Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #1 Skrevet 22. januar 2020 Altså jeg vet at ikke dere kan svare for meg, men jeg synes helt oppriktig at det er vanskelig å vurdere. Jeg er 31 uker gravid, og i slutten av 30-årene. Jeg jobber full stilling, og trives veldig bra i jobben min. Får tilrettelegging om jeg ber om det, og uten å ha bedt om det blir jeg ikke satt på de mest fysisk tunge oppgavene. Jeg klarer meg tålig greit gjennom arbeidsdagen, selv om ting går litt sent, og jeg synes det er tungt. Når jeg er hjemme ligger jeg på sofaen. Sover mye, i helgene så sover jeg enda mer, og om jeg har hatt fri på fredag så kan jeg kjenne på litt energi og tiltakslyst på søndagen. Jeg synes det er litt vanskelig å be om sykmelding fordi jeg tross alt klarer å gjennomføre jobben min. Hjemme kan mannen ta husarbeid og slikt, men jeg har knapt overskudd til personlig hygiene. En ting er at jeg ikke har ork til å gjøre klart alt det praktiske til babyen (som klesvasken, innkjøp av ting), men jeg har heller ikke overskudd til å planlegge noe rundt det. For eksempel hva vi trenger av utstyr, hvor ting skal stå osv. Det er ingen grunn til å tro at babyen skal komme før termin, men tenk hvis? Hvordan skal jeg klare fødsel og den første tiden? Hvordan har dere gjort vurderingene for dere selv? Velger å være anonym for ikke å bli anklaget for å leke helt eller slutte å sutre. Anonymkode: 86cc4...0fb
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #2 Skrevet 22. januar 2020 Du må kjenne på det selv Med 1 barnet jobbet jeg som stuepike. Tung jobb og jeg var veldig kvalm. Jobbet 100% i hele svangerskapet. Med nr 2 jobbet jeg også som stuepike men da hadde jeg bestemt meg for å ta litt vare på meg selv. Var sykemeldt i 3 måneder når kvalmen var ikke. Var innlagt pga 2 ganger også. Og så jobbet jeg 50% etterpå. Anonymkode: eb7da...a51
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #3 Skrevet 22. januar 2020 Det er minimalt du trenger å gjøre klart før barnet kommer. Det aller meste kan du gjøre etterpå hvis så skulle skje at du føder før termin. Anonymkode: bf6b0...968
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #4 Skrevet 22. januar 2020 Ingen takker deg for at du sliter deg helt ut. En 20 % sm kan gjøre at du klarer å stå i jobb til starten på permisjonen, men hvis du fortsetter å presse deg kan du plutselig smelle i veggen og bli helt sykemeldt. Du vet sikkert hvilke av de alternativene som er best, både for deg og arbeidsgiver. Anonymkode: 4b7f9...5ad
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #5 Skrevet 22. januar 2020 Men hvorfor kan ikke mannen din gjøre det du ikke har overskudd til? Kjøpe utstyr, vaske babyklær osv. Han bør da ikke være meg sliten. Så lenge du ikke er syk og jobben tilrettelegger, er vel ikke sykmelding riktig, Anonymkode: 3763a...11d
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #6 Skrevet 22. januar 2020 Men du høres jo ikke syk ut, kan jo ikke sykemeldes fordi du ikke orler å planlegge hvor babyutstyret skal stå. Anonymkode: 85fa1...928
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #7 Skrevet 22. januar 2020 Du høres jo helt frisk ut? Bare sliten? Det er greit å være sliten. Men du trenger ikke sykemelding. Dere har ikke andre barn? Da kan du jo hvile når du kommer hjem Anonymkode: d6201...f35
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #8 Skrevet 22. januar 2020 Det er svært lite du trenger av utstyr før babyen kommer, og butikkene er åpne etter du har født. Du er sliten, men høres ikke syk ut. Skjønner ikke helt hva en sykemelding skal være godt for. Anonymkode: dd0f5...3fc
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #9 Skrevet 22. januar 2020 Sykemelding er jo opp til legen å vurdere. Høres spesielt ut å knapt ikke orke å ivareta personlig hygiene. Det er tungt og slitsomt å være gravid. Noen får gradert sykemelding og det avgjør som sagt legen din. Når barnet kommer blir det enda verre. Og da MÅ du. Anonymkode: 72da0...5dc
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #10 Skrevet 22. januar 2020 Du hører frisk nok ut i massevis. Anonymkode: 6127c...4f6
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #11 Skrevet 22. januar 2020 Du skal jo snart ut i permisjon... Planlegging og utstyr har du jo tid til da, før termin. Du kan også ta ut noe ferie eller ulønnet permisjon feks. Slik du beskriver formen har de fleste det på slutten. Forstår det er slitsomt, men du er jo ikke syk. Du kan jo også be om litt lenger lunch på jobben, og muligheten til å sette deg på et rolig rom midt på dagen for en time out. Men legen vurderer og avgjør om du trenger sykemelding. Anonymkode: c7a8f...a98
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #12 Skrevet 22. januar 2020 Du høres ikke syk ut, og jobben tilrettelegger. Skjønner meg ikke på folk som ber om sykemelding for å orke det de har lyst til på fritiden. Anonymkode: 2935c...19c
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #13 Skrevet 22. januar 2020 Sorry, men fytti katta! Jobben din/resten av samfunnet skal betale prisen for at du skal orke å planlegge babyrom? Kjøss meg et visst sted! Anonymkode: 0a107...41c
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #14 Skrevet 22. januar 2020 Veldig «vanskelig» å skjønne hvem du er🙄 Du hadde jo så veldig dårlig samvittighet for å bruke egenmelding én dag da du var forkjølet og hadde feber, men å sykmelde deg når du er frisk er greit? Fordi du ikke får gjort alt du skal?😂 Skjønner hvorfor du velger å skrive som anonym, dobbeltmoral så det holder.. Anonymkode: 4cc20...ebc
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #15 Skrevet 22. januar 2020 Jeg jobber som ped.leder i bhg. I andre svangerskap av to tette etter 4 ufrivillige aborter, hadde jeg jobb med mye trøkk, baby/ barn på 15 mnder hjemme, flytteprosess og oppussing av hus. Var hos legen for sjekk, kunne vel ønsket meg en 20-40% sykemelding, var sliten fysisk og mentalt. Legen sa du er ikke syk, så jeg kan ikke sykemld deg. Jobbet 100% frem til uke 34, så ble det 50% fra uke 34-37 før permisjon. Be om en sykemelding kan du jo, men ikke sikkert den blir innvilget. Anonymkode: 15d76...a52
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #16 Skrevet 22. januar 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber som ped.leder i bhg. I andre svangerskap av to tette etter 4 ufrivillige aborter, hadde jeg jobb med mye trøkk, baby/ barn på 15 mnder hjemme, flytteprosess og oppussing av hus. Var hos legen for sjekk, kunne vel ønsket meg en 20-40% sykemelding, var sliten fysisk og mentalt. Legen sa du er ikke syk, så jeg kan ikke sykemld deg. Jobbet 100% frem til uke 34, så ble det 50% fra uke 34-37 før permisjon. Be om en sykemelding kan du jo, men ikke sikkert den blir innvilget. Anonymkode: 15d76...a52 Men legen hadde jo rett. Det er jo frivillig å flytte/pusse opp når man er gravid. Slikt bør jo gjøres npr man har overskudd til det. Anonymkode: 3763a...11d
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #17 Skrevet 22. januar 2020 Hvis du er så sliten at du ikke orker NOE annet enn jobb, så synes jeg det er god nok grunn til sykemelding. Men du må ikke spørre om sånt her inne, her er alle sååå perfekte og jobber til ungen er halvveis ute. Anonymkode: 8347d...7c6
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #18 Skrevet 22. januar 2020 Det med babygreiene er bare et eksempel på hva jeg ikke orker. Orker heller ikke å lage mat, dusje hvis ikke det er absolutt nødvendig, kjøre barna på aktiviteter, eller andre ting. Har aldri vært spesielt sosial, så at det er fullstendig utelukket er helt OK, også at mannen tar seg av alt det praktiske. Jeg skulle bare ønske at jeg orket å involvere meg mer, ikke bare ligge på sofaen som et slakt og slumre og sove. En søndag orket jeg å planlegge og søke nav om foreldrepenger heldigvis. Jeg har ikke vært hverken forkjølet eller hatt feber heldigvis, det klarer jeg ikke å se for meg hvordan skulle gått. Men jeg jobber med mennesker med nedsatt immunforsvar, så da hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet for å være hjemme fra jobb. Har vært på jobb i kveld, men følte for første gang at jeg ikke klarer å gjøre en god jobb. Har heldigvis gode kolleger som stepper inn for meg så ikke pasientene blir veldig skadelidende... Men, jeg noterer meg deres tilbakemeldinger og vurderer videre. Anonymkode: 86cc4...0fb
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #19 Skrevet 22. januar 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det med babygreiene er bare et eksempel på hva jeg ikke orker. Orker heller ikke å lage mat, dusje hvis ikke det er absolutt nødvendig, kjøre barna på aktiviteter, eller andre ting. Har aldri vært spesielt sosial, så at det er fullstendig utelukket er helt OK, også at mannen tar seg av alt det praktiske. Jeg skulle bare ønske at jeg orket å involvere meg mer, ikke bare ligge på sofaen som et slakt og slumre og sove. En søndag orket jeg å planlegge og søke nav om foreldrepenger heldigvis. Jeg har ikke vært hverken forkjølet eller hatt feber heldigvis, det klarer jeg ikke å se for meg hvordan skulle gått. Men jeg jobber med mennesker med nedsatt immunforsvar, så da hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet for å være hjemme fra jobb. Har vært på jobb i kveld, men følte for første gang at jeg ikke klarer å gjøre en god jobb. Har heldigvis gode kolleger som stepper inn for meg så ikke pasientene blir veldig skadelidende... Men, jeg noterer meg deres tilbakemeldinger og vurderer videre. Anonymkode: 86cc4...0fb Hvis det er så ille at du ikke klarer å utføre jobben din, så synes jeg det er greit å snakke med legen og se hva han sier. Kanskje en gradert sykemelding hadde vært greit. Anonymkode: 85fa1...928
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #20 Skrevet 22. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men legen hadde jo rett. Det er jo frivillig å flytte/pusse opp når man er gravid. Slikt bør jo gjøres npr man har overskudd til det. Anonymkode: 3763a...11d Sa ikke at han ikke hadde rett jeg, men jeg var på felgen og ikke en spesielt effektiv arbeidstaker. Når jeg høre om mange kvinner som etter eget utsagn «sykemelder seg» ved graviditet ganske enkelt føltes det litt urettferdig akkurat da, men jobbet og gjorde mitt beste. Anonymkode: 15d76...a52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå