Anonym bruker Skrevet 26. januar 2020 #1 Skrevet 26. januar 2020 Vi, som så mange andre husstander, fikk brev i postkassen for et års tid siden, med anbefaling fra myndighetene. Der var det anbefalt hva en burde lagre i husstanden av mat, drikke og andre ting. Dette i tilfelle naturkatastrofer og slikt. Vi kastet dette brevet, tenkte ikke mer over det. Vi har ikke lagret noe, hverken mat eller drikke. Greier liksom ikke å ta det helt innover meg. Greier ikke helt å se for meg hvilket scenario som skulle rammet, for at vi må ha mat og drikke lagret. Så begynte jeg å tenke litt, ut fra en annen tråd og de siste dagers medieoppslag. Hva om feks corona-viruset sprer seg i rekordfart, og byer her hjemme også blir avstengt, hva da? Bør vi faktisk ha dette lageret en plass? Anonymkode: c351e...0a3
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2020 #3 Skrevet 26. januar 2020 Å knytte dette opp mot corona-smitten som nå går, det er hysterisk på nåværende tidspunkt, og sannsynlig for bestandig. Isoleringen i Kina nå er jo for å forsøke å hindre spredningen. Om det kommer dit at det er spredt til de fleste land, da vil ikke slik isolering lenger ha noen effekt eller være gjennomførbar i praksis. Men generelt sett så tenker jeg at man bør tenke å ha slike ting i hus, som en generell beredskap. Jeg tenker at det er fornuftig. F.eks. vann, hvis vanntilførselen skulle forurenses eller på annen måte trues. Eller varme og lys og mulighet til å koke vann/mat om elektrisitetsforsyningene svikter. Og alltid ha litt ekstra mat i hus som står seg. Jeg sliter med å skaffe en del av dette siden jeg er fattig. Har ikke råd til å kjøpe hverken jodtabletter (som alle burde ha i hus!) eller alternativ kilde for å koke vann/mat eller for å varme leiligheten. Leier leilighet uten peis. Men jeg har såpass med varme klær, tepper og dyner at jeg tenker jeg skal greie meg noen dager uansett. Og noe hermetikk. Har alltid også en del nøtter o.l. i huset. Her er det samme som du fikk i posten, HI: https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/ Anonymkode: e3ab9...8d1
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2020 #4 Skrevet 26. januar 2020 Tenker det er greit å følge myndighetenes råd. Vi er så vant til å skaffe alt etter hvert som vi trenger det, noe som gjør samfunnet vårt sårbart. Jeg går ikke akkurat rundt med katastrofetanker, men skulle det først skje noe er det greit å være forberedt. Anonymkode: 01347...981
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2020 #5 Skrevet 26. januar 2020 Å knytte det til virusutbruddet er ikke det mest opplalte, men tenk deg et strømbrudd på en uke om vinteren for eksempel. Da bør du ha en varmekilde og en måte å tilberede mat. Ved en atomulynke, for eksempel fra en ubåt, kan dere bli tvunget til å holde dere inne ganske lenge. Da bør dere ha mat, drikke og jodtabletter i hud. Ved skade på vanntilførsel bør dere ha drikkevann osv. Det er ikke så sansynelig at dere vil få bruk for alt på en gang, men noen ting kan være kjekke å ha. Anonymkode: 893a0...503
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2020 #6 Skrevet 26. januar 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å knytte dette opp mot corona-smitten som nå går, det er hysterisk på nåværende tidspunkt, og sannsynlig for bestandig. Isoleringen i Kina nå er jo for å forsøke å hindre spredningen. Om det kommer dit at det er spredt til de fleste land, da vil ikke slik isolering lenger ha noen effekt eller være gjennomførbar i praksis. Men generelt sett så tenker jeg at man bør tenke å ha slike ting i hus, som en generell beredskap. Jeg tenker at det er fornuftig. F.eks. vann, hvis vanntilførselen skulle forurenses eller på annen måte trues. Eller varme og lys og mulighet til å koke vann/mat om elektrisitetsforsyningene svikter. Og alltid ha litt ekstra mat i hus som står seg. Jeg sliter med å skaffe en del av dette siden jeg er fattig. Har ikke råd til å kjøpe hverken jodtabletter (som alle burde ha i hus!) eller alternativ kilde for å koke vann/mat eller for å varme leiligheten. Leier leilighet uten peis. Men jeg har såpass med varme klær, tepper og dyner at jeg tenker jeg skal greie meg noen dager uansett. Og noe hermetikk. Har alltid også en del nøtter o.l. i huset. Her er det samme som du fikk i posten, HI: https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/ Anonymkode: e3ab9...8d1 Du får et nytt stormkjøkken for under 500 kr. Ofte finner du dem også brukt på loppemarked til under 100 kr. Anonymkode: 893a0...503
Himmel og hav Skrevet 26. januar 2020 #7 Skrevet 26. januar 2020 Jeg bor i et område der det er strømbrudd rett som det er, og strømmen kan fort være borte i mange timer og i enkelte tilfeller i døgn. Har også flere ganger opplevd brudd på vannledninger og at vi i et par døgn har vært uten vann. Helt udramatiske tilfeller, men allikevel veldig kjekt å ha en dunk med drikkevann i boden, et stormkjøkken, en gassgrill, stearin- og batterilys, lommelykter osv. En del tørrvarer har vi alltid i skapet og med det som er i fryser og kjøleskap, så skulle vi klart oss en god stund. Jeg har ikke nødvendigvis bygd opp en krisepakke, det meste er jo sånt vi har som en del av turutstyr eller basisvarer i huset. Det eneste er vel vanndunken jeg har kjøpt, og så bør jeg kjøpe jodpiller.
amandine Skrevet 26. januar 2020 #8 Skrevet 26. januar 2020 Vi har ikke spesifikt kriselager, men vi har jod både hjemme og på hytta, vi har ved, vi har tørrvarer og annen mat som vi kan overleve ganske lenge på. Vi mangler vann, da. På hytta er det jo egen brønn, men mulig vi burde hatt en dunk her hjemme. Ikke med tanke på corona-virus, men heller strømbrudd og uvær..
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2020 #9 Skrevet 26. januar 2020 Vi har kjøpt jod-tabletter og en stor dunk med vann, men bare det. Har generelt sett nok mat i huset til å overleve en stund. Anonymkode: d964c...9c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå