Anonym bruker Skrevet 25. januar 2020 #1 Skrevet 25. januar 2020 "oppmerksomhetssyk"!? Og påstår at dét barnet krever all oppmerksomheten så søskenet ikke får noe oppmerksomhet. La oss kalle "den oppmerksomhetssyke" for Mads. Og søskenet som "ikke får oppmerksomhet" for Lea. Bestemoren sier da til "stakkars Lea", foran Mads, at du får ingen oppmerksomhet du, stakkars deg, Mads skal ha all oppmerksomheten. For det første, er det feil! Det er ikke verken sånn, eller sant, og det er ingen andre som ser det bestemoren ser. Det er noe hun har fått for seg og hengt seg fullstendig opp i, og jeg føler hun favoriserer et av barnebarna! Dvs Lea. At hun er et slags offer, bare fordi hun som skolejente ikke velger å sitte på fanget til bestemor. Hun er sterk, tar egne valg, har en vilje og kan være sta. Hun er ikke offer for noenting, og blir så absolutt ikke kjørt over av det yngre søskenet sitt. Dette prøver vi å se, når vi er hos besteforeldrene, men ser ingenting. Ingen andre, f.eks. det andre paret med besteforeldre eller tanter og onkler, ser det heller. Jeg kjenner dette provoserer rettferdighetssansen min og morsinstinktet skrur seg på. Føler jeg må beskytte Mads på én eller annen måte, fordi dette stemmer ikke. Han er ikke mer oppmerksomhetssyk enn andre, de stiller likt. Bestemoren ser dem kanskje 1 gang i måneden, noen ganger sjeldnere. Bestemoren startet sin karriere som bestemor (😅) med å være sykelig sjalu på babyen, men etter sykdom hos mor måtte hun trå til som vakt og var endel med førstefødte barnebarn i spedbarnsperioden. Har alltid følt at første ble og blir favorisert, det første de sa da andre ble født var at det var feil kjønn på barnet. Så det er en bakgrunnshistorie her. Men uansett hvor mye jeg leter, ser jeg ikke at de skiller seg med tanke på hvor mye kontakt de søker med folk. Bestemor eller andre. Hva gjør jeg da, når bestemor sier dette? Jeg følee det på en måte blir sagt på en irritert og hånlig måte. Og at hun forventer at vi ler av Mads når hun sier det (for det gjør hun). Anonymkode: 3069d...cb7
Superdolly Skrevet 25. januar 2020 #2 Skrevet 25. januar 2020 Er du sikker på at barna dine skal treffe denne bestemoren? Hun mobber det ene barnebarnet og plasserer det andre i en offerrolle. Hun ler av et barn for noe hun selv innbiller seg. Hun var sjalu på en baby, og hun fikk seg til å si at et nyfødt barnebarn hadde feil kjønn. Tilfører hun disse barna noe som helst positivt? Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort, for jeg har overhodet ingen følelsesmessige bånd til denne bestmoren. Og det antar jeg at du eller din mann (eller begge) har, for hun er vel en av dere sin mor. Men det jeg tenker når jeg leser det du skriver, er at jeg ville seriøst vurdert om mine barn hadde godt av å være med en dame som fremstår som temmelig syk. Og det ville jeg ha formidlet til henne, på en så tydelig måte at det ikke kunne misforstås. Kall det gjerne brutalt. Jeg ville ha satt ord på mobbingen, for det er det det er. Jeg tolker innlegget ditt slik at Mads er yngre enn Lea, og det å håne, snakke ned og le av et barnehagebarn (?) er mobbing. Fra en voksen som burde vite bedre.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2020 #3 Skrevet 25. januar 2020 3 minutter siden, Superdolly skrev: Er du sikker på at barna dine skal treffe denne bestemoren? Hun mobber det ene barnebarnet og plasserer det andre i en offerrolle. Hun ler av et barn for noe hun selv innbiller seg. Hun var sjalu på en baby, og hun fikk seg til å si at et nyfødt barnebarn hadde feil kjønn. Tilfører hun disse barna noe som helst positivt? Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort, for jeg har overhodet ingen følelsesmessige bånd til denne bestmoren. Og det antar jeg at du eller din mann (eller begge) har, for hun er vel en av dere sin mor. Men det jeg tenker når jeg leser det du skriver, er at jeg ville seriøst vurdert om mine barn hadde godt av å være med en dame som fremstår som temmelig syk. Og det ville jeg ha formidlet til henne, på en så tydelig måte at det ikke kunne misforstås. Kall det gjerne brutalt. Jeg ville ha satt ord på mobbingen, for det er det det er. Jeg tolker innlegget ditt slik at Mads er yngre enn Lea, og det å håne, snakke ned og le av et barnehagebarn (?) er mobbing. Fra en voksen som burde vite bedre. Så fullstendig enig. Beskytt barna dine, gå i kampen for dem. Evt treff henne hvor du er tilstede og gjør det veldig klart av besøket avsluttes dersom hun begynner med det tullet sitt igjen. Jeg vokste opp som den «snille» mens søskenet mitt var den slemme. Det påvirket oss langt inn i voksenlivet og skapte splid mellom oss. Det var heller ikke rot i virkeligheten. Anonymkode: 040d5...bce
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2020 #4 Skrevet 25. januar 2020 Jeg synes at å treffes 1 gang i måneden høres litt mye ut når hun oppfører seg sånn her. Jeg hadde startet med å redusere omgang med bestemor, og hvis hun spør hvorfor kan dere enkelt forklare at hun ikke kan treffe ungene når hun er så stygg mot minstemann. Anonymkode: dec3f...9a5
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2020 #5 Skrevet 25. januar 2020 Da hadde jeg sagt høyt og strengt at dette stemmer ikke, Mads er ikke oppmerksomhetssyk, og Lea klarer fint å si i fra hvis noe er urettferdig. Og reist hjem om det ikke bedret seg. Anonymkode: 28884...71b
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2020 #6 Skrevet 25. januar 2020 Du skal irettesette henne når det skjer. «Slutt å si sånn! Det er bare tull» Og gjør det tydelig at hun ikke får komme på besøk mer, hvis hun behandler barna sånn Anonymkode: aed4a...000
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2020 #7 Skrevet 25. januar 2020 Er begge barna dine eller er de fetter og kusine? Det kan godt hende bestemor tar feil, men det kan også være hun ser noe ikke du ser. Hun bør ikke si det slik så barna hører det. Det kan fort gjøre ting værre, men hun bør kanskje si nei til yngste innimellom for å åpne opp for tid med eldste. Anonymkode: e71cd...fff
Gjest Antarctica Skrevet 25. januar 2020 #8 Skrevet 25. januar 2020 Det er vel bestemora som er oppmerksomhetssyk. Her ville jeg ha hatt vondt for å holde munn...
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2020 #9 Skrevet 26. januar 2020 Du må bare si rett ut hva du mener. At hun tar feil og at du ikke aksepterer at hun oppfører seg slik eller sier slik overfor barnebarna. Selvfølgelig tar du dette med henne når ikke barna hører på. Du velger selv hvordan du vil si det. Eller du kjenner henne vel kanskje godt og vet hvordan det lettest synker inn. Har jo også litt å si om det er moren din, svigermor eller en annen familie/venner av familien. Det beste er vel uansett å kunne formidle det i en vennlig tone på et vis. Men nytter ikke det ville jeg vist null toleranse for mobbing og forskjellsbehandling av barnebarna i en litt hardere tone. Jeg har selv en forelder som favoriserte det ene barnebarnet sitt fordi det var det første barnebarnet og hadde en nærere relasjon fra start. Det ble likevel så tydelig at det var umulig å ikke si det rett ut. Jeg valgte å ta det opp i en mail. Det ble veldig greit mottatt og den tydelig favoriseringen ble avsluttet ganske raskt. Anonymkode: 244e9...cd6
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2020 #10 Skrevet 26. januar 2020 Min erfaring med egen mor er at sånt kommer fra egen oppvekst. Mine barn har samme kjønn og aldersforskjell som hennes søskenflokk og hun sympatiserer bare med min eldste jente. Hun tar ikke fem øre for å nevne det foran barna heller, og jeg har tatt det opp flere ganger. Den yngste gutten er en helt annen type enn hennes yngste bror, men hun projiserer problematikk og personlighetstrekk som ikke finns. Min eldste er robust i sin tro på seg selv, mens yngste som nok gjør mer ut av seg absolutt ikke er det. Han trenger mer bekreftelse, men hun ser det som en forskjellsbehandling i hans favør. Om vi kjøper noe til yngste (f.eks ny sykkel) kommer en lang tirade om at hennes foreldre «også» syns det var viktigere at gutten hadde ny og passe sykkel enn at jentene hadde det. I 2020-perspektiv er jo det helt absurd. Barna får sykler når de trenger det, om vi ikke har en som passer kjøper vi (brukt) ny. Heldigvis, så er det et av min brors barn som har den høyeste stjernen, det klarer vi å skjerme våre tilstrekkelig fra. Anonymkode: e5beb...f6e
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2020 #11 Skrevet 26. januar 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min erfaring med egen mor er at sånt kommer fra egen oppvekst. Mine barn har samme kjønn og aldersforskjell som hennes søskenflokk og hun sympatiserer bare med min eldste jente. Hun tar ikke fem øre for å nevne det foran barna heller, og jeg har tatt det opp flere ganger. Den yngste gutten er en helt annen type enn hennes yngste bror, men hun projiserer problematikk og personlighetstrekk som ikke finns. Min eldste er robust i sin tro på seg selv, mens yngste som nok gjør mer ut av seg absolutt ikke er det. Han trenger mer bekreftelse, men hun ser det som en forskjellsbehandling i hans favør. Om vi kjøper noe til yngste (f.eks ny sykkel) kommer en lang tirade om at hennes foreldre «også» syns det var viktigere at gutten hadde ny og passe sykkel enn at jentene hadde det. I 2020-perspektiv er jo det helt absurd. Barna får sykler når de trenger det, om vi ikke har en som passer kjøper vi (brukt) ny. Heldigvis, så er det et av min brors barn som har den høyeste stjernen, det klarer vi å skjerme våre tilstrekkelig fra. Anonymkode: e5beb...f6e Bare en liten kommentar litt på siden av temaet. Også i dag bruker foreldre og besteforeldre mer penger på gutter enn på jenter. https://finansavisen.no/nyheter/personlig-oekonomi/2014/04/saa-mye-koster-barna-deg https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/sonner-dyrere-enn-dotre/2079126.html Anonymkode: e71cd...fff
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2020 #12 Skrevet 26. januar 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Bare en liten kommentar litt på siden av temaet. Også i dag bruker foreldre og besteforeldre mer penger på gutter enn på jenter. https://finansavisen.no/nyheter/personlig-oekonomi/2014/04/saa-mye-koster-barna-deg https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/sonner-dyrere-enn-dotre/2079126.html Anonymkode: e71cd...fff Og linkene forklarer det med dyrere fritidsaktiviteter. Anonymkode: e5beb...f6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå