Gå til innhold

Dere som har hatt sprukket trommehinne...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På lørdag hadde jeg ørebetennelse høyre øre med intense smerter, nedsatt hørsel, dro til lege og fikk påvist sprukket trommehinne. Har fått antibiotikakur og er nå smertefri, men har enda nedsatt hørsel og øret har væsket i 2 døgn. Har lest at det kan ta 2 dager til 2 mnd å bli bra igjen. Hvor lang tid tok det hos deg?

Anonymkode: c96c6...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skarpe og høye lyder var ubehagelig, og jeg hadde en sånn skurring på lyden, som en sprengt høytaler i nesten 3 mnd. Det varte kjempelenge.

Men ble heldigvis ikke noe arrvev på trommehinnen som gav varig nedsatt hørsel da, det sjekker legen på etterkontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker smerten fra jeg hadde det som barn, men husker ikke hvor lang tid det tok før det ble helt bra. Minstejenta mi har hatt øreverk noen ganger og da har det virket som smertene stoppet med en gang trommehinna språk, men hun hadde tydelig nedsatt hørsel i mange uker. 

Anonymkode: 6138f...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan komme væske hos meg i opptil en uke etter at den har sprukket. Nedsatt hørsel i flere mnd etterpå. Jeg får ofte tinnitus i lang tid i etterkant også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vel mye væske som kom ut første dagene - måtte gå med håndkle mot øret konstant... gikk over etter nesten 2 uker. Hadde vondt ca like lenge, og nedsatt hørsel i flere måneder.

Anonymkode: b62eb...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nesten døv de første ukene etter ørebetennelsen. Slet mye med dotter i ørene i etterkant (vi snakker år). I etterkant måtte jeg kirurgisk få fjernet væsken i øret ettersom alt ikke rant ut da trommehinnen sprakk (paracentece og dren). God bedring!

Anonymkode: 3c3e7...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.2.2020 den 12.03, Anonym bruker skrev:

På lørdag hadde jeg ørebetennelse høyre øre med intense smerter, nedsatt hørsel, dro til lege og fikk påvist sprukket trommehinne. Har fått antibiotikakur og er nå smertefri, men har enda nedsatt hørsel og øret har væsket i 2 døgn. Har lest at det kan ta 2 dager til 2 mnd å bli bra igjen. Hvor lang tid tok det hos deg?

Anonymkode: c96c6...9e6

 

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var nesten døv de første ukene etter ørebetennelsen. Slet mye med dotter i ørene i etterkant (vi snakker år). I etterkant måtte jeg kirurgisk få fjernet væsken i øret ettersom alt ikke rant ut da trommehinnen sprakk (paracentece og dren). God bedring!

Anonymkode: 3c3e7...f73

Oi, på begge ørene? Altså kirurgisk få fjernet størknet væske i ytre øre?

 

Tusen takk, jeg har ingen smerter nå, men nedsatt hørsel, øresusliknende og jeg takler dårlig når barna roper eller snakker høyt. Jeg var nødt til å ta på meg hørselvern i går da 5-åringen var så høylytt..

 

HI

Anonymkode: c96c6...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2020 den 18.02, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde vel mye væske som kom ut første dagene - måtte gå med håndkle mot øret konstant... gikk over etter nesten 2 uker. Hadde vondt ca like lenge, og nedsatt hørsel i flere måneder.

Anonymkode: b62eb...ef0

2 uker hørtes lenge ut. Nedsatt hørsel i flere måneder er lenge, håper det var bare på ett øre? 

Jeg var til sjekk i dag og trommehinnen et enda ikke grodd. Legen jeg var hos lørdag sa at trommehinnen gror på 1-2 dager,men det stemmer ikke hos alle, kan gå fra dager, uker og evt måneder 

 

HI

Anonymkode: c96c6...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2020 den 14.51, tante grusom master of law skrev:

Det kan komme væske hos meg i opptil en uke etter at den har sprukket. Nedsatt hørsel i flere mnd etterpå. Jeg får ofte tinnitus i lang tid i etterkant også.

Uff, væske opp til en uke er lenge. Har du opplevd sprukket trommehinne flere ganger?

 

Det jeg lurer på er, hvordan i all verden kommer bakteriene seg inn i mellomøret? Jeg vil gjøre alt jeg kan for å forebygge ny runde med mellomørebetennelse. Jeg har friskt i minne hvor ufattelig vondt det var. Jeg kunne glatt tatt ti fødsler i stedet.

 

HI

Anonymkode: c96c6...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2020 den 12.50, Anonym bruker skrev:

Jeg husker smerten fra jeg hadde det som barn, men husker ikke hvor lang tid det tok før det ble helt bra. Minstejenta mi har hatt øreverk noen ganger og da har det virket som smertene stoppet med en gang trommehinna språk, men hun hadde tydelig nedsatt hørsel i mange uker. 

Anonymkode: 6138f...110

Bra smertene stoppet da trommehinna sprakk. Må være ekstra ille med ørebetennelse hos de små. Det gjorde det ikke hos meg, mulig det skjedde ganske gradvis at smertene avtok. 

 

HI

Anonymkode: c96c6...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2020 den 12.48, Fire småtroll skrev:

Skarpe og høye lyder var ubehagelig, og jeg hadde en sånn skurring på lyden, som en sprengt høytaler i nesten 3 mnd. Det varte kjempelenge.

Men ble heldigvis ikke noe arrvev på trommehinnen som gav varig nedsatt hørsel da, det sjekker legen på etterkontroll.

Uff det var lenge. Bra at alt ordnet seg til slutt 😊

 

HI

Anonymkode: c96c6...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Oi, på begge ørene? Altså kirurgisk få fjernet størknet væske i ytre øre?

 

Tusen takk, jeg har ingen smerter nå, men nedsatt hørsel, øresusliknende og jeg takler dårlig når barna roper eller snakker høyt. Jeg var nødt til å ta på meg hørselvern i går da 5-åringen var så høylytt..

 

HI

Anonymkode: c96c6...9e6

Nei, kun på det øret der trommehinnen sprakk. Den sprakk høyt oppe, så kun litt av væsken rant ut, resten ble liggende igjen i mellomøret. Vanligvis vil visst resterende væske bli tatt opp av kroppen og øret tørke av seg selv. Men det skjedde ikke dessverre, så ca 10mnd etter ørebetennelsen lagde legen hull i trommehinnen og sugde ut gjenværende væske. Det ble satt inn dren i hullet for at øret skulle få litt og tørke helt ut. 

Håper du slepper like mye styr..

Anonymkode: 3c3e7...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2020 den 12.03, Anonym bruker skrev:

På lørdag hadde jeg ørebetennelse høyre øre med intense smerter, nedsatt hørsel, dro til lege og fikk påvist sprukket trommehinne. Har fått antibiotikakur og er nå smertefri, men har enda nedsatt hørsel og øret har væsket i 2 døgn. Har lest at det kan ta 2 dager til 2 mnd å bli bra igjen. Hvor lang tid tok det hos deg?

Anonymkode: c96c6...9e6

Jeg hadde ørebetennelse i 2016 og 2018, fikk aldri hørselen tilbake slik den var. Men det nok nok et par uker før det i det hele tatt ble bedre.

Anonymkode: ab53c...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uff, væske opp til en uke er lenge. Har du opplevd sprukket trommehinne flere ganger?

 

Det jeg lurer på er, hvordan i all verden kommer bakteriene seg inn i mellomøret? Jeg vil gjøre alt jeg kan for å forebygge ny runde med mellomørebetennelse. Jeg har friskt i minne hvor ufattelig vondt det var. Jeg kunne glatt tatt ti fødsler i stedet.

 

HI

Anonymkode: c96c6...9e6

Ja jeg har ørebetennelse ca annethvert år dessverre. Det er grusomt vondt. Ibux er det som tar smertene best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...