Gå til innhold

Hele pappaperm i barnehagen !?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vanlig er dette ? Hørte om en som lot gutten sin være i barnehagen 9-15 hver dag i hele permisjonen sin 😖 er det virkelig lov ? Betalt for å være hjemme alene liksom. 

Anonymkode: 8a3bc...61b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart en kan det. Er jo ofte når pappa overtar permisjon de fleste barn begynner i bhg. 

Anonymkode: 007cb...0a7

Skrevet

Stakkars barn

barn er ikke gamle mår pappa overtar permisjonen. Synd foreldre ikke ser verdien av å bruke tid på eget barn.

Anonymkode: cfaea...91e

Skrevet

Ja det er mange som gjør det, mannen min hadde 3 uker med permisjon igjen når gutten vår begynte i barnehagen, vi syntes det var veldig greit å kunne ha lang tilvenning med veldig korte dager , gutten vår var i barnehagen fra halv 10-14, han sov fra 12-14 😉

Anonymkode: b769b...f51

Skrevet

Burde ikke være lov. Er ungen i barnehagen, bør far pelle seg på jobb.

Anonymkode: a6f76...036

Skrevet

Far kan ikke sette barn i barnehagen hele pappapermen selv om mor tar hele fellesperioden og 5 uker ferie før far starter permisjon. Selv om de velger 59 uker med 80% utbetalt.

Fødsel 1.januar 2020

Mors del, fellesdel, 5 uker ferie = 20.oktober 

Barnet er ennå ikke gammelt nok til å starte i barnehage som tar i mot 10 måneder gamle barn. De er det ikke mange av. Det er ennå 2 og en halv måned til januar når de fleste barn starter den måneden barnet fyller 12 måneder. 

Pappapermisjon slutter da 21.mars. 

Anonymkode: 2df16...1af

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Far kan ikke sette barn i barnehagen hele pappapermen selv om mor tar hele fellesperioden og 5 uker ferie før far starter permisjon. Selv om de velger 59 uker med 80% utbetalt.

Fødsel 1.januar 2020

Barnet er ennå ikke gammelt nok til å starte i barnehage som tar i mot 10 måneder gamle barn. De er det ikke mange av. Det er ennå 2 og en halv måned til januar når de fleste barn starter den måneden barnet fyller 12 måneder. 

Du vet at folk får unger senere på året også eller? 

Anonymkode: f484b...df8

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fødsel 1.januar 2020

Feil. Begge mine begynte når de var 10 mnd. Fordi jeg måtte tilbake på jobb. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at folk får unger senere på året også eller? 

Nå la jeg ut svaret før jeg var ferdig... 🤦‍♀️ Eks: Vår er født i juni. Permisjonen som jeg tok, forlenget med ferie og litt ulønnet perm, gjorde at mannen gikk ut i permisjon 5.august. Bhgplass fra 15.august. Da var barnet 14 mnd. Mannen hadde da 3 mnder. Nå benyttet ikke vi plassen fullt fra dag 1, vi kunne gjort det. Hadde mannen satt barnet i bhg fullt fra dag 1 vil jeg påstå at det hadde blitt hele permisjonen hans. Minus 10 dager da. 

Skrevet

Tror ikke dette er lov, nei. Permisjon med lønn innvilges jo for dem som har omsorg for barn. Dersom de ikke trenger den permisjonen fordi barnet passes av noen andre, så skal de heller ikke ha permisjon. Da får de ta ut ferie heller, da.

Anonymkode: 802d2...c58

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Feil. Begge mine begynte når de var 10 mnd. Fordi jeg måtte tilbake på jobb. 

Hva har dine barn med saken å gjøre?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke dette er lov, nei. Permisjon med lønn innvilges jo for dem som har omsorg for barn. Dersom de ikke trenger den permisjonen fordi barnet passes av noen andre, så skal de heller ikke ha permisjon. Da får de ta ut ferie heller, da.

Det er lov, jo.

Anonymkode: 97998...653

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva har dine barn med saken å gjøre?

Poenget hennes var vel at barnehagene tar i mot 10-mnd gamle barn vil jeg tro. Det er ikke uvanlig det. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er (dessverre) lov. 

Skrevet

Det er helt vanlig det. Jeg jobber på småbarn. De fire siste som startet hos oss har hatt pappa hjemme i perm de to-fire første månedene. Babyene går fullt i barnehagen. Pappa er hjemme å pusser opp eller slapper av. Det er helt latterlig!!!!

Anonymkode: 48f8c...36b

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja det er mange som gjør det, mannen min hadde 3 uker med permisjon igjen når gutten vår begynte i barnehagen, vi syntes det var veldig greit å kunne ha lang tilvenning med veldig korte dager , gutten vår var i barnehagen fra halv 10-14, han sov fra 12-14 😉

Anonymkode: b769b...f51

Å gjøre det sånn er supert for barnet, men mange som ikke gjør det. De begynner sånn og etter 1 uke har barnet fulle dager og pappa fri.

Anonymkode: 90cca...279

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fødsel 1.januar 2020

Det er ikke noe unormalt med unger på 10 mnd i barnehage altså, veldig mange begynner før den måneden de fyller 1 år. Har hatt ned i 8 mnd her.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Stakkars barn

barn er ikke gamle mår pappa overtar permisjonen. Synd foreldre ikke ser verdien av å bruke tid på eget barn.

Anonymkode: cfaea...91e

Barn kan være opp til 3 år. 

Her hadde Pappan og barnet fredager fri sammen hjemme. Hver fredag i ett år. 

Anonymkode: 0184c...cbf

Skrevet

Helt latterlig og ikke minst trist! Staten subsidierer da både pappaperm og barnehageplass..så pappa kan ha fri og kanskje pusse opp/trene eller hva de nå finner på 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt vanlig det. Jeg jobber på småbarn. De fire siste som startet hos oss har hatt pappa hjemme i perm de to-fire første månedene. Babyene går fullt i barnehagen. Pappa er hjemme å pusser opp eller slapper av. Det er helt latterlig!!!!

Anonymkode: 48f8c...36b

Det burde ikke vært lov. Har ungen bhg.plass/annet tilsyn burde man blir trekt i permisjon for de dagene. 

Anonymkode: 07bfe...2ad

Skrevet

Mor tar den fysiske og ev. psykiske påkjenningen med svangerskap, fødsel og amming. Mor er som regel hjemme den første delen av permisjonen. Så overtar far, og han, som ikke har hatt noen fysiske påkjenninger med svangerskap, fødsel og amming, han betaler staten flere måneder fri til.

Det er helt hårreisende at politikerne godkjenner dette!

En ting er å benytte noen uker i slutten av permisjonen til en sakte tilvenning i barnehagen, men når fedre bruker hele permisjonen sin til å ha fri og gjøre som de vil, da er noe riv ruskende galt. Man burde ikke få bhg-plass før tidligst siste fire uker før endt permisjon.

Dette betaler staten gjerne til folk som er i jobb. Mens de tar fra syke flere og flere rettigheter. Helt håpløst!

Anonymkode: 695b2...224

Skrevet

Kan ikke folk få gjøre som de vil? Syns mere synd på de barna som har en uke tilvenning også begynner foreldrene å jobbe. Da må barna ha lange dager. De er ekstremt slitne. Tenker det er supert de som har mulighet til lang tilvenning. Hilsen pedagogisk leder og mamma. (Hvor pappa har brukt noe pappa perm for å få en fin tilvenning) 

Anonymkode: 7a19a...670

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke folk få gjøre som de vil? Syns mere synd på de barna som har en uke tilvenning også begynner foreldrene å jobbe. Da må barna ha lange dager. De er ekstremt slitne. Tenker det er supert de som har mulighet til lang tilvenning. Hilsen pedagogisk leder og mamma. (Hvor pappa har brukt noe pappa perm for å få en fin tilvenning) 

Anonymkode: 7a19a...670

Du har jo misset hele poenget

Skrevet

Hadde mannen min i det hele tatt foreslått noe slikt hadde jeg vurdert hele forholdet. 

Jeg dro på jobb med en trygghet om at barnet vårt hadde det supert. Og det båndet hun da knyttet til pappa var så bra. Hun ble skikkelig pappadalt i den perioden og jeg så at mannen syntes det var så stas at «pappa var best» De hadde ikke fått den nære relasjonen uten tre måneder med kvalitetstid. For uansett hvordan man gjør det i mors permisjon så er jo mor hovedomsorgsperson. I allefall hos oss der vesla nektet å ta flaske og kun ville ha pupp. 

Anonymkode: 0038b...52a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...