Gå til innhold

Sønnen min fikk en sinnsyk dyr jakke i går, og å har jeg snev av dårlig samvittighet😬


Den perfekte mor, påan igjen

Anbefalte innlegg

Han trengte ny jakke, da den gamle var 3 år gammel og nå hadde spjæra det ene ermet. Den var også i minste laget, men ikke uholdbart liten.

Jakka kosta i utgangspunktet 4700 kr. Det var 50% på den, og vi fikk ytterligere 10% ved å melde oss inn i kundeklubb. Totalprisen for oss da var rett over 2100 kr. Siden jakken var såpass dyr, var avtalen at han selv skulle betale 1000 kr av den.
 

Han er kresen på klærne, men det handler ikke om pris og merker, kun om stil. Den gamle jakka var hm, og han har aldri mast om eller spurt etter merkeklær i seg selv.

Men så er det jo litt fokus på det med merkepress osv for tiden. Dette er så dit jeg forstår ikke noe problem her vi bor, og derfor ikke noe jeg har tenkt veldig mye over før den siste tids fokus etter et blogginnlegg av en Martine eller noe slikt. 
 

Gutten er straks 16 år, hva er deres personlige mening? Ville dere ha kjøpt en så dyr jakke eller gir det feil signal? Forutsatt at økonomien tillater det altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest KenCreek

Ja det ville jeg 😊 dere er Jo fornuftige, gutten betalte jo halvparten selv. Gode vinterjakker koster jo litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ville hvertfall ikke postet et langt innlegg her for å skryte. 

Anonymkode: 3dd98...537

Hva følte du var skrytete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho Martine figurerer jo selv i den verste sort av bransje, så dette ga henne nok mange likes og flere kroner i kassa. Ikke tenk på det engang, dobbeltmoralen seirer.

Synes du var fornuftig. Er d parajumper d er snakk om? Hvor såpass tilbud?

Anonymkode: d308e...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg høres ut som et veldig godt og fornuftig kjøp, jeg. Gitt at jakka altså er god og bruksvennlig og ikke bare pen og dyr. Å la barna delbetale, evt gi dels som julegave el.l. lærer dem jo også at dette er ikke normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, KenCreek skrev:

Ja det ville jeg 😊 dere er Jo fornuftige, gutten betalte jo halvparten selv. Gode vinterjakker koster jo litt. 

😅

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ho Martine figurerer jo selv i den verste sort av bransje, så dette ga henne nok mange likes og flere kroner i kassa. Ikke tenk på det engang, dobbeltmoralen seirer.

Synes du var fornuftig. Er d parajumper d er snakk om? Hvor såpass tilbud?

Anonymkode: d308e...71b

Det var en Jean Paul dunparkas, kjøpt på boys of europe👍🏻

2 minutter siden, sug lut skrev:

Det synes jeg høres ut som et veldig godt og fornuftig kjøp, jeg. Gitt at jakka altså er god og bruksvennlig og ikke bare pen og dyr. Å la barna delbetale, evt gi dels som julegave el.l. lærer dem jo også at dette er ikke normalen.

Jakka virket veldig god, og både lett og varm. Føler at parkaser er rimelig tidløse også. Han har aldri fått så dyr jakke før, og han gjorde ingen forsøk på å prøve å overtale meg til å kjøpe den, han så selv at den var dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke 2000 kr for ei god jakke til en gutt som kanskje kan ha den i mange år er en dyr investering. Jeg er derimot ikke fan av å kjøpe dyre jakker "bare fordi".
Jeg kjøpte en svea-jakke i gave til min 15åring. Ikke den til 4000, men den som egentlig koster 2500, men som var satt ned til 1600 kr. Hun ønsket seg veldig en svea-jakke (heller aller mest en parajumper), men å kjøpe jakker til 8000 kr ER galskap! Til sammenligning kjøper jeg jakker til yngste for rundt 500 kr, og han må ha nye hvert år. Så totalen blir den samme, bare brukt og fordelt på en annen måte.
 

Anonymkode: 4cf7f...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også 2000 kr for en jakke til en gutt som ikke lenger trenger jakke hvert år er helt OK. Jeg har ei på 14 som også gjerne vil ha en viss stil, men som ikke tar det så nøye hvilket merke det er (ergo var BearPaws på salg hos XXL for 400 helt greit når UGG's er utelukket, hun fikk jakke på 50% fra Floyd for 900). Hun bruker nå samme strl. som meg slik at jeg tar høyde for at vi kan låne av hverandre når jeg kjøper yttertøy og sko.

Jeg steiler når ungjenter får (ev. kjøper for konf. pengene) jakker og vesker 8-10000 kr, jeg skjønner ikke hvordan de skal opprettholde det forbruket når de flytter hjemmefra og må være fattige studenter noen år (men mor og far stiller kanskje opp da også). Egentlig trodde jeg ikke det er så utbredt, men jeg ser jo at overraskende mange i klassen til min eldste f.eks. har den nyeste eller nest nyeste iPhone, og vi bor på Østkanten av Oslo. 

Jeg elsker å skjemme bort jentene mine, det skal jeg være den første til å innrømme, men det er innenfor hva vi har råd til og ikke minst hva de fortsatt ville hatt råd til etter at de flytter hjemmefra. Foreløpig er det jeg som klipper dem, der er det noen tusen spart på frisør hvert år (går selv én, maks to, ganger ettersom jeg har langt hår, farger det selv). Tupper kan de klippe hos Cutters til de tjener egne penger når mor ikke er bra nok lenger.

Anonymkode: b6b5d...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt innafor det. Jeg hadde nok betalt hele jakken siden den tross alt ikke er såå dyr for å være tjukk, varm og isolerende og fordi gutten tross alt ikke er voksen enda.

Anonymkode: 46e88...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da helt greit. Dette er vel også voksenstørrelse og da er prisene også høyere.

Det er da bedre å gi litt mer for god kvalitet som kan brukes i flere år og kanskje arves eller selges videre.

Og at ungdommene ikke kan opprettholde forbruket er et dusteargument. Når de flytter ut og skal studere eller jobbe får de tidsnok oppleve hva ting koster og da må de jo selv avgjøre om de vil bruke tusenvis på jakker og vesker eller bruke pengene på noe annet...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig en god investering, og ikke noe å ha dårlig samvittighet for 😊 men jeg skjønner følelsen godt, hehe! 

Anonymkode: c320f...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jo et godt kjøp, og synes det var en grei pris for en dun parkas.

Sønnen min er bare 12 år, men har vokst mye det siste året, så han trengte ny vinterjakke på starten av vinteren, og han er en frysepinne, og nå måtte han ha voksen størrelse. fant da en fin, myk dun parkas til han til 2100 kr, jeg hadde da fått 33% rabatt. Og synes det var en helt grei pris. Og denne kan han jo bruke i noen år.

Anonymkode: 280ab...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Han trengte ny jakke, da den gamle var 3 år gammel og nå hadde spjæra det ene ermet. Den var også i minste laget, men ikke uholdbart liten.

Jakka kosta i utgangspunktet 4700 kr. Det var 50% på den, og vi fikk ytterligere 10% ved å melde oss inn i kundeklubb. Totalprisen for oss da var rett over 2100 kr. Siden jakken var såpass dyr, var avtalen at han selv skulle betale 1000 kr av den.
 

Han er kresen på klærne, men det handler ikke om pris og merker, kun om stil. Den gamle jakka var hm, og han har aldri mast om eller spurt etter merkeklær i seg selv.

Men så er det jo litt fokus på det med merkepress osv for tiden. Dette er så dit jeg forstår ikke noe problem her vi bor, og derfor ikke noe jeg har tenkt veldig mye over før den siste tids fokus etter et blogginnlegg av en Martine eller noe slikt. 
 

Gutten er straks 16 år, hva er deres personlige mening? Ville dere ha kjøpt en så dyr jakke eller gir det feil signal? Forutsatt at økonomien tillater det altså...

Lar du deg påvirke av hva BLOGGERE skriver? Seriøst? 

Slutt å være så sjukt usikker på deg sjøl. 

Anonymkode: 680de...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hørtes ut som en god pris og er fornuftig kjøp.

Bloggeren som skrev innlegget om kjøpepress er ikke verd en dritt. Hun deler glatt egne kjøp, rabatter og oppfordringer om å handle.. 

Gode klær er dyre. En Levisbukse varer minst dobbelt så lenge som en fra HM eller Cubus. Dyre jakker er varmere, lettere og har bedre fasong. 

Kos deg med en god handel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du ikke ha dårlig samvittighet for. Han betalte halve selv, og det er en god og varm jakke som varer en god stund til. Om han skulle vokse utav den før den blir veldig slitt så kan han selge den på finn. 

Bloggeren har dobbeltmoral så det holder, det skal du ikke bry deg en kalori om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra kjøp, jeg hadde betalt hele beløpet. Men har forståelse for din avgjørelse om at han måtte betale selv også.

Anonymkode: 62f4c...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Han trengte ny jakke, da den gamle var 3 år gammel og nå hadde spjæra det ene ermet. Den var også i minste laget, men ikke uholdbart liten.

Jakka kosta i utgangspunktet 4700 kr. Det var 50% på den, og vi fikk ytterligere 10% ved å melde oss inn i kundeklubb. Totalprisen for oss da var rett over 2100 kr. Siden jakken var såpass dyr, var avtalen at han selv skulle betale 1000 kr av den.
 

Han er kresen på klærne, men det handler ikke om pris og merker, kun om stil. Den gamle jakka var hm, og han har aldri mast om eller spurt etter merkeklær i seg selv.

Men så er det jo litt fokus på det med merkepress osv for tiden. Dette er så dit jeg forstår ikke noe problem her vi bor, og derfor ikke noe jeg har tenkt veldig mye over før den siste tids fokus etter et blogginnlegg av en Martine eller noe slikt. 
 

Gutten er straks 16 år, hva er deres personlige mening? Ville dere ha kjøpt en så dyr jakke eller gir det feil signal? Forutsatt at økonomien tillater det altså...

Det er helt idioti å kjøpe en så dyr jakke. 

Anonymkode: 49145...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjøpet hadde jeg ikke giddet finne unnskyldninger for en gang :). Klart gutten må få noe han har skikkelig lyst på innimellom. Et godt ungdomsminne var buksen jeg ikke turte spørre om en gang, som pappa sa jeg skulle ha. Det var ikke slike plagg i hytt og gevær, men faren min hadde sett den buksen og syns den var tøff, derfor skulle jeg få den. Den bloggdamen kan feie for egen dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som flere andre: Hun bloggdama kan begynne med å feie for sin egen dør. Dobbeltmoralen hennes skjærer i øynene.

Det høres ut som du/dere/han har gjort et godt kjøp, og nå har han sannsynligvis jakke noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått en god kvalitetsjakke til en god pris. Den tåler sikkert kulde, regn osv og kan holde i mange år. Det er det samme hva andre tenker.

Anonymkode: 7cf5d...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jean Paul er et godt merke. Gubben min har flere ulike jakker fra JP, og de holder i årevis. Han har alltid kjøpt de på 50 eller 70 % salg. Å kjøpe til full pris blir for dyrt for oss. 

Anonymkode: 106c1...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...