Gå til innhold

ADHD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg lurer på dere som har barn med ADHD, om dere kjenner dere igjen. 

Jeg har en gutt på 10 år, går i 5 klasse. 
Han har noe vanskeligheter med konsentrasjonen på skolen. Sier det er kjedelig. Når jeg spør hva som er kjedelig svarer han ikke helt konkret, men f.eks at noen må på do i timen, også er det enda en som må på do osv. Det irriterer han og han sier han da ikke får ro. Engelsk timene blir også veldig kjedelig (han lærer aldri noe sier han og læreren bare forklarer unødvendige ting). Ting han synes er gøy er teori fag, da sier han at han lærer noe gøy. 
Lekser er sjeldent et problem, men han vil gjerne være ferdig med alle til tirsdag, selv om han har hele uka. 
Sosialt fungerer han greit. Mange venner og har mye besøk. Hører aldri at han krangler med vennene sine. Han kan blir veldig sint hvis noen gjør noe urett mot han som f.eks å dytte han. Han dytter aldri først og vil helst ikke dytte tilbake, derfor blir han heller sint og lei seg. (skjønner jo at han blir lei seg, men vi har fortalt at det viktigste da er å finne en voksen på skolen å snakke med om situasjonen).

Skolen har kun sagt at han er mye urolig i timene. 

Derfor lurer jeg på om han kan ha ADHD? men synes likevel ikke det er så mye som passer inn. 

Anonymkode: fc4fd...934

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig ulik min datter med adhd i alle fall. Å streve med det sosiale er veldig vanlig, spesielt i barnehage og småskolealder. Også vanlig å ikke klare å få med seg beskjeder feks om skoleoppgaver.

Anonymkode: f0c35...4ef

Skrevet

Ingen flere som vil dele erfaring? 

Skrevet

Høres ikke ut som typiske ADHD. Høres mer ut som høysensitiv, med et hint av en klok hjerne som trenger stimulans og ro

Anonymkode: c1a41...96e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Høres ikke ut som typiske ADHD. Høres mer ut som høysensitiv, med et hint av en klok hjerne som trenger stimulans og ro

Anonymkode: c1a41...96e

Nettopp, har et barn selv med denne "problemstillingen" og der er ikke snakk om ADHD, men en intelligent unge som også er høysensitiv. 

Anonymkode: 3e7aa...b86

Skrevet

Takk for svar dere? 
Dette med høysensitiv, hvor kan jeg eventuelt «teste» han. 
Var inne å leste litt mer om dette og jeg kan kjenne meg igjen i mye. 

Skrevet

Høres ikke ut som ADHD i det hele tatt. Jeg har en sønn på 9 år med ADHD. Han har store konsentrasjonsvansker som igjen gir lærevansker, han har masse uro, også indre uro, vanvittige raserianfall som kan vare i flere timer, søvnvansker, hang ups, null tidsbegrep, stort kontrollbehov, mister ting, sliter ut sko på et par uker osv osv. Sønnen din høres bare litt sær ut, og det gjør jo ikke noe. 

Skrevet

Man tester ikke for høysensitivitet. Det er et personlighetstrekk ikke en diagnose. Dersom barnet ditt fungerer så godt som du beskriver ville jeg ikke utredet for noe som helst. Det går faktisk an å være "bare litt urolig" uten at det nødvendigvis tilhører en diagnose. 

Anonymkode: fd585...105

Skrevet

Høres ikke ut som ADHD, har to barn med dette. Ene min er i tillegg veldig intelligent, så akkurat det med å trenge utfordringer er likt der. Kan være han er evnerik slik vår er.

Anonymkode: 0bc8a...dd5

Skrevet

Les litt på lykkeligebarn.no og se om du kjenner igjen noe der.

Det høres ut som om han blir understimulert på skolen og burde fått mer utfordringer faglig sett.

Og så burde gjerne lærer fokusere mer på at ungene gikk på do i friminuttene, ikke i timene...

Høres ut som en evnerik gutt som kanskje er høysensitiv også, ja.

Anonymkode: c0645...406

Skrevet

Er lærer på ungdomsskolen. Han høres ut som om han er helt i normalområdet. Helt vanlig at man synes noen timer er kjedelige, helt vanlig at man kan bli irritert på at noen forstyrrer, helt vanlig at man kan dytte på hverandre. 

Anonymkode: 4032b...91e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Les litt på lykkeligebarn.no og se om du kjenner igjen noe der.

Det høres ut som om han blir understimulert på skolen og burde fått mer utfordringer faglig sett.

Og så burde gjerne lærer fokusere mer på at ungene gikk på do i friminuttene, ikke i timene...

Høres ut som en evnerik gutt som kanskje er høysensitiv også, ja.

Hvorfor tenker du at han er understimulert? Og evnerik? At han liker teorifag gjør han ikke automatisk evnerik. At han synes noe av det de lærer i engelsk er unødvendig, gjør han ikke understimulert. Jeg regner med at de fleste foreldre ikke lar tenåringer styre alle beslutninger om hva som er lurt eller ikke hjemme. På samme måte gjør ikke vi på skolen heller det. Fordi vi vet mye om hjernens utvikling, og en tenårings evne til å se konsekvenser, tenke langsiktig, se sammenhenger og planlegge. 

Skrevet

Høysensitiv er et personlighetstrekk. Veldig i vinden- men ikke så veldig anerkjent utover engeskole/antivaksinegjengen. 
Høres ut som du har en smart kar som trenger utfordringer i enkelte fag. Begynn der du. 

Anonymkode: 92d77...e5f

Skrevet

Takk for svar til dere alle. 
skal snakke mer med lærer og se om han kanskje trenger mer utfordring. Løser sikkert ikke alt over natten men hvorfor ikke prøve, tenker jeg.

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tenker du at han er understimulert? Og evnerik? At han liker teorifag gjør han ikke automatisk evnerik. At han synes noe av det de lærer i engelsk er unødvendig, gjør han ikke understimulert. Jeg regner med at de fleste foreldre ikke lar tenåringer styre alle beslutninger om hva som er lurt eller ikke hjemme. På samme måte gjør ikke vi på skolen heller det. Fordi vi vet mye om hjernens utvikling, og en tenårings evne til å se konsekvenser, tenke langsiktig, se sammenhenger og planlegge. 

Fordi jeg kjente meg selv igjen i beskrivelsen gutten til HI gir av skolen, timene og hva han lærer. Jeg var et evnerikt barn som aldri fikk tilpasset undervisningen/læringen. Dette er dessuten en gutt på 10 år, ikke en tenåring.

Det at evnerike barn ikke får riktig undervisning er et problem. Noen av disse trekker seg inn i seg selv, andre ender som såkalte "vanskelige barn". Altfor mange av dem går også lei og ender med å ikke gå videre med utdanning fordi de kom så skjevt ut pga. ikke riktig tilrettelegging. Det er heldigvis blitt langt bedre enn det var da jeg vokste opp, men det er fremdeles ikke bra nok for denne gruppen. Da er det ikke bare disse barna og fremtidige voksne som taper på det, men også samfunnet.

Men dette er jo noe Hi bør lese seg opp på og så ta opp med lærer om det virker aktuelt. Vet dessverre om flere som har måttet kjempe harde kamper for at ungene deres skulle få riktig undervisning/utfordringer, og en av lærerne mente at man ikke kunne forlange at hun gjorde mer bare for den ene eleven (de endet med å bytte skole og der fikk barnet riktige utfordringer og undervisning).

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han sier det er unødvendig fordi han kan det fra før, så for han selv blir det «unødvendig». Ellers er engelsk et av de fagene han liker veldig godt. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han sier det er unødvendig fordi han kan det fra før, så for han selv blir det «unødvendig». Ellers er engelsk et av de fagene han liker veldig godt. 

Ja, i en klasse så er det jo sånn at noen kan noe fra før i noen fag. Han må jo til en viss grad finne seg i det. Tilpasset opplæring betyr ikke et skreddersydd, individuelt opplegg for hvert enkelt barn. Når det er sagt skal selvfølgelig lærer ta høyde for at det er store forskjeller i klassene. Hvis det er veldig mye felles gjennomgang/tavleundervisning gir dette lite rom for arbeid på ulike nivåer. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, i en klasse så er det jo sånn at noen kan noe fra før i noen fag. Han må jo til en viss grad finne seg i det. Tilpasset opplæring betyr ikke et skreddersydd, individuelt opplegg for hvert enkelt barn. Når det er sagt skal selvfølgelig lærer ta høyde for at det er store forskjeller i klassene. Hvis det er veldig mye felles gjennomgang/tavleundervisning gir dette lite rom for arbeid på ulike nivåer. 

Selvfølgelig er det sånn i alle klasser. Tror du misforstår, det er ikke sånn at han kan noe, men så å si alt. Det er nå han har gitt uttrykk for hvor kjedelig det er, og begynt å bråke litt i disse timene. De har jo engelsk flere ganger i uka. Han kan ha engelsk samtale med søstera som går i 9.klasse. 
Så vi får se om han forandrer seg etter litt ekstra hodebry i engelsk 🤗

Hvorfor bråker han ikke i mattetimene f.eks? Nei for der ligger han på et gjennomsnittsnivå. 

Skrevet

Han høres da ut som et helt normalt barn med styrker og svakheter som hos oss alle. 

Han er nok hverken høysensitiv eller har ADHD. Det er skummelt hvor ivrige noen er til å diagnostisere helt alminnelig oppførsel. 

Vis meg det barnet som aldri mener at skolen er kjedelig. Slapp av og spør om han kan få litt større utfordringer i de fagene han ligger foran i. 

Anonymkode: fa744...d5b

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han høres da ut som et helt normalt barn med styrker og svakheter som hos oss alle. 

Han er nok hverken høysensitiv eller har ADHD. Det er skummelt hvor ivrige noen er til å diagnostisere helt alminnelig oppførsel. 

Vis meg det barnet som aldri mener at skolen er kjedelig. Slapp av og spør om han kan få litt større utfordringer i de fagene han ligger foran i. 

Anonymkode: fa744...d5b

Takk for svar🤗

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er det sånn i alle klasser. Tror du misforstår, det er ikke sånn at han kan noe, men så å si alt. Det er nå han har gitt uttrykk for hvor kjedelig det er, og begynt å bråke litt i disse timene. De har jo engelsk flere ganger i uka. Han kan ha engelsk samtale med søstera som går i 9.klasse. 

Hvorfor bråker han ikke i mattetimene f.eks? Nei for der ligger han på et gjennomsnittsnivå. 

Min femteklassing kan også ha samtaler med meg som er engelsklærer på ungdomsskolen, tillater likevel ikke at han forstyrrer i timene. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis alle i en klasse skulle bråke i de timene de mestrer det meste, hvordan hadde det blitt da? Mindre mestring på de som blir forstyrret. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Min femteklassing kan også ha samtaler med meg som er engelsklærer på ungdomsskolen, tillater likevel ikke at han forstyrrer i timene. 

Ja, dette er nok ikke så uvanlig i dag. 9-åringen min og flere av vennene hans har lange samtaler på engelsk, de fleste med godt språk og uttale, avanserte ord og uttrykk. De har likevel noe å lære i engelsktimene, gramatikk f.eks.

Anonymkode: f80d3...018

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ojdaaa, hvem sa at dette er helt ok for oss?

Men så bra at du har et barn som aldri forstyrrer undervisningen, stor applaus til dere begge. 
Hvis det hadde vært helt ok hadde jeg ikke prøvd å finne en løsning og tenkt om barnet mitt har ADHD. Nettopp fordi jeg tar det på største alvor at jeg tenkte som jeg gjorde. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...