Gå til innhold

Sykdom og Lånekassen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er blitt veldig syk etter å ha hatt influensa. Kommer sannsynligvis til å måtte være sykemeldt en stund, uten sykepenger. Jeg studerer ved universitet, bachelor, og har lån i Lånekassen. Er det noen som vet hva som skjer med dette? Er det nok å ringe inn å be dem stoppe utbetaling av lån? Mister jeg retten til lån igjen når jeg er frisk nok til å fortsette studiene? Søker jeg permisjon fra universitetet? 

Anonymkode: 5559e...10c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du er så syk at du ikke kan følge undervisning eller kan fullføre eksamen kan dj få omgjort lån til stipend. 

du må være syk mer enn 14 dager og evnen til å studere må være nedsatt med minst 50%. De 14 første dagene er uansett karensdager. Sykdom og studieuførhet må dokumentere av lege og du må søke Lånekassen med legeerklæring. 

Anonymkode: 07a86...ea8

Skrevet
"Hvis du blir syk og ikke kan møte til undervisningen, kan du få sykestipend.

Hvis du er syk i mer enn 2 uker, kan du få stipend og lån som du har fått utbetalt i perioden du var syk, omgjort til sykestipend. Du kan maksimalt få sykestipend i 4 måneder og 15 dager i løpet av et undervisningsår."

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Sykdom/

Anonymkode: 0b6c6...34b

Skrevet

Tusen takk :)  Det visste jeg ikke. Håper jeg kommer meg snart. Er syk på tredje uken nå og blir jo bare verre for hver dag :( Bør vel få en legetime imorgen da i tilfelle. 

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk :)  Det visste jeg ikke. Håper jeg kommer meg snart. Er syk på tredje uken nå og blir jo bare verre for hver dag :( Bør vel få en legetime imorgen da i tilfelle. 

Legen kan uansett ikke tilbakedatere. 

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Legen kan uansett ikke tilbakedatere. 

Neida :) Det vet jeg. Trodde ikke jeg skulle være syk lenger enn normalt, og følte ikke jeg kunne ta opp en legetime for en sånn «bagatell» :) Men hvis formen nå ikke snur, vil det vel være en fordel å ha det dokumentert. I verste fall liksom :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...