Gå til innhold

16 åringen min har ingen å være sammen med.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på 16 år Hun går første året på videregående i en annen by, og trives nå veldig godt på skolen. På ungdomsskolen mistrivdes hun grunnet dårlige venner. Hun sier hun går sammen med mange på skolen nå, og at de er en hel gjeng som sitter sammen i pausene. 

Men - hun er ALLTID hjemme på fritiden. Hun har ingen som ringer eller kommer innom. Ingen som ber henne med på noe, eller som spør om hun vil finne på noe. Hun har ikke kontakt med noen av de gamle vennene sine. Og de hun er med på skolen bor i en annen by og har sikkert sine venner der. Hun har aldri sagt at hun vil gjøre noe sammen med dem i helgene eller at de har lagt noen planer sammen. Hun er ei jente som er veldig stille og sjenert, men det har nok kommet seg litt. Hun sier hun er mer muntlig i timene f.eks, men jeg vet jo ikke hvor mye hun deltar i samtalene med skolevennene sine. 

Hun sitter hjemme hver kveld og i helgene. Og har ingen hun kan finne på noe med. 

Hvordan griper vi dette an?

Anonymkode: 02026...ff6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hun fritidsaktiviteter?

Min sønn, som er ett år yngre enn din datter, har det likt, men han trener mye og møter venner/jevnaldrende på skolen og i idretten. Aldri ute på kveldene og helgene. Dette plaget meg da han var yngre, men jeg har slått meg til ro med at han trenger denne roen. Før prøvde jeg alltid å overtale ham til å ta kontakt med venner, og la tilrette for besøk her, men han ønsket ikke det.

Hvordan er personligheten hennes? Trives hun i eget/deres selskap, eller virker hun rastløs? 

Anonymkode: 59d56...8fb

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har hun fritidsaktiviteter?

Min sønn, som er ett år yngre enn din datter, har det likt, men han trener mye og møter venner/jevnaldrende på skolen og i idretten. Aldri ute på kveldene og helgene. Dette plaget meg da han var yngre, men jeg har slått meg til ro med at han trenger denne roen. Før prøvde jeg alltid å overtale ham til å ta kontakt med venner, og la tilrette for besøk her, men han ønsket ikke det.

Hvordan er personligheten hennes? Trives hun i eget/deres selskap, eller virker hun rastløs? 

Samme her. Har en gutt på siste åren på ungdomsskolen og han er hjemme med mindre han er på skolen eller på trening. Har spurt han om dette, og han sier at han ikke orker - at han vil være hjemme å slappe av når han ikke har trening, skole og lekser. Det går i ett og han er sliten. Dessuten vil han ikke være med på fest og lignende pga en del av ungdommen har begynt å drikke og lignende, og det vil han absolutt ikke være med på, så han har sagt nei de gangene han har blitt spurt om å komme hjem til folk i helgene og lignende, for da vet han hva som kan skje, og vil bare holde seg unna sånt. Akkurat det syns jeg jo er veldig bra da. Han er jo "sosial" på både snap og når han spiller Fifa, og det tror jeg nok er ganske vanlig for (spesielt gutter) i den alderen. De er sosiale på en annen måte enn før.

Jeg bekymret meg også litt over dette tidligere, for han var veldig sosial på barneskolen og med en gang han begynte på ungdomsskolen, og møtte venner på fotballbanen mye, men det er nok sånn at når de blir eldre så endres måten de er sosial på seg, og hvor de møtes virker det som. Han er også er forholdsvis sjenert gutt, i hvert fall overfor fremmede og når de er mange. Det er jo synd hvis hun selv plages av dette da, og det eneste dere kan gjøre er vel å spørre henne om det. Det kan jo være at hun liker seg beste hjemme med dere på fritiden?

Anonymkode: 00456...7e9

Skrevet

Samme her, har datter på 16 og sønn på 17. De er hjemme når de ikke er på trening eller skole. De er sammen med venner på andre måter, min datter ligger i senga med Mac-en og chatter. Sønnen spiller. De trenger litt ro og fred, sier de, og bil ikke være med på fyll og fest.

Anonymkode: 74d42...4f9

Skrevet

Hun virker blid og fornøyd hjemme egentlig. Men jeg og faren hennes synes det er trist at hun ikke har noen venner å være sammen med på fritiden. Det virker som om mange er mer sammen og finner på ting i helgene nå. Noen går på fest og drikker osv. Jeg er jo glad for at hun ikke gjør dette, men det er egentlig mer trist at hun ikke går ut i det hele tatt. Hun måtte gjerne ha vært med venner på fest, hvis de bare hadde bedt henne med. 

HI

Skrevet

Hvis hun ikke syns det er et problem selv så er det kanskje ikke det? Vi er jo så forskjellige.

Anonymkode: 8767d...bbd

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hun virker blid og fornøyd hjemme egentlig. Men jeg og faren hennes synes det er trist at hun ikke har noen venner å være sammen med på fritiden. Det virker som om mange er mer sammen og finner på ting i helgene nå. Noen går på fest og drikker osv. Jeg er jo glad for at hun ikke gjør dette, men det er egentlig mer trist at hun ikke går ut i det hele tatt. Hun måtte gjerne ha vært med venner på fest, hvis de bare hadde bedt henne med. 

HI

Ta en skikkelig prat med henne. Jeg forstår så godt reaksjonen din. Måtte gå mange runder med meg selv før jeg slo meg til ro med situasjonen her, men samtidig ser jeg at han er fornøyd og har det bra. Jeg synes det er superkoselig å ha selskap av ham. Tiden går så fort, og han flytter snart nok ut. Når han begynner å studere vil han havne med flere med lignende interesser. Synes også det er litt deilig at de vokser opp i en tid der det faktisk er lov å nyte eget selskap. Det var mer enn nok tvangssosialisering og teambuilding tidligere. 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Måtte gjerne, men vil hun? Det er ikke sikkert hun har samme behov som dere.

Skrevet

Går litt mot strømmen jeg.

Tipper at hun egentlig gjerne skulle vært mer med venner. Det er ikke sånn at SoMe er erstatning for virkelig interaksjon med mennesker og det er noe vi også trenger. Det ligger god læring i å være sammen med jevnaldrende. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Måtte gjerne, men vil hun? Det er ikke sikkert hun har samme behov som dere.

Nei det kan jo godt være. Men jeg tror ikke at noen 16 åringer synes det er helt ok å egentlig ikke ha venner. Å ha noen å henge med på skolen, er en ting. Men å ikke ha noen å være med på fritiden er noe annet. 

HI

Skrevet

Jeg er enig med deg at dette høres litt trist ut. Jeg har en venninne som har en sønn på 18. Han har det likedan. Han trener mye og treffer jo andre der. Men han er aldri med på noe, eller treffer venner ellers. Han er russ i år, og har aldri deltatt på noe sosialt sammen med sine medruss. 

Det kan jo godt være at både han og din datter ikke har behov for å henge med venner på fritiden, men sånn som du beskriver det, så virker det på meg som om ingen egentlig tenker på henne? At hun ikke er regnet med? Og det er jo veldig trist.....

Skrevet

Min datter har en venninne i klassen som er som din, dvs hun går på skole i en annen by. Jeg har en følelse av at det er ren avstand som gjør det uaktuelt å sees for de har jo alt lange dager, det er ikke lett å spontant gjøre noe sammen når det er så langt hjem for den ene. Jeg vet de har de hyggelig på skolen, at de er en fin liten gjeng, inkl hun som bor langt avsted. 

Anonymkode: d7313...1eb

Skrevet

Jeg har en som er like gammel og en som er to år yngre. Har også hatt to bonusbarn i den alderen, så har hatt noen ungdommer i hus. Jeg har skjønt at ungdommen ikke er sosial på lik måte som vi var i min tid. Nå foregår mye av det sosiale igjennom en skjerm, så om ungen bare er inne forran en skjerm så kan det være veldig sosialt. 

Så det at barnet ikke er så mye ute med venne betyr ikke at det ikke er sosialt, men om barnet har ett ønske om å være sosial på en annen måte er det noe dere kan snakke sammen om. Når barnet går på skole ett annet sted må nok du tilby deg å kjøre og bringe mye slik at dette enkelt lar seg gjøre. Om det er å kjøre dit barn til venner eller om det er å kjøre venner hjem etter de har vært på besøk hos ditt barn. 

Min 16åring var lite sosial på fritiden før hun kom i 9kl, da snudde dette på dagen. Vips var hun aldri hjemme eller det alltid var noen her. Jeg aner ikke hva som skjedde, men jeg fikk nesten sjokk. Hun er ekstremt sjenert, så hun nyttet det ikke å presse til noe på dette området. Hun hadde tre søsken/stesøsken i hus slik at det alltid var andre i nærheten og ofte venner av de også. Hun kunne gjøre ting med disse, men hun var aldri med sine venner eller hadde de på besøk. Nå er hun over alle hauger og har mange venner. Hun er sjenert enda, men sammen med vennene sine så synes ikke dette så mye. Hennes ene stesøster som er ett år eldre hadde mange venner når hun var mindre, men fra 5kl og til 1kl på videregående tror jeg aldri hun hadde besøk av en venn og det var vel nesten bare bursdager hun var med venner i. Hun var sosial igjennom en skjerm, savnet ikke å være sosial fysisk sammen med noen. Det holdt å å være sosial fysisk på skolen. 

Min 14åring har alltid vært ekstremt sosial, er vel venner med alle og jeg ga tidlig opp å bli kjent med alle for det var støtt og stadig nye. Nå har hun perioder der hun kun er sosial igjennom en skjerm og vips er hun bare ute og flyr igjen og huset renner ned av venner. Det kan hå en mnd eller etter halvt år med slike perioder. Fortsatt venner med alle, men å være fysisk sammen med alle nå som hun var er hun nok ikke. Er ikke like ofte jeg ser nye eller hører nye navn nå lengre som før. Nå er hun i en periode hun bare er sosial igjennom en skjerm, hun sier selv at det holder. For når hun er med venner så skjer jo alt igjennom skjermen fortsatt slik at hun blir mer sliten at dette nå enn før. Før var hun med venner og det var det, nå er det venner og samtidig sosial igjennom skjermen. Jeg kan jo skjønne det blir litt mye på en gang. Jeg hadde ikke orket å være med venner og det hadde plippet og ploppet på alles mobiler hele tiden. Samtaler hos alle, her og der, bilder og facetime omhverandre. 

Anonymkode: 4c145...30c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...