Gå til innhold

Fra Aap til ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye mer får man egentlig? Har en venninne som snart får uføretrygd og ikke snakker om annet enn hvor mye mer hun kommer til å få utbetalt..

Anonymkode: b8c74...d6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir det ikke likt, evt mindre?

Anonymkode: 3ad47...31d

Skrevet

For de fleste blir det vel ikke så stor forskjell, men det er visst noen som kan oppleve litt forskjell.

Det som uansett er positivt er at man på uføretrygd får utbetalt en gang i måneden på en bestemt dato. I motsetning til aap hvor man får utbetalt hver 14. dag, slik at datoene endrer seg hele tiden.

Anonymkode: c13b7...f78

Skrevet

Jeg trodde også det ble ganske likt, men her virker det som hun iallfall tror at det blir myye mer utbetalt i mnd..kanskje fordi hun får tillegg for et barn på 14 år? Er redd hun får seg en nedtur hvis det ikke blir som hun tror.

Skrevet

Har hun jobbet tidligere? Går hun på minstesats aap? Er hun enslig? 

Anonymkode: 870ab...cea

Skrevet

Har jobbet tidligere, tror hun får rundt 12000 i aap, enslig med en 14 åring. 

Skrevet

Jeg fikk mindre i ufør enn på aap fordi de tar hensyn til både min og samboers inntekt ved beregning av barnetillegg på ufør. Har ikke rett på en krone i barnetillegg ved ufør. Fikk noe i barnetillegg på aapi

Anonymkode: b52b1...b55

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har jobbet tidligere, tror hun får rundt 12000 i aap, enslig med en 14 åring. 

Da har hun sannsynligvis minstesats på aap, 16643 brutto og vil sannsynligvis få minstesats på trygd også, som er 20 637 brutto per måned som enslig. Og 3329 brutto per måned i barnetillegg. 

Skrevet

Takker for alle svar. Får håpe hun får nok til å klare seg og ikke går helt i kjelleren..for da er det alltid jeg som må dra henne opp igjen.

Skrevet

Jeg får ett par tusen mer i mnd med ufør. 

Anonymkode: 21ce4...df3

Skrevet

Ok, har du barn som du får barnetillegg for? Og , noen som vet noe ang dette med etterbetaling?

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk mindre i ufør enn på aap fordi de tar hensyn til både min og samboers inntekt ved beregning av barnetillegg på ufør. Har ikke rett på en krone i barnetillegg ved ufør. Fikk noe i barnetillegg på aapi

Barnetillegg på aap kan knapt sammenlignes med barnetillegg på ufør. 27,- per dag mot 3329 per måned på ufør. Du har da egen opptjening av ufør? 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ok, har du barn som du får barnetillegg for? Og , noen som vet noe ang dette med etterbetaling?

Etterbetaling får man kun om man ikke har mottatt ytelser under påvente av søknad eller om man får innvilget ung ufør-tillegg og ikke har hatt dette på aap. 

Skrevet

Men hun mener mellomrommet mellom aap og ufør er det hun har krav på..siden hun da mener hun får så mye mer i ufør..jeg vet ingenting om dette, så derfor jeg håper noen her har erfaring med det. Takker for alle svar :)

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hun mener mellomrommet mellom aap og ufør er det hun har krav på..siden hun da mener hun får så mye mer i ufør..jeg vet ingenting om dette, så derfor jeg håper noen her har erfaring med det. Takker for alle svar :)

Hun får ingen etterbetaling av differansen om hun ikke går under det som skrevet over. Heldigvis trenger hun heller ikke tilbakebetale om differansen skulle gått andre veien :) 

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnetillegg på aap kan knapt sammenlignes med barnetillegg på ufør. 27,- per dag mot 3329 per måned på ufør. Du har da egen opptjening av ufør? 

Er 50% ufør og har derfor for høy inntekt til å få noe i barnetillegg.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er 50% ufør og har derfor for høy inntekt til å få noe i barnetillegg.

Samme her og mer i ufør enn på aap. 

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takker for alle svar. Får håpe hun får nok til å klare seg og ikke går helt i kjelleren..for da er det alltid jeg som må dra henne opp igjen.

Kanskje du skal begynne å la din venninne bære sin egen vekt. 

Anonymkode: d65a0...877

Skrevet

Noen går opp en del, jeg gikk faktisk opp 10.000 i måneden....

Aap beregnes av de siste tre år før første sykemelding, mens uføretrygd beregnes utfra de beste årene og justeres opp til dagens nivå. Så jeg som hadde hatt 80% foreldrepenger og et halvt år med ulønnet permisjon i påvente av barnehageplass siste tre årene før jeg ble syk fikk et veldig mye dårligere beregningsgrunnlag for aap enn jeg fikk for uføretrygd.

Barnetillegget på ufør er også mye høyere enn på aap, så om hun er alene med en 14-åring vil hun få en del mer der.

Etterbetaling får man ikke da, man får aap mens søknaden om ufør behandles og når den evt blir godkjent får man uføretrygd fra en gitt dato. I ventetiden har man fårr aap og ingen etterbetaling av uføretrygd.

Anonymkode: 14b52...993

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samme her og mer i ufør enn på aap. 

Men da tjener du antakeligvis mer enn meg likevel som får 6000 i barnetillegg

Anonymkode: faddf...679

Skrevet

Hun må bare huske at om kun 4 år mister hun barnetillegg, barnetrygd, evt. barnebidrag, samt at skatten ofte økes. 

Som sagt har hun ikke krav på etterbetaling av mellomlegget mellom AAP og uføretrygd, så fremt hun ikke går over til ung ufør, men ikke hadde utbetalt ung ufør på AAP. 

Anonymkode: 4da64...e28

Skrevet

Takker igjen for svar. Ser ut som det kan bli alt fra noen tusen til opptill 10.000 eller mer for henne da. Hun får bare vente å se..Har vel egentlig bare meg, så derfor alt "faller" på meg.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takker igjen for svar. Ser ut som det kan bli alt fra noen tusen til opptill 10.000 eller mer for henne da. Hun får bare vente å se..Har vel egentlig bare meg, så derfor alt "faller" på meg.

Jeg fikk 16 utbetalt på aap og 19 på uføre 

Anonymkode: faddf...679

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skulle det bli 10 000 mer? 

Jeg fikk ett par tusen mer, og da var det med ung ufør tillegget. 

Anonymkode: 21ce4...df3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...