Anonym bruker Skrevet 17. januar 2020 #1 Skrevet 17. januar 2020 Har fibro, er inne i en dårlig periode. Ikon JE kjempevondt, men så trøtt og svimmel, og støl i låra osb... Og jeg vet jo at det som hjelper er aktivitet. Men jeg orker ikke!!!! Og den vesle energien jeg har prioriterer jeg til barn og hus (mest barn) og jobb. Jeg var sykmeldt hele forrige vinter, vil ikke det i år også! Noen tips til gode aktiviteter som ikke gjør alt verre? Anonymkode: cf694...eaa
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2020 #2 Skrevet 17. januar 2020 Siden du blir dårligere på vintrene - følger du opp D-vitaminnivåene dine slik at du vet at de ligger optimalt gjennom hele vinteren? Anonymkode: e46c9...5aa
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2020 #3 Skrevet 18. januar 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Siden du blir dårligere på vintrene - følger du opp D-vitaminnivåene dine slik at du vet at de ligger optimalt gjennom hele vinteren? Anonymkode: e46c9...5aa Er en stund siden nå. Men skal til lege snart, så kan sjekke det der. Anonymkode: cf694...eaa
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2020 #4 Skrevet 18. januar 2020 Med fibro har man en kropp som går på høygir hele tiden, og lagrene med alle slags vitaminer svekkes. Legen min sier det er viktig å ligge i øvre sjikte av normalen, så selv om du er innenfor normalområde må du opp om du ligger i nedre sjikte. Ellers kan jeg anbefale terapibasseng, altså bevegelse i varmt vann Anonymkode: 02b17...17e
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2020 #5 Skrevet 18. januar 2020 Prøv å trene på ett feelgood treningssenter. Det har hjulpet meg mye Anonymkode: 3b326...547
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2020 #6 Skrevet 18. januar 2020 Når det gjelder trening, så får man energi av det. Men det tar litt tid. Jeg har til tider mye smerter i kroppen og da bestemmer jeg meg for at i dag skal jeg trene og så tillater jeg meg å ligge på sofaen resten av dagen. Etter 2-3 uker, så blir trening trivsel i stedet for ork og jeg har ikke så vondt lengre. Så etter min erfaring så er det bare å bite tenna sammen. Anonymkode: 64ed2...48f
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2020 #7 Skrevet 18. januar 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Er en stund siden nå. Men skal til lege snart, så kan sjekke det der. Anonymkode: cf694...eaa Med fibro burde du sjekke nivåene allerede i november, for tre måneder etter sommeren er nivåene våre av D-vit. allerede halvert om vi ikke tar nok tilskudd. Og så bør du sjekkes minst en gang til igjen i løpet av vinteren, inntil du og legen har funnet ut hvor høye tilskudd du må ligge på for å ligge på optimale nivåer. Forskning har vist at så godt som alle med fibro mangler D-vit., og mtp. at en slik mangel (eller bare ligge i nedre del av skalaen) gir jo økt betennelse i kroppen. Ergo bør du både ta tilskudd og likevel følge opp med prøver for å se om du greier å opprettholde optimale nivå. Anonymkode: e46c9...5aa
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2020 #8 Skrevet 18. januar 2020 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når det gjelder trening, så får man energi av det. Men det tar litt tid. Jeg har til tider mye smerter i kroppen og da bestemmer jeg meg for at i dag skal jeg trene og så tillater jeg meg å ligge på sofaen resten av dagen. Etter 2-3 uker, så blir trening trivsel i stedet for ork og jeg har ikke så vondt lengre. Så etter min erfaring så er det bare å bite tenna sammen. Anonymkode: 64ed2...48f Men ungene, husarbeidet, jobben? Viss jeg skal trene i tillegg blir det null sofatid på meg.Men jo jeg vet du har rett og at det er det optimale, trene og hvile. Men for å få tid til det må jeg nesten vere sykmeldt. Og det vil jeg ikke. Da blir jeg liksom så syk. Men denne diagnosen består vel mye av å bite tennene sammen og gjøre det likevel. Jeg er kanskje ikke sterk nok til å vere syk. Anonymkode: cf694...eaa
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2020 #9 Skrevet 18. januar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Prøv å trene på ett feelgood treningssenter. Det har hjulpet meg mye Anonymkode: 3b326...547 Finnes ikke her. Anonymkode: cf694...eaa
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2020 #10 Skrevet 18. januar 2020 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Med fibro burde du sjekke nivåene allerede i november, for tre måneder etter sommeren er nivåene våre av D-vit. allerede halvert om vi ikke tar nok tilskudd. Og så bør du sjekkes minst en gang til igjen i løpet av vinteren, inntil du og legen har funnet ut hvor høye tilskudd du må ligge på for å ligge på optimale nivåer. Forskning har vist at så godt som alle med fibro mangler D-vit., og mtp. at en slik mangel (eller bare ligge i nedre del av skalaen) gir jo økt betennelse i kroppen. Ergo bør du både ta tilskudd og likevel følge opp med prøver for å se om du greier å opprettholde optimale nivå. Anonymkode: e46c9...5aa Takk, kanskje det kan holde meg såpass oppe at jeg orker å trene, og dermed holder meg enda friskere!! Anonymkode: cf694...eaa
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2020 #11 Skrevet 18. januar 2020 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk, kanskje det kan holde meg såpass oppe at jeg orker å trene, og dermed holder meg enda friskere!! Anonymkode: cf694...eaa Ja, jeg tenker det er noe som for fremtiden kanskje kan holde deg mer stabil enn du er nå. Og det at du blir dårligere hver vinter får meg til å mistenke at du faller for lavt med D-vitaminer, og da blir du dårligere, får mer betennelser, mindre energi osv. Hvis det er det som er årsaken så skal du heller ikke presse deg selv før du får opp nivåene dine. Når prøven er tatt - husk å få resultatet av prøvene, og så leser du deg opp på hva nivåene bør ligge på om man har fibromyalgi (og generelt). Langt fra alle leger er oppdatert på det, så mange leger er "fornøyde" bare pasienten ligger på grensen til en mangel - noe som for de fleste vil gi symptomer på mangel, og som for de med ekstra utfordringer, som fibro, vil være altfor lavt. Så få resultatene og les deg opp selv, og sett deg inn i det. Nå som du er så dårlig form, tenk heller bevegelse og sirkulasjon, fremfor tyngre trening, inntil du er litt bedre, i hvert fall inntil du har fått resultatene av blodprøvene. Hvis ikke kan du risikere å trene deg dårligere, og det er unødvendig. Anonymkode: e46c9...5aa
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2020 #12 Skrevet 18. januar 2020 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men ungene, husarbeidet, jobben? Viss jeg skal trene i tillegg blir det null sofatid på meg.Men jo jeg vet du har rett og at det er det optimale, trene og hvile. Men for å få tid til det må jeg nesten vere sykmeldt. Og det vil jeg ikke. Da blir jeg liksom så syk. Men denne diagnosen består vel mye av å bite tennene sammen og gjøre det likevel. Jeg er kanskje ikke sterk nok til å vere syk. Anonymkode: cf694...eaa Du tenker jo helt feil. Sett av tid til å prioritere kroppen din og etter 2-3 uker så har du kommet i gang og du vil være i bedre form. Selvfølgelig kan du fortseete å være martyr, men du må faktisk gjøre noe med det selv. Anonymkode: 64ed2...48f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå