Gå til innhold

Når barnevernet fjerner tenåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

En jeg nylig begynte å date,  opplevde at barnevernet kom og fjernet tenåringen fra hjemmet uten forvarsel, han forklarte at de mistenkte alkohol og stoff misbruk.

Men kan de gjøre det uten bevis ? Lurer på om det er mer bak. Noe han ikke forteller. Først nå fortalte han om at de var i dialog med han tidligere da noen sendte inn bekymringsmelding på at det ikke var så rent hjemme hos han og at han jobbet mye. Men at de hadde henlagt etter undersøkelser da. 

I

Anonymkode: 859f8...33d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke at de fjerner barn fra hjemmet uten grunn. Eller mistanker om noe 

Ei venninne fikk fratatt sine 2 barn. Den ene gutten sa på skolen at moren slo dem når dem ikke hørte etter. Læreren ringte barnevernet og dem kom på skolen og tok med seg barna. Etter ei stund og mange samtaler fikk hun barna hjem. Hun kommer fra ett annet land der det er vanlig å slå barn. Hun hadde ikke slått dem men holdt dem hardt i armen. 

Anonymkode: fbcb8...31b

Skrevet

De eneste gangene de fjerne barn direkte er ved mistanke om vold eller seksuelt misbruk. 

Ellers opprettes det først undersøkelsessak, og tiltak i hjemmet prøves før man går for omsorgsovertakselse. 

Anonymkode: 18522...d29

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En jeg nylig begynte å date,  opplevde at barnevernet kom og fjernet tenåringen fra hjemmet uten forvarsel, han forklarte at de mistenkte alkohol og stoff misbruk.

Men kan de gjøre det uten bevis ? Lurer på om det er mer bak. Noe han ikke forteller. Først nå fortalte han om at de var i dialog med han tidligere da noen sendte inn bekymringsmelding på at det ikke var så rent hjemme hos han og at han jobbet mye. Men at de hadde henlagt etter undersøkelser da. 

I

Barnevernet kan ta ut akuttvedtak og plassere barn i beredskapshjem ved mistanke/bekymringsmelding om alvorlig omsorgssvikt og ulevelige vilkår i hjemmet. F.eks seksuelle overgrep, vold etc

Anonymkode: e4bb1...40a

Skrevet

Jeg kjenner til to tilfeller det tenåronger har blitt tatt fra failien. I begge tilfeller er familien og tenåringen "helt uforstående", men naboer og kjente skjønner det godt.

Anonymkode: dc35d...1fd

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner til to tilfeller det tenåronger har blitt tatt fra failien. I begge tilfeller er familien og tenåringen "helt uforstående", men naboer og kjente skjønner det godt.

Anonymkode: dc35d...1fd

Barn er lojale uansett hvor dårlige foreldre man er og mange foreldre mangler selvinnsikt, men barnevernet kan gjøre feil også

Anonymkode: e4bb1...40a

Skrevet

Akuttvedtak i barnevernet kan deles i to hovedgrupper - ting som omhandler foreldrenes omsorg, og ting knyttet til barnet. For ungdom er det nesten utelukkende atferdsvansker eller rus det handler om når det gjøres akuttvedtak med utgangspunkt i barnets fungering. Det er ytterst sjelden at akuttvedtaket godtas i fylkesnemnda hvis ikke hjemmebaserte tiltak er prøvd først. 

Anonymkode: bfc4d...b6b

Skrevet

Vær skeptisk.

Veldig skeptisk.

Anonymkode: b712e...4dd

Skrevet

Høres svært usannsynlig ut. 

Det hender barn flyttes på sterk og alvorlig mistanke om rusbruk hos foresatte, men en normal forelder vil jo da enkelt motbevise det med rusprøver. Man flytter ikke barn på bare mistanke om at barnet ruser seg. 

Anonymkode: d3f0d...4b1

Skrevet

De sakene jeg kjenner til, der ungdom ble flyttet, skyldtes det rusmisbruk hos tenåringen. 

Anonymkode: 5cc06...3de

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De sakene jeg kjenner til, der ungdom ble flyttet, skyldtes det rusmisbruk hos tenåringen. 

Anonymkode: 5cc06...3de

Det som er tragisk er jo at barnevernet har en svært dårlig statistikk for ungdommer som bruker rus eller starter å ruse seg under barnevernets omsorg. Hvis ungen min hadde begynt å ruse seg hadde jeg flydd landet for å gi den beste hjelpen, hadde aldri i livet stolt på at barnevernet skulle gi noe som helst hjelp. Hvor mange barn må egentlig dø under barnevernets omsorg før politikerne ser dette.

Nå snakker jeg ikke om andre deler av barneverntjenesten, kun om barn/ungdom som ruser seg under deres omsorg. Det er ikke et felt de er gode på, rett og slett.

Anonymkode: 6c867...874

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som er tragisk er jo at barnevernet har en svært dårlig statistikk for ungdommer som bruker rus eller starter å ruse seg under barnevernets omsorg. Hvis ungen min hadde begynt å ruse seg hadde jeg flydd landet for å gi den beste hjelpen, hadde aldri i livet stolt på at barnevernet skulle gi noe som helst hjelp. Hvor mange barn må egentlig dø under barnevernets omsorg før politikerne ser dette.

Nå snakker jeg ikke om andre deler av barneverntjenesten, kun om barn/ungdom som ruser seg under deres omsorg. Det er ikke et felt de er gode på, rett og slett.

Nei, det er de ikke. Men de er bedre enn de foreldrene som mister barna av denne årsaken. Foreldrene har hatt ansvaret lenge uten at ting har blitt bedre før barnevernet griper inn.

Anonymkode: 72aab...d67

Skrevet

Alarm, alarm. Her er det nok noe som ikke stemmer. 

Anonymkode: 93ffd...9a0

Skrevet

Ble ungdommen varig plassert altså? 

Og så skittent at noen melder? Det er uvanlig.

Ville avsluttet det der. Det finnes bedre menn der ute

Anonymkode: efeda...a3b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men rusbehandling er jo vanskelig for voksne også. Er for så vidt enig i at barneverninstitusjoner ikke er en god ramme for å stoppe rusmisbruk, men det er ikke all verdens annet som virker heller. Forskningen viser faktisk at hjemmebasert behandling virker best, type MST, men det tør som regel ikke foreldre og barneverntjeneste å stå i. Politiet pusher også ofte på for å få ungene vekk fra lokalsamfunnet. 

Anonymkode: bfc4d...b6b

Skrevet

HI her

Det er far som er mistenkt for alkohol/stoff misbruk, ikke tenåringen. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

HI her

Det er far som er mistenkt for alkohol/stoff misbruk, ikke tenåringen. 

Og han har latt være å motbevise det, og ungen bor borte? 

Run for the hills. 

Anonymkode: d3f0d...4b1

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er de ikke. Men de er bedre enn de foreldrene som mister barna av denne årsaken. Foreldrene har hatt ansvaret lenge uten at ting har blitt bedre før barnevernet griper inn.

Anonymkode: 72aab...d67

Overhodet ikke tilfellet i flere saker. Mange barn starter nemlig å ruse seg under barnevernets omsorg. VG har satt søkelyset nettopp dette og flere andre aviser hr hatt saker på dette. Her i byen tok en 15 åring overdose og døde i barnevernets omsorg, hadde ikke rørt rus før. Så har du glassa som også startet å ruse seg under barnevernets omsorg. 

Så har du saken om Hanne (som nå skal granskes): https://www.dagbladet.no/nyheter/hannes-vei-mot-doden-skal-granskes/71377422

Hanne ble sprøytenarkoman og døde under barnevernets omsorg, det gjorde også venninnen hennes. De hadde en til venninne som også ble sprøytenarkoman, alle ble det under barnevernets omsorg. De ble omtalt i dagbladets sak som het Barnevernets engler, denne saken fikk årets skup pris i 2018.

En mor som saksøker staten fordi hennes datter ble sprøytenarkoman under barnevernets omsorg: https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/05/04/195574953/mor-saksoker-staten-etter-at-datteren-ble-narkoman-under-barnevernets-omsorg

Generelt er det svært høy dødelighet for barn under barnevernets omsorg, dette gjelder også de som ble tatt som nyfødte og har hatt begrenset eller ingen kontakt med foreldrene før de kommer under barnevernet. Så det er vanskelig å skylde på barnets sårbarhet pga. foreldrene.  https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/07/03/barna-gjores-sarbare-av-systemet/

https://www.dagbladet.no/nyheter/helleland-grillet-etter-dagbladets-avsloring---barn-dor-na-pa-ministerens-vakt/69764784

Skrevet

Han vil ikke ta test, sier han er uskyldig og trenger ikke å bevise noe. Jeg begynner å tro at han lyver om årsaken, de har vel strenge regler før de kan hente et barn uten forvarsel ? Ville de ikke ha krevd test FØR de fjerner barnet.

Vet ikke helt hva jeg skal tro.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han vil ikke ta test, sier han er uskyldig og trenger ikke å bevise noe. Jeg begynner å tro at han lyver om årsaken, de har vel strenge regler før de kan hente et barn uten forvarsel ? Ville de ikke ha krevd test FØR de fjerner barnet.

Han lyver. Ingen normale, oppegående voksne vil heller miste omsorgen for barna sine, enn å ta en rustest. Løp! 

Anonymkode: 93ffd...9a0

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Greit at han mener han er uskyldig, men da er han dum om han ikke ser de store konsekvensene det gir for sønnen at han nekter å ta den. Enten er han dum eller har han faktisk noe å skjule. 

Jeg hadde jo heller ikke blitt glad om jeg hadde blitt tvunget til å ta rustest. Jeg vet jo at jeg aldri har rørt noe og jeg vet også at jeg ville testet negativt på alle prøvene. Det hadde vært irriterende å gjøre det men det hadde også bare blitt den ene gangen. Når du har barn så må du evne å sette de over din egen forlegenhet. 

Så der har du det, enten dum eller bruker han rus. Ikke løp før du forteller han hvor sykt dårlig gjort det er å ikke stille opp for sin egen sønn. Det beviser jo at han ikke er en lojal eller jovial person. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...