Gå til innhold

Barn og dyre klær


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hatt foreldremøte i 6 trinn og ett av temaene var dyre klær. Noen har dyre merkeklær og dyre mobiler og så har du dem som handler på hm og som kjøper brukte klær. Problemet er at de " pappa" guttene og jentene mobber de som ikke går med merkeklær..Her må foreldrene våkne. Hva skal disse barna med: dyre klær og sko, laptoper, dyre mobiler, alt av det nye innen spill( vr briller osv) elektrisk sparkesykkel) nytt og dyrt skiutstyr som dem bruker 1 sesong?? Er det ikke bedre å lære dem å være økonomiske?

Moren til en gutt på foreldremøte sa: min sønn har joggesko til 2500 kr, men han kjøpte dem med sine egne penger. OMG, er det virkelig bedre om han betaler dem selv?  Jeg sier nei til min sønn. Han får ikke bruke sine egne penger på så dyre sko. Sko som han knapt rekker å bruke før dem er for små. 

Blir bekymret over utviklingen her 

Anonymkode: 54eac...8fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har hatt foreldremøte i 6 trinn og ett av temaene var dyre klær. Noen har dyre merkeklær og dyre mobiler og så har du dem som handler på hm og som kjøper brukte klær. Problemet er at de " pappa" guttene og jentene mobber de som ikke går med merkeklær..Her må foreldrene våkne. Hva skal disse barna med: dyre klær og sko, laptoper, dyre mobiler, alt av det nye innen spill( vr briller osv) elektrisk sparkesykkel) nytt og dyrt skiutstyr som dem bruker 1 sesong?? Er det ikke bedre å lære dem å være økonomiske?

Moren til en gutt på foreldremøte sa: min sønn har joggesko til 2500 kr, men han kjøpte dem med sine egne penger. OMG, er det virkelig bedre om han betaler dem selv?  Jeg sier nei til min sønn. Han får ikke bruke sine egne penger på så dyre sko. Sko som han knapt rekker å bruke før dem er for små. 

Blir bekymret over utviklingen her 

Anonymkode: 54eac...8fa

Om min datter har penger til sko til 2500,- så får hun kjøpe de. Jeg kjøper IKKE så dyrt og det vet hun. Forhåpentligvis lærer hun at pengene løper fort med slikt forbruk. Hadde hun mobbet andre pga billigere sko hadde muligens pipa fått en annen lyd, men nå får hun styre hva hun kjøper selv. Hun skal bli selvstendig og voksen en dag. 

Anonymkode: 259e0...6e4

Skrevet

Men sånn er det vel de fleste steder. Det er jo ikke greit at barna med dyre klær kan få mobbe de andre. Der må foreldrene ta tak i barna sine. Men jeg synes alle familier selv får bestemme om de kjøper dyre klær eller ikke til barna sine.

Og det blir jo ikke bedre på ungdomskolen. Her vi bor er det en god del familier med penger, og noen av barna har alt, og går med veldig dyre merkeklær, men de erter ikke de som går med vanlige klær. 

Anonymkode: 01071...838

Skrevet

Mobbing er ikke greit, ellers får folk gjøre som de vil. Håper ikke de som velger å ikke kjøpe dyrt snakker ned andre for deres valg heller. Her har flere førsteklassinger iPhone 11. Min i fjerdetrinn har ikke egen telefon. Dette er fordi jeg vet min ville blitt fristet til å bruke telefonen til mer enn å ringe med, og jeg synes han bør bruke barndommen til andre ting enn spilling på telefon. Hva andre gjør har jeg ikke noe med og legger jeg meg ikke opp i. 

Anonymkode: 0c8f8...e98

Skrevet

Hvis barnet har sko til 2500 og kanskje får solgt dem til halv pris blir jo ikke totalen så ille. Kanskje de gir klærne til veldedighet etterpå. Ikke mobb dem som kjøper billig, ikke mobb dem som kjøper dyrt. 

Anonymkode: f4f07...416

Skrevet

Det er jo ikke dyre klær som er problemet. Det er mobbingen. Hva folk velger å gjøre med sine penger er opptil dem. Men mobbing må taes tak i av skole og foreldre. Gjør noe med klassemiljøet. Få fokus bort fra klær/status/penger og over på hyggelige ting man kan gjøre sammen. Også er det viktig at de voksne har god kontakt! Da blir det letter å ta det opp hvis det oppstår episoder med mobbing/erting/utestenging. 

Skrevet

Enkelt: Fjern mobberne og sett dem på egne "vanskelige unger-skoler". 

Anonymkode: 2500c...a79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...