Gå til innhold

Dere som har lavt immunforsvar. Spørsmål.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så diskusjonen i den andre tråden. 

For fem år siden hadde min eldste vannkopper. Kraftig utbrudd. Da alle koppene var tørre og han kunne begynne på skolen så opplevde jeg å få helvetes kjeft av en mamma til et barn med lavt immunforsvar. At folk som meg kunne drepe ungen hennes. Ethvert forsøk på å forklare at iht informasjon fra helsemyndigheter var ikke mitt barn lengre smittsom prellet av. 

Mitt spørsmål er, kan dere finne på å kjefte på fremmede? Er dere godt informert om smitte, hvordan det forskjellige smitter og når det er trygt?

Når jeg leser noen svar i den andre tråden så sitter jeg igjen med inntrykket at om man er litt tett i nesa bør man holde seg hjemme. Og det går selvsagt ikke.

Ta feks omgangssyke. I barnehage gjelder 48 timer, men helsemyndighetene sier at hos større barn og voksne som kan ivareta personlig hygiene kan vende tilbake til skole/jobb når almenntilstanden tilsier det. Mener dere at 48 timer gjelder alle?

Jeg skal innrømme at jeg kan dra på butikken med en skikkelig forkjølelse. Er jeg en person dere hater pga dette?

Anonymkode: 29536...2aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har dårlig immunforsvar og synes det er helt uansvarlig å dra med så syke barn på shopping, som eksemplet var i den andre tråden.

Utover det kan jeg bli rimelig irritert når folk virker å være helt ubevisst. Som da ei jeg kjenner ganske godt kastet seg rundt halsen min og ga meg en lang klem, for to minutter senere fortelle at hun nok er i ferd med å få influensa, for hun har fått det kastet på seg i løpet av de siste få timene. Det kostet meg tre måneder med sykdom... Hun var bra igjen på en uke eller halvannen.

Men jeg tenker at jeg ikke kan bli panisk, og heller ikke kan melde meg ut av samfunnet.

Jeg har aldri kjeftet på noen, tviler på at jeg vil gjøre det, men om jeg ser et veldig sykt barn ute slik det ble fortalt i den andre tråden, da kan det nok være at jeg vil si fra.

Jeg velger å istedenfor fokusere på meg selv. Jeg gjør det jeg kan med kosthold og livsstil generelt. Nå har jeg siste ukene f.eks. vært ekstremt konsekvent i matveien, prøver å eliminere stress, tar ting som er vist å styrke immunforsvaret, unngår de største folkemengder der jeg kan, går rundt de som hoster osv. fordi influensasesongen er over oss, og jeg har også i bakhodet den sykdommen som slo ut i Kina nylig, om den kan komme til Norge. Det er mye man kan gjøre for å optimalisere egen helse, selv med et dårlig immunforsvar, så jeg tenker at jeg ikke kan kontrollere andre, men jeg kan kontrollere hva jeg selv velger å gjøre.

Jeg holder meg selvfølgelig også oppdatert på hvordan div. sykdommer smitter, når man er smittefarlig osv.

Men - det må også gå an å forvente at folk viser større bevissthet rundt det å ev. smitte andre når de er syke, for det er dessverre en del som fremdeles synes å være helt tankeløse og egoistiske. Drar man på shopping med såpass syke barn som beskrevet i den andre tråden, da er man i kategorien tankeløs og egoistisk. Voksne bør ha bedre vett enn som så.

Anonymkode: 59073...a9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...