Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #1 Skrevet 19. januar 2020 Hei. Jeg var på legevakten i helgen. Har sannsynligvis fått kikhoste. Skal ta kikhostetest hos fastlegen i morgen. Dette unner jeg ikke min verste fiende. Jeg har hyppige anfall kveld og om natten der jeg kiker og kaster opp slim i opp til 20 min pr anfall. Helt forferdelig å ikke få puste. Det hele startet for 2 -3 uker siden med vanlig, men dyp, tørrhoste nattestid. Jeg har dermed gått på jobb som vanlig for jeg har jo ikke følt meg syk. Jeg er frisk på dagtid og disse anfallene kommer ikke da. Har ikke hatt feber, men i går kveld har jeg målt temperatur rektalt til 38,1. Det jeg lurer på er hvor lenge dere kiket og om dere kunne gå på jobb. Jeg jobber med mennesker, også små, og er jo nå livredd for at jeg har smittet noen. Skal selvfølgelig snakke om dette med legen i morgen, men er jo nå redd for at jeg må være hjemme fra jobb i uke og månedsvis. Anonymkode: 9c3cf...859
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #2 Skrevet 19. januar 2020 Jeg jobbet på småbarnsavdeling i barnehage når legen mistenkte at jeg hadde kikhoste, var aldri snakk om at jeg måtte sykmeldes. Men jeg hadde ikke kikhoste heldigvis. Anonymkode: 03f3f...ff2
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #3 Skrevet 19. januar 2020 Kollegaen min fikk det for noen år side. Hun holdt på i 4 mnd. Var ikke syk sånn ellers, men er jo kjempe slitsomt. Hun var på jobb, vi jobber på legekontor, men holdt seg unna pasienter en viss tid. Den smitter i ca 3 uker står det på NHI sine sider. Anonymkode: 181a7...2c3
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #4 Skrevet 19. januar 2020 Søsteren min fikk det og hun hostet i over 3 mnd. Ble jo sakte men sikkert bedre, men tok lang tid før hosten slapp helt taket. Hun var ikke sykemeldt, for når de fant ut hva det var smittet hun ikke lenger. Det er vel de første ukene du er smittsom? Anonymkode: 38141...928
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #5 Skrevet 19. januar 2020 Tre stk i huset her hadde det. Ene barnet testet vi en uke etter hoste, hun hoster vanligvis lite når hun er syk uansett hva så vi merket det var noe rart. Siden vi viste naboen ogsønnen hennes som gikk i klassen til barnet hadde det tok vi turen til legen. Det var kikhoste. Meg og mannen fikk beskjed om å komme ned ved første host. Noe vi gjorde etter få dager begge to. Vi slapp nok veldig billig unna dette siden vi sjekket det så tidlig. Meg og mannen ble vel ikke dårlige, hostet litt men ikke mer enn ved en vanlig forkjølelse. I fikk medisiner så tidlig at vi ikke følte oss noe syke, hostingen var heller ikke plagsom. Barnet hostet mer, men hun var slettes ikke ille. Siden hun ellers aldri hoster så mente hun at hun var kjempesyk om hun våknet en gang om natten for å hoste. (Hun ble syk i den værste dramaalderen) Nabokona var sengeliggende i to uker. Hun fikk ikke i seg næring siden hun hostet konstant. Hun brukte flere mnd på å bli frisk. Sønnen brukte også lang tid på å bli frisk, men ikke så ille som moren. Supert dette kom opp for nå kom jeg på at det er på tide åla ene barnet her få sprøyta igjen. Hennes har gått ut på data og gidder ikke å få sånt i hus igjen når vi kan slippe unna det. Syns det igrunn er rart denne sprøyten ikke blir gitt siste året på ungdomskolen siden den forrige nesten har gått ut på dato. Hmm.. det betyr at minste burde få også. Anonymkode: 0a9c6...38e
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #6 Skrevet 19. januar 2020 Gutten her var syk med kikhoste fra januar til midten av april. Han hostet ut all pust og ble blå før han klarte trekke pusten igjen. Helt forferdelig. Han gikk tidvis på skolen, men mye fravær. Legene mente at viss han ikke hadde vært vaksinert så ville han ikke overlevd. Da ville han visst fått det kraftigere. Anonymkode: 95e79...59f
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #7 Skrevet 19. januar 2020 Takk for svar. Da et jeg vel sannsynligvis ikke smittsom så mye lenger 👍 Anonymkode: 9c3cf...859
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #8 Skrevet 19. januar 2020 Jeg hostet i 2-3 mnd, men den verste, grusomme hosten varte vel en ukes tid. Anonymkode: 6f77a...64f
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #9 Skrevet 19. januar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg hostet i 2-3 mnd, men den verste, grusomme hosten varte vel en ukes tid. Anonymkode: 6f77a...64f Sønnen min hadde det forresten også, selv om han hadde fått vaksine ca et år tidligere. Det var helt forferdelig, var sikker på han skulle slutte å puste flere ganger. Og da fikk vi høre at han hadde fått det mildt, og at det hadde vært mye verre uten vaksinen. Tør ikke tenke på hvor ille det hadde vært da. Anonymkode: 6f77a...64f
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #10 Skrevet 19. januar 2020 Har brått forverret seg dette her. Har hatt kikeanfall hvert 10 min de siste tre timene nå. Anfallene varer i ca 5 min. Svarnet nesten under ene anfallet som var spesielt ille. Er astmatisk fra før og begynner å bli småredd. Ikke noe legevakta kan gjøre dessverre (samboer ringte i panikk da jeg kiket som verst), men dette er vel ikke farlig? Legevakta sier det bare er farlig for de minste, men jeg klarer liksom ikke helt å slappe av med det. Hvor mye/ ofte er det normalt å kike? Anonymkode: 9c3cf...859
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #11 Skrevet 22. januar 2020 Har fått bekreftet at det er kikhoste jeg har. I tillegg til lungebetennelse. Dere som har hatt det, hvor lenge kiket /mistet pusten dere under anfallene? Og når ble anfallene færre? Kiker ca 20-40 ganger i døgnet nå, en uke etter anfallene startet... Har ingen og sammenligne med så håper på svar. Anonymkode: 9c3cf...859
Pobie Skrevet 22. januar 2020 #12 Skrevet 22. januar 2020 Kikhoste kan være dødelig, spesielt for små barn. Når du har astma i tillegg ville jeg faktisk vært bekymret. Ha samboer klar til å ringe ambulanse. Ny sjekk hos lege asap.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #13 Skrevet 22. januar 2020 1 minutt siden, Pobie skrev: Kikhoste kan være dødelig, spesielt for små barn. Når du har astma i tillegg ville jeg faktisk vært bekymret. Ha samboer klar til å ringe ambulanse. Ny sjekk hos lege asap. Jeg har vært hos fastlegen og fått medisiner som letter anfallene heldigvis. Anfallene varer kortere, men likevel hyppig så er litt mindre bekymret nå. Men det er utrolig slitsomt å ikke vite om jeg skal kike i 1 uke eller 6 mnd til. Anbefaler alle voksne å revaksinere seg. Jeg angrer på at ikke jeg har gjort det. Anonymkode: 9c3cf...859
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #14 Skrevet 22. januar 2020 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har fått bekreftet at det er kikhoste jeg har. I tillegg til lungebetennelse. Dere som har hatt det, hvor lenge kiket /mistet pusten dere under anfallene? Og når ble anfallene færre? Kiker ca 20-40 ganger i døgnet nå, en uke etter anfallene startet... Har ingen og sammenligne med så håper på svar. Anonymkode: 9c3cf...859 Har de tatt blodprøve for å sjekke oksygeninnholdet i blodet? Om du har lungebetennelse, kikhoste og astma kan det være du ikke får i deg nok oksygen og må legges inn Anonymkode: 38141...928
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #15 Skrevet 22. januar 2020 Det ble sjekket i helga hos legevakten. Da var det fint. Men jeg har blitt mye dårligere etter dette. Er så vidt jeg klarer å holde øynene åpne, men er jo ikke så rart i og med at jeg ikke sover sammenhengende eller får spist fast føde. Føler jeg puster greit mellom anfallene så lenge jeg er i ro. Anonymkode: 9c3cf...859
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #16 Skrevet 22. januar 2020 Hadde hoste i flere mnd jeg. Hadde det i tenårene Anonymkode: 75a61...7cd
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #17 Skrevet 22. januar 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det ble sjekket i helga hos legevakten. Da var det fint. Men jeg har blitt mye dårligere etter dette. Er så vidt jeg klarer å holde øynene åpne, men er jo ikke så rart i og med at jeg ikke sover sammenhengende eller får spist fast føde. Føler jeg puster greit mellom anfallene så lenge jeg er i ro. Anonymkode: 9c3cf...859 Da ville jeg tatt kontakt med lege på ny, spesielt med tanke på at du har astma i tillegg Anonymkode: 03f3f...ff2
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2020 #18 Skrevet 22. januar 2020 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hadde hoste i flere mnd jeg. Hadde det i tenårene Anonymkode: 75a61...7cd Men kiket du eller bare hostet du? Det er kvelningen jeg ikke orker tanken på, hosten skal jeg overleve 👍 Anonymkode: 9c3cf...859
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå