Gå til innhold

Sutring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har et barn på 6år som sutrer. Det er utrolig irriterende! Det er flere grunner til at det er blitt slik. Jeg har vært mye syk og inn og ut fra sykehus og vi har hatt samlivsbrudd. Pappan er svært ettergiven og setter få grenser. Jeg er strengere, men likevel er det hos meg barnet sutrer mest. Jeg får helt krupp av sutrestemme og tårer. 
Jeg har snakket med barnet og sagt at fra nå av er det slutt på sutring. At jeg skal ta ansvaret og si ifra når barnet glemmer seg. Det skjedde og jeg sa ifra. Barnet reagerte med å bli helt fortvilet og straffe seg selv. Noen som har gode tips? 

Anonymkode: 84a85...a8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja. Jeg sier at jeg skjønner ikke sutrespråk, kan du si det igjen? 

Skrevet

Har egentlig ingen gode tips, men du har all min medfølelse. Sutring er det verste jeg vet - jeg blir gaaaaal av det!!!

Anonymkode: cdec1...ed9

Skrevet

Jeg har hele veien også sagt at jeg skjønner ikke sutrestemme, du må si det igjen med den vanlige stemmen din. 

Fungerer veldig godt, men jeg har jo sagt det helt fra de var små da, så sutrestemme er lagt vekk lenge før de var 6 år. 

Sikkert litt vanskeligere når ungen er så stor, men jeg tror jeg ville angrepet det på samme måte. Bare bedt barnet gjenta med vanlig stemme og overhørt om det ikke ble gjort. 

Anonymkode: 3ff05...0d8

Skrevet

Jeg minner på det ved å si "jeg forstår ikke sutrespråk, prøv igjen med vanlig stemme" eller "stopp litt. Prøv igjen med vanlig stemme, den er så mye finere å høre på" 

Var noen runder, men så ga det seg. 

Anonymkode: 56cb0...62e

Skrevet

Jeg svarte med sutrestemme. Barnet skjønte ikke hva jeg sa og tok poenget

Anonymkode: eb20e...3bc

Skrevet

Hvis barnet blir fortvilet og straffer seg selv, over en så enkel beskjed, så har du generelt en elendig tilnærming til foreldrerollen 

Anonymkode: e22e5...7eb

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis barnet blir fortvilet og straffer seg selv, over en så enkel beskjed, så har du generelt en elendig tilnærming til foreldrerollen 

Anonymkode: e22e5...7eb

Dust!

Hi: når han sutrer; gi beskjed med ein roleg stemme, samtidig som du berører forsiktig med en hånd på barnet, at du forstår ikke hva som blir sagt. Be han puste tre ganger, rolig. Deretter kan han gjenta det han prøvde å si. Klarer han fortsatt ikke å snakke vanlig, må han gjenta pustingen. Husk også å gå ned på huk, slik at øynene deres er på samme nivå.

Hvis han prøver å slå seg selv, tar du tak i armene hans og stopper det han prøver å gjøre. Mulig du må ta litt hardere i enn det en mor ønsker å gjøre mot sitt eget barn. Men du må huske at det er for barnets sikkerthet du gjør det. Du må også huske å forklare hvorfor du gjorde det, men gjør det når han har roet seg. 

Prøver han å skade seg på andre måter, tar du tak i ham og stopper det han forsøker å gjøre. 

Kanskje du blir sittende på gulvet, og holder rundt en krakilsk 6-åring som skriker og hyler. Da må du huske å beholde roen i stemmen, og gjenta at du kan lytte til det han har å si, når han har puster rolig og roet seg ned. Du kan bli sittende i alt fra 2 minutter til 20 minutter. Men ta den tiden det trenger, og etter noen omganger med ein slik «kamp» vil det forhåpentligvis gi seg.

Anonymkode: 55c74...6fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...