Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #1 Skrevet 21. januar 2020 Dere som gir bort klær... Hvem er best å gi dem bort til? Mtp at klærne faktisk blir gitt bort til noen som trenger dem? Finnes sikkert flere organisasjoner, men akkurat her har jeg bare disse to mulighetene. Anonymkode: 65157...676
Gjest Antarctica Skrevet 21. januar 2020 #2 Skrevet 21. januar 2020 «Gitt bort til noen som trenger dem» skjer neppe nå lenger. Drømmen om at fattigfolk med hullete gensere skal bli glade for dine avlagte, er nok passé... Det som er salgbart selges. Men pengene fra salget kan tilkomme noen som har hjelpebehov, hvis du gir til Frelsesarmeen. Hvis du gir til UFF, går pengene til at Tvind-sektens leder, Mogens Amdi Pedersen, skal få råd til å oppholde seg i Mexico og unngå domfellelse for svindel i Danmark.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #3 Skrevet 21. januar 2020 30 minutter siden, Pashla skrev: «Gitt bort til noen som trenger dem» skjer neppe nå lenger. Drømmen om at fattigfolk med hullete gensere skal bli glade for dine avlagte, er nok passé... Det som er salgbart selges. Men pengene fra salget kan tilkomme noen som har hjelpebehov, hvis du gir til Frelsesarmeen. Hvis du gir til UFF, går pengene til at Tvind-sektens leder, Mogens Amdi Pedersen, skal få råd til å oppholde seg i Mexico og unngå domfellelse for svindel i Danmark. Ingenting er hullete/ødelagt, bare for lite😊 Gir da ikke bort ubrukelige klær, det bli kastet😅 Da blir det Frelsesarmeen 👍🏻 Anonymkode: 65157...676
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #4 Skrevet 21. januar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ingenting er hullete/ødelagt, bare for lite😊 Gir da ikke bort ubrukelige klær, det bli kastet😅 Da blir det Frelsesarmeen 👍🏻 Anonymkode: 65157...676 Hvis det er Fretex boksene du mener, så vil de ha hullete/ødelagte klær også. De resirkuleres. Anonymkode: 0ef49...d46
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #5 Skrevet 21. januar 2020 Gir til det som er tilgjengelig, jeg. Anonymkode: 645ce...93f
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #6 Skrevet 21. januar 2020 Du må ikke kaste hullete og utslitte klær, de vil ha det også i innsamlingsboksene sine. De sorteres ut og sendes til fabrikker i østblokklandene som lager alt fra filler til ryer av dem. Jeg gir til frelsesarmeen eller kirkens bymisjon, unngår uff. Anonymkode: 38ea4...b2b
mjøshild Skrevet 21. januar 2020 #7 Skrevet 21. januar 2020 1 time siden, Pashla skrev: «Gitt bort til noen som trenger dem» skjer neppe nå lenger. Drømmen om at fattigfolk med hullete gensere skal bli glade for dine avlagte, er nok passé... Det som er salgbart selges. Men pengene fra salget kan tilkomme noen som har hjelpebehov, hvis du gir til Frelsesarmeen. Hvis du gir til UFF, går pengene til at Tvind-sektens leder, Mogens Amdi Pedersen, skal få råd til å oppholde seg i Mexico og unngå domfellelse for svindel i Danmark. Står Tvinde-sekten bak UFF ? Det visste jeg ikke. Takk for opplysningen, da er det slutt på å gi noe der.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #8 Skrevet 21. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du må ikke kaste hullete og utslitte klær, de vil ha det også i innsamlingsboksene sine. De sorteres ut og sendes til fabrikker i østblokklandene som lager alt fra filler til ryer av dem. Jeg gir til frelsesarmeen eller kirkens bymisjon, unngår uff. Anonymkode: 38ea4...b2b Det visste jeg ikke. Da skal jeg gi alt fremover😊 Og ikke til Uff! Mente jeg hadde hørt noe snusk om en slik organisasjon, men var ikke sikker på hvilken. Takk for svar😊 HI. Anonymkode: 65157...676
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #9 Skrevet 21. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du må ikke kaste hullete og utslitte klær, de vil ha det også i innsamlingsboksene sine. De sorteres ut og sendes til fabrikker i østblokklandene som lager alt fra filler til ryer av dem. Jeg gir til frelsesarmeen eller kirkens bymisjon, unngår uff. Anonymkode: 38ea4...b2b De lager også nødhjelpsdyner av hullete/slitte klær. Du kan også levere håndklær, duker - ja, alt av tekstiler. Gir alltid til Frelsesarmeen. (Og det blir ganske mye også) 🙂 Anonymkode: 4c64c...8e2
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #10 Skrevet 21. januar 2020 3 timer siden, Pashla skrev: «Gitt bort til noen som trenger dem» skjer neppe nå lenger. Drømmen om at fattigfolk med hullete gensere skal bli glade for dine avlagte, er nok passé... Det som er salgbart selges. Men pengene fra salget kan tilkomme noen som har hjelpebehov, hvis du gir til Frelsesarmeen. Hvis du gir til UFF, går pengene til at Tvind-sektens leder, Mogens Amdi Pedersen, skal få råd til å oppholde seg i Mexico og unngå domfellelse for svindel i Danmark. «Drømmen om at fattigfolk med hullete gensere skal bli glade for dine avlagte...»?? Avogtil lurer jeg på hvilken planet du lever på? Jeg har to personer i nær omgangskrets som samler inn og sender avlagte, men hele, klær til hhvs Romania og Brasil. Så hva du mener du vet, skjønner jeg ikke helt. Selvsagt er det mange som blir glade for å få ‘nye’ klær. Anonymkode: 5116f...b23
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #11 Skrevet 21. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det visste jeg ikke. Da skal jeg gi alt fremover😊 Og ikke til Uff! Mente jeg hadde hørt noe snusk om en slik organisasjon, men var ikke sikker på hvilken. Takk for svar😊 HI. Anonymkode: 65157...676 Se den lille videosnutten her, så ser du. De vil gjerne ha ødelagte klær i egne poser da, det gjør sorteringsjobben lettere, men alt blir tatt imot og alt blir brukt. https://www.fretex.no/gi-til-fretex/hva-kan-jeg-gi-i-fretexboksene Anonymkode: 38ea4...b2b
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #12 Skrevet 21. januar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Se den lille videosnutten her, så ser du. De vil gjerne ha ødelagte klær i egne poser da, det gjør sorteringsjobben lettere, men alt blir tatt imot og alt blir brukt. https://www.fretex.no/gi-til-fretex/hva-kan-jeg-gi-i-fretexboksene Anonymkode: 38ea4...b2b Tusen takk😊👍🏻 Anonymkode: 65157...676
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #13 Skrevet 21. januar 2020 Sjekk om du har noen organisasjoner i nærheten som tar imot klær. Her tar kirkens bymisjon imot og gir det til sine brukere. I Oslo har man f.eks gateteamet som gir ut klær. Anonymkode: 7398b...fab
Gjest Antarctica Skrevet 21. januar 2020 #14 Skrevet 21. januar 2020 (endret) 7 timer siden, Anonym bruker skrev: «Drømmen om at fattigfolk med hullete gensere skal bli glade for dine avlagte...»?? Avogtil lurer jeg på hvilken planet du lever på? Jeg har to personer i nær omgangskrets som samler inn og sender avlagte, men hele, klær til hhvs Romania og Brasil. Så hva du mener du vet, skjønner jeg ikke helt. Selvsagt er det mange som blir glade for å få ‘nye’ klær. Anonymkode: 5116f...b23 Ja, det de gjør er å ødelegge lokal produksjon og handel gjennom å oversvømme markedet med billige brukte klær... i tillegg sender de store pakker jorda rundt. Ikke akkurat miljøvennlig. Fremtiden i Våre Hender rapporterer (med hjelp av NORAD) følgende: "Det norske klesforbruket har økt kraftig – og fortsetter å øke. Samtidig har kildesortering blitt innført som en måte å takle miljøutfordringer knyttet til avfallsproduksjonen. Stadig mer klær har følgelig blitt samlet inn. Men nordmenn selv kjøper bare tilbake en liten del av de brukte klærne de leverer inn. Hoveddelen blir derfor eksportert. Norsk eksport av brukte klær har økt kraftig siden begynnelsen av 1990-tallet, og har passert 12 000 tonn i året. I samme periode har importen av brukte klær til Afrika økt voldsomt. Den ene hovedårsaken er liberaliseringen av klesimporten til mange afrikanske land, som ble initiert av IMF og Verdensbankens strukturrasjonaliseringsprogrammer og av nasjonale, afrikanske myndigheter. Den kraftige importøkningen er muliggjort av et økt tilbud av brukte klær på verdensmarkedet, som skyldes kombinasjonen av økende klesforbruk og økt kildesortering av klær i rike, vestlige land. I samme periode har også afrikansk tekstilindustri opplevd en kraftig tilbakegang, med tap av titusenvis av industriarbeidsplasser over hele kontinentet. Tilbakegangen har mange ulike årsaker knyttet til problemene i landenes tekstilindustri. Studien finner det relativt sannsynlig at den kraftige økningen i import av brukte klær er en av faktorene som har bidratt til nedgang i lokal klesproduksjon og tilhørende tap av industriarbeidsplasser i noen av de undersøkte landene." Endret 21. januar 2020 av Pashla Lagt til sitat
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #15 Skrevet 21. januar 2020 10 timer siden, Pashla skrev: «Gitt bort til noen som trenger dem» skjer neppe nå lenger. Drømmen om at fattigfolk med hullete gensere skal bli glade for dine avlagte, er nok passé... Det som er salgbart selges. Men pengene fra salget kan tilkomme noen som har hjelpebehov, hvis du gir til Frelsesarmeen. Hvis du gir til UFF, går pengene til at Tvind-sektens leder, Mogens Amdi Pedersen, skal få råd til å oppholde seg i Mexico og unngå domfellelse for svindel i Danmark. Åjoda, det skjer. Men sannsynligvis ikke gjennom Fretex, siden de klærne selges, og til ganske stive priser, i alle fall her. Men jeg er fattig med hullete klær og har blitt veldig glad de gangene jeg har fått andres avlagte. 😛 Anonymkode: 0ef49...d46
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #16 Skrevet 21. januar 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Det visste jeg ikke. Da skal jeg gi alt fremover😊 Og ikke til Uff! Mente jeg hadde hørt noe snusk om en slik organisasjon, men var ikke sikker på hvilken. Takk for svar😊 HI. Anonymkode: 65157...676 Vet ikke om jeg synes det er verre å støtte de, enn å støtte frelsesarmeen som ikke aksepterer homofilt samliv. Anonymkode: ebca8...400
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #17 Skrevet 21. januar 2020 Klær skal ikke kastes i vanlig søppel, det skal i slike containere. Hullete klær blir til ryer, isolasjon osv. Her jeg bor nå og der jeg bodde før så var det ikke lov å kaste klær i vanlig søppel, dette ødelegger maskinene. Anonymkode: f9b5a...692
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #18 Skrevet 21. januar 2020 1 time siden, Pashla skrev: Ja, det de gjør er å ødelegge lokal produksjon og handel gjennom å oversvømme markedet med billige brukte klær... i tillegg sender de store pakker jorda rundt. Ikke akkurat miljøvennlig. Fremtiden i Våre Hender rapporterer (med hjelp av NORAD) følgende: "Det norske klesforbruket har økt kraftig – og fortsetter å øke. Samtidig har kildesortering blitt innført som en måte å takle miljøutfordringer knyttet til avfallsproduksjonen. Stadig mer klær har følgelig blitt samlet inn. Men nordmenn selv kjøper bare tilbake en liten del av de brukte klærne de leverer inn. Hoveddelen blir derfor eksportert. Norsk eksport av brukte klær har økt kraftig siden begynnelsen av 1990-tallet, og har passert 12 000 tonn i året. I samme periode har importen av brukte klær til Afrika økt voldsomt. Den ene hovedårsaken er liberaliseringen av klesimporten til mange afrikanske land, som ble initiert av IMF og Verdensbankens strukturrasjonaliseringsprogrammer og av nasjonale, afrikanske myndigheter. Den kraftige importøkningen er muliggjort av et økt tilbud av brukte klær på verdensmarkedet, som skyldes kombinasjonen av økende klesforbruk og økt kildesortering av klær i rike, vestlige land. I samme periode har også afrikansk tekstilindustri opplevd en kraftig tilbakegang, med tap av titusenvis av industriarbeidsplasser over hele kontinentet. Tilbakegangen har mange ulike årsaker knyttet til problemene i landenes tekstilindustri. Studien finner det relativt sannsynlig at den kraftige økningen i import av brukte klær er en av faktorene som har bidratt til nedgang i lokal klesproduksjon og tilhørende tap av industriarbeidsplasser i noen av de undersøkte landene." Tippe at romfolket blåser en lang i hvor klærne kommer fra. Det er jo ikke slik at de hadde gått i butikken og kjøpt seg ny garderobe hvis den norske traileren ikke hadde kommet. At vesten overforbruker er en sak, men at det skal være negativt å videreformidle fullt brukende klær og sko er jeg ikke med på. Anonymkode: 5116f...b23
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #19 Skrevet 21. januar 2020 Sist gang vi skulle legge klær oppi en sånn boks så kom det en koselig mann utav en bil, han hadde med seg 3 småbarn, han spurte om han kunne få posene våre. Vet jo ikke om han skulle selge det videre men det såg virkelig ut som han trenger dem, litt avsporing fra spørsmålet da, men tror det står folk og overvåker de boksene av og til for å kansje være heldige å få nye klær til familien. Anonymkode: fc641...578
Gjest Antarctica Skrevet 21. januar 2020 #20 Skrevet 21. januar 2020 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tippe at romfolket blåser en lang i hvor klærne kommer fra. Det er jo ikke slik at de hadde gått i butikken og kjøpt seg ny garderobe hvis den norske traileren ikke hadde kommet. At vesten overforbruker er en sak, men at det skal være negativt å videreformidle fullt brukende klær og sko er jeg ikke med på. Anonymkode: 5116f...b23 Ikke uenig i at det skal brukes på nytt. Men å sende det i pakker til Brasil er omtrent som å pakke knekkebrød i store paller og sende fra Norge til et sultrammet område i Afrika... Der fins mer rasjonelle måter å utnytte denne ressursen på, og da er det bedre å selge klærne til en god pris og deretter videreformidle pengene til dem som har mest bruk for hjelp. Å lete opp "frakk størrelse 48" til én og én konkret person ville sikkert føles godt, men også romfolk liker selv å bestemme hva de trenger mest og hvordan de skal prioritere pengene sine.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #21 Skrevet 21. januar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Vet ikke om jeg synes det er verre å støtte de, enn å støtte frelsesarmeen som ikke aksepterer homofilt samliv. Anonymkode: ebca8...400 Ok. Så da er det bedre å bare kaste klærne, eller? Anonymkode: 65157...676
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #22 Skrevet 21. januar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ok. Så da er det bedre å bare kaste klærne, eller? Anonymkode: 65157...676 Kan ikke se at jeg sa det Anonymkode: ebca8...400
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #23 Skrevet 21. januar 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan ikke se at jeg sa det Anonymkode: ebca8...400 Nei, du gjorde ikke det. Men hva mener du alternativet er når det kun er de to som er tilgjengelig her i området? Anonymkode: 65157...676
mjøshild Skrevet 22. januar 2020 #24 Skrevet 22. januar 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Vet ikke om jeg synes det er verre å støtte de, enn å støtte frelsesarmeen som ikke aksepterer homofilt samliv. Anonymkode: ebca8...400 Jo, ærlig talt. Det er forskjell på å ikke være perfekt, og å være kjeltring.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #25 Skrevet 22. januar 2020 Er ikke helt fan av Frelsesarmeen... Hørt litt av hvert om dem også. Men det med Uff visste jeg ikke. Hmm. Anonymkode: 162a4...5e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå