Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #1 Skrevet 20. januar 2020 På lørdag spurte gutten min om han kunne være med en kompis i byen. Faren til kompisen skulle kjøre dem og dem skulle ta buss hjem. Jeg sa ja og sa at han kunne kjøpe seg noe å spise i byen. Han fikk med kortet sitt og der hadde han 200 kr. Han kom hjem og sa at dem hadde spist på mc Donalds og så hadde han kjøpt seg ei lue som kostet 79 kr. Han var ikke helt fornøyd pga at kompisen hadde 3000 kr på kortet sitt og han hadde kjøpt seg sko til 1000kr. Denne kompisen får penger som han får i julegave og bursdag inn på brukskonto sin. Vi setter dem inn på sparekonto. Så får han spare hvis han ønsker seg noe dyrt. Er jeg urimelig eller er det vanlig at en 11 åring går rundt med bankkort med mange tusen kr? Anonymkode: fb7dc...d94
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #2 Skrevet 20. januar 2020 Min 11-åring får 50 kr inn på kortet sitt hver lørdag. Sjelden hun shopper da, for denne helga flyttet vi 400 kr over på på sparekonto og da sto det 200 igjen på lommepengekonto. Vi setter også bursdagspenger o.l inn på sparekonto. Anonymkode: 27e33...1da
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #3 Skrevet 20. januar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min 11-åring får 50 kr inn på kortet sitt hver lørdag. Sjelden hun shopper da, for denne helga flyttet vi 400 kr over på på sparekonto og da sto det 200 igjen på lommepengekonto. Vi setter også bursdagspenger o.l inn på sparekonto. Anonymkode: 27e33...1da Min får også 50 på konto hver uke. Av og til drar de innom butikken etter skolen. Han ringer som regel hjem for å spørre om han kan kjøpe noe. Har sagt at han trenger ikke å spørre, de 50 kronene bruker han på han vil. Men ett par kompiser handler en del og spanderer. Virker som om kontoen er utømmelig Anonymkode: fb7dc...d94
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 20. januar 2020 #4 Skrevet 20. januar 2020 Mine har ikke bankkort men de har både en «brukskonto « og en sparekonto . Regelen er at penger de får deles på de 2 kontoene . Like mye blir satt på begge kontoer. De bruker generelt lite penger så nå har brukskontoen vokst seg til over 10 tusen . Så er i grunn spent på når de vil bruke pengene sine. Vi har sagt at siden de nå har såpass mye på kontoen vil vi doble summen de velger dersom de setter pengene på sparekontoen sin. De får penger til kino , småkjøp og div . De må bruke egne penger på ting de ikke trenger men ønsker seg. Feks kjøpte han ene deler til PC. Hadde de spurt om å ha med seg 1000 kr til byen så hadde jeg ikke sagt direkte nei men hadde tatt en prat om de virkelig synes det er fornuftig pengebruk
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #5 Skrevet 20. januar 2020 Min 11-åring får ikke engang være i byen alene 🙈 Men det kommer jo selvsagt an på hvilken by det er snakk om... Anonymkode: 3f26c...bd8
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #6 Skrevet 20. januar 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min 11-åring får ikke engang være i byen alene 🙈 Men det kommer jo selvsagt an på hvilken by det er snakk om... Anonymkode: 3f26c...bd8 Vi bor i Arendal, en runde på senteret er ikke akkurat farlig 😉 Anonymkode: 27e33...1da
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #7 Skrevet 20. januar 2020 Jeg kjenner at dette kan bli ett problem en dag. Når en del av kompisene har mye penger å bruke og han ikke har det. Jeg vil lære han å være forsiktig og økonomisk med penger. Lærer ikke det av å ha tilgang på mye penger i ung alder Anonymkode: fb7dc...d94
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #8 Skrevet 20. januar 2020 Selvfølgelig får de disponere penger de får til jul og bursdag. Det er jo poenget med gavene. Nettopp ved å få lov til å disponere pengene lærer de. Anonymkode: 757ee...b6c
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #9 Skrevet 20. januar 2020 Spiller det noen rolle hva som en vanlig? Og er det noe problem at vennen kjøpte seg et par sko til 1000 kr? Kanskje det var det han skulle i byen? Hadde han fått med seg 1000 kroner til å kjøpe snop og tull og tøys, hadde jeg nok reagert, men et par sko? Her i huset er bursdagspenger og julegavepenger (men de får aldri penger i julegave) ungenes personlige penger. Jeg inndrar ikke en gave de har fått og bestemmer når de skal bruke den. Noe annet er dersom giveren øremerker pengene til sparing. Noe jeg aldri har opplevd. Nei, bursdagspenger skal de jammen meg få kjøpe seg noe de ønsker seg for, eller det som giveren har sagt at pengene skal gå til. Anonymkode: 75f82...e7e
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #10 Skrevet 20. januar 2020 Gaver til mine barn blir delt mellom sparekonto og konto de selv disponerer kort til. Penger på sparekonto skal i utgangspunktet brukes til førerkort, PCer osv. Altså dyre ting som krever sparing. Eldste barnet mitt kan godt ha noen tusen på brukskontoen sin om han f.eks.skal kjøpe nye klær, skal på tur med fotballag eller lignende. Da har vi på forhånd snakket om hva pengene kan brukes til. Han kunne fint blitt sendt på shopping for å kjøpe nye sko. Yngste barnet mitt har sjelden mer enn noen hundre kroner på kortet. Hun blir også sendt på shopping på egen hånd, men for å kjøpe rimeligere ting, bursdagspresanger til venner, en liter melk på vei hjem fra skolen osv. Ulike familier har ulik økonomi og ulik pengestyring. Jeg kan ikke pålegge andre familier å gi sine barn mer eller mindre penger. Jeg har heldigvis helt normal økonomi, når ungene mine klager over at andre får mer så forklarer jeg at verden dessverre av og til er urettferdig. Anonymkode: 30c73...5cb
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #11 Skrevet 20. januar 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Spiller det noen rolle hva som en vanlig? Og er det noe problem at vennen kjøpte seg et par sko til 1000 kr? Kanskje det var det han skulle i byen? Hadde han fått med seg 1000 kroner til å kjøpe snop og tull og tøys, hadde jeg nok reagert, men et par sko? Her i huset er bursdagspenger og julegavepenger (men de får aldri penger i julegave) ungenes personlige penger. Jeg inndrar ikke en gave de har fått og bestemmer når de skal bruke den. Noe annet er dersom giveren øremerker pengene til sparing. Noe jeg aldri har opplevd. Nei, bursdagspenger skal de jammen meg få kjøpe seg noe de ønsker seg for, eller det som giveren har sagt at pengene skal gå til. Anonymkode: 75f82...e7e Det gjør mine barn også, penger fra bursdager og jul er brukt til alt fra ipad til bmx-sykkel, og klær. Men det er ikke det samme som å la en 11-åring ha disse pengene på lommepengekontoen med kort. Da kan de fort bli brukt til skoleboller og potetgull, og det er jo ikke meningen. Men det hender ting er annerledes, f.eks fikk min 11-åring 500 kr inn på lommepengekontoen sin i julegave fra bestefar, så hun kunne kjøpe seg noe selv. Det er helt greit, hun brukte pengene på hm. Så det ene utelukker ikke det andre. Når mine får penger til bursdag og sparer til noe setter vi pengene på sparekontoen. Men det er en sparekonto de selv bruker, sparer og disponerer i samarbeid med oss foreldre. Anonymkode: 27e33...1da
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #12 Skrevet 20. januar 2020 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det gjør mine barn også, penger fra bursdager og jul er brukt til alt fra ipad til bmx-sykkel, og klær. Men det er ikke det samme som å la en 11-åring ha disse pengene på lommepengekontoen med kort. Da kan de fort bli brukt til skoleboller og potetgull, og det er jo ikke meningen. Men det hender ting er annerledes, f.eks fikk min 11-åring 500 kr inn på lommepengekontoen sin i julegave fra bestefar, så hun kunne kjøpe seg noe selv. Det er helt greit, hun brukte pengene på hm. Så det ene utelukker ikke det andre. Når mine får penger til bursdag og sparer til noe setter vi pengene på sparekontoen. Men det er en sparekonto de selv bruker, sparer og disponerer i samarbeid med oss foreldre. Anonymkode: 27e33...1da Hvorfor kan de ikke bruke pengene på skoleboller hvis det er det de ønsker seg? Anonymkode: 757ee...b6c
prekæs Skrevet 20. januar 2020 #13 Skrevet 20. januar 2020 Har ikke så mye penger på brukskontoen sin. Han har kun til planlagt forbruk på den kontoen. Sparepenger ellers står på annen konto, som han får av ved behov. Sist når han trengte ny telefon og oppgraderte til den han virkelig ønsket med spleis med oss. I disse tider kan dessverre også store beløp på brukskonto invitere til mas og krav fra difuse "venner".
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #14 Skrevet 20. januar 2020 Arendal er vel det mest belastede stedet i Norge. Reagerer mest på at to 11 åringer er alene i byen enn at den ene hadde 3000 på kortet 🤭 Anonymkode: c898a...e5b
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #15 Skrevet 20. januar 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Arendal er vel det mest belastede stedet i Norge. Reagerer mest på at to 11 åringer er alene i byen enn at den ene hadde 3000 på kortet 🤭 Anonymkode: c898a...e5b Skal ikke ungene få det minste frihet (på et senter mens far til kompisen gjorde noe annet) fordi det er et belastet miljø i byen? Skal de låses inn til de blir 18? Anonymkode: d3be6...ebb
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 20. januar 2020 #16 Skrevet 20. januar 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Arendal er vel det mest belastede stedet i Norge. Reagerer mest på at to 11 åringer er alene i byen enn at den ene hadde 3000 på kortet 🤭 Anonymkode: c898a...e5b Husk at folk også bor i sentrum av byer og at det er helt naturlig at 11 åringer beveger seg rundt der de bor. Dette er dessuten snakk om DAGTID
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #17 Skrevet 20. januar 2020 28 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Husk at folk også bor i sentrum av byer og at det er helt naturlig at 11 åringer beveger seg rundt der de bor. Dette er dessuten snakk om DAGTID At det er dagtid er det dårligste argumentet jeg har hørt. Miljøet eksisterer døgnet rundt. Anonymkode: c898a...e5b
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 20. januar 2020 #18 Skrevet 20. januar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: At det er dagtid er det dårligste argumentet jeg har hørt. Miljøet eksisterer døgnet rundt. Anonymkode: c898a...e5b Og mener du da at ingen 11-åring på noe som helst tidspunkt får oppholde seg uten anstand av voksne i Arendal sentrum?
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #19 Skrevet 20. januar 2020 8 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Og mener du da at ingen 11-åring på noe som helst tidspunkt får oppholde seg uten anstand av voksne i Arendal sentrum? Enig, dette er komisk. Jeg bor utenfor Oslo, og ville vurdert å la min datter dra inn dit på dagtid, når hun blir 11 år. Jeg fikk dra inn til Oslo som 11-åring selv, det fantes mer enn nok belastede miljøer da. Men jeg kan love deg at en normalt utrustet 11-åring fra et trygt hjem holder fokus på butikken hun skal i, ikke på å oppsøke byens heroinister eller andre belastede miljøer. Det er lurt å lære å navigere litt. Ellers blir det en bratt læringskurve når man er myndig og kan ferdes ute nattestid. Anonymkode: 6b136...651
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #20 Skrevet 20. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Arendal er vel det mest belastede stedet i Norge. Reagerer mest på at to 11 åringer er alene i byen enn at den ene hadde 3000 på kortet 🤭 Anonymkode: c898a...e5b Jada, selvfølgelig er det et belastet miljø også i denne byen, men at det er det mest belastede stedet i Norge har jeg ingen tro på. Dessuten, de som vanker i dette belastede miljøet står ikke å angriper 11-åringer på handletur altså De aller fleste byer, og mange tettsteder også, har et miljø hvor det vanker folk vi ikke vil barna våre skal bli venner med, men vi kan da ikke binde de fast i gjerdestolpen av frykt for disse. To 11-åringer som får lov å gå alene en runde på senteret mens pappa eller mamma ordner noen egne ærend er ikke i noen som helst fare. Anonymkode: 27e33...1da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå