Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #1 Skrevet 20. januar 2020 Kan foreldre kreve tilrettelegging? Datteren min kunne lese og skrive når hun begynte på skolen i høst, hun syntes skolen er kjedelig, det har jeg full forståelse for. Hvordan gå fram? Anonymkode: a2b3b...b62
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 20. januar 2020 #2 Skrevet 20. januar 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan foreldre kreve tilrettelegging? Datteren min kunne lese og skrive når hun begynte på skolen i høst, hun syntes skolen er kjedelig, det har jeg full forståelse for. Hvordan gå fram? Anonymkode: a2b3b...b62 Selvsagt skal elever ha tilrettelagt undervisning . Jeg regner med at du har en dialog om din datters utvikling med kontaktlærer ? Har det fremkommet hvordan hun ligger an der? Jeg ville begynt der i alle fall.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #3 Skrevet 20. januar 2020 Til en viss grad, ja. Du kan likevell ikke forvente å få ting akkurat slik du mener ville bære opprimalt. Anonymkode: cda70...981
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #4 Skrevet 20. januar 2020 Bare tenker at man ikke nødvendigvis skal legge seg på nivået til de som kan minst. Har inntrykk av at det er mange flinke elever som syntes skolen blir for «lett». Gjelder vel kanskje mest jentene i klassen til min datter. Anonymkode: a2b3b...b62
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #5 Skrevet 20. januar 2020 Det lureste er å ikke kreve noe først, da er folk ofte mer velvillige til å samarbeide. Begynn med å snakke med læreren og hør hva hun/ han mener. Hvis det bare er i lesing datteren din ligger foran er det jo veldig lett å tilpasse. Men det er også viktig å lære henne at noen ganger må man gjøre kjedelige ting. Gjentatt lesing er f. eks viktig for å komme videre i leseprosessen, men kan være veldig kjedelig. Hvis læreren ikke det villig til å tilpasse, kan du begynne med å be om forklaring på hvorfor og hvis grunnen ikke er god, kan du vurdere å begynne og kreve. Du kan også gjøre mye selv ved å bruke biblioteket og låne bøker der. Anonymkode: d0976...62a
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 20. januar 2020 #6 Skrevet 20. januar 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bare tenker at man ikke nødvendigvis skal legge seg på nivået til de som kan minst. Har inntrykk av at det er mange flinke elever som syntes skolen blir for «lett». Gjelder vel kanskje mest jentene i klassen til min datter. Anonymkode: a2b3b...b62 I første klasse vil det være stort spenn i både evner og modenhet. Nivået er mest sannsynlig ikke lagt på bunnlinja altså. I første klasse må man nødvendigvis starte på begynnelsen og alt skal læres. Jeg ville hatt litt is i magen og som sagt tidligere holdt tett dialog med kontaktlærer . Min minste er best i klassen nå i alle fag men det har ikke vært sånn siden starten i første. Han trengte litt tid på å føle seg frem og i 3 klasse eksploderte det og siden da har skolen vært superlett og han har flydd igjennom. Mange vil endre seg gjennom barneskolen og de som er flinkest i første vil ikke nødvendigvis være de flinkeste i 5 klasse. Det viktigste er å motivere din datter til læring og hvis du føler at du ikke blir hørt av lærer så må du bare stå på.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #7 Skrevet 20. januar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Bare tenker at man ikke nødvendigvis skal legge seg på nivået til de som kan minst. Har inntrykk av at det er mange flinke elever som syntes skolen blir for «lett». Gjelder vel kanskje mest jentene i klassen til min datter. Anonymkode: a2b3b...b62 De som «kan minst» har også krav på tilpasset opplæring. Og det er jo lærerens store utfordring. I løpet av en skoletime skal hun tilpasse både til den faglig svakeste, den faglig sterkeste OG alle varianter i mellom. Tilpassa opplæring er ikke en individuell rettighet, det er et undervisningsprinsipp der man prøver å tilrettelegge for alle elever innenfor fellesskapets rammet. Det sier seg selv at det ikke er så innmari enkelt. Men det er likevel noe man som lærer hele tiden skal ha i bakhodet. Og ja, det vil bli kjedelig for noen når læreren f.eks må forklare begreper som de fleste, men ikke alle, forstår. Men de som ikke forstår skal også henge med. Anonymkode: fd9e8...492
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå