Gå til innhold

Noen som vet angående uførhet og MS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste inne på tråden om utbrenthet og ufør, og skjønner at det er et trangt nåløye på komne seg gjennom for å bli ufør.

Hva med MS? Noen som kjenner til prosesser hvor MS ligger til grunn for ufør? 

Anonymkode: 7edf5...a98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ms gir generelt automatisk ufør. For selv om en har gode dager og et mildt forløp reagerer kroppen sterkr på aktivitet i ettertid. Noen velger å jobbe litt etter diagnosen, men det er ikke regelen.

Anonymkode: 2c7d4...d7c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ms gir generelt automatisk ufør. For selv om en har gode dager og et mildt forløp reagerer kroppen sterkr på aktivitet i ettertid. Noen velger å jobbe litt etter diagnosen, men det er ikke regelen.

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Mange med ms er helt friske og fullt arbeidsføre. Og tåler fint masse aktiviteter uten at kroppen reagerer sterkt i ettertid. 

Anonymkode: c0859...76a

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Mange med ms er helt friske og fullt arbeidsføre. Og tåler fint masse aktiviteter uten at kroppen reagerer sterkt i ettertid. 

Anonymkode: c0859...76a

Men når den som har MS opplever at det er vanskelig å stå i jobb, og ønsker å søke ufør.. Er det da snakk om en lang prosess med vurdering, eller blir det godkjent «uten kamp»

Mye smerter og fatigue som gjør at en dag på jobb betyr ingenting mer å gå på hjemme - og da ingen tid med barna.. Og noen veldig vanskelige problemer som gjør at det er vanskelig å stå i en situasjon hvor det ikke er mulig å gå på toalettet umiddelbart ved behov.

En kjempevanskelig situasjon som jeg håper man slipper å kombinere med en kamp mot NAV.. 

HI

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men når den som har MS opplever at det er vanskelig å stå i jobb, og ønsker å søke ufør.. Er det da snakk om en lang prosess med vurdering, eller blir det godkjent «uten kamp»

Mye smerter og fatigue som gjør at en dag på jobb betyr ingenting mer å gå på hjemme - og da ingen tid med barna.. Og noen veldig vanskelige problemer som gjør at det er vanskelig å stå i en situasjon hvor det ikke er mulig å gå på toalettet umiddelbart ved behov.

En kjempevanskelig situasjon som jeg håper man slipper å kombinere med en kamp mot NAV.. 

HI

De tilfellene jeg har vært borti har det foregått uten noen kamp. Egentlig bare en samtale og brev fra legen.

Anonymkode: d9020...560

Skrevet

Det er slett ikke alle som "kjemper mot nav" altså.

Man hører om de som gjør det, men de som er fornøyde med møtet de har med nav sier jo ingenting.

Jeg personlig har ingenting negativt å si om møtet med nav. Har bare møtt empatiske hyggelige mennesker, som har fulgt supert opp. Har lege og spesialist som sikkert har skrevet gode legeattester så de har ikke hatt spørsmål hos nav i det hele tatt om helsen min og kapasiteten min.

Hos nav ble jeg tilbudt samtaler på karrieresenteret, med psykolog der, for å akseptere situasjonen min for de skjønte det var en stor sorg å ha blitt syk og ikke lenger mestre arbeidslivet som jeg ønsket.

Min uføresøknad gikk gjennom med en gang, ikke noe negativt på noen nivåer hos nav.

Så ikke ta sorgene på forskudd, det kan godt hende du møter bare hyggelige mennesker hos nav og ikke får problemer overhodet.

Jeg skjønner at det er noen som ønsker å svindle nav, og at de må setter ressurser inn på å stanse disse. Jeg skjønner at det ikke kan være for enkelt å få uføretrygd, at det meste må prøves for å være i arbeid så lenge som mulig.

Men når man har en reell sykdom, og har prøvd og prøvd, og er ydmyk for deres regelverk, så er det virkelig ikke alltid det er et stort problem å trenge hjelp altså.

Anonymkode: 0875c...68b

Skrevet

Jeg har inntrykk av at å uføretrygd i mange tilfeller er ren bingo. Mye avhenger også hvor dyktig fastlege og andre behandlere er til å skrive erklæringer.

Selv har jeg gått gjennom nav-systemet uten problemer. Har en svært dyktig fastlege som kan skrive og snakke for seg. Er ikke i tvil om at det er hans fortjeneste at jeg fikk innvilget 50% uføretrygd. Nå vil jeg tro det er enklere å få gradert ufør enn full ufør i en del tilfeller.

Anonymkode: 553f8...ff5

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette stemmer da ikke. Man blir ikke generelt automatisk ufør ved MS. 

Mannen har hatt MS i 15 år, er fullt medisinert og i full jobb. Jobber ofte over 100 % også. 

Bare sånn for å nyansere litt :-).

Anonymkode: 265eb...64b

Skrevet

Det er fastlegen og spesialist som kan si noe om (din mann?) han bør søke ufør basert på sykdommen. Noen med ms kan jobbe andre ikke. noen har en lang kamp mot nav, andre ikke.

selv har jeg crohns. Mange med crohns jobber 100%, det finnes mange ulike medisiner noen starter på bunn og må jobbe seg oppover medisinstigen. Noen sliter i mange, mange år med nav.

jeg begynte på topp av medisinene, slapp prøve ut mye før det ble biologisk. Men har dermed lite alternativer dersom det ikke virker lengre. Ble ufør omtrent mot min vilje. 3 måneder før maksdato gikk ut, var aldri på aap eller jobbutprøving. Søknaden ble innvilget 4 dager etter at den ble sendt.

Anonymkode: e0a6c...311

Skrevet

Det er ingen diagnose som gir garanti for ufør. Og ingen diagnose gir et likt sykdomsforløp. 

Det er arbeidd- inntektsevnen på varig basis som er avgjørende. 

Anonymkode: db44b...d59

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette stemmer da ikke. Man blir ikke generelt automatisk ufør ved MS. 

Mannen har hatt MS i 15 år, er fullt medisinert og i full jobb. Jobber ofte over 100 % også. 

Bare sånn for å nyansere litt :-).

Anonymkode: 265eb...64b

Jeg kjenner også ei med MS. Hun jobber 80% og har barn.

Anonymkode: cee9f...1b1

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen diagnose som gir garanti for ufør. Og ingen diagnose gir et likt sykdomsforløp. 

Det er arbeidd- inntektsevnen på varig basis som er avgjørende. 

Anonymkode: db44b...d59

Ja, det er veldig ulikt forløp.. og også ulik jobbsituasjon. Noen arbeidsplasser/yrker kan tilrettelegge mer enn andre. Regner også med at alder spiller inn. 

Men når den fysiske formen har blitt for dårlig til at man klarer jobben, så håper jeg at de ser at dette er et langsiktig perspektiv. Det som er borte av funksjon kommer ikke tilbake.. 

HI

Skrevet

Har leddgikt og har bare møtt positive NAV rådgivere. Har virkelig følelsen av at de vil mitt beste. Har tidvis vært sykemeldt, og mulig jeg er på vei inn i aap verdenen. Konkrete og alvorlige diagnoser er nok lettere å akseptere enn "litt utbrent" med flere års varighet og ingen kjent årsak til utbrentheten.

Anonymkode: 1302f...115

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...