Gå til innhold

Dine beste tips for å skrive en god søknad..

Anbefalte innlegg

Skrevet

På forhånd tusen takk 

Anonymkode: a2911...02e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svar på det de spør etter i annonsen.

Anonymkode: 6d8db...0c9

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Svar på det de spør etter i annonsen.

Så enkelt? Skal ikke skrive noe om min bakgrunn? Eller andre ting? 

Skal jeg skrive det jeg ikke kan av det som står i annonsen? 

Skrevet

Skriv korrekt! 

Snakk deg selv opp, men ikke lyv. 

Svar på annonsen. 

Anonymkode: b80d9...824

Skrevet

Her har du en fin oppskrift:

Avsnitt 1 – Innledning. Her skriver du en klar og sterk innledning på en setning eller to. Oppsummer dine sterkeste sider og ditt kandidatur. Omtrent som: Hei! Jeg er en 30 år gammel markedsfører med mastergrad fra BI, som er ute etter akkurat en jobb som dette. Få med motivasjon, kunnskap og glød. Målet er at de får lyst til å lese videre.

Avsnitt 2 – Nå skal du utdype sterkere hvem du er, hvilken bakgrunn du har, og hvorfor du søker. Du forteller f. eks om din viktigste utdanning eller arbeidserfaring, ting du har gjort, hvorfor du er motivert for denne jobben og hva du virkelig brenner for. I første del av søknaden stal de få et godt innblikk i deg, og tenke: Dette er jammen en god kandidat. Men – mens du skriver dette, så skal du også vise at du kjenner til jobben, at du forteller om disse tingene fordi de passer til den nye jobben – og at du selv ser hvordan du selv og jobben knyttes sammen.

Avsnitt 3 – Nå skal du tydeligere knytte sammen hvem du er med jobben du skal gjøre. Vis dem at du kjenner jobben. At du skjønner hva som skal gjøres der. Vis hvordan denne jobben glir godt inn i din motivasjon og din historie – og hvorfor du vil bli en av dem. Hva kan du bringe med deg til den nye jobben? Hva gleder du deg mest til å være med å bidra til? Avsnitt 2 og 3 kan gjerne (og bør nesten) flyte litt inn i hverandre, så du bestemmer selv hvor og når du skal gjøre dette. Bare pass på å få med de tre tingene som er viktig: at du er motivert for jobben, at du har rette kompetanse til å klare jobben, og at du vil passe inn i jobben. Prøv å gi dem en god følelse av at du er den de har ventet på hele tiden – at jakten deres er over, endelig.

Avsnitt 4 – et oppsummeringsavsnitt. Fortell kort igjen at du er ordentlig motivert og klar, og nevn hva de får av en ansatt som deg. Fortell så at du er kjempespent på fortsettelsen, og oppfordre dem gjerne til å kontakte deg med mer spørsmål. Legg ved telefon og mail – og vis at du ser frem til fortsettelsen.

Anonymkode: 25b6c...6cf

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så enkelt? Skal ikke skrive noe om min bakgrunn? Eller andre ting? 

Skal jeg skrive det jeg ikke kan av det som står i annonsen? 

Du skal se på det som et svar. De spør etter et menneske som kan det og det. Du skal svare at det kan du og forklare hvorfor.

Hvis de feks ønsker en kontormedarbeider som kan føre enkelt regnskap, så svarer du at det kan du og det kan du fordi...... (selvsagt ikke skrevet med disse ordene). 

Hvis du ikke kan en eller fler av tingene, så skriver du ikke det. Du tar de ikke med, men tar med at du lett kan sette deg inn i nye oppgaver om det stemmer.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her har du en fin oppskrift:

Avsnitt 1 – Innledning. Her skriver du en klar og sterk innledning på en setning eller to. Oppsummer dine sterkeste sider og ditt kandidatur. Omtrent som: Hei! Jeg er en 30 år gammel markedsfører med mastergrad fra BI, som er ute etter akkurat en jobb som dette. Få med motivasjon, kunnskap og glød. Målet er at de får lyst til å lese videre.

Avsnitt 2 – Nå skal du utdype sterkere hvem du er, hvilken bakgrunn du har, og hvorfor du søker. Du forteller f. eks om din viktigste utdanning eller arbeidserfaring, ting du har gjort, hvorfor du er motivert for denne jobben og hva du virkelig brenner for. I første del av søknaden stal de få et godt innblikk i deg, og tenke: Dette er jammen en god kandidat. Men – mens du skriver dette, så skal du også vise at du kjenner til jobben, at du forteller om disse tingene fordi de passer til den nye jobben – og at du selv ser hvordan du selv og jobben knyttes sammen.

Avsnitt 3 – Nå skal du tydeligere knytte sammen hvem du er med jobben du skal gjøre. Vis dem at du kjenner jobben. At du skjønner hva som skal gjøres der. Vis hvordan denne jobben glir godt inn i din motivasjon og din historie – og hvorfor du vil bli en av dem. Hva kan du bringe med deg til den nye jobben? Hva gleder du deg mest til å være med å bidra til? Avsnitt 2 og 3 kan gjerne (og bør nesten) flyte litt inn i hverandre, så du bestemmer selv hvor og når du skal gjøre dette. Bare pass på å få med de tre tingene som er viktig: at du er motivert for jobben, at du har rette kompetanse til å klare jobben, og at du vil passe inn i jobben. Prøv å gi dem en god følelse av at du er den de har ventet på hele tiden – at jakten deres er over, endelig.

Avsnitt 4 – et oppsummeringsavsnitt. Fortell kort igjen at du er ordentlig motivert og klar, og nevn hva de får av en ansatt som deg. Fortell så at du er kjempespent på fortsettelsen, og oppfordre dem gjerne til å kontakte deg med mer spørsmål. Legg ved telefon og mail – og vis at du ser frem til fortsettelsen.

Dette er galskap. En søknad skal være kort, men fengende. En side er en god regel. Det klarer du ikke å overholde med dette manuskriptet ditt. Tro meg, jeg har lest mange søknader opp gjennom årene. Dette blir alt for mye!

Det du beskriver her, tar man opp i ett intervju. 

Anonymkode: be4b7...9df

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette er galskap. En søknad skal være kort, men fengende. En side er en god regel. Det klarer du ikke å overholde med dette manuskriptet ditt. Tro meg, jeg har lest mange søknader opp gjennom årene. Dette blir alt for mye!

Enig. 
Jeg skriver bare hvirfor jeg passer. Noen ganger har jeg skrevet 2 setninger. Erfaringer står jo på cvn. 

Anonymkode: 52994...701

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig. For langt og masete.

Anonymkode: 74c1f...577

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er da ikke noe problem å få dette inn på en side, det er ikke mer enn 3-4 linjer i hvert avsnitt. Jeg blir kalt inn på nesten alle søknader jeg har sendt. 

Skrevet

TUSEN TAKK alle! Takk for gode innspill 

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...