Gå til innhold

Hvis barna mine har vannkopper, kan jeg da bære smitte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en nybakt pappa på jobb, han mener jeg er smittebærende og er redd han skal ta med smitte hjem. Sånn passe hysterisk mener jeg, men jeg vet ærlig talt ikke om jeg kan bære smitte. Kan jeg?

Anonymkode: e8c49...691

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke hvis du har hatt det

Anonymkode: cfd66...a1e

Skrevet

Har du hatt vannkopper, er du ikke bærer med mindre du har helvetesild for øyeblikket.

Skrevet

hvis han ikke har hatt vannkopper selv burde han vaksinere seg!

Anonymkode: 37e1e...9e1

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

hvis han ikke har hatt vannkopper selv burde han vaksinere seg!

Anonymkode: 37e1e...9e1

Det står han er redd for å ta med smitte hjem, så jeg regner med han har noen med nedsatt immunforsvar hjemme.

Jeg skjønner hysteriet hans om han har f.eks et barn med kreft e.l. hjemme, men du bærer ikke med deg smitte med mindre du er syk selv (eller er smittet uten at sykdommen har brutt ut enda)

Har du hatt vannkopper kan du berolige han med at du ikke er smittebærer, men om han blir roligere i sjela kan du vaske deg godt på hendene når du kommer på jobb og han kan gjøre det samme før han reiser hjem.

Anonymkode: 9992a...06f

Skrevet

De aller, aller fleste voksne i Norge er immune mot vannkopper. Mao. dere to er sannsynlig vis ikke smittebærende noen av dere. Dessuten er den nyfødte beskyttet i flere mnd dersom moren har hatt det, det har hennes antistoffer i kroppen en god stund. 

Jeg har selv kommet hjem med nyfødte tvillingbyene til et eldre søsken som lå syk med vannkopper. Det var helt ok ifl barnelegen ettersom jeg selv hadde hatt det. Tvillingene fikk vannkopper selv tre år senere, fra venner i bhg. 

Anonymkode: cca09...1fd

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De aller, aller fleste voksne i Norge er immune mot vannkopper. Mao. dere to er sannsynlig vis ikke smittebærende noen av dere. Dessuten er den nyfødte beskyttet i flere mnd dersom moren har hatt det, det har hennes antistoffer i kroppen en god stund. 

Jeg har selv kommet hjem med nyfødte tvillingbyene til et eldre søsken som lå syk med vannkopper. Det var helt ok ifl barnelegen ettersom jeg selv hadde hatt det. Tvillingene fikk vannkopper selv tre år senere, fra venner i bhg. 

*tvillingbabyer

Skrevet

Så lenge barnet blir ammet så får det relativt god beskyttelse av mors antistoffer.. 

Hva tror han familier med flere barn (i bhg feks) gjør? Og hva mener han at du skal gjøre, sykemelde deg fordi du har barn med vannkopper hjemme? Hva tror han han møter på butikken feks, større sannsynlighet for å ta med seg smitte hjem fra handlevognen og frukt man ikke gidder å vaske? 

Han tar litt av... Men han får vaske hendene godt, skifte klær og dusje når han kommer hjem, før han tar på ungen da 😏

Anonymkode: bb9f7...b29

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss fikk storebror vannkopper og smittet babyen, så den lille var 7 uker gammel da hun fikk vannkopper. Fullammet av meg som hadde hatt og og var immun, så den beskyttelsen av morsmelka ville jeg tatt med en klype salt altså.... Det er jo to ukers inkubasjonstid, så lillesøster her var bare 5 uker når hun ble smittet og ble syk da hun var 7.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss fikk storebror vannkopper og smittet babyen, så den lille var 7 uker gammel da hun fikk vannkopper. Fullammet av meg som hadde hatt og og var immun, så den beskyttelsen av morsmelka ville jeg tatt med en klype salt altså.... Det er jo to ukers inkubasjonstid, så lillesøster her var bare 5 uker når hun ble smittet og ble syk da hun var 7.

Det samme skjedde hos også

Anonymkode: 4656e...5e9

Skrevet

I teorien kan du vel bære smitte om du er skikkelig uhygienisk? Om du har masse væske fra vannkopper på deg osv kan vel disse i teorien bli med deg og overføres til noen? Folk sender jo kjærligheter med smitte på til andre for å få smittet sine barn så da kan man sikkert bære med seg smitte på den måten. Men så må jo han da også få det overført på seg, ikke vaske seg og få det over i barnet. Skal MYE til det altså...

Anonymkode: 56074...abc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...