Gå til innhold

Spm ang ungdommen i hus


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Har en jente på 16år, hun har i tidlig alder opplevd store traumer og de har hun aldri fått hjelp til å bearbeide. Og hun har opplevd alvorlig mobbing i 3år. Hun har siden hun var 4år slitt med sterk angst,dårlig selvbilde,fikk hjelp til det for 1år siden. 

Nå de siste 4årene har hun slitet til å fra med spiseforstyrrelser, selvmordstanker, og selvskading. 

Hun har yngre søsken, som hun forguder.

Hun er veldig stille og rolig,finner aldri på noe tull,er aldri utenfor døra utenom skole,om det ikke er laget avtale om det på forhånd. 

I stad fikk hun beskjed om å rydde vekk sitt tøy,jeg trengte kurven det lå i nå.etter 10min får hun gjentatt beskjeden, og hun blir sur og sier jeg ikke skal mase,så får hun beskjed om å sette på barnetv som tar hensyn til 1 og 6åringen,og jeg får beskjed om at jeg aldri tar hensyn til henne, og ikke snakk til meg. Hun får beskjed om at hun må stoppe om hun vil se på tv kl 20,da blir hu mer sur.

Å får slik oppførsel konsekvenser, så raser verden og hun hikster og gråter om at jeg tar fra hun det eneste gleden hun har i livet ol.

Så kommer det som er vanskelig, er det typisk tenårings oppgjør,el er det reaksjon pga hun har opplevd traumer og mobbing ? Hvor mye kan hun presses i grenser og konsekvenser?

 

Anonymkode: a0f6a...80c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun har slitt siden hun var fire, hvorfor fikk hun først hjelp da hun var 15??

Anonymkode: a255d...2e5

Skrevet

Uansett hva årsaken er, så må hun lære å oppføre seg som folk selv om hun sliter. Jeg slet selv, og det hjalp ikke at jeg fikk lov til å la det gå ut over andre, det fikk meg bare til å hate meg selv enda mer og synke dypere ned i mørket.

Men det går an å være mild, kjærlig og forståelsesfull samtidig som man setter grenser.

Anonymkode: 304c1...53c

Skrevet

Tar dere også hensyn til henne eller går mesteparten av tiden til småbarna, jobb og husarbeid? 

Og med tenåringer kommer man lengre med gode beskjeder enn med kommando;) 

Anonymkode: 37c4b...4de

Skrevet

Dette høres da ut som helt normale tenåringsfakter?? Drama ja.... men slik er da tenåringer innimellom. Verden kan rase sammen for den minste ting, uten at det trenger p ligge noen traumer bak. hormonene raser, de er premenstruelle, de har kjærlighetssorg osv.

Hvis hun ikke hsr tømt kurven når du har spurt 2 ganger, ville jeg bare hentet den uten mer dramatikk. Tøm innholdet på sengen hennes og ta kurven om du trenger den. 
 

Dersom det er kun en TV i med tre barn i huset er kanskje dømt til å bli krangling. Hva med p la henne ha egen TV eller hun kan ligge på på egen PC? Min 13-åring hadde bok også blitt snurt om hun måtte slå av sitt program på en lørdagskveld fordi Barne-TV skulle på....

Anonymkode: aeba5...3fd

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis hun har slitt siden hun var fire, hvorfor fikk hun først hjelp da hun var 15??

Anonymkode: a255d...2e5

Hun fikk kun hjelp mot å takle angst,grunnen er at bupa ol mener hun ikke er syk nok,at det kun er jeg som mor som er hysterisk og vil tvinge sykdom på barnet og at jeg er da dårlig mor. 

Hi

Anonymkode: a0f6a...80c

Skrevet

Du må kommunisere på en annen måte. Les deg opp på traumebevisst omsorg og ta barnet ditt på alvor.
Kan du ikke bare legge tøyet på rommet hennes og bruke kurven, så legger hun det på plass når hun synes det passer?

og gjør avtale om bruk av TV slik at hun også kjenner at hun er viktig og i fokus. 
(eller la de små se på en annen TV). 

Anonymkode: cfc4f...0cc

Skrevet

Høres ut som en helt normal tenåring 😉

Anonymkode: 580bc...1f5

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei 

Har en jente på 16år, hun har i tidlig alder opplevd store traumer og de har hun aldri fått hjelp til å bearbeide. Og hun har opplevd alvorlig mobbing i 3år. Hun har siden hun var 4år slitt med sterk angst,dårlig selvbilde,fikk hjelp til det for 1år siden. 

Nå de siste 4årene har hun slitet til å fra med spiseforstyrrelser, selvmordstanker, og selvskading. 

Hun har yngre søsken, som hun forguder.

Hun er veldig stille og rolig,finner aldri på noe tull,er aldri utenfor døra utenom skole,om det ikke er laget avtale om det på forhånd. 

I stad fikk hun beskjed om å rydde vekk sitt tøy,jeg trengte kurven det lå i nå.etter 10min får hun gjentatt beskjeden, og hun blir sur og sier jeg ikke skal mase,så får hun beskjed om å sette på barnetv som tar hensyn til 1 og 6åringen,og jeg får beskjed om at jeg aldri tar hensyn til henne, og ikke snakk til meg. Hun får beskjed om at hun må stoppe om hun vil se på tv kl 20,da blir hu mer sur.

Å får slik oppførsel konsekvenser, så raser verden og hun hikster og gråter om at jeg tar fra hun det eneste gleden hun har i livet ol.

Så kommer det som er vanskelig, er det typisk tenårings oppgjør,el er det reaksjon pga hun har opplevd traumer og mobbing ? Hvor mye kan hun presses i grenser og konsekvenser?

 

Anonymkode: a0f6a...80c

Det er jo du som gjør feil... Hvorfor skal du ta vekk tlf eller tv? Det har jo INGENTING med at hun var treig med å ta vekk tøyet. Du får forklare bedre.. Slutte å si du skal og må. Bruk heller : Dette hadde vært fint hvis du tok vekk tøyet og lignende.

Jeg syns du gjorde feil. Du som oppførte deg vrangt. 

Kan foreslå gruppe på face. Ditt unike barn og Foreldremestring.😊

Anonymkode: 69a78...51e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tar dere også hensyn til henne eller går mesteparten av tiden til småbarna, jobb og husarbeid? 

Og med tenåringer kommer man lengre med gode beskjeder enn med kommando;) 

Anonymkode: 37c4b...4de

Dette😊

Anonymkode: 69a78...51e

Skrevet

Det med klærne i kurven skjønner jeg ikke, jeg hadde andre gangen sagt at om hun ikke tok de klærne nå ville jeg bare tømme kurven på sengen hennes så fikk hun ta det siden, men jeg trengte den kurven nå.

Har dere bare en TV, og hun vil se på den? Det er merkelig i mine øyne. Har fire barn på 11, 12, 16 og 19 år selv og vi har tre TV'er og ellers har vi både PC'er og nettbrett det går an å se på, så alle får se det de vil.

Jeg synes ellers dette høres ut som helt normal tenåringsoppførsel, og ikkenoe jeg hadde giddet lage bråk i huset om. Noen kamper må man ta, men å rydde klær ut av en kurv eller se på TV er absolutt ikke ting som hadde blitt noen sak her.

Anonymkode: c006c...881

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo du som gjør feil... Hvorfor skal du ta vekk tlf eller tv? Det har jo INGENTING med at hun var treig med å ta vekk tøyet. Du får forklare bedre.. Slutte å si du skal og må. Bruk heller : Dette hadde vært fint hvis du tok vekk tøyet og lignende.

Jeg syns du gjorde feil. Du som oppførte deg vrangt. 

Kan foreslå gruppe på face. Ditt unike barn og Foreldremestring.😊

Anonymkode: 69a78...51e

Ikke HI men tusen takk for tips om Ditt unike barn og Foreldre mestring!  

Anonymkode: 34c3d...c3c

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo du som gjør feil... Hvorfor skal du ta vekk tlf eller tv? Det har jo INGENTING med at hun var treig med å ta vekk tøyet. Du får forklare bedre.. Slutte å si du skal og må. Bruk heller : Dette hadde vært fint hvis du tok vekk tøyet og lignende.

Jeg syns du gjorde feil. Du som oppførte deg vrangt. 

Kan foreslå gruppe på face. Ditt unike barn og Foreldremestring.😊

Anonymkode: 69a78...51e

Det med klær var ett eksempel av mange, hun styrer tv fra hun står opp til hun legger seg og hun ser samtidig på tlf,og hun holdt på å svare like dan når det bare var henne.

Hun har lyst til å dra på ting som konserter og turer alene,og det er greit,men da har hun selv sagt at hun skal hjelpe til hjemmet med å rydde tøy,rydde oppvask og styre sitt rom ifht rengjøring,men hver gang hun får en beskjed om å gjøre noe,så er det slikt surt sinne til svar ol.

Å hun kan regaere på samme måte om minsten gråter og får hun beskjed om å gå ett annet sted,om hun ikke vil høre på,blir det krigstilstander. 

Npr hun oppfører seg slik styrer hun hele familien, og det går utover yngre søsken og det er ikke riktig. 

Å er faktisk ikke alle som har mulighet til å ha 2tver.

Å om du mener jeg som mor er teit,har du aldri gitt dine barn beskjeder de skal følge og som har fått konsekvenser for de om bruddd på de?

Traumebevisst omsorg har ikke fungert på henne fra meg som mor..men det er pga en sammensatt opplevelse av traumer og hjelp.

Hi

Anonymkode: a0f6a...80c

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei 

Har en jente på 16år, hun har i tidlig alder opplevd store traumer og de har hun aldri fått hjelp til å bearbeide. Og hun har opplevd alvorlig mobbing i 3år. Hun har siden hun var 4år slitt med sterk angst,dårlig selvbilde,fikk hjelp til det for 1år siden. 

Nå de siste 4årene har hun slitet til å fra med spiseforstyrrelser, selvmordstanker, og selvskading. 

Hun har yngre søsken, som hun forguder.

Hun er veldig stille og rolig,finner aldri på noe tull,er aldri utenfor døra utenom skole,om det ikke er laget avtale om det på forhånd. 

I stad fikk hun beskjed om å rydde vekk sitt tøy,jeg trengte kurven det lå i nå.etter 10min får hun gjentatt beskjeden, og hun blir sur og sier jeg ikke skal mase,så får hun beskjed om å sette på barnetv som tar hensyn til 1 og 6åringen,og jeg får beskjed om at jeg aldri tar hensyn til henne, og ikke snakk til meg. Hun får beskjed om at hun må stoppe om hun vil se på tv kl 20,da blir hu mer sur.

Å får slik oppførsel konsekvenser, så raser verden og hun hikster og gråter om at jeg tar fra hun det eneste gleden hun har i livet ol.

Så kommer det som er vanskelig, er det typisk tenårings oppgjør,el er det reaksjon pga hun har opplevd traumer og mobbing ? Hvor mye kan hun presses i grenser og konsekvenser?

 

Anonymkode: a0f6a...80c

Har selv en 16 årig jente i hus. Dette er helt normal oppførsel! Synes ikke det du beskriver er ille i det hele tatt. 
Har nok ikke noe som helst med traumer tidligere i livet å gjøre. Helt normalt!

Jeg synes derimot du var litt vrang. 

Anonymkode: 8bd7c...5d6

Skrevet

Helt typisk ungdom. Som en ungdomsskolelærer sa til til oss en gang: hvis ungdomsdatteren din er vrang og frekk hjemme, kan dere klappe dere på skulderen, for da er hun akkurat der hun skal være. 

Overse mye, sett rolig ned foten når du må, ha mye omsorg og kjærlighet. 

Anonymkode: d9d91...f8c

Gjest Antarctica
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det med klær var ett eksempel av mange, hun styrer tv fra hun står opp til hun legger seg og hun ser samtidig på tlf,og hun holdt på å svare like dan når det bare var henne.

Hun har lyst til å dra på ting som konserter og turer alene,og det er greit,men da har hun selv sagt at hun skal hjelpe til hjemmet med å rydde tøy,rydde oppvask og styre sitt rom ifht rengjøring,men hver gang hun får en beskjed om å gjøre noe,så er det slikt surt sinne til svar ol.

Å hun kan regaere på samme måte om minsten gråter og får hun beskjed om å gå ett annet sted,om hun ikke vil høre på,blir det krigstilstander. 

Npr hun oppfører seg slik styrer hun hele familien, og det går utover yngre søsken og det er ikke riktig. 

Å er faktisk ikke alle som har mulighet til å ha 2tver.

Å om du mener jeg som mor er teit,har du aldri gitt dine barn beskjeder de skal følge og som har fått konsekvenser for de om bruddd på de?

Traumebevisst omsorg har ikke fungert på henne fra meg som mor..men det er pga en sammensatt opplevelse av traumer og hjelp.

Hi

Anonymkode: a0f6a...80c

Du er visst ganske sur på henne allerede før hun rekker å trasse?

Skrevet
44 minutter siden, Pashla skrev:

Du er visst ganske sur på henne allerede før hun rekker å trasse?

Dette. Ungdommen merker at mor er irritert før situasjoner oppstår. 

Anonymkode: 69a78...51e

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det med klær var ett eksempel av mange, hun styrer tv fra hun står opp til hun legger seg og hun ser samtidig på tlf,og hun holdt på å svare like dan når det bare var henne.

Hun har lyst til å dra på ting som konserter og turer alene,og det er greit,men da har hun selv sagt at hun skal hjelpe til hjemmet med å rydde tøy,rydde oppvask og styre sitt rom ifht rengjøring,men hver gang hun får en beskjed om å gjøre noe,så er det slikt surt sinne til svar ol.

Å hun kan regaere på samme måte om minsten gråter og får hun beskjed om å gå ett annet sted,om hun ikke vil høre på,blir det krigstilstander. 

Npr hun oppfører seg slik styrer hun hele familien, og det går utover yngre søsken og det er ikke riktig. 

Å er faktisk ikke alle som har mulighet til å ha 2tver.

Å om du mener jeg som mor er teit,har du aldri gitt dine barn beskjeder de skal følge og som har fått konsekvenser for de om bruddd på de?

Traumebevisst omsorg har ikke fungert på henne fra meg som mor..men det er pga en sammensatt opplevelse av traumer og hjelp.

Hi

Anonymkode: a0f6a...80c

En ekstra TV kan være en god investering. Utenom det har hun vel IPad eller PC til skolearbeid? Hvorfor kan hun ikke logge seg inn og se på noe der? Mine logget seg inn på både netflix og NRK og TV2. Eller de bruker YouTube. 
 

isteden for å gi henne beskjed om at hun skal gjøre det og det NÅ, kan det være lurt og lage en plan med faste oppgaver. Feks at hun skal rydde oppvask mandag og onsdag. Vaske rommet på torsdag. Lage middag på tirsdag osv. 

Anonymkode: aeba5...3fd

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det med klær var ett eksempel av mange, hun styrer tv fra hun står opp til hun legger seg og hun ser samtidig på tlf,og hun holdt på å svare like dan når det bare var henne.

Hun har lyst til å dra på ting som konserter og turer alene,og det er greit,men da har hun selv sagt at hun skal hjelpe til hjemmet med å rydde tøy,rydde oppvask og styre sitt rom ifht rengjøring,men hver gang hun får en beskjed om å gjøre noe,så er det slikt surt sinne til svar ol.

Å hun kan regaere på samme måte om minsten gråter og får hun beskjed om å gå ett annet sted,om hun ikke vil høre på,blir det krigstilstander. 

Npr hun oppfører seg slik styrer hun hele familien, og det går utover yngre søsken og det er ikke riktig. 

Å er faktisk ikke alle som har mulighet til å ha 2tver.

Å om du mener jeg som mor er teit,har du aldri gitt dine barn beskjeder de skal følge og som har fått konsekvenser for de om bruddd på de?

Traumebevisst omsorg har ikke fungert på henne fra meg som mor..men det er pga en sammensatt opplevelse av traumer og hjelp.

Hi

Anonymkode: a0f6a...80c

Men måten du beskriver dynamikken i huset og kommunikasjonen mellom dere er jo det motsatte av traumebevisst. Så at det «ikke har fungert på henne» er en merkelig påstand.....

Anonymkode: cfc4f...0cc

Skrevet

Det er skjelden en god ide å be om at noe skal gjøres akuratt nå. Selv om det for deg ser ut som hun bare sitter der å gjør ingenting er hun sannsynligvis midt oppi noe som i hennes øyne er viktig, enten på telefonen eller et tv program. Man føler seg ikke sett når man får beskjed om å gjøre noe annet mens man holder på med noe, uten å bli gitt tid til å avslutte det man gjør. Det er lett å føle at man må ta mye hensyn til alle andre når det forventes at man skal hoppe (eller rydde tøy) så snart noen sier hopp.

Hvis jeg her og nå tengte en tøykurv som 16 åringens klær lå i, hadde jeg sagt at jeg trenger kurven, og spurt om hun ville legge klærne på plass med en gang, eller om jeg skulle legge de på senga hennes til senere. Hvis jeg viste at jeg trengte kurven til en viss tid i morgen, hadde jeg gitt beskjed i dag om at innen klokken sånn og slik i morgen må kurven være tom. Denne tankegangen kan overføres til andre ting også: Hvis jeg trenger noe her og nå gir jeg ungdommen valget mellom å fikse det selv med en gang, eller at jeg flytter vekk/delvis fikser nok til at jeg kan få gjort det jeg skal. -Men i hovedsak forsøker jeg å se framover, å gi ungdommen god tid på de tingene jeg ber om. Jeg gir også en forklaring. Klærne må være ute av kurven innen kl. sånn og slik i morgen, fordi da skal jeg vaske klær og da trenger jeg kurven. Hvis man bare setter en frist, uten å forklare hvorfor, kan det oppleves som at man bestemmer bare for  bestemme.

Hvorfor skal 16 åringen straffes for at lillebror gråter? Det er da mer naturlig å ta lillebror med seg vekk, enn å la hans gråt gå ut over alle andre. I dette tilfellet høres det ut som det er lillebror som styrer familien, ikke 16 åringen. (Nå antar jeg at dette er snakk om trassing, fordi jeg utfra formuleringen din tolker det som at lillebror gråter ofte. Hvisdet er snakk om at lillebror en skjelden gang gråter fordi han har slått seg eller lignende blir det noe litt annet).

Når det gjelder tv høres det ut som jenta di har kommet inn i en dårlig vane. Det er ingen som har godt av å se på tv fra de står opp til de legger seg. Her synes jeg du brde sette deg ned å ta en prat med henne om begrensning. Jeg ville begynt med å utforske hennes perspektiv. Spøre om hva hun ser på, om hva hun følr hun får ut av det, og hva som er viktig for henne med tven. Så ville jeg sagt at jeg opplever at hun ser veldig mte på tv, og spurt om hun selv opplever at hun går glipp av andre ting nå hun bruker så mye tid på dette (Da gjerne nevnt disse konsertene og turene hun har lyst til å dra på alene). Så hadde jeg forsøkt å få til en dialog og felles avtaler om hvor mye tv som er innafor. Jeg er ikke fan av helt rigid skjermtid, fordi man da lett kan ende opp med f, eks. å ikke få med seg de siste ti minuttene av et spenende program, eller ikke rekke å gjøre ferdig ett eller annet man holder på med på nettet. Etter min mening er det bedre å snakke om hva som er viktig for den enkelte å få ed seg, også forhandle rundt dette. Det er den voksnes ansvar å sette grensene, men det er mye lttere for alle parter hvis grensene blir laget som et sammarbeid, i stede for at de ppleves som noe som blir tredd nedover hodet på barna. Dersom forhandlng absolutt ikke nytter, så kan jeg tre regler ned over hodet på dem, men også da vil jeg gjerne først høre hva de mener er viktig, sånn at jeg kan tilpasse reglene til det, i den grad det lar seg gjøre.

Jeg tenker også at når du har en 16 åring som sitter så mye inne som du beskriver at din gjør, men som ønsker å gå på konserter og turer ut alene, og det var snakk om konserter/turer som det var forsvarlig å sende en 16 åring på, så ville jeg gitt lov til det uavhengig av om hun hjalp til hjemme eller ikke. Hvis jeg absolutt skulle dra inn goder pga manglende hjelp ville jeg heller dratt inn en gode som bekymret meg, enn en jeg ønsekt at hun skule gjøre mer av. (Det ville bekymret meg hvis 16 åringen satt foran tv fra hun sto opp til hun gikk og la seg, og det ville bekymret meg med en 16 ring som var så lite ute som du beskriver at din er, da hadde jeg ønsket å oppfordre til mer sosialt sammvær med andre ungdommer).

Anonymkode: 0d036...961

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...