Gå til innhold

Alkohol problem?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det ett alkohol problem hvis man drikker i smug av og til? 

Min mann drikker ikke ofte, men drikker mye når han drikker med kompiser.  Jeg er oppvokst med ei mor som var alkoholiker, så jeg drikker ikke foran barna. 

I dag var jeg borte til ei venninne i noen timer. Da jeg kom hjem så jeg at mannen hadde drukket litt. Han sa nei. Men jeg ser fort om han har drukket. Jeg ble med sønnen på trening og når vi kom hjem var mannen full. Jeg ble irritert og sa at jeg liker ikke at han skjuler at han drikker og lyver om det. Han klikket. Begynte å rope at jeg var utakknemlig og at jeg satt ikke pris på alt han gjør for meg. Gutten ble skrem, men har fortsatt å rope. Jeg tok med gutten på badet så han fikk dusje. Da vi kom ut satt han i en stol og sov. Dette har skjedd 1 gang før. Jeg bør vel ikke si noe som terger han når han er så full. Men jeg klarer ikke å holde meg. 

Hva bør jeg gjøre? Vi er så forskjellig når det kommer til alkohol. Han synes det er greit å være full foran barna 

Anonymkode: 29fb5...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Ja, han er alkoholiker. Jeg ville meldt bekymring til fastlegen hans, etter å ha tatt det opp med han selv i edru tilstand. Dette er ikke bra. 

Anonymkode: 48c43...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt klart et alkoholproblem.

Jeg ville tatt det opp med ham i morgen og sagt at hvis han ønsker å beholde familien sin, så må han skaffe seg hjelp for alkoholproblemet sitt OG dere må i parterapi.

Når han blir så sint som han ble nå er det et problem. At han ikke gir seg selv når barnet blir redd viser at han har bikket over for lenge siden.

Om han fornekter at han har et problem og han ikke vil slutte å drikke/skaffe seg hjelp og bli med i parterapi, da må du nesten bare forlate ham.

Anbefaler deg å si fra til hans fastlege, som hun over også sier. I tillegg bør du snakke med din egen fastlege om dette.

Og i morgen bør du ringe familievernkontoret og bestille time der - den bør du ta enten han blir med eller ikke.

Sjekk også hvilket tilbud kommunen din har for pårørende til personer med rusproblemer.

Siden han ikke tar ansvar, så er det nå ditt ansvar å beskytte barna dine, så du må gjøre noe med dette så fort som mulig.

Anonymkode: a3109...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, han er alkoholiker. Jeg ville meldt bekymring til fastlegen hans, etter å ha tatt det opp med han selv i edru tilstand. Dette er ikke bra. 

Anonymkode: 48c43...898

Er han alkoholiker selv om han drikker 5-10 ganger i året?

Anonymkode: 29fb5...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er helt klart et alkoholproblem.

Jeg ville tatt det opp med ham i morgen og sagt at hvis han ønsker å beholde familien sin, så må han skaffe seg hjelp for alkoholproblemet sitt OG dere må i parterapi.

Når han blir så sint som han ble nå er det et problem. At han ikke gir seg selv når barnet blir redd viser at han har bikket over for lenge siden.

Om han fornekter at han har et problem og han ikke vil slutte å drikke/skaffe seg hjelp og bli med i parterapi, da må du nesten bare forlate ham.

Anbefaler deg å si fra til hans fastlege, som hun over også sier. I tillegg bør du snakke med din egen fastlege om dette.

Og i morgen bør du ringe familievernkontoret og bestille time der - den bør du ta enten han blir med eller ikke.

Sjekk også hvilket tilbud kommunen din har for pårørende til personer med rusproblemer.

Siden han ikke tar ansvar, så er det nå ditt ansvar å beskytte barna dine, så du må gjøre noe med dette så fort som mulig.

Anonymkode: a3109...920

Han får til at det er min feil. At jeg behandle han dårlig når jeg blir sur når han er full. 

Anonymkode: 29fb5...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er han alkoholiker selv om han drikker 5-10 ganger i året?

Anonymkode: 29fb5...73a

Ja. 

Anonymkode: 48c43...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er han alkoholiker selv om han drikker 5-10 ganger i året?

Anonymkode: 29fb5...73a

Noen er jo periodedrankere. Men han må ikke nødvendigvis være alkoholiker nå, men han har absolutt et såpass alvorlig alkoholproblem at det går utover familien. Slik drikking har dessverre en tendens til å vakke på seg. Når han smugdrikker kan det også godt være at han drikker langt mer enn du får med deg.

Alkoholproblem defineres bl.a. om alkoholforbruket går utover familie, barn, sosialt liv, jobb, økonomi osv.

 

Anonymkode: a3109...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han får til at det er min feil. At jeg behandle han dårlig når jeg blir sur når han er full. 

Anonymkode: 29fb5...73a

Og det er klassisk for en som har alkoholproblemer eller er alkoholiker.

Søk hjelp, Hi!

Denne artikkelen er ganske god og gir en del tips. https://www.nrk.no/livsstil/slik-kan-du-hjelpe-en-alkoholavhengig-1.13661480

Anonymkode: a3109...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KenCreek

Å drikke 5-10 ganger i året, kvalifiserer deg ikke til å være alkoholiker. I såfall er vi mange alkoholikere her inne. 

Men at han har et alkoholproblem når han drikker, det er noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kalt ham alkoholiker, men en med et problematisk forhold til alkohol, siden han drikker seg for full. Men skjedde det noe i går, som gjorde at han følte behovet? Sliter han med noe?

Jeg unnskylder absolutt ikke oppførselen. Det er ikke greit å være full forann barn, eller å skjelle deg ut, så han bør legge seg langflat, og få hjelp til å takle årsaken til inntaket.

Anonymkode: 7e03f...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikke seg full en søndag ettermiddag med barn i huset? Eh nei...det er ugreit.

Å bli ubehagelig med barn tilstede, enda verre!

Sønnen din vokser opp med samme type forelder som du gjorde. Hva skulle du ønske faren din hadde gjort?

Anonymkode: c605b...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...