Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #1 Skrevet 19. januar 2020 Hei! Jeg har sunget hele mitt liv, men har kun fått sporadisk sangundervisning, så teknisk er jeg ikke veldig trent. Uansett, nå skal bandet mitt spille på fredag, og typisk har jeg blitt forkjølet😬. Er redd for at stemmen skal bli hes, tørr eller verre. Er det noe jeg kan gjøre for å forebygge dette? Vi skal øve i morgen, men utover dette skal jeg hvile stemmen mest mulig. Er det noe annet jeg kan gjøre? Medikamenter? Stemmeøvelser? På forhånd takk! Anonymkode: a8da1...75f
Optatium Skrevet 19. januar 2020 #2 Skrevet 19. januar 2020 Varme opp godt, ikke anstreng stemmen, vil så mye du kan, spis honning og varm te☺️
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #3 Skrevet 19. januar 2020 2 minutter siden, Optatium skrev: Varme opp godt, ikke anstreng stemmen, vil så mye du kan, spis honning og varm te☺️ Takk! Skal prøve. Har hørt at noen drikker kremfløte, hva tenker du om det? Anonymkode: a8da1...75f
Optatium Skrevet 19. januar 2020 #4 Skrevet 19. januar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk! Skal prøve. Har hørt at noen drikker kremfløte, hva tenker du om det? Anonymkode: a8da1...75f Melkeprodukter er slimproduserende, så jeg drikker aldri det om jeg har vondt i halsen, så vet ikke hva slags annen effekt det har.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #5 Skrevet 19. januar 2020 Mannen er vokalist. Han sverger til peppermynteolje i varmt vann. Fås på apotek blant annet 👍 Anonymkode: f08c2...90d
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #6 Skrevet 19. januar 2020 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mannen er vokalist. Han sverger til peppermynteolje i varmt vann. Fås på apotek blant annet 👍 Anonymkode: f08c2...90d Takk for tips! Anonymkode: a8da1...75f
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #7 Skrevet 19. januar 2020 1 time siden, Optatium skrev: Melkeprodukter er slimproduserende, så jeg drikker aldri det om jeg har vondt i halsen, så vet ikke hva slags annen effekt det har. Godt poeng.. kanskje best å styre unna. Anonymkode: a8da1...75f
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #8 Skrevet 19. januar 2020 Flaske med varmt vann, slik som her https://www.ostlendingen.no/ringsaker-blad/fikk-stemmen-tilbake-etter-4-5-ar-uten-en-lyd/s/2-2.2757-1.4001741 Anonymkode: b181b...c80
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #9 Skrevet 19. januar 2020 Sangerkollegaer sverger til propolis (helsekost) og mengder med ananasjuice. God bedring 😊 Hilsen kulturskole-ansatt Anonymkode: a418a...e9c
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #10 Skrevet 19. januar 2020 Hei, jeg er sangpedagog. Én ting først: spis eller drikk akkurat hva du vil, for det er ikke magesekken eller svelget som lager lyden. Den delen av halsen som står for lydproduksjonen, blir ikke truffet av mat eller drikke, unntatt når du ved et uvel får noe i vranghalsen. (Som jeg ikke anbefaler 😆) Og ligg selvsagt unna ting du er allergisk mot. Mht øving så ville jeg IKKE ha øvd for fullt volum i morgen, hvis infeksjonen er i startfasen. Det er det ømmeste punktet. Hva med å møte opp til øving og heller lytte til bandet og prøve å øve låtene inni hodet; til nød markere melodien veldig svakt? Eller bytte øvedag til torsdag? Det skjer mye på 5 dager mht en forkjølelse. Jeg tenker at en varmeflaske på brystet, og kanskje dampbehandling, kan hjelpe deg hvis du fortsatt er hes og hostete på onsdag. Men i mellomtiden kan du spise og drikke alt hva du vil, kremfløte om så, men hvil kroppen, hvil stemmen og hold deg varm. Anonymkode: f2e0a...66e
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #11 Skrevet 19. januar 2020 Jeg ville definitivt ikke sunget på øvelsen i morgen. 🤭 Ellers sverger jeg til eukalyptushonning (gurgler før jeg svelger), og fonasjonsrør med lunkent vann. Anonymkode: c3115...55f
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #12 Skrevet 19. januar 2020 1000 mg c vitamin om det ulmer. En slunk og vips forkjølelse borte 👍 Anonymkode: 1039d...759
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #13 Skrevet 20. januar 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Flaske med varmt vann, slik som her https://www.ostlendingen.no/ringsaker-blad/fikk-stemmen-tilbake-etter-4-5-ar-uten-en-lyd/s/2-2.2757-1.4001741 Anonymkode: b181b...c80 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville definitivt ikke sunget på øvelsen i morgen. 🤭 Ellers sverger jeg til eukalyptushonning (gurgler før jeg svelger), og fonasjonsrør med lunkent vann. Anonymkode: c3115...55f Må si noe om det her fonasjonsrør i vann-trikset. Jeg har sett meg litt lei på at det skal erstatte alt mulig annet. Det er ikke en kur mot verken forkjølelse, heshet, anstrengelse eller dårlig teknikk. Det er en øvelse eller et virkemiddel som er utviklet av logopeder, for å bevirke en positiv effekt på ett eneste felt: dem som trenger utblokking av vokaltrakten under kontrollerte forhold. Selv brukte jeg det i en periode, det vil si, jeg ble satt til å bruke det etter å ha vært sykmeldt i flere uker med en stemmevanske som ga meg "split voice" etter uker med overanstrengelse og feil stemmebruk på turné. Logopeden ga meg innføring i hvordan det skal brukes, hvor ofte og hvor mye, og jeg kom tilbake til mer veiledning hos henne etter 6 måneder. Og da skulle jeg slutte med fonasjon i vann, og bare fortsette med vanlig øvelse. Men nå spres denne greia som en universalkur. Noen har fått hjelp av den, og sprer det videre uten at de selv er logopeder eller har en grunnleggende kunnskap om stemmeanatomi. Det blir en form for hviskeleken... Og det er vel logisk at en og samme ting ikke kan fungere som et tips mot «alt»? Hvis du gikk til legen med migrene, beinbrudd og lungebetennelse, så ville han kanskje gi deg antibiotika mot det sistnevnte, men du ville neppe forvente at medisinen skulle kurere migrenen og beinbruddet også? Anonymkode: f2e0a...66e
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2020 #14 Skrevet 20. januar 2020 Wow, takk for mange gode tips!! Dette forumet har også mye gull i seg ❤️ Jeg skal si til bandet at jeg må være forsiktig i dag. Tror ikke vi klarer å skifte dag, dessverre. Litt kjedelig siden det skulle være generalprøve, men det er jo viktigere å spare stemmen. Igjen, hjertelig takk! Anonymkode: a8da1...75f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå