Gå til innhold

Dere med menn som jobber natt....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen begynte å jobbe natt for noen mnd siden. Synes ikke jeg ser han i det hele tatt.... han jobber 100% stilling, altså like mange vakter i mnd som andre i full stilling som ikke jobber natt. 

Han kommer hjem på morgen, og sover til 15. Så er han oppe til 18, før han igjen sover til 21. Så drar han på jobb igjen. 

Begynner å føle en distanse mellom oss, han er jo liksom aldri her... jeg er alene 4-6 kvelder i uken fast. Om jeg jobber dagvakt ser jeg han type 2 timer, men da er det jo lekser og middag for barna. Om jeg har kveldsvakt ser jeg han ikke. Litt skummelt, for jeg begynner å bli vant til å være alene og lurer av og til på hvorfor jeg egentlig er i ett forhold... i forholdet er jeg stort sett alene uansett.

Har dere det også sånn? Vanlig? 

Anonymkode: 8fac2...072

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen begynte å jobbe natt for noen mnd siden. Synes ikke jeg ser han i det hele tatt.... han jobber 100% stilling, altså like mange vakter i mnd som andre i full stilling som ikke jobber natt. 

Han kommer hjem på morgen, og sover til 15. Så er han oppe til 18, før han igjen sover til 21. Så drar han på jobb igjen. 

Begynner å føle en distanse mellom oss, han er jo liksom aldri her... jeg er alene 4-6 kvelder i uken fast. Om jeg jobber dagvakt ser jeg han type 2 timer, men da er det jo lekser og middag for barna. Om jeg har kveldsvakt ser jeg han ikke. Litt skummelt, for jeg begynner å bli vant til å være alene og lurer av og til på hvorfor jeg egentlig er i ett forhold... i forholdet er jeg stort sett alene uansett.

Har dere det også sånn? Vanlig? 

100%? Det er jo ikke vanlig å jobbe like mange vakter i 100% nattstilling, som det er å jobbe i 100% dag og evt kveldstilling. Jeg synes og han sover veldig mye.

Anonymkode: bbd3b...76d

Skrevet

Har samme erfaring som deg. Etter 9 mnd funket det ikke lenger. Han ble dessuten "syk" av nattevaktsjobbingen pga at han snudde døgnet. Det hadde fungert hvis han hadde hatt en ordning der han hadde hatt en uke av. Han hadde fri maks 2 dager på rad og det var bortkastet fridager fordi det var for kort tid til å omstille seg.

Anonymkode: 53a07...572

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger!

ja, han jobber 100%, selv om det ikke er vanlig. God lønn da.....🙄

Litt godt å høre at noen følte litt på det samme, da slipper jeg hvertfall å tenke at jeg er veldig rar😁

HI

Skrevet

Dette hadde jeg ikke orket, om det ikke var av en spesiell grunn, f.eks. at det var avgjørende for arb.giver å få unna en kontrakt til tid, eller dere var helt avhengige av pengene han tjener. Men forutsetningen ville vært at det var en tidsbegrenset periode, avtalt på forhånd.

Nå her dere ikke noe familieliv, dere har ikke et felles liv. Han er hjemme for å sove. Du og barna er familie.

Hva sier han selv om dette?

Anonymkode: 7aa25...31b

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette hadde jeg ikke orket, om det ikke var av en spesiell grunn, f.eks. at det var avgjørende for arb.giver å få unna en kontrakt til tid, eller dere var helt avhengige av pengene han tjener. Men forutsetningen ville vært at det var en tidsbegrenset periode, avtalt på forhånd.

Nå her dere ikke noe familieliv, dere har ikke et felles liv. Han er hjemme for å sove. Du og barna er familie.

Hva sier han selv om dette?

Du sier egentlig det jeg føler her... dessverre. Han elsker den nye jobben sin, og det synes jeg jo er hyggelig. Tror ikke han ser helt på det slik som meg, men det er nok også fordi han ikke har samme behovet for å være «sammen». Han elsker meg og føler seg trygg i forholdet. Jeg føler meg også trygg sånn sett, men merker at jo mer jeg er alene jo mindre følelser får jeg for han, og jeg føler i større grad at jeg like godt bare kunne vært alene (som i singel).

HI

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du sier egentlig det jeg føler her... dessverre. Han elsker den nye jobben sin, og det synes jeg jo er hyggelig. Tror ikke han ser helt på det slik som meg, men det er nok også fordi han ikke har samme behovet for å være «sammen». Han elsker meg og føler seg trygg i forholdet. Jeg føler meg også trygg sånn sett, men merker at jo mer jeg er alene jo mindre følelser får jeg for han, og jeg føler i større grad at jeg like godt bare kunne vært alene (som i singel).

HI

Ikke forundret over at han er fornøyd, så lenge jobben er en han trives med. Nå lever han jo i praksis et liv helt uten forpliktelser, bortsett fra på jobb. Du tar deg av hus, hjem og barn. Og du er der når han føler for kontakt.

Men det betyr jo ikke at du har det bra i denne situasjonen...

Jeg synes du skal snakke med ham. Forsøk å ta det rolig og saklig. Forklar ham at når han er så mye borte og sover når han er hjemme (som han vel må gjøre for å overleve nattarbeidet), så føler du at dere sklir fra hverandre, at det føles som om dere ikke har så mye til felles lenger. Fortell ham at du føler deg alene i forholdet, og at du er redd for at hvis han fortsetter med denne jobben så vil det sette forholdet i fare. For det er jo realiteten for deg.

Nå vil jeg gjette at han nesten er en større belastning for deg (bortsett fra økonomisk?) enn fordelene. Nå får du mer eller mindre alt ansvar hjemme, og så får du nok en del av hans ting på toppen - og i tillegg kommer irritasjoner/frustrasjoner over at han ikke er der når du trenger ham, eller at du får noe avlastning. Da er nok ikke veien lang til å tenke at du hadde greid deg like godt uten...

Så snakk med ham, si du er redd for at hans nattarbeid er i ferd med å ødelegge forholdet, og spør hvilke tanker han har rundt dette.

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for tilbakemeldinger!

ja, han jobber 100%, selv om det ikke er vanlig. God lønn da.....🙄

Litt godt å høre at noen følte litt på det samme, da slipper jeg hvertfall å tenke at jeg er veldig rar😁

HI

Jeg sa ikke at det ikke var vanlig å jobbe 100% natt, så de himleøynene dine var helt uten grunn. Hvis du leser innlegget mitt skikkelig så ser du at jeg skriver at det ikke er vanlig å jobbe like mange vakter på natt som på dag i en 100% stilling

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sa ikke at det ikke var vanlig å jobbe 100% natt, så de himleøynene dine var helt uten grunn. Hvis du leser innlegget mitt skikkelig så ser du at jeg skriver at det ikke er vanlig å jobbe like mange vakter på natt som på dag i en 100% stilling

Hun himler nok med øynene fordi hun synes at god lønn er en fattig trøst eller noe i den gata. Ikke til det du sa - det bekrefter hun.

Anonymkode: c5e95...f25

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun himler nok med øynene fordi hun synes at god lønn er en fattig trøst eller noe i den gata. Ikke til det du sa - det bekrefter hun.

Anonymkode: c5e95...f25

Korrekt.

HI

Skrevet

Jeg jobber 90% natt. Vaktene er fra 22:30-7:45. Blir færre vakter enn om jeg skulle jobbet dagtid siden vaktene er lengre. Kjører ungene på skolen og sover fra 9-16 Synes han sover veldig mye. Er det i helsevesenet med helg så har han vel 35,5 t/u.

Anonymkode: 5404a...db3

Skrevet

Min mann jobber natt, i dag var han oppe kl 11 for å bli med på skirenn å så sov han litt på ettermiddagen igjen. Har han mange netter etter hverandre sover han mye noen dager når det ikke er noe spesielt som skjer og mindre de gangene det er noe som foregår. 

Anonymkode: f2699...2b2

Skrevet

Han kan Max jobbe 38 timer i uka hvis det kun er nattarbeid, Max 36 Timer hvis det innebærer helg. Ikke mer enn 8 timer pr natt og normalt ikke mer enn 3 netter på rad. 

Anonymkode: 02199...69d

Skrevet

Hi min mann er helt lik. Vi har valgt å sette av dager han ikke jobber for å kose oss ekstra. ♥️ Min sover like mye som din. Min sover fra kl 09-17, også middag før han entre slokner litt til eller drar å trener. De dagene han jobber natt hater jeg intenst. Det vet han, men så er det jo godt betalt. Men verdt å risikere alt? Han burde i hvertfall kutte ned litt. For dere ♥️

Anonymkode: 05e16...f91

Skrevet

Altså full stilling på natt med vanlig natte-tidspunkt er jobb fra ca 22 til ca 7-8. Full stilling utgjør 3-4 netter i uka. Det er noe som skurrer skikkelig hvis han jobber 5 netter i uka. Gjør han det har han kortere vakter og bør ikke trenge å sove så lenge på dag. 

Han sover dessuten mye!! Jeg kommer hjem kl 8.30 og sover til 15. Det er tungt og det er ikke for alle.

Anonymkode: 182bd...106

Skrevet

På de arbeidsplassene jeg har vært med nattturnus har skiftordninger vært enten en uke på og en uke av, 3 på 3 av 4 på 4 av eller 21 netter fordelt over 6 uker. Har aldri hørt noen jobbe like mange vakter som en som jobber rent dagskift. Det er forøvrig ikke lov heller hit arbeidsmiljøloven. Så her tenker jeg ett av to scenarioer; hi fisker sympati eller så kjører mannen ett dobbeltliv og benytter 1-2 netter hos elskerinnen...

Anonymkode: 37ed1...02e

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På de arbeidsplassene jeg har vært med nattturnus har skiftordninger vært enten en uke på og en uke av, 3 på 3 av 4 på 4 av eller 21 netter fordelt over 6 uker. Har aldri hørt noen jobbe like mange vakter som en som jobber rent dagskift. Det er forøvrig ikke lov heller hit arbeidsmiljøloven. Så her tenker jeg ett av to scenarioer; hi fisker sympati eller så kjører mannen ett dobbeltliv og benytter 1-2 netter hos elskerinnen...

Anonymkode: 37ed1...02e

Dette

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette

Helt sikker på at det ikke er tilfellet😉

og ja, godt mulig det er «normalen», men så er det også rom for spesielle arbeidsplasser og søke disp for annen turnus. På min arbeidsplass har vi disp for 15 timers vakter. Ikke normalt det heller. Det lengste strekket han har er på 6 netter på rad. Egentlig det samme for meg om dere ønsker å tro at jeg lyver - jeg er ute etter andres erfaringer.

HI

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

og ja, godt mulig det er «normalen», men så er det også rom for spesielle arbeidsplasser og søke disp for annen turnus. På min arbeidsplass har vi disp for 15 timers vakter. Ikke normalt det heller. Det lengste strekket han har er på 6 netter på rad. Egentlig det samme for meg om dere ønsker å tro at jeg lyver - jeg er ute etter andres erfaringer.

HI

Ingen nattevaktstilling er på like mange vakter som en dagvaktstilling uansett hva du sier

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Medleverturnus er lov ja. Det betyr ikke st han har lov til å jobbe flere timer pr uke  enn det AML tillater. Ved medleverturnus snakker man ofte om 3/7 / 4/7 eller 7/7.

enjelte yrker kan ha vaker opptil 16 timer, feks sykehusleger. Da snakker vi også om kompenserende fridager. 

ingen rene nattevaktsstillinger jobber like mange timer som dagstillinger pr uke, eller like mange vakter i strekk - uten kompenserende hvile. 

Anonymkode: 02199...69d

Skrevet

Dette får meg til å tenke på Hotte Charlotte. Stakkars jente.

Anonymkode: 182bd...106

Skrevet

Jobber mannen din hver eneste natt i mnd?? Jeg jobber natt selv, men 50% stilling. Det utgjør 7 netter i mnd. Hvis jeg hadde gått 100% hadde det vært 14 netter i mnd. Dvs mye fri, det er jo en av fordelene med å jobbe natt. Utrolig helseskadelig for mannen din dersom han jobber hver natt i mnd. Han sover mye, men trenger det nok hvis han aldri har fri. Søvnen på dagtid er ikke like god som på natta, så selv om en sover 6 timer så kjennes det lite ut og en føler seg litt i bakrus når en står opp. Forstår godt han trenger en hvil til før han skal på jobb igjen. Pleier også ofte å prioritere det.

Anonymkode: d4c75...3d5

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobber mannen din hver eneste natt i mnd?? Jeg jobber natt selv, men 50% stilling. Det utgjør 7 netter i mnd. Hvis jeg hadde gått 100% hadde det vært 14 netter i mnd. Dvs mye fri, det er jo en av fordelene med å jobbe natt. Utrolig helseskadelig for mannen din dersom han jobber hver natt i mnd. Han sover mye, men trenger det nok hvis han aldri har fri. Søvnen på dagtid er ikke like god som på natta, så selv om en sover 6 timer så kjennes det lite ut og en føler seg litt i bakrus når en står opp. Forstår godt han trenger en hvil til før han skal på jobb igjen. Pleier også ofte å prioritere det.

Før jeg får noen kommentarer; mener om han jobber HVER natt i ukedagene og bare fri i helgene? Trodde nesten ikke det var lov jeg. På min arbeidsplass er det bare lov med 5 netter på rad, 6 natta utløser overtidsbetaling og det vil arbeidsgiver unngå..

Skrevet

Min jobbet type 6 dager på, 2 dager av, 5 dager på en dag av, 3 dager på, en dag av, 6 netter på, en dag av en dag på to dager av osv. Han jobbet ulovlig mye i perioder pga at den andre nattevakten var 50 prosent sykmeldt over tid. Og så var det noen dispensasjoner som gjorde at han kunne jobbe mer enn normalt. Var helt håpløst. På slutten sov han hvert ledige sekund han hadde fri, sovnet stående midt i en samtale, kunne sove 1,5 døgn i strekk og ble til slutt innlagt for utredning med mistanke om narkolepsi. Han jobbet fra 23-8 i tillegg til 1 time pendling. Det gikk rett og slett på helsen løs. Det var ikke verdt de ekstra pengene. For en begrenset periode hadde det gått, men ikke over lengre tid.

Anonymkode: 53a07...572

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI

Det handler ikke om at du lyver, jeg  tror deg på det du sier. Men hvis han jobber som du sier så blir han enten utnyttet eller bryter aml selv, og det er ikke bra... 

Anonymkode: b57e5...58a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...