Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #1 Skrevet 23. januar 2020 Noen som vil dele oppskrift på sin beste kjøttsaus? Hva gjør den god? Anonymkode: b078b...caf
tante grusom master of law Skrevet 23. januar 2020 #2 Skrevet 23. januar 2020 Jeg lager en ala bolognesen på trines matblogg. Viktig med rødvin i den for dyp smak.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #3 Skrevet 23. januar 2020 1 minutt siden, tante grusom master of law skrev: Jeg lager en ala bolognesen på trines matblogg. Viktig med rødvin i den for dyp smak. Kan man bruke noe annet enn rødvin, det er noe jeg aldri har i hus. Hi Anonymkode: b078b...caf
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #4 Skrevet 23. januar 2020 Freser litt finhakket løk og gulrot i en kasserolle med god olivenolje. Gjerne også litt selleri. Når de er møre så heller jeg på med hermetiske tomater. Og kyllingbuljong. Lar dette småputre i rundt 45 min- 1 time før jeg tilsetter stekt kjøttdeig. Anonymkode: 5b24f...83e
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #5 Skrevet 23. januar 2020 Åpner pakken fra toro 😊 Anonymkode: 54dc6...f19
tante grusom master of law Skrevet 23. januar 2020 #6 Skrevet 23. januar 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan man bruke noe annet enn rødvin, det er noe jeg aldri har i hus. Hi Anonymkode: b078b...caf Jeg synes det ikke blir bra uten. Men de selger halvflasker på polet som fint kan brukes.
TøffiTrynet☠ Skrevet 23. januar 2020 #7 Skrevet 23. januar 2020 Finhakket løk, hvitløk, gulrot og stangselleri freses møre i olje. Tilsett vann og tomatpuré. Litt god buljong. Laurbærblad og hakket fersk basilikum. Salt, pepper og bittelitt sukker. Noen få dråper worcestersaus. Kokes ca 20 min. Ha i kjøttdeig, kok i 20 min til. Smak med jevne mellomrom, så du kan tilsette mer salt, tomatpuré, vann eller annet om det trengs.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #8 Skrevet 23. januar 2020 Steiker kjøttdeig og løk. Har i finhakket gulrot og selleristang, ca 2 1/2 dl buljong og en boks hakka tomater. Bruker en god dæsj soyasaus og smaker til med det jeg ønsker av krydder... Anonymkode: 93fe7...117
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #9 Skrevet 23. januar 2020 Det viktigste er at sausen får koke leeenge. Da får du bort den sure/skarpe smaken tomatsaus kan få. Jeg bruker løk, hvitløk, gulrot og litt chilli (liker ikke selleri i) steker det litt og har oppi litt buljongvann. Koker så opp med tomat og lar det koke i minst en time til sausen får en mørkere farge. Har i frisk basilikum og oregano+salt og pepper mor slutten. (Moser den med stavmikser) jeg lager store porsjoner og fryser ned. Kjempegodt med kjøttboller (som jeg også lager masse av og fryser ned.) Anonymkode: 31f04...df5
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #10 Skrevet 23. januar 2020 Først finner jeg en passende kasserolle. Sp åpner jeg posen, heller poseinnholdet over i kasserollen og heller på så mye vann som drt står på posen. La koke litt. Jeg tror ikke et sekund på at så mange koker tomatsaus fra bunnen av til enkel pasta med kjøttsaus. Anonymkode: 23cc7...20d
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #11 Skrevet 23. januar 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Først finner jeg en passende kasserolle. Sp åpner jeg posen, heller poseinnholdet over i kasserollen og heller på så mye vann som drt står på posen. La koke litt. Jeg tror ikke et sekund på at så mange koker tomatsaus fra bunnen av til enkel pasta med kjøttsaus. Anonymkode: 23cc7...20d Oppskriften min over her tar meg ikke lange tiden å lage. Jeg hakker løk. Kjører gulrot og selleristang i stavmikseren. Lemper kjøttdeig og løk i stekepanna og begynner å steike den. Setter på en liten kasserolle med 2 1/2 dl vann med et par buljongterninger. Setter på vannet til spagettien. Fortsetter med resten av ingrediensene i sausen. Når spagettien er ferdig er sausen også ferdig. Så det tar meg ca 20 min å lage. Det er ikke akkurat tidkrevende... Anonymkode: 93fe7...117
tante grusom master of law Skrevet 23. januar 2020 #12 Skrevet 23. januar 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Først finner jeg en passende kasserolle. Sp åpner jeg posen, heller poseinnholdet over i kasserollen og heller på så mye vann som drt står på posen. La koke litt. Jeg tror ikke et sekund på at så mange koker tomatsaus fra bunnen av til enkel pasta med kjøttsaus. Anonymkode: 23cc7...20d Hvem har sagt at det er en enkel pasta med tomatsaus? Hi spurte om en god oppskrift. Den jeg lager tar lang tid å lage, men mye av tiden er koketid.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #13 Skrevet 23. januar 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Først finner jeg en passende kasserolle. Sp åpner jeg posen, heller poseinnholdet over i kasserollen og heller på så mye vann som drt står på posen. La koke litt. Jeg tror ikke et sekund på at så mange koker tomatsaus fra bunnen av til enkel pasta med kjøttsaus. Anonymkode: 23cc7...20d Akkurat sånn saus har jeg aldri kjøpt på pose. Visste ikke at det finnes engang. Evt kunne jeg bruke dolmio glass el. Men ikke pose... Anonymkode: 1d3f5...da4
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #14 Skrevet 23. januar 2020 31 minutes ago, Anonym bruker said: Akkurat sånn saus har jeg aldri kjøpt på pose. Visste ikke at det finnes engang. Evt kunne jeg bruke dolmio glass el. Men ikke pose... Anonymkode: 1d3f5...da4 Enig, trodde ikke slike poser solgte noe særlig? Dolmio er mye brukt her, men det er ikke særlig mye mer arbeid med hjemmelagd. Må bare koke lengre (og det er jo litt problematisk med sultne krapyl) Anonymkode: b5d1d...e53
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #15 Skrevet 23. januar 2020 For å få en god tomatsaus må du ha tid til å koke lenge, det er ikke vanskelig, men det tar litt tid. Basen hos meg er løk, hvitløk, stangselleri og gulrot som freses litt i olje og smør. Tilsetter et par skjeer tomatpuré og freser litt videre før jeg har i hermetiske tomater og buljong før jeg lar det småkoke i nærmere en time. Brukes både til pasta, lasagne, pizza osv og kan smakssettes med mye annet godt, paprika, sprøstekte baconterninger, litt soyasaus osv osv Anonymkode: 9e8a2...53f
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #16 Skrevet 23. januar 2020 Tusen takk for alle tips Hvor lenge bør sausen minimum koke? Hi Anonymkode: b078b...caf
bønni Skrevet 23. januar 2020 #17 Skrevet 23. januar 2020 Steker løk, hvitløk, gulrot, selleri og litt bacon. Tilsetter karbonadedeig og steker. Koker inn litt melk, krydrer med muskat, har i litt vin eller kraft og koker inn. Tilsetter tomatbokser og oregano og lar koke lenge. Hvis det ikke skal koke så lenge justerer jeg med litt sukker for å få sødmen (ikke så mye da). Nammenam!
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #18 Skrevet 23. januar 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Åpner pakken fra toro 😊 Anonymkode: 54dc6...f19 Den smaker jo ingenting Anonymkode: 0fe0a...f21
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #19 Skrevet 23. januar 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Først finner jeg en passende kasserolle. Sp åpner jeg posen, heller poseinnholdet over i kasserollen og heller på så mye vann som drt står på posen. La koke litt. Jeg tror ikke et sekund på at så mange koker tomatsaus fra bunnen av til enkel pasta med kjøttsaus. Anonymkode: 23cc7...20d Hvilken av de fra Toro er god da? Har bare prøvd en å var jo ingen smak på den. Anonymkode: 0fe0a...f21
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2020 #20 Skrevet 24. januar 2020 D3ler gulrot og løk i bittesmå terninger og freser de til de er gylne. Hvitløk hvis ønskelig har i mot slutten av fresing. Hell over 0.5 liter vann og en buljonterning. Kok opp og reduser til halv mengde. Ha oppi en boks hakkede tomater og to store spiseskjeer tomatpuré, salt og pepper. Bruk en stavmikser eller potetmoser slik at klumpene blir borte. Småkok i 10 minutter. Lag boller av kjøttdeig, salt ,pepper, paprika og basilikum, ett egg og en ss potetmel. Rull til passe små "golfballer" og ha de rå oppi sausen. La småkoke til bollene er gjennomkokte. Anonymkode: a33b2...f3c
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2020 #21 Skrevet 24. januar 2020 23 timer siden, Anonym bruker skrev: Først finner jeg en passende kasserolle. Sp åpner jeg posen, heller poseinnholdet over i kasserollen og heller på så mye vann som drt står på posen. La koke litt. Jeg tror ikke et sekund på at så mange koker tomatsaus fra bunnen av til enkel pasta med kjøttsaus. Anonymkode: 23cc7...20d Det handler nok om vaner. Fra bunnen av tar ikke særlig mye lengre tid, og man kan lage og fryse ned flere porsjoner. Jeg har vokst opp med at maten lages av matvarer, ikke av pulver, så posesaus har vi faktisk aldri handlet eller servert. Tror ikke barna mine har smakt det, hvis de ikke har fått det hos venner. Tomatsausen min lager jeg av det jeg har i kjøleskapet, så innholdet kan variere litt. Men som regel inneholder den løk, hvitløk, gulrot, stangselleri, god kraft (som jeg koker og fryser som isterninger), noen friske tomater, hermetiske tomater, en håndfull ferske urter, salt og pepper og litt sukker for å runde av smaken. Denne sausen bruker vi til pizzasaus, lasagne, pastaretter, og som base til f.eks. Chili con carne. Anonymkode: 84cb1...d52
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2020 #22 Skrevet 24. januar 2020 Oftest steker jeg løk og karbonadedeig og heller over et glass ferdig saus. Hender jeg steker løk og karbonadedeig, freser litt tomatpure lett sammen med dette og heller på en boks hermetisk tomat og tilsetter litt kraft, fond eller buljong og koker inn. Krydrer med basilikum, pepper og litt muskatnøtt. Det blir bedre, men ikke så mye bedre. Og spaghetti er noe vi har på travle dager. Anonymkode: bb2ac...7e4
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2020 #23 Skrevet 24. januar 2020 Jeg har masse tomatsaus i fryseren. Det er bare tomater og sellerirot som har kokt i mange timer til det er igjen knapt halvparten. Jeg freser kjøttdeig, løk, paprika og squash og har i noen revne gullerøtter på slutten. Så strør jeg over litt mel og heller i tomatsausen, en halv boks kremost med urter og litt melk. Det koker jeg i ca 15 minutter og smaker til med salt, sukker, pepper, chilli, timian, oregano og spisskummen. Anonymkode: 20534...7bd
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2020 #24 Skrevet 24. januar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg har masse tomatsaus i fryseren. Det er bare tomater og sellerirot som har kokt i mange timer til det er igjen knapt halvparten. Jeg freser kjøttdeig, løk, paprika og squash og har i noen revne gullerøtter på slutten. Så strør jeg over litt mel og heller i tomatsausen, en halv boks kremost med urter og litt melk. Det koker jeg i ca 15 minutter og smaker til med salt, sukker, pepper, chilli, timian, oregano og spisskummen. Anonymkode: 20534...7bd Jeg glemte vist hvitløken. Det har jeg også i. Anonymkode: 20534...7bd
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2020 #25 Skrevet 24. januar 2020 På 23.1.2020 den 16.50, Anonym bruker skrev: Åpner pakken fra toro 😊 Anonymkode: 54dc6...f19 Samme her, veldig enkelt 😊 Anonymkode: 9bee8...b97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå