Gå til innhold

Egenmeldingsdager og jobbytte


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan holder arbeidsgiver styr på hvor mange egenmeldingsdager man bruker hvis man bytter jobb midt i året? Hvordan kan feks ny arbeidsgiver vite om man har brukt opp alle dagene før man startet i den nye jobben?

Anonymkode: fb25f...150

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan de ikke sjekke. Det gå, som andre ting her i samfunnet, på tiltro til at folk ikke misbrukter systemet.

Men husk at du først har rett på å bruke egenmelding etter 2 måneder i ny jobb.

Anonymkode: a1da0...af0

Skrevet

Kjære vene. Retten til egenmelding er et gode du har i jobben. Hva skal de sjekke? Egenmelding dekkes av arbeidsgiver. 

Anonymkode: 217cf...674

Skrevet

Ved jobbytte er det vanlig at arbeidsgiver gir informasjon til ny arbeidsgiver om Hvor mange feriedager du har brukt, hvor mye egenmeldinger du har brukt, hvor mange syke barn dager du har brukt osv

Anonymkode: 9dcb0...3e9

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ved jobbytte er det vanlig at arbeidsgiver gir informasjon til ny arbeidsgiver om Hvor mange feriedager du har brukt, hvor mye egenmeldinger du har brukt, hvor mange syke barn dager du har brukt osv

Anonymkode: 9dcb0...3e9

Er det vanlig, altså?

Når man begynner i ny jobb, har man jo ikke noen opptjening der. Jeg har hver gang fått 25 dager uten lønn (uten feriepenger) som feriekvote. Så er det opp til meg hvor mange dager jeg vil bruke og bli trukket i lønn for.

Sykt barn dager blir vel refundert av nav (hvilken sats de nå enn holder), så der finner ny arbeidsgiver sånn info. 

Egenmeldinger har vært full kvote - alltid jobbet i IA bedrift. Så skal da uansett godt gjøres å bruke opp hele kvoten for 12 måneder. 

Anonymkode: 6a115...cd2

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det vanlig, altså?

Når man begynner i ny jobb, har man jo ikke noen opptjening der. Jeg har hver gang fått 25 dager uten lønn (uten feriepenger) som feriekvote. Så er det opp til meg hvor mange dager jeg vil bruke og bli trukket i lønn for.

Sykt barn dager blir vel refundert av nav (hvilken sats de nå enn holder), så der finner ny arbeidsgiver sånn info. 

Egenmeldinger har vært full kvote - alltid jobbet i IA bedrift. Så skal da uansett godt gjøres å bruke opp hele kvoten for 12 måneder. 

Anonymkode: 6a115...cd2

Det er ganske vanlig ja

Anonymkode: 9dcb0...3e9

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ved jobbytte er det vanlig at arbeidsgiver gir informasjon til ny arbeidsgiver om Hvor mange feriedager du har brukt, hvor mye egenmeldinger du har brukt, hvor mange syke barn dager du har brukt osv

Anonymkode: 9dcb0...3e9

 Det er vel ikke lov å gi den informasjon videre. Det er vel taushetsbelagt. 

Anonymkode: c266c...60b

Skrevet

Mye feil her: arbeidsgiver får først refundert fra 11. sykt barn dag. Alle dagene med sykt barn er derfor et tap for arbeidsgiver. Det er ikke lov for gammel arbeidsgiver å dele sykdomshistorien din med ny arbeidsgiver. Det er derimot arbeidstakers oppgave å sikre man ikke overskrider kvotene total mellom arbeidsgivene man har.

Dessverre er det ikke vanlig å informere ny arbeidsgiver om hvor mange sykt barn dager eller egenmeldinger man har brukt hos forrige arbeidsgiver, Dette går på den tillit vi har til at systemet ikke utnyttes. Jeg ser dessverre mange gjennom mit daglige arbeid som misbruker denne tillit

Anonymkode: a1da0...af0

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ved jobbytte er det vanlig at arbeidsgiver gir informasjon til ny arbeidsgiver om Hvor mange feriedager du har brukt, hvor mye egenmeldinger du har brukt, hvor mange syke barn dager du har brukt osv

Anonymkode: 9dcb0...3e9

Det er ikke lov.

Anonymkode: cb4ad...b2b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke lov.

Anonymkode: cb4ad...b2b

Jo, og helt vanlig. De har derimot ikke lov til å si noe om årsaken til eventuelt fravær.

Anonymkode: 65776...b8d

Skrevet

Tenker det er lovende hvis du har brukt opp egenmeldingene dine 24. Januar og satser på å trenge 10 til. 👍

Anonymkode: 5abf4...d0f

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker det er lovende hvis du har brukt opp egenmeldingene dine 24. Januar og satser på å trenge 10 til. 👍

Anonymkode: 5abf4...d0f

Egenmelding følger ikke kalenderåret. Og hvor mange egenmeldingsdager man har varierer.

Anonymkode: 958b7...b86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...