Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #1 Skrevet 20. januar 2020 Har levd på mellom 800 og 1000 kcal daglig i 2 uker nå. Gikk ned 1.7 kg første uka men gikk opp 1 kg uka som var🤔 Hvordan er dette mulig? Har ikke jukset... Anonymkode: a5cda...768
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #2 Skrevet 20. januar 2020 Vet du hvor du er i syklusen? Jeg går opp før mensen, uansett om jeg ikke spiser noenting😅 Anonymkode: e8593...404
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #3 Skrevet 20. januar 2020 Vært gjennom en skikkelig vond periode o slankingen nå. Har vært dritflink til å holde meg til planen. Ikke gått ned et gram på en måned. Siste 14 dagene har jeg tatt pause. Ikke vært helt villmann men spist normal sunn mat i normale mengder, på fredag viste vekt 1,5 kg nedgang. 😳 Skjønner meg ikke på slanking og kropp jeg. Det jeg skjønner er at kroppen er rar og at det er viktig med rett mengde kalorier. Anonymkode: fd6e8...a8f
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #4 Skrevet 20. januar 2020 Har fjernet livmor så kan ikke skylde på mensen🙈 Nei synes dette var rart... Hi Anonymkode: a5cda...768
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #5 Skrevet 20. januar 2020 Det kan være mange årsaker. Du kan spise flere kalorier selv om du ikke spiser sukker. Du kan spise mer salt som binder vann. Du kan ha begynt å trene som kan binde vann og karbohydrater. Du kan være forstoppet og sikkert mye mer. Anonymkode: f4590...90f
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #6 Skrevet 20. januar 2020 TJa, om noen kan forklare meg kalorier ut og inn sånn akkurat helt korrekt hvordan det funker hadde JEG blitt glad i hvert fall!!!. Jeg gikk ned 10 kilo fra okt/nov 2018 til mai/juni 2019 uten at jeg hadde gjort noe annerledes enn før.... Har alltid jobbet for å holde vekta,- men har hatt stabil vekt, med faste svingninger,- siden jeg fikk sistemann i 2007. I perioden januar til mai så går jeg alltid opp 3 til6 kilo grunnet arbeidet jeg har med overtid og dårlig søvn, og tar av disse i løpet av få uker når perioden er ferdig. Spiser alltid litt magrere, mindre sukker OG mindre mengde denne perioden, samt er påpasselig at det blir MINST like mye trening som resten av året. Terskelen for å hoppe over /Kutte ned på ei trening er en god el høyere denne perioden. Men ingenting hjelper. Men har jo fortsatt av den enkle grunn at jeg vil vekt oppgangen skal bli så liten som mulig. Før plutselig i fjor altså, da vekta nærmest raste ned... Så kom juni og etter hvert ferietid,- og da stabiliserte vekta seg og jeg levde som vanlig og tenkte at jeg nå kom til å gå opp noen kilo for å møte "mattchvekta mi",- i stedet for å gå ned alle kilo jeg har brukt å legge på meg i denne perioden. Men neida. Tre uker på ferie med god mat, alkohol, late dager i sola (trener hver dag da- men gjør jo det til vanlig også,- så ikke noe ekstra ) og vekta var akkurat den samme da jeg veide meg ei drøy uke etter hjemkomst. Hadde ei ferieuke likedann i høstferien også, men vekta fortsatt på minus 10 kilo. OG levde som før,- altså, passer på hva jeg spiser og hvor mye,- for veldig fornøyd med den sårt tiltrengte nedgangen der. Plutselig,- fra slutten av oktober og fremover så kom vekta sigende på. For å stoppe dette så kuttet jeg ALL "førjulskos" jeg har brukt å unne meg i desember (bruker ikke være mye, men bitelitt ekstra i ukedagene, noe somer fy-fy resten av året), samt holdt på treningsregimet mitt,-( noe jeg også "slakker ned på" i desember grunnet mye som skjer og ønsket tid med barna.) Men vekta gikk opp og opp. Skjerpet meg også en god del i jula mot vanlig, største kaloriinnskrenking var nok gjennom alkohol. Flere dager helt uten, kun vann og sukkerfri brus (til utskeielse) som drikke, mot så og si daglig inntak til vanlig... Og selvsagt litt mer påpass med snop også,- og jeg trente,- mer enn før. Fra 21.desember til 1.januar hadde jeg jogget 110km totalt (9 dager av 12 jeg var ute og jogget), samt hatt tre lengre (50 min )styrkeøkter, styrke de dager jeg ikke løp. Vanligvis jogger jeg turer på 5-8km disse dagene jeg er ute og styrkeøktene er av type Jillian Michaels 25min utgave... Nå er vi ute i januar, vekta fortsetter å sige på, og jeg vet ikke mine arme råd. Nå skal jeg sannsynligvis starte med de 3 til 6 kilo jeg legger på meg til vanlig denne tiden av året i tillegg,- og da vil jeg være all.-time high før mai er over.. .Og jeg har som sagt hatt fast vekt, som til stadighet har krevd min oppmerksomhet for å holdes, så jeg har en viss peil på hva som forårsaker oppganger og nedganger i min kropp, men det siste drøye året har jeg mistet ALL kontroll. Det er fælt! Å miste kontroll da jeg gikk ned,- var i og for seg helt greit. For jeg trengte det,- men når vekta kommer ut av kontroll ANDRE veien,- da sliter jeg...HAr testet stoffskiftet, både da jeg gikk ned og nå og det er stabile verdier der. Jeg er ikke i overgangsalder, heller ikke noe som tyder at jeg kommer der nærmeste år. (testet det også). Så kalorier ut og inn stemmer nok. Men bare til et visst punkt. Noen sier at en kalori ikke er en kalori,- og tenker det er eneste forklaring jeg kan finne. At jeg f.eks ikke forbrenner kalorier fra brød like bra. At en kalori fra ei brødskive blir som 3 i min kropp,- for å si det sånn,- bare at det ikke er brødet da. Siden jeg knapt spiser brød.... Venter spent på ekspertsvar her,- plutselig kommer det et tips eller en teori jeg selv ikke har tenkt på,- også funker det! Er såpass desperat nå at jeg prøver det meste,- såfremt det ikke går ut på å stoppe å spise helt eller spise gråstein og spiker Anonymkode: 41541...200
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #7 Skrevet 20. januar 2020 Det er mye som kan påvirke forbrenningen din og næringsopptaket ditt. Kalorier ut og inn gjelder selvfølgeøig fortsatt. Anonymkode: f4590...90f
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #8 Skrevet 20. januar 2020 Du underrapporterer. Ta kontakt med ernæringsfysiolog. 800 kcal er alt for lite på en dag, og du spiser antagelig langt mer enn du tror. Ekspertsvar får du ikke her inne - så ta for all del kontakt med ernæringsfysiolog! Anonymkode: e6b92...118
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #9 Skrevet 20. januar 2020 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du underrapporterer. Ta kontakt med ernæringsfysiolog. 800 kcal er alt for lite på en dag, og du spiser antagelig langt mer enn du tror. Ekspertsvar får du ikke her inne - så ta for all del kontakt med ernæringsfysiolog! Anonymkode: e6b92...118 Enig - ta kontakt med ernæringsfysiolog. Det sagt, jeg har en kropp som går av hengslene om jeg spiser for lite eller det som blir "feil" for min kropp. Kaloritelling fungerer ikke for meg, det fører til et stress i min kropp, mer ustabilt blodsukker - og vektøkning, noe som jo burde være "umulig" når man egentlig ligger i underskudd på kalorier. For meg er stabilt blodsukker viktigere enn antall kalorier, og også at hvert eneste måltid er et komplett måltid med nok grønnsaker, proteiner og riktig fett. Mellommåltid fungerer heller ikke for meg hvis de ikke er sammensatt på samme måten. Hadde jeg spist slik en annen har beskrevet i dag eller i går, med bl.a. to frukter hver dag, brød, yoghurt, rosiner daglig, da kunne jeg hatt stort kaloriunderskudd og likevel lagt på meg. Jeg må også være i nok aktivitet daglig for at blodsukkeret mitt skal holde seg stabilt. Uten nok aktivitet blir det bare tull i systemet. Søvn påvirker også. Og stress. Ergo er kropp, helse, vekt styrt av langt, langt mer enn bare "kalorier inn og kalorier ut" (som forøvrig er en utdatert linje). Man må finne ut hvordan egen kropp fungerer, hva man tåler og ikke tåler for å hjelpe kroppen til å nå og stabilisere seg på en normal vekt. Alle disse kurene gjør ofte vondt verre, fordi man ikke har et bevisst forhold til hva egen kropp fungerer best med, bare følger en mal som langt fra passer alle. Anonymkode: c28dc...921
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #10 Skrevet 20. januar 2020 Jeg underrapporterer ikke! Fører absolutt alt inn i kaloriteller;til og med hva jeg steker maten i osv. Jeg går/løper i 60 min hver dag å som helsepersonell sitter jeg ikke på ræva på jobben heller.... Har ikke synlig vann i kroppen å obstipert kan jeg ikke si at jeg er... Hi Anonymkode: a5cda...768
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #11 Skrevet 20. januar 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg underrapporterer ikke! Fører absolutt alt inn i kaloriteller;til og med hva jeg steker maten i osv. Jeg går/løper i 60 min hver dag å som helsepersonell sitter jeg ikke på ræva på jobben heller.... Har ikke synlig vann i kroppen å obstipert kan jeg ikke si at jeg er... Hi Anonymkode: a5cda...768 Da er du kanskje som meg, hvor kroppen går inn i en stressreaksjon når den får for lite mat og heller legger på seg. Hvis du jobber som helsepersonell og i tillegg går/løper en time daglig ligger du langt under det du burde, til og med for å gå ned i vekt. Du driver rovdrift på kroppen din, da er det ikke rart om den motarbeider deg. Anonymkode: c28dc...921
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #12 Skrevet 20. januar 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg underrapporterer ikke! Fører absolutt alt inn i kaloriteller;til og med hva jeg steker maten i osv. Jeg går/løper i 60 min hver dag å som helsepersonell sitter jeg ikke på ræva på jobben heller.... Har ikke synlig vann i kroppen å obstipert kan jeg ikke si at jeg er... Hi Anonymkode: a5cda...768 Kanskje du er sånn som jeg? Jeg går opp eller bom stille hvis jeg har kaloriunderskudd. Eneste måte for meg å gå ned i vekt /holde vekt er lite karbo og mye fett. Jeg synes DET er merkelig. Jeg har tynne ben, hofter, ansikt osv og legger kun på meg på magen. Jeg gikk ned 15 kg på 9 uker i fjor ( fra 73 til 58). Gikk ned 2 cm på lårene (som var tynne fra før), mens magen gikk jeg fra 100-110 cm til 60 cm. Jeg tåler ikke sukker, det setter seg rett på magen. Anonymkode: dc259...57e
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #13 Skrevet 20. januar 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Har fjernet livmor så kan ikke skylde på mensen🙈 Nei synes dette var rart... Hi Anonymkode: a5cda...768 Det har jeg også, men jeg har fortsatt en "menssyklus", så hver 4. uke går jeg ikke ned i vekt. Anonymkode: 4ef95...897
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #14 Skrevet 20. januar 2020 Det er på magen det sitter hos meg også... kun der🙈🙈 Hi Anonymkode: a5cda...768
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #15 Skrevet 20. januar 2020 Syns du driver rovdrift på deg selv jeg. Kanskje du kunne vurdert 5:2 dietten? Da spiser du normalt 5 dager og har 2 dager der du ligger på max 500 kcal. På det viset får du ukentlig kaloriunderskudd samtidig som du får nok de dagene du trener. Anonymkode: 88f05...f53
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #16 Skrevet 21. januar 2020 På 20.1.2020 den 8.47, Anonym bruker skrev: Har fjernet livmor så kan ikke skylde på mensen🙈 Nei synes dette var rart... Hi Anonymkode: a5cda...768 Men har du eggstokker fortsatt? Jeg har også fjernet livmor, men eggstokkkene oppfører seg helt som før. Jeg går opp i vekt når jeg egentlig skulle hatt mens, kroppen holder på syklusen som før. Bare at jeg slipper å blø. (Det er rimelig fantastisk! Jeg er så fornøyd😅) Anonymkode: 9d7bb...357
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #17 Skrevet 21. januar 2020 Kroppen din tror det er hungersnød og har skrudd ned forbrenningen. Du bør nok øke kalorinntaket litt Anonymkode: d2fa0...9a1
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #18 Skrevet 21. januar 2020 Du spiser rett og slett altfor lite! Du må opp til minst 1300 kcal hver dag. Nå tviholder kroppen på alt den får i ren og skjær panikk. Om du fortsetter som du gjør nå, vil du gå ned til slutt, men med en gang du øker igjen, vil vekten også sprette opp. Og du kan ikke leve på så lite kalorier over tid heller fordi kroppen rett og slett for i seg for lite næring og energi til å fungere. Du kan prøve min metode, ganske enkelt kutte ut frokost og selvfølgelig passe litt på mengde ellers også (og null søtsaker og snacks). Nå spiser jeg lunsj, middag og kvelds, blir skikkelig mett til hvert måltid sånn at jeg ikke orker mer heller, men får likevel ikke i meg mer enn ca 1300 kcal. Har gått ned 4,5 kg på tre uker. Anonymkode: 2aab1...689
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2020 #19 Skrevet 21. januar 2020 Igjen: Ta kontakt med ernæringsfysiolog! Anonymkode: e6b92...118
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå