Anonym bruker Skrevet 29. januar 2020 #1 Skrevet 29. januar 2020 Vår kastrerte 11 år gamle katt har altså blitt helt ekstremt masete det siste halvåret. Han går rundt å jamrer konstant, og så fort jeg legger meg på sofaen kommer han og vil ha kos. Jeg skjønner ikke denne endringen. Tidligere lagde han ikke en lyd. Nå kan han stå å hyle midt på natta. Er økt oppmerksomhetsbehov aldersbetinget? Har en katt til som er to år yngre og han er ikke sånn. Anonymkode: 4c377...f11
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2020 #2 Skrevet 29. januar 2020 Kan være lurt med en veterinærsjekk når de endrer adferd. Det at han står og hyler på natten er jo heller ikke normalt. Dette kan være hva som helst, men også sykdom - så ta en tur til veterinær for å utelukke sykdom.! Anonymkode: 3cff2...5cd
Graciegirl Skrevet 29. januar 2020 #3 Skrevet 29. januar 2020 Vi har en katt på 16 år (!) og hun er mer kosete og pratsom enn før. Hun har alltid kost og pratet, men nå tar det helt av! Fant denne artikkelen som sier at det er vanlig. https://forskning.no/aldring-husdyr-nmbu-norges-miljo-og-biovitenskapelige-universitet/gamle-katter-trenger-mer-kos/299511
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2020 #4 Skrevet 29. januar 2020 En sjekk hos veterinær er sikkert ikke dumt 😊 Anonymkode: ab4b7...f92
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2020 #5 Skrevet 29. januar 2020 Han er helt normal utover dette, så bekymrer meg ikke for sykdom. Men kan jo være greit å sjekke. Mente og jeg hadde lest at de kan bli sånn når de blir eldre. Det gnålet på natta er fordi han får for seg at det er matservering da. Anonymkode: 4c377...f11
skinnfilla Skrevet 29. januar 2020 #6 Skrevet 29. januar 2020 Har du sjekket synet hans? De kan bli usikre og utrygge om de ser dårlig. Spesielt om natta , da de er nattdyr. vår gutt ble 19 år og siste 3 årene hadde han dårlig syn, holdt seg på veranda om han var ute.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2020 #7 Skrevet 29. januar 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han er helt normal utover dette, så bekymrer meg ikke for sykdom. Men kan jo være greit å sjekke. Mente og jeg hadde lest at de kan bli sånn når de blir eldre. Det gnålet på natta er fordi han får for seg at det er matservering da. Anonymkode: 4c377...f11 Jeg skrev det med sykdom fordi jeg vet flere som har hatt - riktignok hunder - som har endret adferd ganske likt som din katt når de ble eldre, uten andre symptomer på sykdom. En viste seg å være nesten blind, en annen var blitt dement, en tredje hadde fått en sykdom som gjorde at den hadde smerter, men ikke mulig å merke ellers bortsett fra denne adferdsendringen. Vet også om en katt som endret seg lignende og som viste seg å være syk. Så jeg ville sjekket det Anonymkode: 3cff2...5cd
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2020 #8 Skrevet 29. januar 2020 Kan være aldersbetinget. Sjekk tenner, munn, syn og hørsel, samt kropp generelt. Katter kan også få demens, da endres personligheten, blir gjerne mer kontaktsøkende og klengete. Anonymkode: 2578a...ac8
MarshOfDecay Skrevet 29. januar 2020 #9 Skrevet 29. januar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Han er helt normal utover dette, så bekymrer meg ikke for sykdom. Men kan jo være greit å sjekke. Mente og jeg hadde lest at de kan bli sånn når de blir eldre. Det gnålet på natta er fordi han får for seg at det er matservering da. Anonymkode: 4c377...f11 Kan du ikke la det ligge mat framme, da? Så slipper du å høre på gnålet..?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå