Gå til innhold

Er din 3-4 åring altetende?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått beskjed med barnehagen at barnet mitt er uvanlig kresen. Jeg opplever hjemme at barnet er litt kresen, men ikke unormalt sammenlignet med mine andre barn. Spiser 2-3 påleggstyper, alt av brødmat, forskjellige helter, alle typer yoghurt, så godt som alle typer frukt. Middag er det kanskje litt verre med , men spiser godt. 

Anonymkode: 60c70...d13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle mine barn har vært tilnærmet altetende. Noen få ting de ikke liker. I barnehagen kalte kokken sønnen min «han som spiser alt med største glede»

Anonymkode: a73b4...952

Skrevet

Kanskje han er kresen i barnehagen? Spør hva han spiser/ikke spiser der.

Det hender at små barn lager seg litt sære vaner rundt mat. Eks. Spiser bare salami i bhg, mens hjemme spiser en skinkeost og overhodet ikke salami. Andre barn spiser bare brødmat i bhg for varmmat spiser man hjemme. For noen kan det at maten er blandet være grunnen til at de ikke spiser, mens hvis maten hadde ligget separert på tallerkenen hadde de spist. 

 

Anonymkode: 8b8ee...827

Skrevet

Ja. Men hun liker ikke varmmat så godt. Middagen vil hun helst spise kald. 

Spiser brokkoli, gulrot og potet. Pålegg er veldig variert. Det meste av frukt. Elsker supper, da går det meste ned. Favoritten er vel egg, kokt, stekt og eggerøre. Elsker får-i-kål 🥴 det får hun hos svigermor. 

Men hun er småspist da. Folk forveksler ofte det med kresen, hun smaker på alt og nekter aldri mat men hun spiser ørsmå porsjoner. 

Anonymkode: 9cfa5...2b3

Skrevet

Har aldri møtt en altetende 3-4 åring, tror jeg. De har som regel noen preferanser 😊

 

Anonymkode: 3a6a4...a1f

Skrevet

Ja, det har de vært alle sammen, med unntak av sterk chili.

Anonymkode: 0f426...11b

Skrevet

Ja. 4-åringen spiser det aller meste. Fra kidneybønner til asparges, oliven, sopp, krabbe, blåmuggost og avokado. Men også hun kan rynke på nesa første gang hun får noe nytt. De er gjerne litt neofobiske i den alderen. Og hvis ikke de blir introdusert for et bredt utvalg av mat hjemme, er det jo ikke så rart om de blir litt sære. 

Anonymkode: 0811a...fa4

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. 4-åringen spiser det aller meste. Fra kidneybønner til asparges, oliven, sopp, krabbe, blåmuggost og avokado. Men også hun kan rynke på nesa første gang hun får noe nytt. De er gjerne litt neofobiske i den alderen. Og hvis ikke de blir introdusert for et bredt utvalg av mat hjemme, er det jo ikke så rart om de blir litt sære. 

Anonymkode: 0811a...fa4

Her blir de tilbudt det meste fra de kan spise fast føde. Eldste var på samme måte, selv om hun tidlig fikk smake på det meste. Lager mye variert og god mat, men likevel var hun ikke altetende. Men er det nå da :) HI

Anonymkode: 60c70...d13

Skrevet

Mine har alltid vært uvanlig altetende, mange har blitt veldig overrasket over hva de liker og spiser. Men det er veldig vanlig at de er ganske kresne og skeptiske i barnehagealder og kanskje barnet ditt hermer litt etter hva andre liker og ikke liker i barnehagen. Noen barn kan fint spise ting i barnehagen som de sier hjemme at de ikke liker og omvendt fordi de påvirker hverandre. Så lenge barna får i seg mat og kresenheten ikke tar helt overhånd ville jeg ikke bekymret meg noe særlig. Tilby forskjellig mat og oppmuntre til smaking, men ikke lag noe stress med det er mitt tips. 

Anonymkode: 1c393...a13

Skrevet

En av fire var det, de andre tre spiste mye, men ikke alt. Dessverre har det endret seg med årene. Hun som spiste alt er nå 10 år og spiser bare en fjerdel av det hun gjorde før. Heldigvis ser jeg på eldste at det kan snu igjen, han er 17 år og spiser mer og mer ulik mat.

Anonymkode: 2f2d6...64e

Skrevet

På ingen måte.

Vi startet med å servere alt, men ungen spiste så lite at vi på et tidspunkt bare måtte gi opp og begynne å servere mer barnevennlig mat. Nå blir det mye (mye!) fiskepinner og kokte grønnsaker, men det viktigste er at de får i seg de næringsstoffene de trenger, ikke at maten er spennende for voksne. Det får komme senere.

Anonymkode: fb4b3...8b6

Skrevet

Jeg har Eneggede tvillinger, begge fått nøyaktig lik mat, samme regler, samme måltid. En av dem er uvanlig kresen, den andre spiser absolutt alt. 

Anonymkode: e538d...a6e

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her blir de tilbudt det meste fra de kan spise fast føde. Eldste var på samme måte, selv om hun tidlig fikk smake på det meste. Lager mye variert og god mat, men likevel var hun ikke altetende. Men er det nå da :) HI

Anonymkode: 60c70...d13

Nettopp, det ordner seg etterhvert hvis man ikke gir seg😊

Anonymkode: 0811a...fa4

Skrevet

Langt i fra, hun spiste alt frem til rundt 2,5 års alder, så gikk det over. Nå spiser hun veldig lite.

Anonymkode: 31560...3da

Skrevet

Nå har jeg større barn som spiser alt. Men nevøen er 5år å spiser kun:

- Grandiosa Merk bunnen uten fyll

brødskive med smør/evt smør og sukker

lasagne

nuggets

Pølse og lompe uten ketchup.

yougurt
 

pomesfrittes 

Anonymkode: 97677...e4e

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp, det ordner seg etterhvert hvis man ikke gir seg😊

Anonymkode: 0811a...fa4

Hos oss har det vært motsatt, de har likt det meste/alt som små, men vokst seg mer og mer kresen.

Anonymkode: 2f2d6...64e

Skrevet

Nei... kan virke som at hun ikke liker mat, annet enn sjokolade og pølser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...