Gå til innhold

Blir banken sur om jeg skaffer med bedre lån i annen bank?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en kontaktperson som har vært hyggelig og strekt seg langt for meg. Blitt litt kjent med henne. Men hun har sjefer over seg som setter foten ned på mye og banken er langt nede på listen over best lånerente. Den er 3,46 eff.rente.

Men føler jeg svikter banken av å foreta et bytte. 
Må man inn å signere et evt bytte eller kan alt signeres elektronisk hjemmefra? 
Lånet mitt er på 2,4 mill.

Anonymkode: 3c991...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øh, nei, de blir ikke sure. Og hvorfor skulle det eventuelt bety noe for deg hvis de ble det? 

Anonymkode: ad488...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ALDRI har dårlig samvittighet overfor banken, banken tenker kun på seg selv og kan være nådeløs når det behøves. Alle som jobber i bank er hyggelige og hjelpsomme, det er jobben deres. Velg alltid det som er best for deg selv, må du bytte bank, får du en ny overlykkelig bankvenn, som gjør alt for å hjelpe deg med å bytte.

Anonymkode: e54c4...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er lurt å bytte bank om man får bedre betingelser andre steder. Ny bank ordner ofte med overdeagelse av lån osv. Om du har fått et bedre tilbud kan du jo legge det frem for banken din og høre om de vil matche det? Men da må det være fordi du egentlig ønsker å forbli kunde. Om du er lei og synes de er kjipe så bare bytter du.

Anonymkode: 9bb2e...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke surere enn den hyggelige dama i kassa på Meny når du velger å kjøpe appelsiner på Rema....

Du er helt nødt til å slutte tenke sånn, banker og forsikringsselskaper ønsker å tjene penger på deg, du må gå dit du tjener mest på å være.

Anonymkode: f8ce2...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du kan gjøre hvis du vil fortsette med banken din, er å si at du har forhørt deg litt, og en konkurrerende bank kan gi deg en rente på x.xx.  Hvis banken din kan gi deg det samme tilbudet, så beholder du den, hvis ikke, så flytter du lånet ditt. 

Jeg gjorde det, og da satte de ned renten min samme dag. Men de satte den opp igjen noen mnd senere, så lurt å følge med litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, the amazing spidermamma skrev:

Det du kan gjøre hvis du vil fortsette med banken din, er å si at du har forhørt deg litt, og en konkurrerende bank kan gi deg en rente på x.xx.  Hvis banken din kan gi deg det samme tilbudet, så beholder du den, hvis ikke, så flytter du lånet ditt. 

Jeg gjorde det, og da satte de ned renten min samme dag. Men de satte den opp igjen noen mnd senere, så lurt å følge med litt. 

Mannen forhandla akkurat ned renta med 0,5%, så om du ellers likar banken kan du prøve om du får forhandla den ned, ved å vise til andre lånetilbud. Dersom det er stor skilnad på verdien av bustaden og lånet, kan du og bruke dette som argument. Om det ikkje går, skal du ikkje ha dårleg samvit for å ta opp lån i annan bank.  Ein vil jo sjølvsagt spare pengar der ein kan, og det forstår også den hyggelege dama i banken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen sa til banken vår at siden han er gift med en sykepleier som får god rente om vi flytter lånet kom vi til å gjøre det om ikke de kunne matche. Det gjorde de i løpet av en time.

Anonymkode: 1333e...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken din har ingen følelser. Og hvis du ikke kan få et tilbud som matcher det andre tilbudet du har fått, så er det bare å flytte lånet. 

Du har møtt en flink bankansatt, og det er jo fint for henne at hun gjør en så god jobb at du vurderer å tape penger på å holde henne fornøyd. Det er en måte banker, butikker og andre bedrifter skaper lojalitet på. Men tro du meg - den lojaliteten går bare en vei. Det sekundet de har muligheten kommer de til å ta den betalingen de har mulighet til å ta fra deg - de kommer ikke til å tenke når det er et gebyr eller noe sånt som skal betales at "hun er så snill og hyggelig, hun vil vi ikke ha pengene til." Skift bank! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bankrådgiver ble litt snurt. 
 

hun har vært helt enestående, strekt seg langt for oss, alltid jobbet godt for oss osv. Vi har alltid først gått til egen bank og forhandlet rente før vi har gått andre steder
 

Sist gang innhentet vi tilbud fra to andre baker, la fram dette og spurte om de kunne matche. De kunne de bare nesten.... så da flyttet vi lån, lønnskontoer og forsikringer. Først DA ringte de og ville tilby det samme... Dessverre litt for sent. 
 

«Har dere virkelig flyttet alt sammen?» spurte bankdama....😁

Anonymkode: 8f570...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Nei, absolutt ikke.

Som andre her påpeker så er det banken sin jobb å være hyggelig, samt bygge kunderelasjoner. Bankene er mestere på dette området, og nettopp derfor er det også altfor få nordmenn som bytter bank.

Når det gjelder lån av penger er du nødt til å tenke på deg selv - Så enkelt er det. Rentedifferanser på kun 1% kan ha enorm innvirkning på din økonomiske livssituasjon når det kommer til boliglån.

Anbefaler deg å sjekke ut denne, da de har en fin liste over hvilke banker som tilbyr billigst lån: https://www.nettavisen.no/okonomi/her-far-unge-boligkjopere-billigst-lan/3423833787.html

Mener det var www.forbrukslån.no/ som skrev en artikkel om dette temaet for en tid tilbake, men klarte ikke å finne artikkelen når jeg søkte etter den. De så på antallet kroner som nordmenn taper ved at de ikke flytter forbrukslån og andre typer kreditt. Det var snakk om astronomiske summer som går rett i sluket hvert år.

Dette får du til.

Anonymkode: 9affd...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...