Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #1 Skrevet 22. januar 2020 Mannen er veldig "på" ungene med det, rommet skal være ryddig. Når du begynner en ny lek, må du rydde det du drev på med først. Eventuelt så må du rydde opp alt til slutt når du er ferdig med å leke. Jeg er forsåvidt helt enig i det, men jeg ser også at "romryddingen" dreper lekelysten. De vet nemlig at de må rydde opp etterpå. Noen ganger har vi latt det skure og gå, fordi vi som foreldre ikke orker å ta et tak og lage bråk. Bråk som i at barna lager bråk, stiller seg på bakbeina, kverulerer, nekter, truer etc. Det er særlig yngste på 4 som gjør dette, da. Vel, rommet kan jo ikke være bomba hele tida. Så ryddinga må skje. Jeg er som sagt for at barna lærer seg at når man roter, må man rydde, men samtidig vil jeg ikke drepe lekelysten, improviseringen, impulsiviteten etc. Hvordan gjør dere dette? De er hhv 4 og 6 Anonymkode: 43e65...3ed
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #2 Skrevet 22. januar 2020 Ryddingen tar vi før leggetid her. Har en snart 8 åring. Anonymkode: 79f01...cd5
Mostly Harmless Skrevet 22. januar 2020 #3 Skrevet 22. januar 2020 Hos oss gikk det bedre da vi ble bevisste på at rydding er en ferdighet som må læres. Det vokser dem lett over hodet, og barna våre ble frustrerte når de følte oppgaven var uoverkommelig. Foreløpig er de så små at jeg ville vært til stede og veiledet/hjulpet i varierende grad med ryddingen. Her hjelper vi fireåringen med selve ryddingen, mens syvåringen i større grad rydder selv, men vi hjelper ham med å finne ut hvor han skal starte. Det er lurt å ha gode systemer for hvor ting skal være, så de ikke bare stapper alt inn i hyller så alt raser ut igjen neste gang de tar frem noe. Det kan også være lurt å se på om alle lekene trenger være tilgjengelige til enhver tid. Det er ekstra gøy å ta frem leker man har hatt pause fra en stund, og det blir lettere å holde orden på det som er fremme.
Pobie Skrevet 22. januar 2020 #4 Skrevet 22. januar 2020 "Rydd rommet" er for abstrakt for så små barn, og dere kan ikke forvente at de skal rydde alene. Gi dem én spesifikk oppgave om gangen, f eks "plukk opp klossene", vær tilstede og hjelp dem mens de rydder, og ikke forvent at de skal rydde mer enn 5 minutter i strekk.
Plutselig_gravid Skrevet 22. januar 2020 #5 Skrevet 22. januar 2020 Vi har lette ryddesystemer på rommene. En kasse til Duplo, Lego, biler, barbie osv. De har mye av litt i stedet for lite av mye når det kommer til leker. Det eneste jeg krever er at det skal være ryddig dagen før vi vasker og at leker de har dratt utover fellesområdene skal tas med til rommet før de legger seg. At det ligger leker rundt i stua på dagtid ser ikke jeg på som rot. Hver torsdag skal de rydde rommene sine. Det gjøres samtidig som vi voksne skifter på sengee o.l. Det hjelper at vi er tilstede og så hjelper det med full musikk 😀 Tegnesaker, Plastelina, sakser, hobbygreier, brettspill osv har vi i stua. Disse tingene kan de ta med på rommet, men det skal ryddes opp med en gang. Har fire barn. To av dem rydder etter seg med en gang, de andre to har bombet rom.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #6 Skrevet 22. januar 2020 Rommene sine bestemmer de i stor grad over selv og der får de lov å rote og leke, det må slett ikke være ryddig til enhver tid. Jeg krever dog at de rydder opp cirka en gang i uka slik at vi kan støvsuge og eldste jenta har fått beskjed om å re opp senga og legge på sengeteppet når hun skal ha besøk så de har et sted å sitte. Rommene deres ser sjelden helt bomba ut, men det bærer som oftest preg av at en lek pågår med div ting på gulvet og skrivebordet og det er helt greit. De legger skittentøy på badet, så det er stort sett bare kosedyr, figurer ol som flyter rundt. Lek er ikke for og det er ikke gøy å leke hvis man må rydde opp alt hele tiden. Det de drar utover i stuen derimot må de rydde opp samme kveld, stuen er for alle (og ikke så veldig stor). Anonymkode: 88127...c8e
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #7 Skrevet 22. januar 2020 Jeg gidder ikke å bry meg så mye om rommene deres. Men stue og kjøkken SKAL ryddes. Nå er minste fem og har omsider begynt å rydde på eget initiativ. Jeg har hjulpet henne frem til ganske nylig. Satt på litt musikk og så har vi gjort rydding til en sosial greie. Med eldste har vi nok vært litt hardere med ting som ligger henslengt i stua. Vi rydder vekk og når hun spør etter det har vi latt henne lete en stund før vi «finner det» hun er også en større rotekopp fra naturens side og trenger å lære seg å legge spesielle ting på faste steder. Anonymkode: ed9db...4b7
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #8 Skrevet 22. januar 2020 Enig med mannen din, med ett unntak. Rydd sammen med dem. Hver dag. Til ferdigheten er så automatisert at det går av seg selv å rydde opp etter seg. Vi setter på «ryddemusikk» og shiner rommene sammen med barna før leggetid, og så går robotstøvsugeren over alle gulv mens de er på skole og i barnehage. Det fungerer veldig fint hos oss, men det har tatt noen år å integrere. Anonymkode: 09285...15d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå