Gå til innhold

Ufør av utbrenthet?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man bli ufør utfra «bare» utbrenthet? Som arter seg i fatigue, søvnvansker, sosial angst, panikkanfall og depresjon. Gått på AAP i over to år nå og føler det ikke skjer noen bedring. Ett skritt fram og to tilbake osv. Men om noen mnd mister jeg vel retten på AAP og hva gjør jeg da? Får man ufør av «bare» dette? Bare tanken på det der og det økonomiske gjør meg jo utslitt. 

Anonymkode: e81d8...cc3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør bestille time til både legen din/behandler og saksbehandler hos nav og diskutere dette med dem!

Vær i forkant, det tar tid å få alle legeerklæringer osv.

Jeg vil tro at det i første omgang kanskje er snakk om å forlenge aap et år for deg, men det kommer jo an på hva leger sier om din situasjon nå og muligjhet for å komme deg ut i jobb igjen på kort og lengre sikt.

Hvis det er aktuelt å forsøke arbeidsutprøving så er det alltid en fordel å gjøre før en uføresøknad, men det kommer jo an på om du har helse til det eller ikke.

Be om time hos lege/behandler for å diskutere fremover med dem, og gjør det samme med saksbehandleren hos nav.

Og forresten, ja, det er nok mulig å bli uføretrygdet med det du har om man er så dårlig at de ser at du ikke vil være i stand til å komme i jobb i uoverskuelige fremtid.

Anonymkode: 4e520...b48

Skrevet

Jeg har blitt ufør av mindre. Depresjon og mindre arbeidskapasitet. Ville fortsette på aap, men fikk beskjed om å søke ufør. 

Anonymkode: 453e3...830

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har blitt ufør av mindre. Depresjon og mindre arbeidskapasitet. Ville fortsette på aap, men fikk beskjed om å søke ufør. 

Anonymkode: 453e3...830

Ser du for deg å komme ut av det i framtida? Uførhet trenger ikke være på livstid. 

Anonymkode: eac8f...084

Skrevet
11 hours ago, Anonym bruker said:

Kan man bli ufør utfra «bare» utbrenthet? Som arter seg i fatigue, søvnvansker, sosial angst, panikkanfall og depresjon. Gått på AAP i over to år nå og føler det ikke skjer noen bedring. Ett skritt fram og to tilbake osv. Men om noen mnd mister jeg vel retten på AAP og hva gjør jeg da? Får man ufør av «bare» dette? Bare tanken på det der og det økonomiske gjør meg jo utslitt. 

Anonymkode: e81d8...cc3

Neppe,

Anonymkode: 11e72...a3f

Skrevet

Sosial angst, panikkanfall og depresjon kan man bli ufør av, men ikke om det står "bare utbrent" i legeattestene dine... 

Men du må være litt på selv, går du til psykolog, medisiner?, samtaler med karriereveileder og psykolog på oppfølgingssenterne til nav osv. Alt må dokumenteres, og alt må gjøres, da er ikke nav vanskelige de heller. 

Anonymkode: f0092...dc5

Skrevet

Min erfaring er at det er vanskelig. Har en venninne som hadde dette. Resultat av traumer. Hun slet i mange år med å få uføre da hun ikke hadde en «ekte diagnose» Ser ut fra tråden at andre har fått dette så åpenbart er det variasjon og muligens personavhengig på om uføre innvilges. 

Min mamma søkte om 50% uføre da hennes diagnose gjorde jobben som sykepleier vanskelig etter hun rundet 50. Tunge løft og mye stå og gå. Hun har en diagnose men fikk avslag tre ganger. 

Mitt inntrykk er at innvilgelse av uføre er svært variabelt. Eneste måten å finne det ut er å søke sammen med lege. 

Anonymkode: 218e6...b04

Skrevet

Har du prøvd behandling i disse årene? 

Anonymkode: 297fb...d21

Skrevet

Hva gjør du aktivt selv for å ikke være «bare utbrent»? Siden det er det du skriver først regner jeg med det er hovedproblemet ditt og at de andre er ting som følger med.

Hva er du utbrent av? En travel jobb? Hvilken utdanning har du? Er det mulig å finne en annen type jobb enn den du hadde?

har du vært hos psykolog? Gått til fysioterapeut? Fått hjelp til treningsopplegg? Kosthold? Overvekt du bør bli kvitt? Hva gjør du om dagene?

 

utbrenthet Tar tid men er jo noe som går over. Etter 2 år bør du jo ha jobbet deg gjennom og snudd rutinene dine så du klarer hverdagen. 
 

hilsen ei med fatique pga sykdom og medisiner, som vet hva det går og og som jobber for å komme ut av det.

Anonymkode: 9db0f...874

Skrevet
På 27.1.2020 den 22.17, Anonym bruker skrev:

Du bør bestille time til både legen din/behandler og saksbehandler hos nav og diskutere dette med dem!

Vær i forkant, det tar tid å få alle legeerklæringer osv.

Jeg vil tro at det i første omgang kanskje er snakk om å forlenge aap et år for deg, men det kommer jo an på hva leger sier om din situasjon nå og muligjhet for å komme deg ut i jobb igjen på kort og lengre sikt.

Hvis det er aktuelt å forsøke arbeidsutprøving så er det alltid en fordel å gjøre før en uføresøknad, men det kommer jo an på om du har helse til det eller ikke.

Be om time hos lege/behandler for å diskutere fremover med dem, og gjør det samme med saksbehandleren hos nav.

Og forresten, ja, det er nok mulig å bli uføretrygdet med det du har om man er så dårlig at de ser at du ikke vil være i stand til å komme i jobb i uoverskuelige fremtid.

Anonymkode: 4e520...b48

Det er sagt at jeg får AAP i bare tre år, og det går jo mot tre år nå. Kan man få det lengre da? Når AAP blir borte faller jo uføre forsikringer bort også? De krever jo AAP eller uføre vedtak?

Anonymkode: e81d8...cc3

Skrevet
På 28.1.2020 den 8.25, Anonym bruker skrev:

Sosial angst, panikkanfall og depresjon kan man bli ufør av, men ikke om det står "bare utbrent" i legeattestene dine... 

Men du må være litt på selv, går du til psykolog, medisiner?, samtaler med karriereveileder og psykolog på oppfølgingssenterne til nav osv. Alt må dokumenteres, og alt må gjøres, da er ikke nav vanskelige de heller. 

Anonymkode: f0092...dc5

Psykolog har jeg gått til, arbeidsutprøving og noen kurs fra nav.

Anonymkode: e81d8...cc3

Skrevet
På 28.1.2020 den 9.00, Anonym bruker skrev:

Har du prøvd behandling i disse årene? 

Anonymkode: 297fb...d21

Ja, psykolog, arbeidsutprøving, og diverse kurs. Samt noe fysisk behandling.

Anonymkode: e81d8...cc3

Skrevet
På 28.1.2020 den 9.09, Anonym bruker skrev:

Hva gjør du aktivt selv for å ikke være «bare utbrent»? Siden det er det du skriver først regner jeg med det er hovedproblemet ditt og at de andre er ting som følger med.

Hva er du utbrent av? En travel jobb? Hvilken utdanning har du? Er det mulig å finne en annen type jobb enn den du hadde?

har du vært hos psykolog? Gått til fysioterapeut? Fått hjelp til treningsopplegg? Kosthold? Overvekt du bør bli kvitt? Hva gjør du om dagene?

 

utbrenthet Tar tid men er jo noe som går over. Etter 2 år bør du jo ha jobbet deg gjennom og snudd rutinene dine så du klarer hverdagen. 
 

hilsen ei med fatique pga sykdom og medisiner, som vet hva det går og og som jobber for å komme ut av det.

Anonymkode: 9db0f...874

Men hvordan skal man jobbe seg gjennom det? Ikke så mye mer å snu på føler jeg. Har bare ikke kapasitet til å jobbe fullt og ta meg av familie og hus. Blir ikke noe tid på å ta vare på meg...

Anonymkode: e81d8...cc3

Skrevet

Nei, man blir ikke ufør av utbrenthet. Det blir man bra av.

Anonymkode: 11e72...a3f

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er sagt at jeg får AAP i bare tre år, og det går jo mot tre år nå. Kan man få det lengre da? Når AAP blir borte faller jo uføre forsikringer bort også? De krever jo AAP eller uføre vedtak?

Anonymkode: e81d8...cc3

Mener man i noen tilfeller kan få det forlenget med et år, men det er vel også blitt strengere.

Mulig de mener du har vært gjennom nok mtp. behandling, arbeidstrening og kurs.

Uansett står alt det andre jeg skrev - ta initiativ til time hos lege, ev. behandler og saksbehandler nå, så ligger du litt i forkant, og du vil også se hva de tenker om fremtiden, samt at du får formidlet din side.

Anonymkode: 4e520...b48

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan skal man jobbe seg gjennom det? Ikke så mye mer å snu på føler jeg. Har bare ikke kapasitet til å jobbe fullt og ta meg av familie og hus. Blir ikke noe tid på å ta vare på meg...

Anonymkode: e81d8...cc3

Hvor mange barn har du da? Man må senke kravene i hjemmet og mannen må bidra mer. Man blir ikke ufør fordi man ønsker å somle hjemme og bruker mye tid på hjemmet.

du får finne en redusert stilling? Skaffe vaskehjelp? La mannen delta mer?

Anonymkode: 9db0f...874

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange barn har du da? Man må senke kravene i hjemmet og mannen må bidra mer. Man blir ikke ufør fordi man ønsker å somle hjemme og bruker mye tid på hjemmet.

du får finne en redusert stilling? Skaffe vaskehjelp? La mannen delta mer?

Anonymkode: 9db0f...874

Det er like trist hver gang man ser her inne hvor mange som sliter med leseforståelsen...

Du gikk tydeligvis glipp av det Hi skrev i hovedinnlegget: "Som arter seg i fatigue, søvnvansker, sosial angst, panikkanfall og depresjon."

Og også dette, som hun skriver videre, ang. hva hun har gjort denne tiden: "Ja, psykolog, arbeidsutprøving, og diverse kurs. Samt noe fysisk behandling."

Selvfølgelig må man endre krav i hjemmet og familien når en forelder blir så syk som hun har blitt/er.

Og en ting til - mye kan sies om Nav, men de godkjenner ikke uføretrygd fordi noen "ønsker å somle hjemme og bruke mye tid på hjemmet", slik du sier. Å få uføretrygd i dag krever at man er diagnostisert, behandlet, som regel må man ha forsøkt arbeidstrening og/eller kurs, og som regel kreves det også spesialisterklæringer som støtter en ev. uføretrygd.

Og så er det jo heldigvis slik at hvis man skulle bli innvilget en uføretrygd, men senere bli frisk nok til å jobbe litt eller mye, da står man helt fritt til å gå ut i jobb igjen.

Anonymkode: 4e520...b48

Skrevet

Medisiner? 

Anonymkode: 297fb...d21

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange barn har du da? Man må senke kravene i hjemmet og mannen må bidra mer. Man blir ikke ufør fordi man ønsker å somle hjemme og bruker mye tid på hjemmet.

du får finne en redusert stilling? Skaffe vaskehjelp? La mannen delta mer?

Anonymkode: 9db0f...874

Tre barn, har fått oss hushjelp og mannen deltar mye. Redusert stilling er vanskelig å få innen mitt fagfelt.

Anonymkode: e81d8...cc3

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Medisiner? 

Anonymkode: 297fb...d21

Bare sovemedisin i perioder og kosttilskudd.

Anonymkode: e81d8...cc3

Skrevet

Hvorfor ikke antidepressiva?

Anonymkode: f6cb1...583

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare sovemedisin i perioder og kosttilskudd.

Anonymkode: e81d8...cc3

Da vil du nok måtte prøve ut andre medisiner. Og gjerne fast avtale med psykolog/psykiater. 

Anonymkode: 297fb...d21

Skrevet
På 28.1.2020 den 8.42, Anonym bruker skrev:

Min erfaring er at det er vanskelig. Har en venninne som hadde dette. Resultat av traumer. Hun slet i mange år med å få uføre da hun ikke hadde en «ekte diagnose» Ser ut fra tråden at andre har fått dette så åpenbart er det variasjon og muligens personavhengig på om uføre innvilges. 

Min mamma søkte om 50% uføre da hennes diagnose gjorde jobben som sykepleier vanskelig etter hun rundet 50. Tunge løft og mye stå og gå. Hun har en diagnose men fikk avslag tre ganger. 

Mitt inntrykk er at innvilgelse av uføre er svært variabelt. Eneste måten å finne det ut er å søke sammen med lege. 

Anonymkode: 218e6...b04

Urettferdig at de som faktisk er syke ikke får hjelp. ❤️

Jeg var i en alvorlig bilulykke. Har hatt store smerter fra dag én, i over 15 år. Flere diagnoser og mange hundre sider med dokumentasjon fra sykehus og spesialister. Har fått ufør, men veien dit har vært lang. Fordi jeg var ung, så tenkte de at jeg kanskje kom til å bli frisk... Så har vært kronglete. 

Veldig frustrerende når Nav sier selv at hadde jeg vært 50 år hadde jeg fått ufør på dagen... 

Anonymkode: f6288...063

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tre barn, har fått oss hushjelp og mannen deltar mye. Redusert stilling er vanskelig å få innen mitt fagfelt.

Anonymkode: e81d8...cc3

Omskolering?

Anonymkode: 9db0f...874

Skrevet

Sorry, vet at dette ikke blir populært. Jeg er en forkjemper for velferdsstaten, og mener det er veldig viktig at vi har ytelser til folk som ikke klarer å jobbe. Det er viktig å bevare dette unike systemet. Og når man ser relativt unge folk med diverse diffuse lettere psykiske lidelser som får uførhet som mål (og mobiliserer masse ressurser på å nå dette målet) er det veldig trist. (Jeg vet litt om hvordan du har det, selv om det er mye jeg ikke kan vite. Jeg falt ut av arbeidslivet i noen måneder selv på grunn av liknende diagnoser.) Du bør ikke få uføretrygd på grunn av slike diagnoser, dette er noe man kan bli bra av! Rett fokuset ditt og ressursene dine mot å få et meningsfullt og produktivt liv i stedet. Er det noe du kunne tenke deg som første skritt i den retningen?

Anonymkode: 3fb74...f34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...