Gå til innhold

Svettelukt av kollega

Anbefalte innlegg

Skrevet

En afrikansk mann er på utplassering gjennom nav på min arbeidsplass. Han er en trivelig, hjelpsom og snill mann. Men det lukter sånn svette av han. Vi klarer ikke å være i samme rom som han. Vi har nevnt det sjefen og han har kjent lukten også, men han sier ikke noe til han. Hva bør vi gjøre? 

Anonymkode: 61556...587

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden sjefen er så tafatt så tror jeg at jeg hadde prøvd å snakke med mannen selv. Mye bedre det enn at han blir skydd fordi han lukter.

Ville selvfølgelig sagt det på en ordentlig måte for å forsøke at det ikke skal bli pinlig for ham. Det er jo en del ting vi her tar for gitt som ikke er like opplagte for andre, f.eks. bruk av deodorant, hvor ofte man vasker klær, at man vasker seg eller dusjer daglig osv. Jeg ville sagt veldig saklig at dette gjør de fleste i landet her, og at du anbefaler han å gjøre det samme slik at andre ikke holder seg unna ham unødvendig.

Jeg ville passet på å fortelle ham at dere har et positivt inntrykk av ham, at han er trivelig, hjelpsom og snill og en verdsatt kollega, og at det er derfor du sier fra, fordi du ikke ønsker at folk skal holde seg unna ham pga. ubehagelig lukt.

Anonymkode: 8c7ec...237

Skrevet

Bare si det som det er. Legg vekt på at han er hyggelig og at det kan være ulikt kosthomd som gkør at han lukter annerledes, men at det er et lite problem for dere. 

Anonymkode: 14589...4cd

Skrevet

Husker vi hadde en som luktet veldig på høyskolen. Kan det være krydderet de spiser? Altså kostholdet. Han var afrikaner, hyggelig men jeg fikk migrene av å være i nærheten. Luktet veldig sterkt. 

Anonymkode: 1d7b5...107

Skrevet

Jeg hadde ikke sagt noe. Uansett hvordan man sier det så er det frekt å kommentere andres svettelukt. Og er det relevant at han er afrikaner?

Anonymkode: b1481...3a6

Skrevet

Meg anonym som skrev jeg ikke hadde sagt noe. Må legge til: Hvis han er på utplassering så skal han kanskje ikke være hos dere så lenge? Kanskje det er til å holde ut noen uker?

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke sagt noe. Uansett hvordan man sier det så er det frekt å kommentere andres svettelukt. Og er det relevant at han er afrikaner?

Pga krydder man spiser? Så lukter svetten? 

Anonymkode: 1d7b5...107

Skrevet

HI skrev han luktet svette. Hun skrev ikke noe om krydder.

Skrevet

Er det relevant at han er afrikansk? Og det er jo rart at du ikke vet hvor han kommer fra når han jobber hos dere. Siden du først skal presisere han ikke er etnisk norsk. 

Anonymkode: cff48...aff

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skrev afrikaner pga det har med språk og kultur å gjøre. 

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skrev afrikaner pga det har med språk og kultur å gjøre. 

Og hvilken kultur har de i Afrika, da? 😆

Anonymkode: ec95d...24b

Skrevet

Dette bør tas tak i. Vi ga beskjed til personalansvarlig at en kollega luktet. Alle kjente det og grudde seg til å gå inn på kontoret hans. Jeg vet ikke hva personalansvarlig sa, men det bedret seg.

dersom jeg hadde luktet vondt/sterk parfyme eller annet ville jeg ønsket at en eller annen sa det til meg på en fin måte. Det hadde vært forferdelig å vite at ingen sa noe.

mulig nav kan gi beskjed? Kjedelig for mannen å egentlig være flink og arbeidsom, men så er det lukten av han som gjør at han ikke får jobb.

Anonymkode: 34a27...d41

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvilken kultur har de i Afrika, da? 😆

Anonymkode: ec95d...24b

Poenget er at de sansynlig vis har en annen kultur og et annet språk enn i Norge. I dette tiøfelle er det ikke nødvendig å vite så mye mer. Når folk flytter til et land som ligger ganske langt borte støter de ofte på en del kulturkolisjoner. Lukt kan være en av dem. 

Anonymkode: 14589...4cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...