GÃ¥ til innhold

Jeg sliter med sjalusi og kontrollbehov😔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har dårlig selvtillit og min sjalusi har blitt verre etter at samboer har lyvd og jeg har ikke den tilliten lengre. Føler han ser på alle andre, gruer meg til å se film i tilfelle det kommer sexscener eller pene damer. Får da helt angst og kjenner at jeg begynner å skjelve og hjertet går så fort. Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å bli bedre, har tidligere gått til psykolog i 7 år. 

Jeg har en far som var svært sjalu og kontrollerende og han utøvde vold mot min stemor mens jeg var tilstede. Så jeg klarer ikke stole på menn og det er veldig vanskelig for meg. 

Jeg vil ikke ha disse vonde følelsene og den vonde sjalusien, men jeg klarer ikke styre meg. Noen råd? 

Anonymkode: 3434a...329

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette ødelegger forholdet vårt. Jeg er så paranoid og tror alle menn vil meg  vondt. 

Skrevet

Jeg tenker at du muligens har det best alene. 

Anonymkode: d5fad...86b

Skrevet

Det tenker jeg også, men elsker jo samboeren min og vil ikke være alene resten av livet. 

Skrevet

Jeg hadde det slik. Det er en form for angst. Begynte på angstdempende medisin og psykolog. Medisinen tok bort all sjalusi. Har et nytt liv. 

Anonymkode: a0f95...272

Skrevet

Hvordan medisin bruker du? Tørr ikke fortelle noen hvor ille det er... Det er flaut. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan medisin bruker du? Tørr ikke fortelle noen hvor ille det er... Det er flaut. 

Efexor. Men sjalusien ble borte da jeg begynte på fluanxol for mange år siden. Har begynt på efexor de senere årene pga økt angst (uten sjalusi). Etter to dager på fluanxol var sjalusien borte. Og tro meg, jeg var helt syklig sjalu. Glad mannen holdt ut.

Skrevet

Kan ikke skjønne at en medisin kan ta bort all sjalusi, det må ha vært utrolig godt for deg. Vil jo ikke være sånn, men klarer ikke styre følelsene. 

Skrevet

Patologisk sjalusi, kanskje 

Anonymkode: e45c9...0a6

Skrevet

Noen som vet hvordan jeg kan få hjelp med dette? Har som sagt gått til psykolog i 7 år på DPS men faller tilbake når jeg blir usikker i forholdet. 

Skrevet

Ytterligere psykologhjelp. Eventuelt: Bo alene

Anonymkode: ddbf6...f91

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke skjønne at en medisin kan ta bort all sjalusi, det må ha vært utrolig godt for deg. Vil jo ikke være sånn, men klarer ikke styre følelsene. 

Den tar bort angsten, som er årsaken til sjalusien. 

Skrevet

Jeg mener det er veldig uheldig av å anbefale medisiner. Det er nåla i høystakken om medisinen passer vedkommende og det er mange grunner til sjalusi.

Hva med å bytte psykolog? Evt betale litt for den beste?

Anonymkode: e781e...ce9

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan tror du en psykolog skal kunne hjelpe deg når du ikke en gang tør fortelle hva du har problemer med og hvor mye det påvirker hverdagen din?

Dette er ditt ansvar, du må gjøre noe med dette for din egen skyld.

Og når du har satt igang den prosessen, vært ærlig med psykologen din. Da bør gjerne du og samboer til parterapi mtp. hva han har gjort som har gjort at du ikke lenger har tillit til ham pga. hans løgner, og at du gjør hans liv uutholdelig når han ikke en gang kan se en film med pene damer/sex uten at du bryter sammen.

Anbefaler deg å lese bøkene til Ingvard Wilhelmsen, tror du kan ha nytte av en del av det han skriver. Lettlest og tider også morsomt, men veldig nyttig.

Anonymkode: e16bd...1f1

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det tenker jeg også, men elsker jo samboeren min og vil ikke være alene resten av livet. 

Bedre å være alene og ha det godt, enn å være to og ha det vondt. Hvorfor tror du at nettopp denne mannen er din siste sjanse til å få en kjæreste...? Skaff deg en som ikke lyver og bryter ned tillit i stedet. 

Anonymkode: 0139f...2f4

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen som vet hvordan jeg kan få hjelp med dette? Har som sagt gått til psykolog i 7 år på DPS men faller tilbake når jeg blir usikker i forholdet. 

Da må du være i et forhold som gjør deg trygg. Ikke i destruktive forhold med menn som gjør deg usikker.

Anonymkode: 0139f...2f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...