Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #1 Skrevet 27. januar 2020 Min far er død har jeg nå fått vite. Han ville ikke ha kontakt med meg! Det er to år siden han døde. Fikk vite det tilfeldig av en bekjent fra hjembyen. Min far hadde tre nye barn med ny kone. Er jeg ikke pliktet til å få beskjed? Skifteattest? Han hadde visst satt alle verdier over på kona. Så han i teorien ikke eide noenting selvom han var den som stod for inntekten. Har jeg ikke krav på å få vite? Eller arv etter far? Anonymkode: 68d44...6c7
Optatium Skrevet 27. januar 2020 #2 Skrevet 27. januar 2020 Hvis han ikke eier noe så er det ingenting å arve heller. Du har ikke krav på å få beskjed heller, selv on jeg syns det ville vært alminnelig høflighet.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #3 Skrevet 27. januar 2020 Dersom det ikke var verdier etter han var det vel heller ingenting å arve. Anonymkode: 2b46c...1ee
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #4 Skrevet 27. januar 2020 Faren din...smålig helt til han lå i jorden tydeligvis. Anonymkode: b98cb...b74
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #5 Skrevet 27. januar 2020 Jeg synes du skal koste på deg en advokat, Hi. Men gjør det raskt, for det er noen frister å forholde seg til. Når far skrev over verdiene til sin kone er relevant. Gjorde han det f.eks. etter at han ble syk og visste han skulle dø, da skal du trolig arve likevel. Om han overførte alle verdier til henne før han visste han var syk, da vil du trolig ikke få noe. Men skaff deg en advokat! Da får du vite akkurat hva som gjelder, og du får hjelp til å overholde ev. frister. Venter du for lenge kan det være at du mister arv pga. det. Anonymkode: 5b3cc...24e
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #6 Skrevet 27. januar 2020 24 minutter siden, Optatium skrev: Hvis han ikke eier noe så er det ingenting å arve heller. Du har ikke krav på å få beskjed heller, selv on jeg syns det ville vært alminnelig høflighet. Selvfølgelig har hun krav på beskjed. De som ordner med boet er forpliktet til å kontakte alle arvinger. Denne kona har tilsynelatende omgått lovverket. kontakt advokat for råd. Anonymkode: 8c14d...e88
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #7 Skrevet 27. januar 2020 Samme skjedde med meg. Jeg endte opp med å arve litt over 2 millioner. Han skrev huset og alt over på kona da han ble kreftsyk. Da jeg fant ut at han var død kontaktet jeg advokat. Krevde skifte og arveoppgjør. Anonymkode: 26fd3...2e1
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #8 Skrevet 27. januar 2020 Ved privat skifte skal alle arvinger signere på dette. Uskifte kan ikke kona sitte i. Dersom det var bo av liten verdi (under 1G) så vil et av barna eller kona være enearving. Kona kan være enearving uansett også. Når han døde, så skal kona arve sin del etter din far. Deretter skal resten av arven deles med deg. Dersom han har satt alle verdier over på kona, så kan dette være støtende for deg som arving. Vet om et tilfelle der far hadde satt alle verdier på kona, men ettersom lånet på huset hadde stått i hans navn sammen med kona (huset var gjeldfritt da han døde), så kunne man vise til at han forsøkte å unngå at særkullsbarna arvet han. Sørkullsbarna ble tilbudt 30 000 hver fordi stemor ikke ville at de skulle være helt arveløse, men et av særkullsbarna mente dette ble feil og satt advokat på saken. Etter rettsmøtet fikk alle barna 150 000 hver da det viste seg at han med vilje hadde skrevet alt på kona for at hans 4 særkullsbarn ikke skulle arve. Spørsmålet er om tingretten har kontaktet deg og gitt beskjed eller ikke. Det bør du sjekke. Du kan også advare dem om at arvesaken mulig blir gjenopptatt. Anonymkode: 053c2...42b
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #9 Skrevet 27. januar 2020 Selv om han hadde skrevet alt over på kona hadde han vel en bankkonto i sitt navn. Den skal du ha din del av. Anonymkode: 227ce...049
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #10 Skrevet 27. januar 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selv om han hadde skrevet alt over på kona hadde han vel en bankkonto i sitt navn. Den skal du ha din del av. Anonymkode: 227ce...049 Ikke hvis kona er enearving Anonymkode: 053c2...42b
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #11 Skrevet 27. januar 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke hvis kona er enearving Anonymkode: 053c2...42b kona kan ikke være enearving når han har særkullsbarn. Anonymkode: 6d9e7...c3b
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #12 Skrevet 27. januar 2020 Er vel noe som heter pliktdelsarv. Hadde kontaktet advokat HI. Anonymkode: 7ef99...3f2
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #13 Skrevet 27. januar 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: kona kan ikke være enearving når han har særkullsbarn. Anonymkode: 6d9e7...c3b Jo, det kan hun. Anonymkode: 053c2...42b
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #14 Skrevet 27. januar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Faren din...smålig helt til han lå i jorden tydeligvis. Anonymkode: b98cb...b74 Faren min har overført alt på mamma, slik at vår halvsøster(hans datter) ikke kan komme og kreve skifte når han dør. Han vil ikke risikere at mamma må selge huset for å betale ut arv til henne. Det er ikke smålig, det er å ta ansvar! Anonymkode: 2f8dd...e5c
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #15 Skrevet 27. januar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Faren min har overført alt på mamma, slik at vår halvsøster(hans datter) ikke kan komme og kreve skifte når han dør. Han vil ikke risikere at mamma må selge huset for å betale ut arv til henne. Det er ikke smålig, det er å ta ansvar! Anonymkode: 2f8dd...e5c Men likevel kan halvsøsteren din kreve arv dersom hun kan vise til at han har bidratt til å betale ned lån og betalt felles husholdning med din mor. Det er ikke så enkelt som å sette alt over på en annen person og så arver ikke barna Anonymkode: 053c2...42b
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #16 Skrevet 27. januar 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Faren min har overført alt på mamma, slik at vår halvsøster(hans datter) ikke kan komme og kreve skifte når han dør. Han vil ikke risikere at mamma må selge huset for å betale ut arv til henne. Det er ikke smålig, det er å ta ansvar! Anonymkode: 2f8dd...e5c det er så smålig at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne...Du synes altså det er greit å frata ett av barna arv? Hvordan hadde du følt det om det var du som ble oversett slik? Har dere tenkt at din halvsøster skal få noe farsarv overhode, eller holdes hun unna alt av familieverdier? SKAMMELIG! Anonymkode: 6d9e7...c3b
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #17 Skrevet 27. januar 2020 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Faren min har overført alt på mamma, slik at vår halvsøster(hans datter) ikke kan komme og kreve skifte når han dør. Han vil ikke risikere at mamma må selge huset for å betale ut arv til henne. Det er ikke smålig, det er å ta ansvar! Anonymkode: 2f8dd...e5c Nei, det er å IKKE ta ansvar for alle barna man har satt til verden! Iskaldt av din far som fornekter sitt eget barn. Anonymkode: 5b3cc...24e
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #18 Skrevet 27. januar 2020 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Faren min har overført alt på mamma, slik at vår halvsøster(hans datter) ikke kan komme og kreve skifte når han dør. Han vil ikke risikere at mamma må selge huset for å betale ut arv til henne. Det er ikke smålig, det er å ta ansvar! Anonymkode: 2f8dd...e5c Da bommer han stygt, for så lenge han har særkullsbarn kan ikke mammaen din sitte i uskiftet bo og det blir skifte. Det er bedre at han tegner en forsikring hvor mammaen din får utbetalingen, da kan hun betale ut arv til alle hans barn med forsikringspengene hun får og dermed beholde huset. Anonymkode: fc92b...a49
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #19 Skrevet 27. januar 2020 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, det kan hun. Anonymkode: 053c2...42b Kan du vise til et sted der det står? Jeg har i all min graving i arveloven det siste året ikke funnet ett eneste sted der det står at man kan gjøre særkullsbarn arveløse. Anonymkode: f71a1...6b2
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #20 Skrevet 27. januar 2020 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan du vise til et sted der det står? Jeg har i all min graving i arveloven det siste året ikke funnet ett eneste sted der det står at man kan gjøre særkullsbarn arveløse. Anonymkode: f71a1...6b2 Jeg har ikke sagt at man skal gjøre noen arveløse. Jeg sier at dersom kona, med bakgrunn i arv som følge av ekteskap, blir enearving, så arver ikke særkullsbarn noe. Anonymkode: 053c2...42b
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #21 Skrevet 27. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Faren min har overført alt på mamma, slik at vår halvsøster(hans datter) ikke kan komme og kreve skifte når han dør. Han vil ikke risikere at mamma må selge huset for å betale ut arv til henne. Det er ikke smålig, det er å ta ansvar! Anonymkode: 2f8dd...e5c Skammelig. Du må se det som det er. Din far er en bæsj. Anonymkode: f7a2b...bbd
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #22 Skrevet 27. januar 2020 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke sagt at man skal gjøre noen arveløse. Jeg sier at dersom kona, med bakgrunn i arv som følge av ekteskap, blir enearving, så arver ikke særkullsbarn noe. Anonymkode: 053c2...42b Men det er der du tar feil. Så lenge mannen, den avdøde, har særkullsbarn, så kan ikke kona bli enearving. Det må skiftes med særkullsbarna, med mindre de samtykker til at stemoren kan sitte i uskiftet bo. Om det du sier skal kunne skje, at kona blir enearving og særkullsbarna holdes utenfor, så må de gjøres arveløse. I Norge har vi pliktdelsarv, og den kommer man ikke utenom. Derfor, kan du vise til et tilfelle, noe dokumentasjon, lovtekst, artikkel, hva som helst som viser et tilfelle der kona blir enearving der det finnes særkullsbarn? Anonymkode: f71a1...6b2
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #23 Skrevet 27. januar 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det er der du tar feil. Så lenge mannen, den avdøde, har særkullsbarn, så kan ikke kona bli enearving. Det må skiftes med særkullsbarna, med mindre de samtykker til at stemoren kan sitte i uskiftet bo. Om det du sier skal kunne skje, at kona blir enearving og særkullsbarna holdes utenfor, så må de gjøres arveløse. I Norge har vi pliktdelsarv, og den kommer man ikke utenom. Derfor, kan du vise til et tilfelle, noe dokumentasjon, lovtekst, artikkel, hva som helst som viser et tilfelle der kona blir enearving der det finnes særkullsbarn? Anonymkode: f71a1...6b2 § 6. Ektemaken har rett til fjerdeparten av arven når det er livsarvinger etter arvelateren. Minstearven skal likevel tilsvare 4 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet. Er dei næraste slektsarvingane til arvelateren foreldra hans eller avkom etter desse, har ektemaken rett til halvparten av arven, likevel minst 6 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet. Anonymkode: 053c2...42b
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #24 Skrevet 27. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kan du vise til et sted der det står? Jeg har i all min graving i arveloven det siste året ikke funnet ett eneste sted der det står at man kan gjøre særkullsbarn arveløse. Anonymkode: f71a1...6b2 Så lenge han etterlater seg mindre enn konas plikdelsatv blir hun enearving. Anonymkode: b4ed3...bb9
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #25 Skrevet 27. januar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: § 6. Ektemaken har rett til fjerdeparten av arven når det er livsarvinger etter arvelateren. Minstearven skal likevel tilsvare 4 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet. Er dei næraste slektsarvingane til arvelateren foreldra hans eller avkom etter desse, har ektemaken rett til halvparten av arven, likevel minst 6 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet. Anonymkode: 053c2...42b men altså...hvem i huleste krangler på under 400,000? begravelser alene koster gjerne 100-150,000! Det er ikke "arv" Anonymkode: 6d9e7...c3b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå