtimen at han knapt husket hva han het. Det ville ikke hjulpet han det spor om vi hadde latt han forsove seg eller bedt han ta ansvar selv. Det han trengte var noen som tok seg tid til å vekke han, vekke han igjen, sitte ved siden av til han var oppreist og rett og slett hjelpe han våken. En 13-åring er ikke så stor, og midt i den tøffeste tida mellom barn og voksen er ikke da man slipper taket. Det er da man støtter opp og hjelper så godt man kan.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #17 Skrevet 4. februar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Mine tre står opp selv, heldigvis. Men om din er så trøtt som du beskriver, ville jeg faktisk sjekket ham. Kanskje han mangler D-vitamin, jern el? Anonymkode: 3d236...f73 Greit å få det sjekket, men noen tenåringer er skikkelig murmeldyr altså, ihvertfall i en periode av tenårene. Ingenting galt, men plutselig er de skikkelig B-mennesker og kan sove fra ti om kvelden til tre neste dag... Anonymkode: 58f19...7ec
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #18 Skrevet 4. februar 2020 Min 13-åring legger seg klokken 21, og hører podcast eller lydbok til 21:30. Da henter jeg telefonen (som ligger på en kommode i motsatt ende av rommet) og sier god natt. Er han for sent i seng får jeg ham ikke opp om morgenen. Er du klar over at elever som får nok søvn har to karakterer bedre gjennomsnitt enn dem som sover for lite? Enkel løsning på problemet tenker jeg. Anonymkode: 512f5...d0c
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #19 Skrevet 4. februar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Gi ham en halv skive på sengekanten, kanskje det kan hjelpe. Jeg var helt vrak, ikke uvilje, å få enten noe å drikke eller helst noe å tygge på fikk meg opp. Tror jeg slet med lavt blodsukker om morgenen den gangen, ble rett og slett for mange timer mellom kveldsmat og morgenen for meg. Som voksen må jeg fremdeles være bevisst å spise nok rett før jeg legger meg for å slippe å være helt vrak om morgenen - eller ha noe på nattbordet som jeg kan putte i munnen når klokka ringer. Anonymkode: 3e436...3a6 Hæ? Skal hun mate tenåringen sin på sengekanten for å få ham til å stå opp? Anonymkode: d62e5...9ab
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #20 Skrevet 4. februar 2020 Min 13 åring legger tlf på motsatt side av rommet eller utenfor døra for å klare å stå opp. Resten av familien er våkne, så ingen blir forstyrret av av alarmen går i 2-3 min før han står opp. Hadde latt han ta konsekvensene av å forsove seg hadde jeg vært i dine sko. Har ikke tid eller tålmodighet til å «forhandle» med en trøtt ungdom. Han må nesten begynne å ta litt ansvar selv. Kommer han for sent er det jo bare han det går utover. Anonymkode: ae2ac...95b
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #21 Skrevet 4. februar 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Ta en telefon til læreren, fortell om prosjektet og få læreren til å gi konsekvenser om han kommer for sent. Anonymkode: 7d1dc...ac8 Å få ungene på skolen er faktisk et foreldreansvar. Det må være en grense for hva læreren skal belastes med. Anonymkode: b87f3...a6b
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 4. februar 2020 #22 Skrevet 4. februar 2020 (endret) 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å få ungene på skolen er faktisk et foreldreansvar. Det må være en grense for hva læreren skal belastes med. Anonymkode: b87f3...a6b Hva når de flytter på hybel? Skal de bare kunne det helt av seg selv da, eller er en overgang hvor det ikke får like store konsekvenser mer hensiktsmessig? Andre ting du tenker at de ikke skal eksponeres for før de må? Økonomi? Kost og ernæring? Hygiene? Selvsagt skal ikke læreren ha ansvaret, men å frata ungdommen selv at ansvar for slike essensielle ting synes jeg er å gjøre dem en stor bjørnetjeneste. Endret 4. februar 2020 av Den perfekte mor, påan igjen
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #23 Skrevet 4. februar 2020 48 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev: Hva når de flytter på hybel? Skal de bare kunne det helt av seg selv da, eller er en overgang hvor det ikke får like store konsekvenser mer hensiktsmessig? Andre ting du tenker at de ikke skal eksponeres for før de må? Økonomi? Kost og ernæring? Hygiene? Selvsagt skal ikke læreren ha ansvaret, men å frata ungdommen selv at ansvar for slike essensielle ting synes jeg er å gjøre dem en stor bjørnetjeneste. Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til her? Jeg har tre tenåringer selv og er lærer, og jeg kan love deg at det er travelt nok på jobb som om jeg ikke skal belastes med at foreldre skyver sitt ansvar fra seg. Konsekvensene av å komme for sent er å få anmerkninger eller fravær, alt ettersom hvor mye de kommer for sent. Etter nok anmerkninger sendes det ut varsel om mulig nedsatt ordenskarakter, og ev. blir de satt ned. Det er hva en lærer kan og skal gjøre. For unge elever kan man også ringe foresatte, men i VGS, hvor jeg jobber, er ikke det vanlig i slike tilfeller. Som mor har jeg ansvar for å oppdra barna mine til å bli selvstendige. Det innebærer å komme seg opp selv, lære seg å lage mat, holde orden, sette på vaskemaskin, støvsuge, vaske, sette opp budsjett osv. Å overlate ansvaret for å få en tenåring opp om morgenen er rett og slett en latterlig form for ansvarsfraskrivelse. Det må faktis være lov å si at noen ting er det de foresatte som er 100 % ansvarlige for å lære barna sine. Anonymkode: 3d236...f73
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #24 Skrevet 4. februar 2020 Min 13 åring skal være i sengs 21:30 og da skal mobil logge i stua. Jeg vekker han 06:30. Roper hade når jeg går 06:50, da pleier han å komme seg opp. Bussen går 07:20. Han har aldri mistet bussen. Jeg tilrette legger så mye for han, at jeg forventer at han klarer å passe tiden selv. Skole og trening har han ansvar for å rekke selv. Anonymkode: 49795...9a9
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #25 Skrevet 4. februar 2020 Legge seg i tide Ingen mobil på rommet Vekkerklokke i andre enden av rommet, da må han opp av sengen. Hjelper ikke det: skru på lyset og ta fra han dyna. Kjedelig å ligge i ett lyst til uten dyne eller mobil. Anonymkode: 5e495...ae6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå