Gå til innhold

Id når du er 14...... Finnes det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I banken vår, sparebanken Møre har man ungdomskort fra 13 til 18 år. Men det er bare å skrive inn personalia på henne og foreldre å bestille på nett. 

Ergo ikke bilde. 

Da er det jo ikke gyldig som id. 

Hun kan da ikke gå rundt med pass..... 

Anonymkode: 406e7...835

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dra til banken og ta bilenog be om nytt bankkort? Hva skal en 14-åring med ID? Kan ikke huske at jeg trengte det før jeg var 16, og da fikk jeg bankkort med bilde

Anonymkode: 51984...53f

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dra til banken og ta bilenog be om nytt bankkort? Hva skal en 14-åring med ID? Kan ikke huske at jeg trengte det før jeg var 16, og da fikk jeg bankkort med bilde

F. eks bevise at man er 14 år og fortsatt kan bruke barnebillett på tog/ buss.

Anonymkode: 89d10...e33

Skrevet

Har aldri opplevd at det er et problem. 

Skrevet

Trenger ikke id for det 

Anonymkode: a2dfb...371

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da kan hun vel bruke feks skolenevis? 

det er for øvrig mange banker som ikke lengre har bankkort med bilde på. Mange sluttet med det når det ble bestemt at det skulle lages et nytt, nasjonalt ID-kort... skikkelig irriterende for folk som ikke har lappen og ikke ønsker å gå rundt med passet bare for å kunne hente ut en pakke på postkontoret. 

Anonymkode: 12af4...a08

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I banken vår, sparebanken Møre har man ungdomskort fra 13 til 18 år. Men det er bare å skrive inn personalia på henne og foreldre å bestille på nett. 

Ergo ikke bilde. 

Da er det jo ikke gyldig som id. 

Hun kan da ikke gå rundt med pass..... 

Det gjør jeg. Har ikke lappen.

Anonymkode: bc836...d8d

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det blir kontroll kan man få bot hvis man har rabattert billett og ikke kan bevise at man har rett på det.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Etter at det ble barnebillett opp til 18 år er dette neppe et problem for en 14-åring, men de aksepterer kopi av passet på kollektivtransport. Så om du tar en kopi og legger i lomma har de bevis godt nok. Alle skjønner at man ikke lar ungene gå rundt med passet sitt. 

Anonymkode: 6726c...4c5

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det blir kontroll kan man få bot hvis man har rabattert billett og ikke kan bevise at man har rett på det.

Nei. 

Anonymkode: a2dfb...371

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg aldri hørt om. Har tenåringer som har tatt buss og tog fra de begynte på ungdomsskolen. Har aldri vært et problem. Da de ble 16 skaffet de seg ungdomskort som de har/har hatt til 21

Skrevet

Det har jeg aldri hørt om. Har tenåringer som har tatt buss og tog fra de begynte på ungdomsskolen. Har aldri vært et problem. Da de ble 16 skaffet de seg ungdomskort som de har/har hatt til 21

Det kan skje om du møter på rett person altså. Da sønnen min var 15 ble et par kamerater som ikke hadde leg truet med å bli kastet av toget om de ikke kunne bevise at de var barn. 

De var 5 stykker som hadde vært på en treningsleir i nabobyen og hadde kjøpt barnebillett hjem. Siden to av dem hadde bilde på bankkortet fikk de sitte på helt frem men det var en skikkelig sur konduktør og ubehagelig situasjon for dem. 

Nå klaget foreldrene og de fikk en unnskyldning, men det kan skje. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan skje om du møter på rett person altså. Da sønnen min var 15 ble et par kamerater som ikke hadde leg truet med å bli kastet av toget om de ikke kunne bevise at de var barn. 

De var 5 stykker som hadde vært på en treningsleir i nabobyen og hadde kjøpt barnebillett hjem. Siden to av dem hadde bilde på bankkortet fikk de sitte på helt frem men det var en skikkelig sur konduktør og ubehagelig situasjon for dem. 

Nå klaget foreldrene og de fikk en unnskyldning, men det kan skje. 

Men hun over her skriver at de får bot om de ikke kan bevise alder. Det har jeg aldri hørt om. 
Sure konduktører finnes over alt. Men de har ikke lov å bøtelegge eller kaste ut noen som har gyldig billett.

Skrevet

Vi har ikke fått tak i ID til vår 14 åring bortsett fra pass. Han blir stadig tatt for å være eldre enn han er. Ganske stor for alderen og veldig godt trent. Fått mer voksenfasong, blitt hårete på armer og bein, fått bart osv. Ingen tror på at han fylte 14 denne måneden🙈

Har hatt et rent h..... mer enn en gang med både andre foreldre og trenere på motstanderlaget som mener han er alt for gammel på fotball- og håndballkamp. (Gjør det jo ikke bedre at han utmerker seg i positiv retning på banen) Har også flere ganger blitt bedt om å kjøpe voksenbillett på kino. 

Vi har tatt bilde av passet hans som han har på mobilen og kan vise frem. Er jo ikke godkjent legitimasjon, men har i alle fall hjelpa i våre problemstillinger. 

Da han spilte Norway cup i sommer hadde han med passet som legitimasjon og det fikk han bruk for🙈

Anonymkode: 565de...512

Skrevet

Bestill nytt bankkort med id. Både du og far må godkjenne det i nettbank og en voksen må være med i banken med id. Gjorde dette for ene barnet og hun bruker id endel. Pakker hun bestiller som kommer med postnord må hun vise id for, jeg kan faktisk ikke hente hennes pakker uten å ha med hennes id. Endel pakker i posten begynner også å kreve id for henting, noen nettsteder krever at kun personen pakken står til kommer med id. Da hjelper det ikke at mor eller far sier de er foreldre eller har med fødselsattest. For får barnet lov å handle på nett, har dere godkjent vilkårene for henting av pakker også. Det er bankkort som en kan handle på nett med og de det ikke går med, de fleste har kort det kan handles på nett med og da har du godtatt vilkårene. 

Min datter må ofte vise legg på buss siden de er i tvil om hun kan kjøpe barnebillett. Skal hun hente medisiner på apoteket må hun vise leg. Mang ungdommer på vise legg for å kjøpe energidrikker. 

Anonymkode: 1800a...bca

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bestill nytt bankkort med id. Både du og far må godkjenne det i nettbank og en voksen må være med i banken med id. Gjorde dette for ene barnet og hun bruker id endel. Pakker hun bestiller som kommer med postnord må hun vise id for, jeg kan faktisk ikke hente hennes pakker uten å ha med hennes id. Endel pakker i posten begynner også å kreve id for henting, noen nettsteder krever at kun personen pakken står til kommer med id. Da hjelper det ikke at mor eller far sier de er foreldre eller har med fødselsattest. For får barnet lov å handle på nett, har dere godkjent vilkårene for henting av pakker også. Det er bankkort som en kan handle på nett med og de det ikke går med, de fleste har kort det kan handles på nett med og da har du godtatt vilkårene. 

Min datter må ofte vise legg på buss siden de er i tvil om hun kan kjøpe barnebillett. Skal hun hente medisiner på apoteket må hun vise leg. Mang ungdommer på vise legg for å kjøpe energidrikker. 

Anonymkode: 1800a...bca

Man har ikke lov å handle på nett før man er 18 år. Det vil si at datteren din har løyet om alder på nett ved kjøp. 
har aldri hørt om noen som har måttet vise legitimasjon for å kjøpe billett på bussen. Bruker bare appen, gjør man ikke? 

Hente medisiner kan foreldre gjøre frem til de er 16. Etter det med en fullmakt. 

Jeg ser fortsatt ikke hva en 14-åring skal med legitimasjon, men trenger man det, så lag avtale med banken om å lage kort med bilde

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hun over her skriver at de får bot om de ikke kan bevise alder. Det har jeg aldri hørt om. 
Sure konduktører finnes over alt. Men de har ikke lov å bøtelegge eller kaste ut noen som har gyldig billett.

Fra ruter.no under Barn:

"Husk at du må kunne vise at du har rett til rabatt hvis personalet ber om det. Uten gyldig bevis vil du kunne få gebyr i en billettkontroll. "

https://ruter.no/kjop-billett/billetter-og-priser/enkeltbillett/

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fra ruter.no under Barn:

"Husk at du må kunne vise at du har rett til rabatt hvis personalet ber om det. Uten gyldig bevis vil du kunne få gebyr i en billettkontroll. "

https://ruter.no/kjop-billett/billetter-og-priser/enkeltbillett/

Fra de samme sidene: 
Har du gyldig billett, men mangler gyldig bevis på at du har rett til student-, honnør-, eller ungdomsrabatt, vil du få gebyr i en billettkontroll. Vi kan frafalle gebyret hvis du møter opp på kundesenteret vårt innen 14 dager, med gyldig bevis på at du hadde rett til rabatt på kontrolltidspunktet.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man har ikke lov å handle på nett før man er 18 år. Det vil si at datteren din har løyet om alder på nett ved kjøp. 
har aldri hørt om noen som har måttet vise legitimasjon for å kjøpe billett på bussen. Bruker bare appen, gjør man ikke? 

Hente medisiner kan foreldre gjøre frem til de er 16. Etter det med en fullmakt. 

Jeg ser fortsatt ikke hva en 14-åring skal med legitimasjon, men trenger man det, så lag avtale med banken om å lage kort med bilde

Man har lov til å handle på nett fra foreldrene godkjenner det, så det er helt uproblematisk å åpne et ungdomskort for netthandel. 

Mine barn har selv handlet på nett fra ihvertfall 15 år. De får ikke kreditt så varene må betales når de bestilles, men de har bestilt klær fra zalando o.l helt uproblematisk. Bare å gå inn i nettbanken å åpne kortet for netthandel. 

Skrevet

Vår bank lager ikke kort med leg lenger, jeg har spurt i filialen og ringt. De lager det rett og slett ikke, og da kan man ikke få det uansett hvor mye dere her sier man kan lage en avtale. 

Dette gjelder flere banker 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da lever du skjermet. Det har vært problematisk for alle tenåringene her også. 

Anonymkode: 70df6...e5e

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da lever du skjermet. Det har vært problematisk for alle tenåringene her også. 

Anonymkode: 70df6...e5e

Selvsagt. Jeg ikke opplevd at dette er et problem, så da lever jeg skjermet. Jeg har ikke opplevd noen problemer noen sinne. Egentlig bor jeg i regnskogen.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fra 13 år kan man handle på nett... 

https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/daglig-bruk/kort/bankkort-for-ungdom.html

Skrevet

Poenget var ikke hvorvidt dere har hatt behov for id ved fylte 14. Eller om dere ikke skjønner hvorfor. 

Men jenta synes den hvite mønster er go.  Og hun drikker 1 glass innimellom. Hun kan supe på den boksen i 3 dager. 

Sist hun skulle handle for meg så skulle hun kjøpe 1 sånn boks. I selvbetjeni gskassa fikk hun beskjed om at våren var 14 års aldersgrense. Og det er ok, ho er snart 15. 

Men da betjening kom for å bekrefte alder fikk ho ikke kjøpe den....ho hadde ikke id.....

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt. Jeg ikke opplevd at dette er et problem, så da lever jeg skjermet. Jeg har ikke opplevd noen problemer noen sinne. Egentlig bor jeg i regnskogen.

Herregud som du kverulerer! Mange opplever at det kan være et problem. Her ble 12-åringen (!) tvunget til å kjøpe voksenbillett på toget fordi hun ikke kunne fremvise leg. Aksepter da at det kan være behov for leg/aldersbevis selv om du og dine barn ikke har erfart det!

Anonymkode: 6ea9e...27c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...