Gå til innhold

Må jeg vente til kroppen min er ødelagt før jeg kan få innvilget delvis uføretrygd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har jeg forstått det rett da? 
 

Jeg har en diagnose der den aller beste medisin er å ta det med ro. Stress er den verste fienden for kroppen min. Jeg jobber fullt i et midt på treet stressende yrke, og har allerede byttet arbeid to ganger.  Jeg har forsøkt flere typer medisiner, siste nå var prednisolon, men det bedrer ikke tilstanden min. 
Jeg vet at hvis jeg får ta det med ro, blir jeg friskere, men det virker ikke som om det er et alternativ. 
 

Skal jeg bare kjøre på, da, og vente til kroppen bråstopper?

Anonymkode: 07e09...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva sier spesialisten du går til?

er det du som har skrevet før og har lupus? 
jeg har selv en kronisk diagnose og det beste du kan gjøre er å bestille tid hos spesialisten på sykehuset og legge fram hvordan du har det. Så kan han og fastlegen komme med forslag til tiltak.

 

ellers må man jo se på hjemmesituasjonen. Har du barn? Mange? Mye aktiviteter på kveldene? Hjelper mannen til hjemme? Få vaskehjelp? Minimere rot? Sende mann og barn til svigers/hytta innimellom så du får fred?

 

og når du har litt tid, bruk den fornuftig på hvile/avslapping. Ikke alltid på feks husarbeid. Få hjelp av en fysioterapeut til å finne et treningsopplegg til deg.

Anonymkode: b7acd...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva sier Nav da?

Anonymkode: fb9fb...bb0

Jeg har ikke kommet så langt som til nav ennå. Grunnen til det er at jeg ikke tør å ta det opp med fastlegen eller spesialisten jeg går til. De er alle så innmari positive og stå-på-minded, at jeg skammer meg for å tenke tanken. "Dette klarer vi, Mona, du som er så sterk fikser dette."

Pluss at da jeg var i kontakt med nav for noen år siden i forbindelse med jobbytte, sa veilederen min at hun hadde samme diagnose selv, og at hun fungerte fint i hverdagen. Jeg følte hun satte standarden for meg allerede da. 


HI

Anonymkode: 07e09...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva sier spesialisten du går til?

er det du som har skrevet før og har lupus? 
jeg har selv en kronisk diagnose og det beste du kan gjøre er å bestille tid hos spesialisten på sykehuset og legge fram hvordan du har det. Så kan han og fastlegen komme med forslag til tiltak.

 

ellers må man jo se på hjemmesituasjonen. Har du barn? Mange? Mye aktiviteter på kveldene? Hjelper mannen til hjemme? Få vaskehjelp? Minimere rot? Sende mann og barn til svigers/hytta innimellom så du får fred?

 

og når du har litt tid, bruk den fornuftig på hvile/avslapping. Ikke alltid på feks husarbeid. Få hjelp av en fysioterapeut til å finne et treningsopplegg til deg.

Anonymkode: b7acd...cd5

Spesialisten min er overbevist om at de skal finne en eller annen medisin som vil hjelpe meg. Jeg har prøvd to nå, og de gjorde bare ting verre. (Nei, jeg har ikke lupus.)

Ja, jeg har barn og mann, men de er greie og hjelper så mye de bare kan. Jeg ønsker ikke å legge noe mer på dem nå, de må jo få være barn og leve sine liv, ikke være pleiere for mammaen sin. 
 

En redusert stilling ville hjulpet - det er jeg overbevist om. Enten via delvis uføretrygd, eller at jeg må gå ned i stilling og tape penger på det. 
 

HI

Anonymkode: 07e09...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan ikke mannen ta over alt ansvaret hjemme en stund så får du slappet av? 

Anonymkode: 44382...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke kommet så langt som til nav ennå. Grunnen til det er at jeg ikke tør å ta det opp med fastlegen eller spesialisten jeg går til. De er alle så innmari positive og stå-på-minded, at jeg skammer meg for å tenke tanken. "Dette klarer vi, Mona, du som er så sterk fikser dette."

Pluss at da jeg var i kontakt med nav for noen år siden i forbindelse med jobbytte, sa veilederen min at hun hadde samme diagnose selv, og at hun fungerte fint i hverdagen. Jeg følte hun satte standarden for meg allerede da. 


HI

Anonymkode: 07e09...a32

Men er du så dårlig at du ikke klarer å jobbe, så må du jo ta det opp med de, det skal du ikke være redd for. Det er jo en hel mølle man skal gjennom, og uføre er jo uansett et stykke unna, og mest sannsynlig ikke noe som blir vurdert med en gang., først må arbeidsevnen din vurderes

Anonymkode: fb9fb...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har jeg forstått det rett da? 
 

Jeg har en diagnose der den aller beste medisin er å ta det med ro. Stress er den verste fienden for kroppen min. Jeg jobber fullt i et midt på treet stressende yrke, og har allerede byttet arbeid to ganger.  Jeg har forsøkt flere typer medisiner, siste nå var prednisolon, men det bedrer ikke tilstanden min. 
Jeg vet at hvis jeg får ta det med ro, blir jeg friskere, men det virker ikke som om det er et alternativ. 
 

Skal jeg bare kjøre på, da, og vente til kroppen bråstopper?

Anonymkode: 07e09...a32

Hva slags sykdom er det? 

Jeg har også "stress" som en trigger for reaksjonene mine. Jeg er 100% ufør, fordi arbeid ikke fungerer slik kroppen min er pr nå, og med de medisinene som eksisterer i dagens samfunn så fungerer jeg ikke godt nok til å kunne arbeide. 

Litt avhengig av hva det er du sliter med, så vil jeg ikke anbefale å kjøre kroppen til den stuper. For min del hadde dét vært katastrofalt, siden slik rovdrift hadde resultert i at jeg hadde ligget syk i senga, uten å kunne spise mat, og med store smerter. 

Jeg kan også ta prednisolon, da mot hevelser, men det hjelper jo kun i en liten periode og det er skadelig for kroppen, som du sikkert vet. 

Anonymkode: d6f8d...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva slags sykdom er det? 

Jeg har også "stress" som en trigger for reaksjonene mine. Jeg er 100% ufør, fordi arbeid ikke fungerer slik kroppen min er pr nå, og med de medisinene som eksisterer i dagens samfunn så fungerer jeg ikke godt nok til å kunne arbeide. 

Litt avhengig av hva det er du sliter med, så vil jeg ikke anbefale å kjøre kroppen til den stuper. For min del hadde dét vært katastrofalt, siden slik rovdrift hadde resultert i at jeg hadde ligget syk i senga, uten å kunne spise mat, og med store smerter. 

Jeg kan også ta prednisolon, da mot hevelser, men det hjelper jo kun i en liten periode og det er skadelig for kroppen, som du sikkert vet. 

Anonymkode: d6f8d...a02

Det er jeg enig med deg i, det gjorde jeg og det kostet meg mye, har aldri kommet meg tilbake i jobb.

Anonymkode: fb9fb...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags sykdom er det? 

Jeg har også "stress" som en trigger for reaksjonene mine. Jeg er 100% ufør, fordi arbeid ikke fungerer slik kroppen min er pr nå, og med de medisinene som eksisterer i dagens samfunn så fungerer jeg ikke godt nok til å kunne arbeide. 

Litt avhengig av hva det er du sliter med, så vil jeg ikke anbefale å kjøre kroppen til den stuper. For min del hadde dét vært katastrofalt, siden slik rovdrift hadde resultert i at jeg hadde ligget syk i senga, uten å kunne spise mat, og med store smerter. 

Jeg kan også ta prednisolon, da mot hevelser, men det hjelper jo kun i en liten periode og det er skadelig for kroppen, som du sikkert vet. 

Anonymkode: d6f8d...a02

Jeg har en kronisk mage/tarmsykdom. Mye smerter, diare, mangler massevis av vitaminer og mineraler, alltid slapp og sliten.

Vet at prednisolon ikke kan brukes over tid, og bra er det, for den er helt j....

Hvordan var din prosess, da? Har du det bedre nå?

HI

Anonymkode: 07e09...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en kronisk mage/tarmsykdom. Mye smerter, diare, mangler massevis av vitaminer og mineraler, alltid slapp og sliten.

Vet at prednisolon ikke kan brukes over tid, og bra er det, for den er helt j....

Hvordan var din prosess, da? Har du det bedre nå?

HI

Anonymkode: 07e09...a32

Hva tenker du på med prosess? Jeg har vært under utredning i 4 år, uten å komme et babyskritt videre engang. 

Lider mest sannsynlig av en sykdom så sjelden at det ikke finnes norske leger med kompetanse på det området. 

Etter egen research fant jeg på amerikanske nettsider en medisin. Kom i kontakt med en svenske, samme sykdom, som gikk på medisinen. Spurte om den etc., og fikk fastlegen til å skrive resept.

Den er ikke registrert, så må betale alt ut av egen lomme. 2000 pr boks! 

Rett etter at jeg startet med medisinen, så ble jeg uføretrygdet (før jul i fjor), og ja. Det hjelper å få den roa. Så det kan jeg anbefale. 

Jeg hadde slike symptomer du beskriver (mage/tarm) i tillegg til masse annet. Blødde i magen, måtte på koloskopi, men denne medisinen hjelper mot slikt. Nå skal jeg følges opp hos legen mtp blod i tarmen (hadde det i ca 4-5 mnd, skal se om medisinen har stoppet det), men jeg kan virkelig anbefale å i alle fall få delvis uføre. Nå!

Ikke etter at du har kollapset, for da er det ikke sikkert du reiser deg igjen så lett. 

Anonymkode: d6f8d...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke alltid sammenligne deg med andre. Jeg har tre i min nærmeste krets med Chrons. Den ene er min bror. Han fikk sykdommen under en tøff utdannelse og fullførte med glans (selv om legene mente han var for syk for eksamen). Han jobber nå i et yrke som i utgangspunktet er stressende, men han er selv verdens roligste person, og lar seg ikke stresse. I tillegg er han aktiv idrettsutøver. Min ene venninne fikk diagnosen midt i doktorgraden. Hun fullførte på under «normal» tid, noe som i seg selv omtrent er en bragd. Har senere spesialisert seg, og er i full jobb. Min andre venninne ble syk på vgs, og har vært ufør siden. Samme sykdom har ulik alvorlighetsgrad, og mennesker takler sykdom ulikt. Vi er dessuten mer enn bare den eventuelle diagnosen vår. Andre ting i livet er med på å dra oss i den ene eller andre retningen. Min uføre venninne opplevde for eksempel en tøff skilsmisse mellom foreldrene, og vokste opp med en psykisk syk stefar. Senere var hun selv i et voldelig forhold, og hennes søster tok livet av seg. Du vet best selv hvor din tålegrense går. 

Anonymkode: 99d40...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tolker deg feil, men jeg føler du nesten er litt bitter eller sint på legen/spesialisten din, Hi? Du spør om du må kjøre deg helt i senk, ødelegge deg fullstendig før du kan få uføretrygd.

Men med å spørre slik så begynner du jo i helt feil ende. Slik det er nå er det du selv som stopper deg fra å få den roen du ev. trenger - fordi du velger å ikke ta opp det tydelig opp med dem. Hvis du ikke er helt ærlig med dem om hvor mye du faktisk sliter, da kan du heller ikke forvente at de gjør noe mer enn de allerede gjør - forsøker å finne måter å hjelpe deg på.

Så om du mener du trenger å roe ned, da er dette opp til deg, DU må ta det opp med fastlegen din og med spesialisten neste gang du er der!

Og veien å gå er jo ikke fra 100 % jobb til uføretrygd. Da er det (som regel) sykemelding en stund, så over på aap, ev. forsøke ulike arbeidsprosenter, og så, om det ikke fungerer å øke prosenten igjen, ev. uføretrygd.

Men det er DU som må sette i gang prosessen - du kan ikke være irritert, bitter eller nesten sint på legene når du selv velger å ikke være helt oppriktig med dem om hvor mye du faktisk sliter. Den som hindrer deg nå fra å ev. jobbe mindre med sykemelding, det er du selv. Så bestill deg en time til legen og vær helt ærlig om hvor tøft du har det!

Anonymkode: 40d5b...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en kronisk mage/tarmsykdom. Mye smerter, diare, mangler massevis av vitaminer og mineraler, alltid slapp og sliten.

Vet at prednisolon ikke kan brukes over tid, og bra er det, for den er helt j....

Hvordan var din prosess, da? Har du det bedre nå?

HI

Anonymkode: 07e09...a32

Du MÅ fortelle gastrolegen hvordan du har det. Evt må du ringe poliklinikken å be om en ny gastrolege viss den du har ikke hører på deg.

 

har du prøvd biologiske medisin? Viss du har prøvd det neste så kommer det mest sannsynlig en ny nå 1.2. Gastrolegen setter deg ikke på biologiske medisin om du ikke forklarer hvordan du har det.

 

jeg har crohns og kjenner flere med det. Noen er i full jobb med biologiske medisin. Jeg selv ble ufør. Jeg hater å være ufør, men gastrolegen var klar på at jeg har en kompleks og alvorlig sykdom. Ble ufør på 5 dager, rakk verken maksdato eller å gå på aap, ikke arbeiddutprøving osv.

 

be om en utvidet blodprøvepakke for crohns. Denne vil vise alt av vitaminer og mineraler. Når til du ferkaltest sist og hva viste denne? D-vitamin Og jern bør du ligge høyt på. Husk du ikke skal ta jerntabletter men få jern intravenøst. 
be gastrolege eller fastlege om en delvis sykemelding. Ikke kjør deg i grøfta, crohns er skummel slik.
 

Det er ingen som ringer deg og spør hvordan du har det. Sier du OK, så tror de på deg så lenge prøvene er fine. Mulig du har fatique, en kjent bivirkning for crohns og ulcerøs colitt. Er det lenge til time så ring poliklinikken, be om å snakke med avdelingssykepleier eller en ibdsykepleier og fortell nøyaktig hva du sliter med og be om hjelp. Noter gjerne ned på forhånd så du husker hva du skal si.

Anonymkode: b7acd...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du MÅ fortelle gastrolegen hvordan du har det. Evt må du ringe poliklinikken å be om en ny gastrolege viss den du har ikke hører på deg.

 

har du prøvd biologiske medisin? Viss du har prøvd det neste så kommer det mest sannsynlig en ny nå 1.2. Gastrolegen setter deg ikke på biologiske medisin om du ikke forklarer hvordan du har det.

 

jeg har crohns og kjenner flere med det. Noen er i full jobb med biologiske medisin. Jeg selv ble ufør. Jeg hater å være ufør, men gastrolegen var klar på at jeg har en kompleks og alvorlig sykdom. Ble ufør på 5 dager, rakk verken maksdato eller å gå på aap, ikke arbeiddutprøving osv.

 

be om en utvidet blodprøvepakke for crohns. Denne vil vise alt av vitaminer og mineraler. Når til du ferkaltest sist og hva viste denne? D-vitamin Og jern bør du ligge høyt på. Husk du ikke skal ta jerntabletter men få jern intravenøst. 
be gastrolege eller fastlege om en delvis sykemelding. Ikke kjør deg i grøfta, crohns er skummel slik.
 

Det er ingen som ringer deg og spør hvordan du har det. Sier du OK, så tror de på deg så lenge prøvene er fine. Mulig du har fatique, en kjent bivirkning for crohns og ulcerøs colitt. Er det lenge til time så ring poliklinikken, be om å snakke med avdelingssykepleier eller en ibdsykepleier og fortell nøyaktig hva du sliter med og be om hjelp. Noter gjerne ned på forhånd så du husker hva du skal si.

Anonymkode: b7acd...cd5

Hva heter den nye medisinen?

Anonymkode: 39ee3...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva heter den nye medisinen?

Anonymkode: 39ee3...44d

Stelera heter den. Blir godkjent til bruk 1.2.

Anonymkode: b7acd...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stelera heter den. Blir godkjent til bruk 1.2.

Anonymkode: b7acd...cd5

Takk! 🙂

Anonymkode: 39ee3...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen for gode og utfyllende svar! 🙏

Jeg skal fortelle legene hvordan ståa er ved neste anledning. Takk. 
 

HI

Anonymkode: 07e09...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en kronisk mage/tarmsykdom. Mye smerter, diare, mangler massevis av vitaminer og mineraler, alltid slapp og sliten.

Vet at prednisolon ikke kan brukes over tid, og bra er det, for den er helt j....

Hvordan var din prosess, da? Har du det bedre nå?

HI

Anonymkode: 07e09...a32

Men det finnes annen behandling enn prednisolon for kroniske mage-tarm problemer. Jeg har crohns og leddgikt og fungerer nå fint i arbeidslivet etter at jeg begynte med biologiske medisiner. 
Du har skrevet her tidligere at du ikke ønsker dette. Du kan ikke forvente å bli ufør hvis du ikke prøver ut behandling som er anbefalt. 

Anonymkode: b963a...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det finnes annen behandling enn prednisolon for kroniske mage-tarm problemer. Jeg har crohns og leddgikt og fungerer nå fint i arbeidslivet etter at jeg begynte med biologiske medisiner. 
Du har skrevet her tidligere at du ikke ønsker dette. Du kan ikke forvente å bli ufør hvis du ikke prøver ut behandling som er anbefalt. 

Anonymkode: b963a...505

Biologisk medisin er gull verdt.
Man bør ikke lese bivirkninger, har du feks lest bivirkningene på en Paracet? 
Enig i dette, du får aldri ufør uten å prøve biologiske medisin. 

Anonymkode: b7acd...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må ikke stå på til kroppen er helt ødelagt :) Jeg fikk innvilget gradert ufør omtrent i det sykepengeretten gikk ut. Selvfølgelig er hver sak individuell og behandles deretter. Jeg begynt med time hos fastlege og ba om møte med nav. Deretter gikk det slag i slag og nå kan jeg være meg, mamma, kone OG kollega som er tilstede :) Masse lykke til ❤️

Anonymkode: c9d90...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hei! Hvordan går det nå? Har du kommet noen vei med NAV?😃

Anonym bruker skrev (På 20.1.2020 den 12.55):

Tusen takk alle sammen for gode og utfyllende svar! 🙏

Jeg skal fortelle legene hvordan ståa er ved neste anledning. Takk. 
 

HI

Anonymkode: 07e09...a32

 

Anonymkode: 6cb43...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...