Gå til innhold

Albania

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har feriert i Albania? Kan det anbefales? Vi reiser med to barn på 5 og 6 år. 

Anonymkode: e6d1f...ad7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke vært der men det står høyt på listen så jeg er også veldig spent her! Jeg har flere venner som har vært der og de sier at det er flott men at innrykket av turister merkes. Maten er visst heller ikke helt på høyden av feks Hellas. 

Skrevet

Tenker dere på den politiske situasjonen i land dere drar på ferie til? Albania er det størte landet med asylsøkere i land fra europa til andre europeiske land. Landet er svært korrupt og menneskerettighetene er det så som så med. 

Anonymkode: 01055...0e0

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker dere på den politiske situasjonen i land dere drar på ferie til? Albania er det størte landet med asylsøkere i land fra europa til andre europeiske land. Landet er svært korrupt og menneskerettighetene er det så som så med. 

Jeg tenker først og fremst på om landet er trygt å reise i og Albania er ett spennende land. Landet har lenge vært ett svært lukket land men er nå ett land i endring. Landet er avhengig av turismen 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

De som svarer her tenker vel først og fremst på akkurat hva DE vil og bryr seg fint lite om noe annet...

Anonymkode: 33951...601

Skrevet

Jeg har vært i Albania, og det var veldig hyggelig. Reiste litt rundt på egen hånd, og på tross av språkproblemer var folk hyggelige og hjelpsomme overalt. Fint land, og turismeinntekter hjelper på fattigdommen. Jeg ville gjerne reist igjen med småbarn. Veldig god mat var det og Så.

Anonymkode: 3d05d...4a0

Skrevet

Det er et svært fattig land, blandt Europas fattigste. Tror det minner litt om gamle Sovjet, ifølge min søster som har vært både der og i Russland. Men sikkert spennende! Mye mafia og korrupsjon. 

Anonymkode: 13130...101

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er et svært fattig land, blandt Europas fattigste. Tror det minner litt om gamle Sovjet, ifølge min søster som har vært både der og i Russland. Men sikkert spennende! Mye mafia og korrupsjon. 

Mange jeg snakker med forklarer Albania som Hellas før turismen. Landet åpner seg mer og mer og la oss håpe at de holder på mye av det som er Albania og ikke lar det bli helt ødelagt av masseturismen 😊. Prisene har økt betraktelig de siste årene selv om det i norsk målestokk fortsatt er veldig billig 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Var din søster i Russland eller i Sovjetunionen? 

For jeg var i den sistnevnte, i 1987. Og det var ikke fattigslig. I tillegg var det jo et helt kontinent, med et utall ulike landskaper og et utall folkeslag og språk (og ingen av dem er albansk...)

Har albanske venner og de gjør at jeg fristes til å besøke landet. Superhyggelige folk; bevisste på sin historie, en rik kultur og en usedvanlig gjestfrihet.

Prisnivået og levestandarden er vel noe annet enn i Norge, det kan neppe overraske noen? Ikke alle finner olje...

Anonymkode: 6a60d...6d4

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For jeg var i den sistnevnte, i 1987. Og det var ikke fattigslig. I tillegg var det jo et helt kontinent, med et utall ulike landskaper og et utall folkeslag og språk (og ingen av dem er albansk...)

Har albanske venner og de gjør at jeg fristes til å besøke landet. Superhyggelige folk; bevisste på sin historie, en rik kultur og en usedvanlig gjestfrihet.

Prisnivået og levestandarden er vel noe annet enn i Norge, det kan neppe overraske noen? Ikke alle finner olje...

Sovjetunionen i -87 var grått, primitivt og alt annet enn innbydende. Ikke lat som noe annet, ingen trenger sovjet-nostalgi.

Anonymkode: daad2...4c4

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sovjetunionen i -87 var grått, primitivt og alt annet enn innbydende. Ikke lat som noe annet, ingen trenger sovjet-nostalgi.

Anonymkode: daad2...4c4Dette handler ikke om sovjet nostalgi men du kan jo selv tenke deg ett øyeblikk hvor mange land Sovjetunionen hadde, og ikke minst hvor mange innbyggere. Alt var ikke grått og jævlig nei. Vet om mange mennesker som husker tilbake på det livet som noe av det beste de hadde. Alt fra foreldrene mine til besteforeldrene og sånn typ alle slektningene mine. Helt vanlig middelklasse folk med vanlige jobber. Så nei alt var ikke grått og fælt selv om veldig mange land i vesten, med USA i spissen ønsker å tro at det var slik. 

Anonymkode: e1c25...3fe

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Anonymkode: daad2...4c4

Nostalgi..? 

Var DU der? Ikke? I så fall kan du jo ta imot litt viten fra en som var der.  Sovjet var - og de landene som tidlegare hørte inn under Sovjet er -  fargerike alle sammen. Kulturelt og på andre måter. Landskapene var grønne og frodige. Leningrad var betagende vakkert, samme var Jerevan, Bukhara Tashkent og Tbilisi. Moskva var (og er) en fargerik by, det er ikke uten grunn at den Røde plass heter det den gjør. «Alt annet enn innbydende» kommer vel an på øyet som ser, men menneskene var innbydende og snakkesalige, maten var god, sommerkveldene var varme og hyggelige som her, musikken var vidunderlig og kunstopplevelser sto i kø. Og jeg har aldri sett noe så vakkert som Samarkand verken før eller etter. Vakrere en Taj Mahal. Vakrere enn pyramidene i Egypt.

Shopping drev jeg ikke med, og gjør det fortsatt ikke, så at det muligens var øde i butikkene må jeg bare tro på hvis noen sier det. Jeg gikk ikke i butikker selv. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres bra ut! Jeg får også veldig lyst til å besøke landet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...