Gå til innhold

Lønn - "sjalu" ektemann..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ligger noe over mannen i lønn.
Han er oppvokst med at mannen forsørger familien, og syns det er litt vanskelig.
Nå har min arbeidsgiver oppfordret med til å legge inn søknad om lønnsopprykk ved neste lokale forhandlinger noe jeg kommer til å gjøre.
Arbeidsgiver kommer også til å legge inn for meg slik at jeg står sterkere.
Det var arbeidsgiver som sa dette til meg, og sa at ut fra min kompetanse og erfaring skulle jeg gjøre det.

Så hva skal jeg gjøre, la være å fortelle mannen dersom jeg går opp, tror han bli furten om jeg går ytterligere opp, går litt på "manndommen" hans? 

Anonymkode: 313b3...28a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud. 

Han eier problemet, ikke du. Om pikken hans blir mindre hver gang lønna di blir større, får han enten jobbe med seg selv eller gifte seg med en butikkdame.

Anonymkode: 7be28...d53

Skrevet

Hjelpes, din lønn er ikke en trussel mot hans manndom. Det er kun han selv som er en trussel mot egen manndom og hvordan du ser på ham etterhvert.

Det er hans om eier problemet, han som må ta tak i det om han ikke takler det.

Om noe burde han jo være glad på dine vegne og stolt av deg. Og din ekstra lønn kommer vel også familien tilgode. Bare vinn-vinn for dere alle. Takler han det ikke bør han kanskje snakke med fagpersoner før han ødelegger din respekt for han.

Pass på at du er stolt av deg selv og den jobben du gjør og det at andre viser de setter pris på det og er villige til å betale deg det de mener jobben du gjør er verdt! Ikke la han ødelegge gleden din!

Anonymkode: 27f48...2a8

Skrevet

Jeg skjønner så godt hva du mener. Min eksmann var/er også slik. Han ble drit sur og sjalu når jeg steg i gradene og økte i lønn. Kunne aldri glede seg på mine vegner. De siste 5 årene vi var sammen bidro han minimalt til familien AS. Han sluttet med å sette over penger til fellesutgifter. Brukte alt av sine penger på seg selv. Idag lyser det sjalusi ut av han hvis jeg har kjøpt meg noe nytt og dyrt, som skiutstyr, bil eller lignende. Jeg har i alle år etter vi gikk ifra hverandre ikke bedt om barnebidrag siden han har dårligere økonomi enn meg. Han har barna kun få ganger i året. Blir drit sur om han må kjøpe noe til de når de er på samvær. Da er det snakk om en ny tannkost eller ett par sokker. Ikke noe dyrt. Jeg skryter ikke til de rundt meg om hva jeg tjener, kan ikke huske at jeg sa til noen at jeg tjente mer enn eksen.  
Min samboer i dag er helt motsatt, og det er så deilig. Jeg tjener rundt 250’ mer enn han i året. Viser ikke noe tegn til sjalusi. Han er stolt over meg. Det er sånn det skal være. 

Hadde jeg vært deg hadde jeg sagt det til mannen, og så får han jobbe med sjalusien sin. Ta mer utdannelse slik at han kan søke jobber som gir høyere lønn enn deg hvis det er så viktig å tjene mest.  

Anonymkode: c194e...70c

Skrevet

Herregud, kvinne. Rak deg opp i ryggen og vær stolt! Det har du all rett til

Anonymkode: f3233...5c2

Skrevet

Selv om min mann og jeg har samme utdannelse, har jeg i dag både høyere stilling og høyere lønn enn ham. Han heier på meg, synes det er kult og er stolt av meg!

Min mann har vokst opp med hjemmeværende mor.

Misunnelse blant ektefeller er ikke sjarmerende. Og å bortforklare det med oppvekst er heller ikke særlig sjarmerende. Han må likefullt ordne opp i følelse sine. 

Anonymkode: cd9b9...ffd

Skrevet

Dette høres ikke bra ut. Han burde heie på deg og være stolt av deg. Dette må du ta opp med han, noe mer usjarmerende enn en mann som måler sin verdi i lønn. Mannen min har alltid tjent mer enn meg, mye mer. Jeg har til tider vært hjemmeværende og fått «lønn»av mannen. Nå har jeg startet firma og gjør det veldig bra. Ser ut til at jeg kommer til å tjene mer enn han i 2020. Han er skikkelig stolt og digger at jeg gjør det bra og tjener penger. Ikke fordi vi trenger det, men fordi han er stolt. Han er en enorm støtte. Det er sånn det burde være. 

Anonymkode: 58fa6...5c3

Skrevet

Fortell det nå og skryt av ham samtidig. En av de tingene keg elsker hos mannen min er at han gleder seg over ting som går bra for meg på jobben og skryter av det til andre. Det har ikke bestandig vært lett for ham. Han har vokst opp i en kultur der det er en selvfølge at far har ansvaret for inntekten og mor for huset. (Tysker)  Det har vært mye negativt fra hans familie på ting som at jeg har jobbet mens bsrna var små og at han gar måttet ta nattevåk, foreldrepermisjon og generelt gjøre husarbeid. Det er tøft å stå mot en kultur han har vokst opp med. Da er det viktig at jeg viser at jeg ikke tar det som en selvfølge. Jeg trenger hans innsats for at jeg skal gjøre min jobb bra, akkurat som han tremger meg. Vi er et team. Det viktige er hva vi får til sammen.

For et års tid siden endret hans jobbsituasjon seg plutselig der han blant annet fikk en bonus på nesten en million. Da kom han hjem og sa at "vi" hadde fått bonus. Det betydde mye for meg. Kanskje måten du forteller det og hvilke ord du bruker vil være viktige for mannen din også. 

Anonymkode: b67ae...e81

Skrevet

Og dette moderne mesterverk av en mann er du sammen med fordi?

Anonymkode: d02d5...76b

Skrevet

Men da sparer dere jo voldsomt mye penger på prevensjon! 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og dette moderne mesterverk av en mann er du sammen med fordi?

Anonymkode: d02d5...76b

Jeg sa sjalu i gåseteg, og at han syns det er litt vanskelig.
Ikke at han lager et stort nummer av det, men han blir litt lei seg hver gang jeg går opp og forskjellen blir større.

Ja, han er klar over at det er bra for familien.

Hvorfor jeg er sammen med han, han er en fantastisk far, er snill og god, tar sin del av hverdagen (husarbeid, kjøring av unger hit og dit, henting og levering barnehage/AKS +++), jeg elsker han

Skrevet

Han en usikker fjott med lavt selvbilde. Du, en fjott som unnskylder slikt.

Anonymkode: f97f9...846

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke at han lager et stort nummer av det, men han blir litt lei seg hver gang jeg går opp og forskjellen blir større.

Hvorfor jeg er sammen med han, han er en fantastisk far, er snill og god, tar sin del av hverdagen (husarbeid, kjøring av unger hit og dit, henting og levering barnehage/AKS +++), jeg elsker han

Istedenfor å være glad på dine vegne og se at dette er positivt for dere som familie så drar han fokuset over på ham selv og blir lei seg og blir furten (dine ord). Du skriver også "hver gang", dvs. at dette er noe som har skjedd flere ganger før.

Han har nok mange andre gode sider, men om han ikke tar tak i dette så tror jeg du etterhvert vil begynne å irritere deg over dette, eller føle deg såret fordi han ikke greier å glede seg på dine vegne og være stolt av deg. Det sliter på forholdet, og dere har allerede kommet dit at dette påvirker deg så mye at du måtte skrive om det her, og du nærmest gruer deg til å få lønnsøkning. Hans reaksjon hver gang du går opp i lønn er tydelig så merkbar for deg at du nå også vurderer å holde hemmelig for ham at du går opp i lønn, for å slippe ubehaget. Da begynner respekten i forholdet å smuldre, samholdet er mindre.

Dere er ute og kjører om han ikke innser at dette er hans problem og han gjør noe med det! Og om du ikke gjør det klart at du forventer at den du deler livet kan greie å glede seg med deg oppriktig når du får fremgang.

Anonymkode: 27f48...2a8

Skrevet

Høres veldig spes ut for meg? Her er vi fornøyd når noen av oss går opp i lønn , da det gagner hele familien. Vi hjelper hverandre for å nå mål. Vet ikke om det er en ukultur han har med hjemmefra, men ville bedt han finne ut av det. 

Svigermor var hjemme til ungene begynte på skole og er typisk husfrue på mange måter.. Men gubben og broren har ingen slike tendenser du snakker om. Har nok med selvtillit å gjøre og ikke at du er kvinne tenker jeg....

Kanskje han føler at «alle» tjener bedre enn han osv også går det på selvtilliten løs. Be han finne ny jobb, etterutdanne seg osv.

Anonymkode: 708eb...b90

Skrevet

Du trenger vel ikke å si noe om det?

Anonymkode: 22071...78f

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger vel ikke å si noe om det?

Anonymkode: 22071...78f

Han må jo få vite hvilke inntekt familien har.

Anonymkode: b67ae...e81

Skrevet

Flytt for deg selv. Vi som prøver å ha et normalt familieliv jubler over hver krone som kommer inn, uavhengig av fra hvor. Dere lever tydeligvis i overflod, så takk nei og be arbeidsgiver prioritere noen andre som trenger det mer. 

Anonymkode: 118c0...989

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er ikke vanskelig, det er bra.

Anonymkode: 7be28...d53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...