Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #1 Skrevet 28. januar 2020 Beklager, jeg kjenner så dårlig til reglene. Er det slik at arbeidsgiver betaler lønn i starten, og så tar NAV over etter noen dager? Er det da normalt at arbeidsgiver betaler mellomlegget opp til full lønn? Mannen min går på cellegift, men er redd for å bli sykmeldt fordi han frykter han går ned i lønn (tjener ca 800.000). Jeg mener han må innse sine egne begrensninger snart. Han har en stor kapasitet og høy arbeidsmoral, men nå går han rundt og er helt grå og dratt i ansiktet. Skulle ønske han i alle fall gikk med på å be om 20% sykmelding. For min del vil jeg heller selge huset og flytte til et billigere sted enn å se ham ha det slik. Jeg kan også se meg om etter bedre betalt jobb, men siden alt med hus og barn faller på meg er det vanskelig (har stor fleksibilitet der jeg er nå). Vet ikke helt hva jeg kan gjøre for å hjelpe ham Anonymkode: d91f1...f7c
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #2 Skrevet 28. januar 2020 Arbeidsgiver betaler de første 16 dagene. Deretter overtar nav. Noen ganger forskudterer arbeidsgiver, andre ganger kommer pengene rett fra nav. Arbeidsgiver betaler full lønn i 16 dager. Nav betaler full lønn opp til 6G. Noen arbeidsgivere betaler mellomlegget. Det står gjerne i arbeidsavtalen. Anonymkode: afeb6...1cc
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #3 Skrevet 28. januar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Arbeidsgiver betaler de første 16 dagene. Deretter overtar nav. Noen ganger forskudterer arbeidsgiver, andre ganger kommer pengene rett fra nav. Arbeidsgiver betaler full lønn i 16 dager. Nav betaler full lønn opp til 6G. Noen arbeidsgivere betaler mellomlegget. Det står gjerne i arbeidsavtalen. Anonymkode: afeb6...1cc Takk! Han får sette seg ned med arbeidsavtalen Anonymkode: d91f1...f7c
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #4 Skrevet 28. januar 2020 Første 16 dagene betaler arbeidsgiver, så tar nav over. Nav betaler bare opptil 6G, så han vil tape litt om han blir sykemeldt. Men om han blir delvis sykemeldt får han jo sin vanlige lønn for den delen han jobber, så det utgjør ikke så mye penger altså. Det er helt vanlig å måtte snu litt på krona når sykdom oppstår. Han vil ikke tape mer enn at dere kan tjene det inn igjen ved å være bevisst når det kommer til handling en periode... Noen arbeidsgivere betaler mellomlegget mellom det nav betaler og full lønn, det er ikke veldig vanlig, men noen private arbeidsgivere gjør det. Det er også noen forsikringer som gjør det, så om han er godt forsikret på jobb kan det hende det er noe i den pakka. Anonymkode: fb2fb...1b9
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #5 Skrevet 28. januar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Første 16 dagene betaler arbeidsgiver, så tar nav over. Nav betaler bare opptil 6G, så han vil tape litt om han blir sykemeldt. Men om han blir delvis sykemeldt får han jo sin vanlige lønn for den delen han jobber, så det utgjør ikke så mye penger altså. Det er helt vanlig å måtte snu litt på krona når sykdom oppstår. Han vil ikke tape mer enn at dere kan tjene det inn igjen ved å være bevisst når det kommer til handling en periode... Noen arbeidsgivere betaler mellomlegget mellom det nav betaler og full lønn, det er ikke veldig vanlig, men noen private arbeidsgivere gjør det. Det er også noen forsikringer som gjør det, så om han er godt forsikret på jobb kan det hende det er noe i den pakka. Anonymkode: fb2fb...1b9 Tusen takk. Han har i alle fall god forsikring privat, så det er verdt å sjekke den også. Anonymkode: d91f1...f7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå