Gå til innhold

Jeg har allergi i baken. Rumpa...

Anbefalte innlegg

Skrevet

klør, hver dag så og si. Det er undersøkt, er ikke sopp. Ikke hemoroider. Ikke mark. Jeg har lest at det kan ha sammenheng med hva man spiser, men hva kan jeg gjøre for å slippe det? Knuse Aerius og blande med en krem jeg smører der!? Jeg klør meg (med dasspapir) til BLODS... Og da gjør det vondt å dusje osv., for det svir. Er vel ikke helt bra!?

Anonymkode: d0f57...e37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å la være å klø. Du klør deg til blods, det klør når det gror, du klør mer, huden blir irritert og blør igjen og du har en ond sirkel.(også kalt en itch-scratch cycle) Prøv å la være. Legg heller på en kald klut el når det klør som verst. Smør med noe som hjelper huden å heles, eller ha på potetmel og se om du blir bedre.

Skrevet

Uff, stakkars deg. Det er ikke en hemoroide da? Kanskje en allergitablett kan hjelpe på kløen. Eller en krem som hindrer kløe. Sjekk ut om den kan brukes på åpne sår først bare.

Skrevet
33 minutter siden, Lille krøll skrev:

Legen?

Som det står, er det undersøkt😅

Skrevet
18 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Prøv å la være å klø. Du klør deg til blods, det klør når det gror, du klør mer, huden blir irritert og blør igjen og du har en ond sirkel.(også kalt en itch-scratch cycle) Prøv å la være. Legg heller på en kald klut el når det klør som verst. Smør med noe som hjelper huden å heles, eller ha på potetmel og se om du blir bedre.

Ja, jeg prøver å la være. Men noen ganger er det helt forferdelig, så ille at jeg får skjelvinger og blir kvalm... 

Potetmel ja. Takk for tips.

Skrevet
9 minutter siden, prekæs skrev:

Uff, stakkars deg. Det er ikke en hemoroide da? Kanskje en allergitablett kan hjelpe på kløen. Eller en krem som hindrer kløe. Sjekk ut om den kan brukes på åpne sår først bare.

Nei, det er ikke det. 

Jeg går på masse allergimedisiner så kan ikke ta flere 😕 Kan jo være at jeg har elveblest i rumpa? 

Skrevet

Samme her!! Får ikke skjelvinger eller kvalme da. Men har funnet ut at kløen kommer av at jeg bruker deodorant og ansiktskrem som jeg ikke tåler. Uten at jeg har funnet ut akkurat hva det er.. Eller hvilke merker jeg tåler. Så det er litt plagsomt til tider. Ansiktet er tørt og jeg føler jeg lukter svette rett etter dusj osv. Men har god lindring av kremen locoid lipid. Men har ikke lysr til å bruke kortison hele tida heller.. 

Anonymkode: 8cac9...8e6

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Samme her!! Får ikke skjelvinger eller kvalme da. Men har funnet ut at kløen kommer av at jeg bruker deodorant og ansiktskrem som jeg ikke tåler. Uten at jeg har funnet ut akkurat hva det er.. Eller hvilke merker jeg tåler. Så det er litt plagsomt til tider. Ansiktet er tørt og jeg føler jeg lukter svette rett etter dusj osv. Men har god lindring av kremen locoid lipid. Men har ikke lysr til å bruke kortison hele tida heller.. 

Men bruker du deodorant i rumpa? Eller sprer det seg bare dit? Gikk uten deo et par dager, fordi jeg ikke fant den, kløen var der fortsatt 😕

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men bruker du deodorant i rumpa? Eller sprer det seg bare dit? Gikk uten deo et par dager, fordi jeg ikke fant den, kløen var der fortsatt 😕

Haha nei. Men jeg klør bak når kroppen reagerer på ting jeg ikke tåler. Merkelig, jeg vet ☺️ 

Om jeg bruker deo som jeg ikke tåler så begynner jeg å klø bak. Da må jeg slutte med deoen og vente til kløen går over (det er små prikker, nesten som små myggstikk). Det kan ta mange dager 😐

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Haha nei. Men jeg klør bak når kroppen reagerer på ting jeg ikke tåler. Merkelig, jeg vet ☺️ 

Om jeg bruker deo som jeg ikke tåler så begynner jeg å klø bak. Da må jeg slutte med deoen og vente til kløen går over (det er små prikker, nesten som små myggstikk). Det kan ta mange dager 😐

Ok.. Huff.. virker umulig å finne ut hva det er som gir kløa da :o 

Det er MERKELIG nok bedre i noen timer etter at jeg har dusja. Sikkert fordi jeg klør med Asan 😑

Skrevet

Jeg har det også og holder det i sjakk med Kortison krem fra hudlege (en ganske sterk type). Den bruker jeg kun ved behov. I starten brukte jeg den morgen og kveld i 14 dager, deretter 1 gang om dagen, så ved behov og det er noen ganger i måneden. Blir verre hos meg om jeg spiser sukker/godteri og før mensen. Veldig plagsomt, jeg har fått beskjed om at jeg mest sannsynlig vil ha det resten livet. Allergitabletter fungerte ikke for meg. Klør heller ikke etter dusj, fordi jeg tror jeg reagerer på noe i urin som da blir vasket bort. Selv om man tørker seg godt så skal det lite til før kløen begynner

Anonymkode: 3f4b9...dc7

Skrevet

Inotyol er en salve du kan kjøpe på apoteket. 4-5 netter med den, og jeg vedder på at du er kløfri. 

Anonymkode: 8850d...e21

Skrevet

Slutt å bruke såpe, så skal du se at kløen gir seg. I mellomtiden ville jeg brukt potetmel/babypudder/zinksalve. 

Anonymkode: 07816...064

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Inotyol er en salve du kan kjøpe på apoteket. 4-5 netter med den, og jeg vedder på at du er kløfri. 

Anonymkode: 8850d...e21

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slutt å bruke såpe, så skal du se at kløen gir seg. I mellomtiden ville jeg brukt potetmel/babypudder/zinksalve. 

Anonymkode: 07816...064

Jeg er ikke HI, men ikke noe av dette fungerer for meg. Dessverre 

Anonymkode: 3f4b9...dc7

Skrevet

Jeg har mye av de samme plagene. Potetmel er det som virker best. Gi det en sjans😊

Anonymkode: 848ee...608

Skrevet

Klør dere bare bak? Jeg har lichen sclerosus og klør både foran og bak. Verre rundt mensen. Kun sterk steroidsalve som funker for meg.

Anonymkode: a4ec8...284

Skrevet

Jeg også. Har en liten effekt av soppsalve. Men ikke vanlig soppsalve. Tror det faktisk var mot fotsopp. Det som hjelper best er å dusje og vaske med mild såpe morgen og kveld. Og da må jeg bruke klut. Det tar kløen. Sov naken og bruk bomullstruse. 

Anonymkode: 265a5...6e7

Skrevet

Noen tåler ikke dopapir. Jeg er blitt anbefalt av hudlege å heller tørke med våtservietter (slike en bruker på babyer, uparfymerte). Kan jo praktiseres hjemme, litt mer stress på besøk/jobb O. L. 

Har nettopp fått tipset og reiste på jobb reise etterpå, så jeg har ikke fått testa det skikkelig enda, men verdt et forsøk!

Anonymkode: 89bb3...fc6

Skrevet

Behcets syndrom?

Anonymkode: a50d9...13e

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

klør, hver dag så og si. Det er undersøkt, er ikke sopp. Ikke hemoroider. Ikke mark. Jeg har lest at det kan ha sammenheng med hva man spiser, men hva kan jeg gjøre for å slippe det? Knuse Aerius og blande med en krem jeg smører der!? Jeg klør meg (med dasspapir) til BLODS... Og da gjør det vondt å dusje osv., for det svir. Er vel ikke helt bra!?

Du har fastlege som alle andre. Ikke sitt her å klag, bestill time! 

Anonymkode: 7ce74...f24

Skrevet

Kjøp silulen salve fra babyhyllen på apoteket. Smør på ofte. Bruk bomullstruser.

Anonymkode: 122ff...b26

Skrevet

Ikke bruk papir. Bruk dusjen eller installer bidetta. Smør huden med fukt og noe kløestillende, eurax, for eksempel. Kjøp et barriereprodukt som cavilon og bruk.

Anonymkode: d6fd3...5ce

Skrevet

Har opplevd det samme, eneste som hadde effekt på meg var lodic 0.1% salve, og å bytte dopapirmerke 😅

Du burde spørre legen om resept på en sterkere kortisonsalve og se om det hjelper. (Hvilket dopapirmerke bruker du? Jeg tåler nesten bare lambi av de mykere variantene, de fra europris f.eks er tydeligvis tilsatt noe jeg ikke tåler).

Anonymkode: 3bb21...154

Skrevet

Takk for råd.

Jeg bruker faktisk dopapiret fra Europris, hmmm... Må prøve å bytte. Men det som er er at det er det eneste dopapiret jeg har funnet som ikke tetter dassen her. Får kjøpe et som BARE er til meg, da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...