Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #1 Skrevet 4. februar 2020 Usikker på hvor gode leseferdigheter min andreklassing har. Skal selvsagt ta dette opp med kontaktlærer på utviklingssamtale, men det er en stund til enda. Leser din 7åring bøker? I tilfelle hvilke bøker? Lese de med eller uten flyt? God forståelse? Leser du for barnet? Hvilke bøker liker han/hun som høytlesning? Anonymkode: 453cc...396
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #2 Skrevet 4. februar 2020 Har en snart 7 åring, så første klasse. Hun leser enkle kapittel bøker selv, og leser vel 20min daglig utenom skole/lekser. Vi leser også for henne hver dag, men da vanskeligere bøker. Bøker beregnet for litt eldre barn. i klassen er hun blant de bedre å lese. Vi har også en tredje klassing som er sånn akkurat passe på lesing i klassen og hun leser også enkle kapittel bøker. Begge barna leser med god flyt og veldig god forståelse. Ta en prat med læreren og bruk til på å lese hjemme om du er bekymret. De lærer mye av å lese sammen med deg, en side hver etc.: Vi bor i ett engelsktalende land så er ikke så lett å foreslå norske bøker Anonymkode: 00c8f...e86
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #3 Skrevet 4. februar 2020 Vi har en andreklassing som har slitt med å knekke lesekoden. Det er ikke før nå i andre klasse at han klarer å lese med en viss flyt, og han er langt fra utlært. I første klasse hadde han eget opplegg gjennom ppt, men i år følger han klassen. Vi har alltid lest mye for han, minst en bok hver kveld på sengekanten, ofte mer gjennom dagen. Han elsker å bli lest for, men leser ikke for hygge selv (enda). Vi har alltid øvd ekstra med han da vi syns at leseferdigheter er utrolig viktig og syns det er fantastisk nå som han klarer å lese små tekster selv. Vi har to eldre barn, det ene lærte å lese på egenhånd før skolestart, og de andre slet også med å knekke koden, men leser helt fint nå. Så vi er ganske avslappet mtp videre læring, tror ikke det er dysleksi eller noe annet, han er bare litt umoden (født sent på året). Det går seg nok til etter hvert. Anonymkode: b44e6...398
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #4 Skrevet 4. februar 2020 Alt er normalt i 2. klasse. Jeg har en sønn leste bl.a Roald Dahl sine bøker da han gikk i 2. klasse, han var av de beste i klassen til lesing. Vi leste fortsatt høye for han og leste da gjerne i de dannes bøkene som han leste selv. Han andre var en mye dårligere leser og leste helst lettleste bøker som bøkene i "Leseløve", men han var også innen normalen. Da vi leste høyt for han, leste vi bøker som var vanskeligere. Anonymkode: a1225...50f
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #5 Skrevet 4. februar 2020 Vi har en 3.klassing nå da, men det var ikke før sommeren mellom 2. og 3.klasse at han begynte å lese bøker selv. Før det var det stort sett bare leseleksen, og om han leste enkle bøker selv, så gikk det såpass sent at jeg var usikker på om han fikk med seg meningen/historien. Vi leser for ungene på sengekanten stort sett hver kveld. Som høytlesing har vi lest bl.a Harry Potter bok nr 1+2, charlie og sjokoladefabrikken, detektivbyrå nr to, gutta i trehuset m.m. Han er forresten ikke så veldig glad i å lese selv enda heller, vi må gjerne presse litt for å få ham til å lese selv på sengekanten. Anonymkode: d50f2...022
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #6 Skrevet 4. februar 2020 Min andreklassing leser helt greit. Han slurver noen ganger når han leser leksen, men når han "glemmer at det er kjedelig" leser han med flyt. Vi leser fortsatt for ham hver kveld. Han har en storebror i fjerdeklasse som slet veldig med språkutvikling og lesing. Han startet for et år siden å lese graphic novels som Amuletten, Valhall og Zombie Lars. Nå tigger han om å få lese lengre hver kveld, og det er vanskeligere å få ham til å legge vekk bøker enn iPad. Selv om han fortsatt sliter med skriving (blant annet ved å speilvende mange bokstaver og tall) leser han svært godt og raskt både på norsk og engelsk. Denne gleden han har over bøker gjør meg kjempeglad. Anonymkode: 62f46...c57
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #7 Skrevet 4. februar 2020 45 ord i minuttet Anonymkode: 63282...027
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #8 Skrevet 4. februar 2020 Han leser langsomt og hakker litt. Vi har lest høyt for ham hver kveld, siden han var baby. Han hører også mye lydbøker. Anonymkode: 88d9e...ce0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå