Gå til innhold

Hvordan få 13-åringen til å trene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mener dere virkelig at null aktivitet stort sett hver dag er bra for et barn (eller voksen)? Hvordan kan dere argumentere mot et ønske om å få et barn til å bevege seg i noen minutter hver dag? 

Anonymkode: 9a7b4...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener dere virkelig at null aktivitet stort sett hver dag er bra for et barn (eller voksen)? Hvordan kan dere argumentere mot et ønske om å få et barn til å bevege seg i noen minutter hver dag? 

Anonymkode: 9a7b4...fdf

Det kalles å være kunnskapsløse.. 

Anonymkode: c28b9...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener dere virkelig at null aktivitet stort sett hver dag er bra for et barn (eller voksen)? Hvordan kan dere argumentere mot et ønske om å få et barn til å bevege seg i noen minutter hver dag? 

Anonymkode: 9a7b4...fdf

Nei, det mener ikke jeg, og jeg tror ikke noen her inne har sagt det heller. Men å presse og mase på at barn skal trene 3 gg i uken er ikke det samme som å bevege seg i noen minutter hver dag, altså. De fleste barn og unge beveger seg mer enn voksne. 
Min 12-åring går til og fra skolen hver dag, totalt ca 30 min. I tillegg svømmer han én gang i uken. Også er han på trampolinen hele tiden når den er fremme. Det er mer enn nok! Han er ikke fotballgutt, han er mer kunstnertypen. Og apropos det: når forskning viser at musikk feks er svært god for vår psykiske helse, mener dere da at det er ok å tvinge noen til å spille fiolin tre gg PR uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Polly-Esther skrev:

Nei, det mener ikke jeg, og jeg tror ikke noen her inne har sagt det heller. Men å presse og mase på at barn skal trene 3 gg i uken er ikke det samme som å bevege seg i noen minutter hver dag, altså. De fleste barn og unge beveger seg mer enn voksne. 
Min 12-åring går til og fra skolen hver dag, totalt ca 30 min. I tillegg svømmer han én gang i uken. Også er han på trampolinen hele tiden når den er fremme. Det er mer enn nok! Han er ikke fotballgutt, han er mer kunstnertypen. Og apropos det: når forskning viser at musikk feks er svært god for vår psykiske helse, mener dere da at det er ok å tvinge noen til å spille fiolin tre gg PR uke?

Du blander meg (HI) med en annen. 

Sønnen min gjør ikke det du gjør. Han bruker ett minutt til skolen. Derfor mener jeg at han bør gjøre noe aktivitet noen dager i uken. Jeg hadde blitt sjeleglad bare han kom seg ut på en gåtur. 

Anonymkode: 9a7b4...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du blander meg (HI) med en annen. 

Sønnen min gjør ikke det du gjør. Han bruker ett minutt til skolen. Derfor mener jeg at han bør gjøre noe aktivitet noen dager i uken. Jeg hadde blitt sjeleglad bare han kom seg ut på en gåtur. 

Anonymkode: 9a7b4...fdf

Det din sønn gjør skulle det stå. 

Anonymkode: 9a7b4...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det din sønn gjør skulle det stå. 

Anonymkode: 9a7b4...fdf

Skjønner. Men å mase på ungdom er sjelden fruktbart. Jeg ville sett det an, heller passe på å rose ham når han er flink. Det er så mange verre ting han kunne gjort. Trust me! Jeg har jobbet mange år med risikoutsatt ungdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Polly-Esther skrev:

Skjønner. Men å mase på ungdom er sjelden fruktbart. Jeg ville sett det an, heller passe på å rose ham når han er flink. Det er så mange verre ting han kunne gjort. Trust me! Jeg har jobbet mange år med risikoutsatt ungdom.

Jo jeg vet det. Og vi gir ham masse ros når han gjør noe aktivitet. Og roser ham selvsagt masse for allt annet. Han er en skikkdlig godgutt og veldig skoleflink. Men det er for hans egen del jeg vil at han skal bruke kroppen litt og. 

Anonymkode: 9a7b4...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden må jo være full av tykkaser som omtrent ikke beveger seg. Det er stor forskjell på aktivitetsnivået til et barnehagebarn og ungdom, mulig mange kun har små barn?

 

det er viktig å lære barn gode rutiner, også når det gjelder mat og aktiviteter. 

Anonymkode: 242ba...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva var det som er feil i det jeg sa? Den artikkelen treffer jo ikke i tilfellet med min sønn. Den forteller at gjennomsnittet er aktive nok. Men sønnen min er ikke en del av det gjennomsnittet. 

Anonymkode: 9a7b4...fdf

Du sa at dagens barn og voksne er alt for stillesittende. Og det kan faktisk ikke støttes av forskning. 

 

Anonymkode: 552ad...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du sa at dagens barn og voksne er alt for stillesittende. Og det kan faktisk ikke støttes av forskning. 

 

Anonymkode: 552ad...bef

Når det gjelder tenåringer og voksne så stemmer vel det jeg sa?

Anonymkode: 9a7b4...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg HI, mange rare tilbakemeldinger du har fått her. Jeg hadde aldri godtatt om en av mine gutter satt foran skjermen hele døgnet. Dessuten blir mine dritsure om det blir for mye spilling. Noen dager blir slappe, men så lenge de er aktive i idrett er det helt ok. Eldste har 5 treninger per uke pluss kamper  ( eget ønske) yngste har 2 ganger i uka pluss kamper. De er 11 og 12. Den yngste hos oss er også en type som kunne sittet foran skjermen hele tiden, og nekter joggeturer og annet. Men han er mye mer aktiv i sommerhalvåret heldigvis🤣 min mann og jeg trener også minst 2-3 ganger i uka, ut en at vi er fanatikere eller presser barna våre. Liker han ikke ballspill? Det er jo veldig sosialt:)

Anonymkode: 25843...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig med deg HI, mange rare tilbakemeldinger du har fått her. Jeg hadde aldri godtatt om en av mine gutter satt foran skjermen hele døgnet. Dessuten blir mine dritsure om det blir for mye spilling. Noen dager blir slappe, men så lenge de er aktive i idrett er det helt ok. Eldste har 5 treninger per uke pluss kamper  ( eget ønske) yngste har 2 ganger i uka pluss kamper. De er 11 og 12. Den yngste hos oss er også en type som kunne sittet foran skjermen hele tiden, og nekter joggeturer og annet. Men han er mye mer aktiv i sommerhalvåret heldigvis🤣 min mann og jeg trener også minst 2-3 ganger i uka, ut en at vi er fanatikere eller presser barna våre. Liker han ikke ballspill? Det er jo veldig sosialt:)

Anonymkode: 25843...e2d

Takk for svar!

Han liker ikke ballspill. Men tror vi har en åpning til litt bevegelse med boksing. Det liker han, og både jeg og far kan bokse med ham her på stuegulvet. Han vil ikke på noe organisert, men hvis han bokser med oss så får han litt aktivitet. 

Anonymkode: 9a7b4...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så farlig da? Ikke alle liker å trene. Har en gutt som elsker det, men jenta har aldri gått på trening etter skolen elns. Hun er ikke tjukk og spiser sunt. Det er bare ikke alle som er egnet for fysisk mosjon.

Anonymkode: e52bb...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det så farlig da? Ikke alle liker å trene. Har en gutt som elsker det, men jenta har aldri gått på trening etter skolen elns. Hun er ikke tjukk og spiser sunt. Det er bare ikke alle som er egnet for fysisk mosjon.

Anonymkode: e52bb...5f0

Jo, alle er egnet for fysisk aktivitet. Ikke alle er egnet for idrett, men inaktivitet er vel så ille som dårlig kosthold.

Anonymkode: ff5d5...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2020 den 18.00, Anonym bruker skrev:

Han hater fysisk aktivitet, og har sluttet på den aktiviteten han gikk på. Vi prøver og prøver å få ham til å gjøre noe fysisk, men det er bare syting. Det eneste vi får ham med på er litt styrketrening på sats kanskje to ganger per måned. 

Vi kan jo ikke tvinge ham heller. Han synes ingen aktivitet er gøy. Tar jeg ham med på løpetur, så må vi stoppe annenhver meter fordi han har vondt et eller annet sted.

Han er undervektig, så jeg er ikke bekymret for overvekt, men det er likevel viktig å få trent regelmessig. 

Vi prøver å gjøre aktivitet til noe hyggelig, men det er ikke så lett når han slår seg vrang hver gang.

Tips?

Anonymkode: 9a7b4...fdf

Hvis han sitter mye på PC så er det ikke HAN dere på endre og fjerne «gode», men dere som foreldre må sette grenser på en god måte. At han ikke får spille hvis han ikke trener gir jo ingen mening. 
Hvis han ikke er hvertfall LITT fysisk aktiv = Dårligere helse, slapphet og svakere immunforsvar for eksempel. Det er naturlige konsekvense av å ikke ta vare på kroppen sin.

Jeg syns derimot måten dere pusher han på (ut i fra beskrivelsen i innlegget) så er dere med på å skape ALTFOR stort kroppsfokus og press. Det finnes det nok av i verden. Det presset trenger man ikke å møte hjemme også. Det er belastende og ikke noe annet. Ha fokus på at det er bra for både psyken og kroppen med Gå turer, frisk luft, trening etc. Snakk om det på en måte så barnet selv kan kjenne på hva godt han kan få ut av det. Hvordan han kan få glede av det. Å gå tur/jogge med musikk i ørene er en fin terapi for eksempel. Man får litt pause fra alt og alle rundt seg. 

Har dere prøvd å snakke med han og spørre hvorfor han ikke vil trene? Det hjelper mye å bare møte barnet og snakke for å finne ut av ting. Slutt å press og krev av barnet! Dere har altfor høye forvetninger til en 12 åring. Rundt 16årsalderen kommer ofte treningsfasen av seg selv. Det er noe han må oppdage gleden av. 

Anonymkode: 18410...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...