Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #1 Skrevet 21. januar 2020 Jeg har en bekjent som jeg treffer av og til. Vi lever forskjellige liv. Hun med mann og barn og begge tjener godt. Jeg med en mann som er ufør og 1 barn. Hver gang vi møtes så må hun snakke om hvor dem skal reise i vinterferien og sommerferien. Er viktig å få frem at hun gleder seg til dette og blir godt for barna å komme seg bort litt. Hun vet at vi ikke har råd til ferier, så hvorfor hun må snakke om dette hver gang vi møtes er litt irriterende Anonymkode: 6a2ff...2f6
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #2 Skrevet 21. januar 2020 Dårlige sosiale antenner. Anonymkode: 48ca4...c01
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #3 Skrevet 21. januar 2020 Folk som skryter har behov for bekreftelse (og beundring) fra andre. De føler seg ikke tilstrekkelige i seg selv og har innerst inne et dårlig selvbilde. Å vite selv at de skal på en fin ferie er ikke nok. De må fortelle andre og like at andre sier «wow! Å så flott» osv. Anonymkode: 16615...596
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #4 Skrevet 21. januar 2020 Eller hvorfor må noen være så smålig nærtagende og ha så lav sjølfølelse at de velger å ta alt som et angrep, eller som skryt, eller som utestengelse, eller som kritikk? Jeg fatter ikke at folk gidder å ha venner som er så små som deg. Anonymkode: b627d...a28
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #5 Skrevet 21. januar 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Eller hvorfor må noen være så smålig nærtagende og ha så lav sjølfølelse at de velger å ta alt som et angrep, eller som skryt, eller som utestengelse, eller som kritikk? Jeg fatter ikke at folk gidder å ha venner som er så små som deg. Anonymkode: b627d...a28 Venner er vi ikke. Møtes av og til når guttene spiller kamp. Av og til er jo greit å snakke om det. Men hver gang? Og hvis flere er i nærheten snakker hun høyt sånn at dem hører det også Anonymkode: 6a2ff...2f6
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #6 Skrevet 21. januar 2020 Så lenge hun ikke legger ut om hvor mye det koster så regner jeg med det er fordi hun gleder seg. Jeg har ikke vært på ferie på to år, men tar meg da virkelig ikke nær av at noen snakker om ferie! Tror du rett og slett må begynne å forstå at ikke alt i verden dreier seg om deg og at ikke alle legger opp samtaleemnene rundt hva du tar deg nær av og ikke. Og heller tenke på at det kanskje ikke skjer noe særlig annet i livet hennes enn jobb, barn og ferie. Hadde hun snakket om barnet sitt eller mannen sin så hadde hun vel blitt beskyldt for å skryte da også... Anonymkode: 99b92...544
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #7 Skrevet 21. januar 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Eller hvorfor må noen være så smålig nærtagende og ha så lav sjølfølelse at de velger å ta alt som et angrep, eller som skryt, eller som utestengelse, eller som kritikk? Jeg fatter ikke at folk gidder å ha venner som er så små som deg. Anonymkode: b627d...a28 Dette. HI, hun forteller fra sitt liv. At du blir fornærma handler ikke om henne. Skal hun helst holde sine planer hemmelig, da, syns du? Anonymkode: dc6d6...be0
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #8 Skrevet 21. januar 2020 Hun må da få lov til å glede seg til ferie og reise? Kan man ikke snakke om noe andre ikke har råd til, så kan man ikke snakke om noe nesten da. Det vil alltid være noen som ikke har råd. Jeg har ikke råd til noe ekstra. Kun der vi må ha, men likevel er det ikke et problem for meg at andre har råd til det vi jeg ikke har. Anonymkode: 76de6...4ff
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #9 Skrevet 21. januar 2020 Har ei slik selv også og jeg har faktisk startet å omgås henne mindre. Gidder ikke folk som skryter, livet er så mye mer enn det. Anonymkode: 0d453...419
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #10 Skrevet 21. januar 2020 Det er da virkelig forskjell på å fortelle om en tur man skal på/har vært på, og å legge ut om feriereiser hver gang man treffer noen? Merkelig hvordan hi skal tas uansett noen ganger. Jeg skjønner godt at det er irriterende, dårlig råd eller ikke. Anonymkode: 80a5d...329
MerraSomGår Skrevet 21. januar 2020 #11 Skrevet 21. januar 2020 Hun gleder seg kanskje da? Folk pleier vanligvis å snakke om ting de har fremme i pannebrasken og om dette er en person som du ikke kjenner så godt, aner hun ingenting om at du ikke har råd til ferie eller hva? Å snakke om ferier er helt normalt samtaleemne blant folk. Det regnes ikke som «skryting».
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #12 Skrevet 21. januar 2020 Har noen sånne i omgivelsene her også. For det handler IKKE om bare å fortelle om en tur de skal på. Det er noe med måten de sier det på, og at det HELE TIDEN er noe som gjør dem til liiitt bedre mennesker enn hva vi andre er. (I følge dem selv da, vel og merke) Har ingen problemer med å glede meg over hva andre skal/Har kjøpt eller gjort, men de som du merker "gnir det inn", ja da blir jeg bare irritert! Anonymkode: 6ec29...056
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #13 Skrevet 21. januar 2020 I og med at dette er en du møter på i forbindelse med barna. Altså ikke en nær venninne. Så kan det være at hun føler for å prate med deg, men ikke vet hva hun skal si annet enn om seg selv og sine planer. Det er ikke alle som synes det er lett å spørre andre om dems liv, hvis de ikke fritt deler selv. Og om de vet lite er det vanskelig å vite hva man skal spørre om og snakke om. Anonymkode: fe84d...3aa
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #14 Skrevet 21. januar 2020 Høres ut som smalltalk og at du er nærtagende. Anonymkode: 5dc24...349
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #15 Skrevet 21. januar 2020 Herregud, bare fordi du er fattig må jo folk få glede seg til ferie? Må man kun snakke om first price produkter rundt deg, hi? Anonymkode: 86896...c21
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #16 Skrevet 21. januar 2020 Her virker det for meg som om du er veldig nærtagende. Det er jo slett ikke sikkert hun gjør dette for å "skryte" og få deg til å føle deg dårlig. Kan muligens være at hele hennes liv og planer IKKE kretser om deg og din livssituasjon. Det er faktisk ganske normalt å snakke om sånt til folk man treffer, det kalles "smalltalk". Anonymkode: 97710...e7a
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #17 Skrevet 21. januar 2020 Er det å skryte at man gleder seg til ferien og samtidig fortelle hvor turen går? Normal prat mellom fotballmammaer. Og ikke rart at temaet gjentas heller. Jeg husker ikke hvem jeg har snakket med hva om av sånt. Anonymkode: 60691...4dc
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. januar 2020 #18 Skrevet 21. januar 2020 Jeg tar ikke hensyn til hva andre har eller ikke har ( råd til/prioriterer) når jeg snakker småprat med folk i en slik setting og hadde ikke forventet andre å ta motsatt hensyn .
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #19 Skrevet 21. januar 2020 2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Jeg tar ikke hensyn til hva andre har eller ikke har ( råd til/prioriterer) når jeg snakker småprat med folk i en slik setting og hadde ikke forventet andre å ta motsatt hensyn . Det tror jeg på Anonymkode: 86926...2a1
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. januar 2020 #20 Skrevet 21. januar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det tror jeg på Anonymkode: 86926...2a1 Du måtte dra dette ut av kontekst ja ? Det gjelder å få med hele setningen😊. I småprat så sier man det man vil og tar ikke hensyn til om vedkommende har eller ikke har råd til ferie.. Det er slett ikke sikkert man vet hvordan ståa er hos andre heller. Her snakker vi en mamma man kjenner litt på grunn av at ungene er på lag. Hadde det vært nære venninner som av ulike årsaker sliter med ett eller annet tar jeg selvsagt hensyn.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #21 Skrevet 21. januar 2020 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det å skryte at man gleder seg til ferien og samtidig fortelle hvor turen går? Normal prat mellom fotballmammaer. Og ikke rart at temaet gjentas heller. Jeg husker ikke hvem jeg har snakket med hva om av sånt. Anonymkode: 60691...4dc Enig med deg, NOE må man snakke om for å unngå pinlig stillhet med noen man må forholde seg til pga ungene 😛 Anonymkode: 99b92...544
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #22 Skrevet 21. januar 2020 Hvis dere ikke er nære venner, går hun nok ikke rundt og husker på at dere har dårlig råd. Jeg aner ikke hva slags økonomi folk i ytre omgangskrets har. Anonymkode: 1c12e...a35
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #23 Skrevet 21. januar 2020 Har en venninne som stadig sier at det er så vanskelig prate med alle som "ikke vet hva motgang er" og alle som "har hatt det lett her i livet". For de kunne vel komme til å snakke om ferier og morsomme ting og ting som koster penger, og hun kan ikke delta, det er så vondt og urettferdig hele veien. Det provoserer meg faktisk at hun sitter og påtar seg offerrollen på den måten. Hennes problemer er liksom alltid litt større enn andres, og hennes lidelser må ha fokus. En konfliktfylt skilsmisse i 2013 og et liv i dårlig råd er sikkert plagsomt nok. Men selv har jeg et kronisk sykt barn og har hatt to sjokkerende dødsfall i nærmeste familie, bare de siste 3 åra. Kjenner at jeg ikke syns det er grunnlag for å kalle den skilsmissen "motgang" lenger nå. Hun koker suppe på en martyrspiker. Anonymkode: dc6d6...be0
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #24 Skrevet 22. januar 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Har en venninne som stadig sier at det er så vanskelig prate med alle som "ikke vet hva motgang er" og alle som "har hatt det lett her i livet". For de kunne vel komme til å snakke om ferier og morsomme ting og ting som koster penger, og hun kan ikke delta, det er så vondt og urettferdig hele veien. Det provoserer meg faktisk at hun sitter og påtar seg offerrollen på den måten. Hennes problemer er liksom alltid litt større enn andres, og hennes lidelser må ha fokus. En konfliktfylt skilsmisse i 2013 og et liv i dårlig råd er sikkert plagsomt nok. Men selv har jeg et kronisk sykt barn og har hatt to sjokkerende dødsfall i nærmeste familie, bare de siste 3 åra. Kjenner at jeg ikke syns det er grunnlag for å kalle den skilsmissen "motgang" lenger nå. Hun koker suppe på en martyrspiker. Anonymkode: dc6d6...be0 Ja, det er noen som er litt sånn. Går rundt å mener at akkurat de har det så mye verre enn «alle andre». Hva bet egentlig HI om denne damen hun mener skryter så veldig av feriene sine? Det kan jo godt hende hun har opplevd ting i livet som er mye verre enn å ikke ha råd til ferie. jeg har ikke tall på hvor mange ganger folk har fortalt meg, eller sagt til en gruppe venninner; «dere aner ikke hvordan det er å oppleve xxx eller ha det slik som dette». Det er en utrolig selvsentrert ting å si. Og ofte er det feil også. jeg har en venninne som jeg nylig har blitt kjent med som nettopp opplevde sin første tidlige spontanabort. Hun er, selvsagt, veldig lei seg og jeg har snakket mye med henne om dette og gitt henne en del råd. Noen av disse har hun avvist med «det fungerer ikke, men det kan jo ikke du vite». Det hun ikke vet, er at jeg gjennom en periode på 7 år har gjennomgått 8 spontanabort hvor alle måtte ut ved hjelp av «abortpiller», i tillegg til 2 operasjoner og fire mislykkede IVF-forsøk. Så jeg vet faktisk ganske mye om hvordan det er. Anonymkode: 3d7c3...234
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #25 Skrevet 22. januar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er noen som er litt sånn. Går rundt å mener at akkurat de har det så mye verre enn «alle andre». Hva bet egentlig HI om denne damen hun mener skryter så veldig av feriene sine? Det kan jo godt hende hun har opplevd ting i livet som er mye verre enn å ikke ha råd til ferie. jeg har ikke tall på hvor mange ganger folk har fortalt meg, eller sagt til en gruppe venninner; «dere aner ikke hvordan det er å oppleve xxx eller ha det slik som dette». Det er en utrolig selvsentrert ting å si. Og ofte er det feil også. jeg har en venninne som jeg nylig har blitt kjent med som nettopp opplevde sin første tidlige spontanabort. Hun er, selvsagt, veldig lei seg og jeg har snakket mye med henne om dette og gitt henne en del råd. Noen av disse har hun avvist med «det fungerer ikke, men det kan jo ikke du vite». Det hun ikke vet, er at jeg gjennom en periode på 7 år har gjennomgått 8 spontanabort hvor alle måtte ut ved hjelp av «abortpiller», i tillegg til 2 operasjoner og fire mislykkede IVF-forsøk. Så jeg vet faktisk ganske mye om hvordan det er. Anonymkode: 3d7c3...234 Jepp. Og da er det nesten provoserende å skulle få høre at man «alltid har levd i medvind» og hva det nå er. Bare fordi man ikke makter å dele (sutre!) like mye... Anonymkode: dc6d6...be0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå