Gå til innhold

Søsken; venner på besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gutter i første og tredje klasse. Eldste har mest besøk, og da vil jo yngste gjerne være med å leke. Ikke alltid de vil ha ham med. Er det greit å «stenge lillebror ute» i eget hjem? Er vel vanlig at søsken ikke er med søskens besøk og leker hele tiden eller? Vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere det. De deler rom også, så blir jo litt rart at han ikke kan komme inn på eget rom når største har besøk. Det er vanskeligst når jeg hører at det er de som er på besøk som nekter ham å bli med, det er vel ikke egentlig opp til dem i vårt hus? Samtidig skjønner jeg jo at de store vil være litt i fred. Det er de jo også, de kommer jo hjem tidligere enn lillebror som går på SFO. 

Anonymkode: e8600...5b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt vil de ikke ha med lillebror. Om du påtvinger dem dette vil de søke seg til andre hjem, og det går utover eldste. Når eldste har besøk må dere i større grad sysselsette yngste.

Skrevet

Det er ikke gøy for de eldste hvis yngste alltid skal være med. Det blir vanskeligere å si nei når de deler rom, men likevel må de kunne være der noe alene. 

Vi lar de til en hvis grad bestemme selv, men hvis det blir diskusjoner bestemmer vi at den som ikke har besøk må finne på noe selv. 

Anonymkode: b4ccb...46e

Skrevet

Jeg delte rom med min 3 år eldre bror. Hadde han besøk, var rommet «no-go» for meg og motsatt. Sånn var det bare. Hadde begge besøk, måtte vi finne ut av fordelingen sammen. 

Husk at eldste sine venner er nettopp det, eldste sine venner. De er ikke på besøk for å leke med lillebror (som for øvrig er en skikkelig liten førsteklassing, i deres øyne). Men da må også storebror tåle å ikke få være med om yngste en dag har venner med hjem og ikke eldste. Må gå begge veier.

Anonymkode: 8b5a2...d70

Skrevet

Hos oss er aldersforskjellen større, så det er lettere å skille dem. Jeg lar i utgangspunktet den eldste ha besøk i fred, dvs at hvis de holder på med ting på hennes rom så får de lov til det uten å ha med lillesøster. Hvis lille maser så pleier jeg å avlede henne med noe annet hun synes er gøy. Eldste og venninner er ofte greie og lar henne være med litt og av og til ber jeg de om å ha henne med f.eks på en omgang med spill el noe og det er som oftest greit. Hvis de leker i stua eller tar ut hobbysaker på bordet etc får lillesøster lov å delta. Når vi har jentenes kusine på besøk (jevngammel med eldste) har det hendt jeg har sagt at lillesøster må få være med på litt også fordi det er hennes kusine også, men de to jevngamle får være en del alene. 

Anonymkode: a82d9...496

Skrevet

Hos oss så har vi «regel» på at de må leke med lillesøster mens jeg lager middag og hvis de er i stua. Er de på rommet får de være i fred. Innimellom lar de henne få lov til å være med å se en film eller leke på rommet. Storesøster og hennes venner skal ikke være tvunget til å underholde lillesøster, da blir det som ei sa her oppe, at hun slutter å få besøk. Og det vil vi ikke.

Anonymkode: 75236...589

Skrevet

Småsøsken er en pest. La dem nå endelig slippe.

Skrevet

Husker mamma brukte å tvinge meg til å ta med min 8 år yngre lillesøster på besøk til venninnene mine da jeg var i tenårene. Jeg kunne kverket dem, begge to, og den dag i dag kan jeg ikke fatte hva mamma tenkte med.

Det er viktig at storesøsken får pleie vennskap uten at småsøsken skal henge på hele tiden. 

Anonymkode: 9ce4f...5c4

Skrevet

Vi har samme aldersforskjell. Her pleier det å gå greit med at de finner ut av det selv. Lillesøster får ofte være med storesøster. 

Men noen ganger vil de være alene. Og da er reglene at de får være alene på rommet. Det må lillesøster bare akseptere. Ville gjort det samme om de delte rom. 

Spiller ingen rolle om det er eldste sine venner. Du ødelegger uansett for venneskapet når du ikke setter grenser. 

Anonymkode: 7c735...5cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...